EVO 180 SE Flybarless

Zuurvrije vaseline moet kunnen. Alleen lastig om overal op te krijgen. Ik zag bij Niek dat hij olie gebruikt voor fietskettingen. Maar dan in een spuitbusje en tuutje zodat ook kleine onderdelen worden gesprayed..

Prima spul, meestal op basis van Molybdeendisulfide. Bestand tegen hoge temperaturen en slijtvast. Voor snel draaiende onderdelen onder hoge druk en temperatuur vaak gebruikt. Een goede tegenhanger van vet.

Misschien een rare vraag maar zou motor olie niet werken als smeermiddel hiervoor? Is ook dun en goed vloeibaar en overal tussen te krijgen en lost ook geen vet op? Wellicht dat dit schadelijk is?

Gewone motor-olie is al veel beter dan kruipolie.

Sommige delen van de heli zijn misschien ingevet en daar kan je dus smeren, indien vet weg is. Voor de rest zal ik niet teveel, of niet, smeren. Mijn Blades staan, volgens mij, zo droog als wat ;)

Laatst bewerkt:
@MrJohien, jij beschrijf dat ik beter niet de onderdelen kan invetten.
Dan hoop ik niet dat ik het één en ander verkeerd heb gedaan door gebruik te maken van kruipolie. De wondere wereld van techniek is mij niet helemaal bekend, al moet ik toegeven dat ik in het verleden 8 jaar lang heb gewerkt in de techniek en zelfs leerlingbegeleider ben geweest. Gelukkig erg lang geleden:D

Nadat jij beschreven had dat kruipolie de vetten oplost heb ik toch een beetje vaseline gebruikt, daar de meeste vaselines zuurvij gemaakt worden. Weet ook niet echt of het kwaad kan dat de lagers geen vet bevatten. Lijkt mij wel belangrijk te zijn voor draaiende onderdelen.

Bedankt voor je advies, heb ik veel aan:D

Hoe is het verder met de leerlingen vergaan? :p

Dat lesgeven beviel mij wel, dat heb ik nadien opgepakt en ook jarenlang gedaan:D Alleen ik had geen interesse in techniek. Om eerlijk te zijn vind werken in de techniek verschrikkelijk. als het voor mijzelf is, zoals met de heli, vind ik het wel leuk om te doen en leer je weer veel van. Maar heb echt twee linkerhanden in de techniek:D

Ik ben meer technisch met m'n hoofd. Weet alles van Unix,routers en tcpip. Maar kan nog geen spijker in de muur slaan. Een Ikea meubel in elkaar zetten dan weer wel :)

En Jawel,
Net weer 2 lipo's leeggevlogen.
Met 2 volgeladen lipo's ben ik weer voor het eerst naar het veldje achter ons gelopen om daar te vliegen. In ons hofje ben je toch een beetje beperkt in de ruimte om echt rondjes te draaien.
In eerste instantie dacht ik niet te gaan omwillen van de wind maar kon het niet laten maar het was fantastisch.
Stond daar wel weer even te shaken maar oh zo heerlijk om in veel ruimte te kunnen vliegen.
Timer op 6 minuten gezet en de eerste 2 minuten gehoverd en daarna rondjes vliegen. Ook nog even getest of de heli zichzelf weer zou corrigeren. Tot nu toe lijkt dat probleem te zijn verdwenen. Ik weet niet of dat komt doordat ik de battery frame heb vervangen of dat ik niet gelijk bij corrigeer bij het opstijgen (bedankt Chow).
Moet echte wel bekennen dat de Evo ontzettend gevoelig en snel is en dat merk ik pas nu weer wanneer ik de ruimte heb. Rondjes draaien was best spannend. Waren geen vloeiende rondjes, meer met hoekjes maar dat geeft niks. Gewoon gevlogen. Ik moet wel weer even over de angst van crashen heen.

Bij halve snelheid voorwaarts gaat de Evo mij toch snel naar voren met de neus naar beneden gericht. Evo corrigeerde zichzelf niet en dat moest ik dan maar doen. Hoppa, de tail naar beneden en de Evo omhoog en met een rotgang vloog deze achterwaarts naar mij toe.

