EVO 180 SE Flybarless

Mooi, je hebt de maiden flight overleeft :) Inderdaad is in een vierkantje hoveren moeilijk en is de tuin al snel te klein.. Gisteren zijn hier de dahlia's onthoofd.. Hij maakte een landing vlak bij de schutting precies in de bloemen. Rats,... weg bloemen :)

Mooi, je hebt de maiden flight overleeft :) Inderdaad is in een vierkantje hoveren moeilijk en is de tuin al snel te klein.. Gisteren zijn hier de dahlia's onthoofd.. Hij maakte een landing vlak bij de schutting precies in de bloemen. Rats,... weg bloemen :)

En dat voor zo'n helicopter. Als je de buren lastig vindt doen weet je wat er staat te gebeuren:D

Ik vond die 4min. ook wel lang genoeg hoor. Best spannend en vergt veel concentratie.:D

Blij dat jullie mij hier op de hoogte houden van de vorderingen dan weet ik wat mij te wachten staat als ik de Solo Pro onder de knie heb ;)

Blij dat jullie mij hier op de hoogte houden van de vorderingen dan weet ik wat mij te wachten staat als ik de Solo Pro onder de knie heb ;)

Als je de Pro onder de knie hebt ga je kijken met welke heli je verder wil.
Dan ga je advies vragen en die krijg je, krijg je erg veel:D
Vanaf dat punt zie je door de bomen het bos niet meer en ga je erg twijfelen. Iedereen heeft een punt en de onderbouwingen zijn nog waar ook. Privé berichten komen je kant op. Als het goed is kun je dan filteren wat je wil. Zijn enorm veel verschillende heli's waar je verder mee kan. Wat het belangrijkste is, blijf dicht bij je zelf en maak een stappenplan welke richting jij op wilt gaan. Wil je 45 flybar of 90 graden flybar of wil je juist flybarless. Je kan ook uiteraard richting CP en simmen.

Ik heb tot het laatste moment getwijfeld en toch mijn eigen keuze gemaakt dat ook mijn eerste keuze was geweest.

Succes hierbij en we zullen wel horen wanneer je verder wil, wat je wil en waar je naar toe wil.:rolleyes:

Wil je 45 flybar of 90 graden flybar of wil je juist flybarless. Je kan ook uiteraard richting CP en simmen.

Gelijk dan maar even een vraagje (of heb je liever dat ik google gebruik :yes: )

Wat is het verschil tusen 45 flybar, 90 graden flybar en flybarless?

Een 45 graden flybar is veel stabieler. Hij gaat zichzelf steeds weer proberen in een stabiele hover te krijgen. Een 90 graden en flybarless doen dit niet. Die vliegen zoals een CP vliegt. Dus je moet constant stickinput geven om de heli stabiel te houden.

Waarom dan niet gelijk een CP zou je denken. Een 90 graden cq flybarless hebben een lagere headspeed en zijn minder complex. Dus minder schade bij een crash. De flybarless zelfs nog iets minder kans door het ontbreken van een flybar.
Verder moet een CP echt goed afgesteld worden. Een 90 graden of flybarless heeft niet meer afstelling nodig dan een 45 graden flybar heli.. Verder bestaan er ook flybarless CP helicopters maar dat is weer een verhaal apart.

45 graden
SOLO%20PRO%20II5.JPG

90 graden
crown3_13.jpg

Laatst bewerkt:
Een 45 graden flybar is veel stabieler. Hij gaat zichzelf steeds weer proberen in een stabiele hover te krijgen. Een 90 graden en flybarless doen dit niet. Die vliegen zoals een CP vliegt. Dus je moet constant stickinput geven om de heli stabiel te houden.

Waarom dan niet gelijk een CP zou je denken. Een 90 graden cq flybarless hebben een lagere headspeed en zijn minder complex. Dus minder schade bij een crash. De flybarless zelfs nog iets minder kans door het ontbreken van een flybar.
Verder moet een CP echt goed afgesteld worden. Een 90 graden of flybarless heeft niet meer afstelling nodig dan een 45 graden flybar heli..

