Dat komt me bekend voor van hoe het mij in het begin ook verging.
Met hoveren leerde ik mezelf aan de heli te landen als ik het niet meer wist of het fout dreeg te gaan, in het begin ook wel een goed plan maar als automatisch ging dat ook mee in de eerste vliegpogingen. Laag vliegen en op afstand landen ging eigenlijk zelden goed, zeker niet met een CP heli dus dan was het weer: thuis komen met een kapotte heli, onderdelen bestellen, repareren..
Sindsdien met wat ervaring wel geleerd dat proberen te herstellen vrijwel altijd een beter idee is dan laag vliegen of landen als 'bail out' te gebruiken en juist hoogte kan je zo helpen als je het niet meer weet of iets nieuws probeert. Als herstellen toch niet meer lukt is het throttle hold (motor uit) om de schade proberen te beperken.
Misschien kun je op zo'n moment dat het fout dreigt te gaan proberen de heli in een bekende hover orientatie te krijgen, eventueel wat hoogte maken zodat je de heli beter kan zien en meer kans hebt op herstel, en zo proberen terug te vliegen.
Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan maar als het lukt blijft je heli toch heel
In HeliSimRC zit een functie dat de heli in verschillende orientaties in de lucht wordt geplaatst als je begint zodat je zoiets kan oefenen.
Verder helpt het je wellicht als je tot vervelends toe in alle orientaties kan hoveren en dat op verschillende hoogte's kan doen omdat je dan toch anders tegen de heli aan kijkt.
Chris,
Ik begrijp wat je bedoeld en ik probeer mij ook daartoe te bewegen om niet gelijk throttle 0 zetten maar te ontwijken en bij corrigeren. Heb ik even de ruimte dan heb ik ook meer tijd om na te denken. Wanneer ik een obstakel rond mijn heli heb word ik enigzins zenuwachtig en sla ik eigenlijk een beetje dicht en kan niet goed meer helder nadenken welke stick beweging ik het beste kan uitvoeren.
Wat betreft hoogte maken ben ik reeds bekend mee

Ik gaf een aantal dagen hiervoor hoogte door een boom te ontwijken maar de heli kwam zo hoog dat ik toen echt bang was de heli kwijt te raken en kon 'm nog net redden

Voor de hoogte heb ik de schakelaar v1 gebruikt maar ben er nog niet helemaal achter hoeveel ik deze moet draaien en tot welke hoogte de heli komt, kan dat nu ook net niet uittesten, zit te wachten op een aantal onderdelen die naar alle waarschijnlijkheid.... weet wel zeker dat deze volgende week in huis zijn.
Het hoveren vormt voor mij ook nog een probleem. De laatste keer kon ik de heli richting de 5 sec. bij me houden maar ging er toen vandoor als een speer...... afstand en nabijheid zeker

Op het moment dat de heli ervandoor ging ga je gelijk aan alle sticks lopen sjorren en corrigeren maar je blijft corrigeren tegen jezelf.
Op you tube heb ik weleens een filmpje van deze heli bekeken maar in het echt gaat dit kreng nog sneller dan te zien is.
Eerst maar eens een trainingskruis onder hangen. Heb vanmiddag net een aantal pingpong ballen gekocht daar deze niet worden meegezonden, blijft de verzendkosten nog een beetje binnen de perken...... blijf ene echte Nederlander hé