Evert Kreulen Pancho

- kom je wel of niet bij het spannen op de "gelijmde" randen

Ik probeer er achter te komen wat je verkeerd doet want het zit als je het goed doet muur en muur vast.

Vlies is geen folie en doe je het op de folie manier ....dan gaat het mis.

Nogmaals ik gebruik dit Salzer Spanvlies al ruim 20 jaar op hout ..op koolstof op lijmrandjes van enkele mm's (bij koolstof) en het eindresultaat is een meer dan perfecte bekleding!!!

Laatst bewerkt:
Als ik het niet vertrouw, zoals bij vleugels met een sterk holle onderkant, lijm ik tissue of zijde (geen ervaring met vlies) met UHU Hart tegen het hout. Met als redenering dat dat altijd sterker plakt dan spanlak kan oplossen! UHU Hart rupsjes op de ribben en liggers doen en dan het bekledingsmateriaal er tegenaan wrijven zodat de lijm er doorheen komt. Niet meer dan 10 cm. tegelijk doen, anders droogt de lijm teveel op.

Sterke holling bij ribben zonder capstrips wel met 2 lagen verdunde Pattex op de ribben...dan iets aandrogen ..en die strookjes met de bout op lage temperatuur.plakken.Holle ribben eerst en dan de omtrek.

verdunde span lak ( denk dat de fout boven water is :-)
Eerst met de heat gun laatste stukje met folie boutje .
En dan iets meer dan net aan spannen , folie staat strakker .

spannen gaat perfect maar het gaat mis bij het aflakken. Daar waar het goed gaat is het dan wel echt snoer strak.

fout fout fout.

Opbrengen met onverdunde spanlak
- spannen met de bout op lage temp en net aan spannen
- niet op de gepinselde randen komen met de bout
- dan 2 x aflakken onverdund ( tenzij je spanlak ingedroogd is)

indien er ergens na het lakken een rimpeltje zit mag je dat opnieuw met de bout op zo laaaaag mogelijke temp naspannen (met de punt van de bout)

Gaat niet snel maar er zit wel vooruitgang in, dus hier weer wat plaatjes.

IMG_8378.JPG

IMG_8379.JPG

IMG_8380.JPG

IMG_8381.JPG

IMG_8382.JPG

IMG_8383.JPG

IMG_8384.JPG

IMG_8385.JPG

IMG_8386.JPG

IMG_8389.JPG

En de laatste van vandaar want de eerste laag spanlak zit er nu ook op.

Ja is wel een hele klus zeker met de onderdelen van 3 modellen, maar krijg er nu aardigheid in.
En vooral ook handigheid de "good old days" van spanlakken komen weer boven drijven.

Gebruik als soort van lijm deluxe cover grip het is niet ideaal maar werkt wel.
Alles insmeren een beetje laten drogen en de vlies met de strijkijzer opzetten.
Zet de vlies eerst van op de hoofdligger en werk dan van de ligger naar de voorlijst het vastzetten.
En dan van de ligger naar de achterlijst.
Als alles vast zit dan per vakje spannen en bij de ribben zoveel mogelijk wegblijven.
Door snel te spannen wordt de verbinding op de ribben niet warm en blijft dat prima zitten.
Met de vleugel in de spanlak zetten doe ik eerst alle vlies met hout contact delen en als dat droog is krijgt de gehele vleugel een laagje.

Alles van de Pancho heeft nu 3 laagjes spanlak en had verwacht dat het al wat zou glimmen.
Beetje verwacht dat de Vlies wel verzadigd zou zijn, maar kan denk nog wel 1 of zelfs 2 laagjes op.
Maakt ook niet uit is een zweven en komt nog wel wat lak of tissue of voor wat decoratie.
Eerst maar een klusje gedaan waar ik een beetje tegenop zag, de aansturing van het hoogteroer.
Was ook nog wat worstelen maar is gelukt het hoogteroer werkt.

Deze was even lastig een verenstaal draad, door een spaaknippel en in de nippel weer een stukje spaak voor de aansturing
IMG_8413.JPG

Verenstaaldraad uiteinde komt in het hoogteroer
IMG_8415.JPG

Sleufje voor het staaldraad, had eigenlijk moeten verzadigen met CA of pijpje erin.
IMG_8416.JPG

Los erin zodat de draad kan bewegen zou beter zijn geweest, maar heb later vastgezet waardoor het hoogteroer iets zwaarder gaat.
IMG_8418.JPG

IMG_8419.JPG

IMG_8420.JPG

Tevreden werkt en ziet er goed uit.
IMG_8422.JPG

Wel een heel apart staartje en in verhouding een klein kielvlakje.
IMG_8432.JPG

Effe samenbouwen is toch leuk dat vintage spul
IMG_8427.JPG

We gaan de laatste fase in

Back