EVO 180 SE Flybarless

Hierbij open ik een nieuwe draad voor de EVO 180 SE Flybarless die ik vanmorgen heb gekocht.

Ik heb na lang wikken en wegen deze heli gekocht.
Mijn twijfel bestond uit een Blade SR en de Robbe Arrow Plus Flybarless.
Doordat een CP gewoonweg moeilijker is te vliegen dan de FP helicopter heb ik uiteindelijk gekozen voor de EVO 180 SE Flybarles. Dit is dezelfde als de Robbe Flybarless van dezelfde fabrikant.

Wanneer ik zou kiezen voor een CP, zou ik bang zijn om deze bij de eerste keer op te laten stijgen om te laten vallen met alle gevolgen van dien.
Reperatiekosten, crashverwerkingstijd:rolleyes:. uiteindelijk gaat het erom dat je moet vliegen en niet constant crasht omdat je een CP nog niet kan vliegen.

Deze EVO lijkt mij een goed opstap te zijn richting een CP helicopter die ik tzt, wanneer ik deze heli met al mijn vingers in mijn neus kan vliegen, zelf wil bouwen.

Daar ik ben begonnen met de Nine Eagle Solo Pro en hier blindelings mee kan vliegen, zowel binnen als buiten, lijkt mij deze helicopter mij een nieuwe uitdaging te gaan bieden. Helemaal al om zijn flybarless systeem waardoor deze nog agressiever en moeilijker te vliegen is dan de NE Pro.

De zender geeft voor mij al genoeg uitdaging om te onderzoeken hoe dit in zijn werk gaat en hoe ik alles in moet stellen evenals de blades op de EVO heli. Deze dienen vrij te bewegen en moet ik volgens mij ook niet strakker aandraaien.

Ik dacht te menen vanavond al mijn eerste hover te kunnen uitvoeren.
Alleen werd ik gewezen op een eventuele trainingskruis die ik uiteraard hier niet bij heb gekocht. Dacht zelf te menen dat ik wel zonder zou moeten maar waarschijnlijk niet. Ik denk namenlijk ook niet dat ik moet gaan starten zonder een trainingskruis? Ik hoor wel naar de ervaringen.

Ik post hier alvast een 3-tal foto's van mi jn nieuwe aanwinst, diemij waarschijnlijk nog veel stress en fun gaat brengen.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal af en toe inbreken hier :) We zijn qua vliegen in hetzelfde stadium en hebben beiden flybarless ;)

Sommige kennen de foto al maar voor wie het heeft gemist..

5623925081_bfea80e9c6_z.jpg

Ook ik ga achter een trainingskruisje aan maar zie ze in Nederland nergens staan. Moet dus uit buitenland komen en dat duurt best lang.. Misschien zelf maar wat knutselen..

Nou heb ik geen ervaring met deze modellen, maar ik zie dat het een soort van D/R zender is. Het eerste wat ik zou doen is milde instellingen voor rudder/elevator/aileron zoeken op het internet met zo'n 35% expo. Ook een langere throttle-curve in het midden nivo instellen, als dat kan, maakt het allemaal veel makkelijker. Een stuurfout slaat dan niet meteen om in een heli richting kliko. ;)

Dat maakt het vliegen in het begin veel makkelijker. Zo temde ik ook mijn mSR, wat toch feller vliegt en niet meteen stabiliseert vergeleken met een Solo Pro.

Er zit een beginners knop op maar dan is ie nog erg fel hoor.. Een Solo Pro vliegt als een dronken slak vergeleken met m'n Walkera (wel lief slakje hoor). Is gewoon niet te vergelijken. Niet eens een beetje :)

Nou heb ik geen ervaring met deze modellen, maar ik zie dat het een soort van D/R zender is. Het eerste wat ik zou doen is milde instellingen voor rudder/elevator/aileron zoeken op het internet met zo'n 35% expo. Ook een langere throttle-curve in het midden nivo instellen, als dat kan, maakt het allemaal veel makkelijker. Een stuurfout slaat dan niet meteen om in een heli richting kliko. ;)

Dat maakt het vliegen in het begin veel makkelijker. Zo temde ik ook mijn mSR, wat toch feller vliegt en niet meteen stabiliseert vergeleken met een Solo Pro.

Je hebt geen ervasring met deze modellen en vliegt old school?
Je hebt wel verstand van de zenders. Ik hoor nu al voor mij onbekende kreten waar ik eerst achter moet komen wat dit betekent:D
Dit wordt nog een studie

Er zit een beginners knop op maar dan is ie nog erg fel hoor.. Een Solo Pro vliegt als een dronken slak vergeleken met m'n Walkera (wel lief slakje hoor). Is gewoon niet te vergelijken. Niet eens een beetje :)

Beginnersknop? Weet nog niet eens waar. Beetje te druk gehad vandaag.