45 graden
SOLO%20PRO%20II5.JPG

90 graden
crown3_13.jpg

Laten we, voor de volledigheid, even onderscheiden dat Flybarless niets zegt over het type heli, je hebt flybarless FP en flybarless CP. En je hebt 90 graden FP en 45 graden FP, en zelfs bij CP heb je een 45 graden versie, in de vorm van de Hirobo Quark SG.

Dus voor een volgende heli heb je flink wat keuze, en dan hebben we het nog niet eens over de verschillende merken gedaan.

Volgens mij heb ik de flybarless CP genoemd ;) De keuze tussen een 90 graden flybar of flybarless helicopter is voor een groot deel een keuze op basis van cosmetische voorkeur. Er zijn wel verschillen in vlieggedrag tussen die twee maar die is bij een FP verwaarloosbaar. Overigens zal flybarless waarschijnlijk wel de toekomst hebben. Walkera voorziet al heel veel nieuwe modellen niet meer van een flybar maar regelt de stabiliteit met electronica in plaats van een flybar.

Vanmorgen ben ik voor het eerst met de heli op een veldje wezen vliegen..

Gefeliciteerd met je maiden century flight :banana: Ik had ook niet kunnen wachten op zo'n trainingssetje ;)

Trouwens vallen mijn mSR en 120SR ook om als je voorzichtig het gas opent. Denk niet dat dit specifiek voor FBL is. Even gas erop en in de lucht meteen corrigeren. Pas in de lucht werkt de gyro zoals bedoeld.

Advies

Nu wordt je nog wijzer en straks ga je veel twijfelen. Zie je, je stelt één vraag en krijgt ook zeker antwoord:D:D:D

Dan vraag ik gewoon straks aan jullie welke ik moet aanschaffen :rolling:

Maar btw bij dit soort dingen twijfel ik meestal niet teveel, ik schaf gewoon wat aan en als het niet lukt dan wordt het gewoon weer iets anders. De wereld vergaat namelijk niet als je bij dit soort dingen een verkeerde keuze maakt. Maar het is wel heel fijn als je wat advies krijgt en lees, ook stel ik de vraag hier en niet ergens anders omdat de Solo Pro ook een goed advies was :yes:

Als ik overal rond zou vragen dan zou ik waarschijnlijk wel gaan twijfelen omdat je dan allemaal verschillende antwoorden krijg. :-?

Spannend vluchtje van 5 minuten.

Vanavond weer even geprobeerd te vliegen/ hoveren met mijn EVO/Robbe.
Sta nog na te shaken:D

Weer op hetzelfde veldje en lekker rustig wel iets meer wind dan vanmorgen.
Heli weer op trainingstand ofwel indoor. Gelijkt merkte ik dat de heli niet tegen de wind in kwam en moest 'm noodgedwongen gaan landen wat ook weer resulteerde in een zijdelingse val.

Toch maar de 2e stand/outdoor/ advanced.
Enne... dit merk je, ook al zie je niet veel verschil in de gyro uitslagen maar een tikje betekent in dit geval wel, whaaam, een flinke aanval naar voren of naar achteren. Voorwaarts gaat de neus naar beneden en achterwaarts gaat de tail naar beneden maar in extremere conditie dan de Pro. Zweeeeeeeeeeeeeeten:D

De 3e poging dan. Opstijgen en de heli bleef aardig hangen, alleen door de wind moest je deze bij corrigeren.
Maaaaar oh zo verekte moeilijk om deze bij je te houden, lukt mij niet eens. Geprobeerd te kijken wat de heli zou doen met nose-in. Heb ik geweten. Dit ding zoeft ervan door en ging richting een aantal bomen die midden in het grasveld staan geparkeerd. Om niet in aanraking te komen met de bomen.... throttle bij en erover heen.
Oh mij goodness. Hangt die daar hoog in de lucht en elke stick beweging wordt vertienvoudigd. Geprobeerd de heli heel rustig naar beneden te halen door throttle te minderen en bij te geven en minderen. Uiteindelijk kwam ik dicht bij de grond maar niet een soepele landing en viel weer zijwaarts.