2e lipo, idem dito. Eerst weer rustig hoveren. Was meer wind met valwind maar wou beslist vliegen. Niet te benauwd en huo de lucht in. Gelukkig gedaan, geeft mij weer moed en merk ik dat ik toch de Evo aardig kan handelen bij wind en niet gelijk bang hoeft te zijn om te crashen.
nogmaals een rondje proberen te vliegen en dit keer was het de bedoeling om een vloeiendere bocht te maken. Hierdoor raakte ik de heli niet echt kwijt maar raakte wel bij mij weg. Hoog in de lucht maar met nose in weer terug gekregen en dan zo snel mogelijk weer tail-in zien te krijgen.
Bij wind vetrouw ik mij meer om te hoveren dan met nose-in.
Heli weer geland, op adem komen en weer gaan met die banaan.
Dit keer hoveren met nose-in en rondje proberen te draaien om de eigen as. Na 6 min ging de timer en zette de landing in. Ging goed, zelfs landingen gaan mij prima af.

Dit was weer kicken maar moet niet te overmoedig raken en eerst maar aan alle kanten goed leren hoveren met af en toe wat bochten werk erbij.:D

Nog een kleine noot met betrekking tot het crashen.
Ik vind het spannender oom te crashen met mijn Evo, formaatje 250, dan dat ik crash met een kleine micro helicopter. Weet niet waarom ik dat enger vind. Waarschijnlijk dat wanneer je crasht met een micro heli die crash bestendiger zijn is het weer rechtop zetten en door vliegen. Deze ervaring heb ik althans met mijn Solo Pro.

Laatst bewerkt:
Dan ben je verder dan ik.. Rondjes vliegen kan ik nog lang niet. Tail in hoveren en dat is het wel. Ben nu druk in de weer om side te hoveren wat een gruwelijke klus is. Rondjes ben ik dus nog lang niet aan toe..

Ik upload me ongans aan filmpjes.. Inmiddels hebben we recht op een mini serie van zeker 1,5 uur uit Friesland :)

Roep niet te snel dat je recht hebt op 1,5 uur aan filmpjes.
Straks verplicht ik je om 8 uur lang naar filmpjes van mij en mijn Evo te komen kijken.:D

Filmpje die komen wel. Vond het alleen even erg belangrijk om mijn vertrouwen weer goed op pijl te krijgen m.b.t. het vliegen. Deze had namelijk wel even een deuk opgelopen:D

Jammer dat het vandaag pokkeweer is, had graag nog willen vliegen maar goed. De filpmjes komen wel. Moet net even een geschikt moment hebben dat mijn vrouw even mee kan om te filmen.

Ik denk ook dat ik te snel wil leren vliegen en dat ik daardoor aardig wat keren weet te crashen en dat is ook de reden dat ik niet te snel met een CP aan de gang wil. Weet namenlijk van mijzelf dat wanneer ik een CP aardig in de lucht weet te houden dat ik vrijsnel over de kop wil vliegen en dit ook daadwerkelijk ga doen. Daarom wil ik ook de Evo met de ogen dicht kunnen vliegen met beide voeten in de neus en als dat goed gaat, komt er een CP. Weet ook dat wanneer ik te snel doorga met een CP ik spijt krijg en mijn motivatie vergaat door constant te moeten repareren.

@Chow, ik weet dat jij je kan inhouden met je 450 CP en hier jezelf rustig de tijd voor geeft eer jij echt begint met vliegen en proberen over de kop te vliegen. Daareentegen heb ik een CP waarschijnlijk in dezelfde week alleen over de kop en gelijk gecrashed:D
Is voor mij ook een beetje zelfbescherming om echt goed de Evo onder controle te leren houden en behouden.;)

Ik ben wel blij en motiveert mij wel dat ik nu met de Evo meer durf en ook cirkels probeer te vliegen, daarom verbaasd en mij soms ook wel dat er mensen zijn die met dezelfde soort heli al gelijk cirkels durven te vliegen.
Dan vraag ik mij soms wel af of ik niet te voorzichtig ben, beetje tegenstrijdig met hetgeen wat ik eerder heb beschreven:D

Ja, Peter kom op met die filmpjes bij al die lappen tekst hoort ook beeld. Je bent bijzonder goed opweg zeg, was weer leuk om te lezen hoe het met je vorderingen gaat.

Yep soms moet je durven maar wel met het risico dat je de orientatie kwijt raakt en hem crashed. Daarom oefen ik ook eerst in de sim als ik wat nieuws ga oefenen zoals nu de volgende stap: inverted naar alle richtingen hoveren, essentieel onderdeel om ook op de kop jezelf te kunnen redden als een trick net niet helemaal goed uitpakt. Dit oefen ik eerst in de sim, op die manier krijg je een beetje gevoel en dit helpt echt als je het met een echte heli gaat oefenen zoals de reallife sim : mcpx

Ja, Peter kom op met die filmpjes bij al die lappen tekst hoort ook beeld. Je bent bijzonder goed opweg zeg, was weer leuk om te lezen hoe het met je vorderingen gaat.