En ik wou zo graag even hoveren en kijken wat dit beestje kan. Ik durf het eigenlijk nog niet eens aan om met deze EVO de lucht in te gaan. Al is het maar 20 cm. Waarschijnlijk is een trainingskruis vereist.

Ohjaa--- Show, niet te vergeten de sim:D
Ben ik over aan het nadenken, inderdaad.

Ik had een andere rc shop benaderd over een trainingskruis. €13 voor een trainingskruis vind ik ook nogal wat. Kan ik beter voor €3 a 4 euro bestellen en dan zelf pinpong balletjes daarop bevestigen.
Nadeel is dat ik dan nog zeker even moet wachten om hiermee wat te kunnen doen.:(
Hij vertelde ook dat dit een snel en fel beestje is en dat je nu toch meer richting de professionele kant gaat.

Dacht na de Pro deze wel te kunnen hoveren maar het advies dat ik heb gekregen schijnt dit niet te lukken.

Ben gaan simmen met het hover trainings programma wat in Heli-x zit. Throttle en rudder gaan prima.. M'n zwakte zit op de rechter stick merk ik nu..

Schakelaar naar je toe is DR.. Probeer maar. Dan zie je de uitslagen kleiner worden.. Ik neem aan dat je de heli wel aan durft te zetten :)

Kun je gelijk checken of de swashplate netjes recht staat..

Ik zal morgen daar rustig voor gaan zitten. Heb ik even meer rust en tijd.
Boekje even bestuderen en dit forum na spitten.

Net weer even gevlogen met de Pro... staat omschreven in mijn topic naar de ervaringen;)

Je hebt geen ervasring met deze modellen en vliegt old school?
Je hebt wel verstand van de zenders. Ik hoor nu al voor mij onbekende kreten waar ik eerst achter moet komen wat dit betekent:D
Dit wordt nog een studie

Ik heb het spelenderwijs geleerd met de DX6i. Zo'n programmeerbare zender is geweldig om een (felle) heli te temmen.

Maar ik heb me vergist in het type zender van jullie;
De D/R switch reduceert de servo uitslag van van alle richtingen in één keer met 50%. Deze blijft lineair en kan je verder niet instellen.
En je kan een throttle limit instellen van 30% tot 80%. Dit 'rekt' dan ook de resolutie uit over de stick neem ik aan wat de throttle minder gevoelig maakt.

Dus curves, EXPO, etc. hoef je je voorlopig niet in te verdiepen ;)

Ik heb het spelenderwijs geleerd met de DX6i. Zo'n programmeerbare zender is geweldig om een (felle) heli te temmen.

Maar ik heb me vergist in het type zender van jullie;
De D/R switch reduceert de servo uitslag van van alle richtingen in één keer met 50%. Deze blijft lineair en kan je verder niet instellen.
En je kan een throttle limit instellen van 30% tot 80%. Dit 'rekt' dan ook de resolutie uit over de stick neem ik aan wat de throttle minder gevoelig maakt.

Dus curves, EXPO, etc. hoef je je voorlopig niet in te verdiepen ;)

HELP... dit ben ik niet gewend van mijn Solo Pro.
Moet ook gewoon de baterijen erin doen en in de heli de lipo en dan eens kijken wat de servo's en swashplate gaan doen en spelkenderwijs ontdekken, denk ik.

Komt volgens mij neer op de zender van de Pro, alleen met meer knopjes en komt wat prof. over.:D

De blades die zitten een beetje los en ik heb begrepen dat deze ook los moeten blijven zitten. Heeft iemand een idee of ik de blade vaster moet draaien of gewoon zo laten.

Misschien boekje lezen; ikke:yes:

Chow,
Daar wij bijna/exact dezelfde zenders hebben en willen vergelijken of de handleiding en informatie met elkaar overeenkomen zal ik eerst de inhoudsopgave van het eerste handleiding geven.

Part One: General Information
1.0 Foreword
1.1 Important Statements
1.2 Safety Guidelines Needing Attention
1.3 Attention before fly

2.0 Features
2.1 Transmitter .......... type en merk

3.0 Specifications
3.1 Transmitter Specification

4.0 Face
4.1 Back
4.2 Wiring Diagram
4.3 Centra CUK 2403 input key function

5.0 Control Stick Length Adjustment
5.1 Control Stick Tension Adjustment
5.2 Neck Strap Usage
Throttle stick (mechanical method)
5.3.1 Right-hand throttle switched to left-hand throttle
5.3.2 left-hand throttle switched to right hand
5.4 Stick tension adjustment

6.0 installation Requirements

Part Two: Function Setup
1.0 Main menu
2.0 Channel reverse setup
3.0 Buzzer setup
4.0 Dual Rate (D/R)
5.0 Throttle height limit switch

Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Dit aangezien wij het één en ander zouden vergelijken. Zal het andere boekwerk ook eens doornemen.
Als je nog iets specifieks wilt weten dan hoor ik het wel.

Back