Dan maar de 4e poging om mij niet te laten demotiveren.
Toch geprobeerd om dichter bij mij te houden en een mooie landing te maken. Kwam ik dicht bij de grond, zou die een mooie landing maaken en jahoor, dicht bij een kuiltje en weer omvallen. Wel heb ik in de tussentijd 1x een hele mooie landing gemaakt.

Wat ik merk is dat als de heli omvalt en je gooit je throttle dicht is het net of de motor nog even doorgaat. Bij het optillen van de heli is het net of je de servo's nog heen en weer gaan, althans dat geluid hoor je. Dit zal wel de type heli zijn en omdat die groter is?

Vraag1 Weet iemand ook of de tail gear set is gesmeerd of niet?
Bij de tandwieltjes lijkt het net of ik een slakje heb geraakt maar het kan ook smeermiddel zijn. Dit weet ik dus niet.

Vraag2 De heli is een aantal keren bij de landing omgevallen. Hierdoor zal er wat zand/modder bij de blades terechtgekomen zijn. Dien ik nu de korreltjes te verwijderen en de blades te demonteren of is dit niet nodig?

Als iemand denkt dat dit makkelijk vliegen is. Noooooooooope.
Je staat te trillen op je benen omdat je weet dat je een crash kan maken en dit het heli vliegen behoorlijk kan beïnvloeden. Van de kosten nog maar te zwijgen. Dit is overigens niet voor de ervaren piloten bedoeld. Ik ben nog maar een beginnende helivlieger die een tikkel eigenwijs is:D

Ik kan en mag bevestigen dat de Nine Eagle Pro niet te vergelijken is met een heli als deze of enigerlei in zijn zelfde soort. Met of zonder flybar.
Alle stick bewegingen hebben een enorme invloed op de heli en heeft enorm veel power.
Tot nu toe kan ik het vergelijken met een oude diesel of de nieuwere diesels van tegenwoordig. Merken daar gelaten voordat wedaar een discussie over voeren.

Het heli vliegen vergt niet even oefenen maar even langer oefenen.
Ik denk niet dat ik deze beest zo snel getemt krijg als de Pro:D

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je maiden century flight :banana: Ik had ook niet kunnen wachten op zo'n trainingssetje ;)

Trouwens vallen mijn mSR en 120SR ook om als je voorzichtig het gas opent. Denk niet dat dit specifiek voor FBL is. Even gas erop en in de lucht meteen corrigeren. Pas in de lucht werkt de gyro zoals bedoeld.

Maar dat het spannend is, zeker weten. Wel iets anders dan die kleine dingen en ontzettend vel. Voor je het weet ben je hem kwijt;)

Maar wachten is inderdaad moeilijk:D

Spannend vluchtje van 5 minuten.

Het heli vliegen vergt niet even oefenen maar even langer oefenen.
Ik denk niet dat ik deze beest zo snel getemd heb als de Pro:D

Toch leuk om te lezen ondanks al jouw zweet ;) Het is ongeveer het zelfde verhaal als dat van mij een paar jaar terug toen ik mezelf probeerde te leren vliegen met zelf gebouwde vliegtuigen. Toen ook veel gezweet maar ook ontzettend heel veel lol gehad samen met mij schoonvader.
We hebben in bomen gehangen op daken en balkons geland (zelfs meerde malen en we werden daarom ook de balkonvliegers genoemd) :D

Ik kijk er nog met veel plezier op terug en ik weet zeker dat jij dat ook gaat doen :yes:

De motor hoort opzich niet door te draaien, het kan nog wel door de massa van de bladen komen dat hij nog even blijft draaien.

Servo´s horen inderdaad te bewegen dat hoort bij het FBL systeem dat automatisch de servo´s aanpast aan de hoek die je maakt (dat stabiliseerd)

Ik zou de helikopter zo schoon mogelijk houden, dus die korrels zou ik zeker verwijderen en ook controleren of dit niet op de tandwielen zit of erger in de motor. Bladen demonteren hoeft niet nodig te zijn als er niks zit tussen de bladen en blad houders ( of featheringshaft)