Hey Thijs,
Wanneer ik de filmcamera op een vast plek heb, heb je geen duidelijk beeld. Dan ben je genoodzaakt om constant in het beeld van de camera te vliegen en mijn vrouw moet maar ent tijd hebben om mee te lopen naar het veldje hierachter. Het weer speelt ook een belangrijke factor in deze:D

Ziet er niet naar uit dat er vandaag nog gevlogen kan worden:(
Hoop wel dat wanneer mijn vliegkunsten gefilmd worden ik mij hierdoor niet laat meeslepen en dat ik dan juist weer crash.

Yep soms moet je durven maar wel met het risico dat je de orientatie kwijt raakt en hem crashed. Daarom oefen ik ook eerst in de sim als ik wat nieuws ga oefenen zoals nu de volgende stap: inverted naar alle richtingen hoveren, essentieel onderdeel om ook op de kop jezelf te kunnen redden als een trick net niet helemaal goed uitpakt. Dit oefen ik eerst in de sim, op die manier krijg je een beetje gevoel en dit helpt echt als je het met een echte heli gaat oefenen zoals de reallife sim : mcpx

Het Stefan,
Ik oefen ook op de sim, alleen lijkt het op de sim makkelijker. Bij een crash op de sim een moment wachten en nogmaal vliegen. In reallife is het wel spannender om een rondje te vliegen. Met de sim ben ik ook al eens bezig geweest met loopings te draaien:D
Wel moet ik bekennen dat de sim mij enorm heeft geholpen om progressie te maken. Alleen de moeilijkere kunsten m.b.t. het vliegen met mijn fp-tje moet ik nog even om zien te zetten naar de praktijk.

Klopt in het echt is het lastiger en spannender, maar de sim helpt wel! welke sim gebruik je?

Ik gebruik Clearview. Deze heb ik te leen. De sim heeft mij wel geleerd om het één en ander te oefenen zodat ik dit met de Evo heb uitgeprobeerd zoals, opstijgen, landen, hoveren tail-in, side-in, nose-in.
Verder heb ik in de sim geoefend om in de wind te hoveren en hoe ik de heli weer terug krijg wanneer de wind greep krijgt op de heli.

Laatst bewerkt:
Hey Thijs,
Wanneer ik de filmcamera op een vast plek heb, heb je geen duidelijk beeld. Dan ben je genoodzaakt om constant in het beeld van de camera te vliegen

Ja nou?? Doe ik toch ook :p

Maar verder zonder dollen. Ik oefen heel behoudend. Daarom crash ik eigenlijk niet meer. Ik ga steeds een stapje verder en gooi niet gelijk de heli nose in. Kan ook niet in een woonkamer want een klein foutje en je zit tegen de muur. De Walkera en muren gaan niet samen. Ook wil ik niet stoer side doen terwijl ik alle kanten op stuiter. Side in is voor mij een stabiele hover met haar sexy zijkantje naar me toe op 1 plek.
Simmen doe ik op dit moment wat minder. Ik kan met de Walkera ontzettend veel oefenen. Uiteraard zal ik af en toe de sim wel bezoeken. Ik weet dat Stefan dat ook gezellig vind en in een later stadium zijn complexe moves echt iets wat in een sim geoefend moet worden.
Ik bouw rustig op. Ik streef er naar de 450 straks zonder schade te kunnen vliegen. Dus ik doe alleen maar zaken met de 450 die ik uit den treuren heb geoefend met eerst de Walkera en daarna de mCPX. In de praktijk betekend dit tail in hoveren net zolang tot ik side en nose in onder de knie heb bij de andere kleine heli's. Niet erg trouwens. Ik vind hoveren al heel leuk. Vannacht heb ik bij de laatste lipo voor het slapen gaan ook alleen nog maar gehovered. En genieten van het geluid en de verwondering dat het in de lucht blijft hangen..

Ik kan je Phoenix sim ook van harte aanbevelen, zeker voor het helikopter vliegen.

Ik gebruik op m'n Mac nu heli-x. Werkt prima en is een betaalbare sim. Maar als straks de herfst begint en vliegen buiten gewoon best lang niet gaat trek ik helaas maar de geldbuidel om Aerofly 5 te kopen. Heli-X ziet er leuk uit om af en toe te oefenen maar als je meer gaat vliegen worden mooie graphics ook belangrijk.
Overigens ken ik Clearview goed en is dit beslist een sim waarbij je niet snel tegen beperkingen aanloopt. Zeker niet als beginner. En de graphics zijn best in orde..

Back