Toch leuk om te lezen ondanks al jouw zweet ;) Het is ongeveer het zelfde verhaal als dat van mij een paar jaar terug toen ik mezelf probeerde te leren vliegen met zelf gebouwde vliegtuigen. Toen ook veel gezweet maar ook ontzettend heel veel lol gehad samen met mij schoonvader.
We hebben in bomen gehangen op daken en balkons geland (zelfs meerde malen en we werden daarom ook de balkonvliegers genoemd) :D

Ik kijk er nog met veel plezier op terug en ik weet zeker dat jij dat ook gaat doen :yes:

Ik zal er zeer zeker met veel plezier aan terugdenken. Eerlijk te bekennen dacht ik aan het begin dat het mij makkelijk zou afgaan en dat ik deze Robbe/EVO richting de zomer wel onder controle zou moeten hebben.
Dit gaat mij dus echt niet lukken. Ik kom nog niet eens toe aanhet trimmen. Moet constant bij corrigeren en elke kleine stick beweging geeft de heli mij toch een vaart, dan ben je hem zo weer kwijt. Je blijft constant corrigeren en dat is niet erg, zo leer je de heli wel kennen.

Wel leuk om te lezen dat jij deze ervaringen hebt gehad bij het vliegen met vliegtuigen. Je hebt in iedergeval de orieëntatie en stickgevoel. Hierdoor heb je een voorsprong op mij en andere medeforum genoten.

Oh, wat is dit toch verslavend.:D

Maar btw bij dit soort dingen twijfel ik meestal niet teveel, ik schaf gewoon wat aan en als het niet lukt dan wordt het gewoon weer iets anders. De wereld vergaat namelijk niet als je bij dit soort dingen een verkeerde keuze maakt.

Same here. Gewoon lekker doen.. Enige waar je eventueel op zou kunnen letten is om in ieder geval bij een merk te blijven waarvan reserveonderdelen redelijk vlot te krijgen zijn.. Verder maakt het allemaal niet zoveel uit..

In een eerder stukje heb ik een behoorlijk verhaal opgezet waardoor een aantal vragen wellicht minder goed opvallen.
Vanuit alle zekerheid stel ik nog even dezelfde vragen.

Ik denk dat dit duidelijker is. voortaan de vragen specifiek neerzetten ipv een verhaalvorm erom heen maken.

Wat ik merk is dat als de heli omvalt en je gooit je throttle dicht is het net of de motor nog even doorgaat. Bij het optillen van de heli is het net of je de servo's nog heen en weer gaan, althans dat geluid hoor je. Dit zal wel de type heli zijn en omdat die groter is?

Vraag1 Weet iemand ook of de tail gear set is gesmeerd of niet?
Bij de tandwieltjes lijkt het net of ik een slakje heb geraakt maar het kan ook smeermiddel zijn. Dit weet ik dus niet.

Vraag2 De heli is een aantal keren bij de landing omgevallen. Hierdoor zal er wat zand/modder bij de blades terechtgekomen zijn. Dien ik nu de korreltjes te verwijderen en de blades te demonteren of is dit niet nodig?

Ik merk dat ik tussen het plaatsen van dit bericht al een post is gedaan door Stef Stuntpiloot. Bedankt.... ik zal daar goed naar kijken.

Zandkorrels in demotor? Hoe zou ik dat kunnen controleren?
Ik denk dat het wel wat meevalt. Was namelijk een grasveld en daartussen ligt natuurlijk modder/grond.

Als de heli zijwaarts valt en ik heb de throttle stick dicht gegooid hoor ik nog een geluidje of de motor nog draaid.Dit zal wel niet het geval zijn maar eerder door de massa van de bladen.

Laatst bewerkt:
Ok, dat de motor even door draait is throttle lag. Dat heeft de V100D01 ook. Is wel besproken op rcgroups trouwens. Tís geen groot probleem overigens als je het weet. Maar blijkbaar heeft de Evo dat ook. Blijkbaar draaien beide types dezelfde software in de receiver.. Ik zou me er niet druk om maken. Je kunt dat er niet uit krijgen. Dus gewoon mee leren omgaan. Elke gek heeft namelijk z'n gebrek ;) Het beinvloed verder niet het vliegen en bij een normale landing is het ook geen issue. Alleen bij een crash gewoon op tijd gas eraf.

Back