EVO 180 SE Flybarless

Vanavond mijn rode Pro weer inelkaar gezet nadat ik de onderdelen in huis heb. Welliswaar een rode pro met een gele vin.
Buiten weer even geprobeerd te vliegen maar merk dat het één en ander nog ingesteld moet worden, vliegt nog niet wenselijk maar toch weer een mooi begin. De pro heb ik zeker gemist, heerlijk om weer met zo'n kleine micro te vliegen en het felle hoge motorgeluidje.
Naderhand de Evo maar gepakt was nog net niet donker en kon nog net.

Wat een verschil weer met de Evo.
Geluid konmt weer heftiger naar voren. Kleine stick input en reageerd gelijk en fel maar ik heb geen moeite met deze overschakeling.
En dan besef ik wel weer hoe snel deze Evo door de lucht sjoeft, heerlijk gewoon. Moet toegeven dat ik te snel weer ben begonnen met de oefeningen die ik bij Stefan heb geleerd en te snel uit hover oefeningen weg ben gegaan maar kon het gewoon even niet laten om vooruit te vliegen, in hover brengen, terug vliegen en in hover brengen.
Dan merk je toch weer hoe belangrijk het hoveren is en daardoor raakte ik even gedesoriënteerd en moets de heli terug zien te krijgen uit een te wijde bocht. Ik moet opdat moment echt bewust bij mijzelf nagaan dat ik rustig moet blijven en niet in paniek moet raken en dan lukt het ook wel en raakt de heli weer terecht daar waar die hoort. Ondertussen gaan er alwel weer vele gedachten uit naar die crashes die de Evo, ahum, ik had kunnen maken.

De Pro om heerlijk mee te kunnen vliegen en de Evo om goed te kunnen leren vliegen en oefenen:D

Netjes, was dus weer een redding zoals hier binnen?

Ja die oefeningen werken prima maar je moet het niet te snel willen in het begin, snel rondvliegen komt vanzelf! en wat ik al zei, als je dit vloeiend kan probeer hem dan eens zomaar op een punt stil tezetten ( bijvoorbeeld halverwege de bocht) Als je dat op commando kan kan je dat dan ook wel als je even gedesorienteerd raakt en dan maakt het niet uit of je tail, side of nose-in vliegt.

@Stefan, zo kun je het een beetje vergelijken enkel had ik nu de bomen en de struiken van de overburen waar ik ook nog aan moest denken maar het is gelukig goed gekomen.

Dat baloning eefect waar jij het over had en wat ewij hadden ondervonden is er nu zo goed als uit.
Ik had gisteravond in de hover voor de bocht en bij terugkomst een aardige snelheid naar voren, gas nog niet eens halfopen en heeft deze al een noodgang. Doordat het aardig schemerig was kon ik de diepte niet goed meer inschatten en zag de boom in ons perkje snel dichterbij komen en had de induk dat de Evo vol tegen de boom zou crashen. Ingrijpen durfde ik ook niet daar ik dan zeker wist dat ik te weinig ruimte had om te blijven corrigeren en wachte af wat er gebeurde. Gelukkig schoot de Evo langs de boom en jouw advies eerst maar opgevolgd. Heli even uitzetten en even rust inschakelen. Dit was net voor het moment dat ik moest corrigeren uit de te wijde bocht en waar ik om de bomen en struiken van de buren moest denken en dat ik hier niet in belande:D

Ik begin steeds serieuzer te overwegen een nette lamp aan de schuur te hangen. Tís sávonds best vaak windstil en zou heerlijk in de tuin kunnen klooien als er net even wat licht is...

Ik heb snavonds inderdaad een beetje last van de schemerigheid en dat je de diepte niet goed meer kan inschatten. Extra licht zou niet verkeerd zijn.

Ik moet wel zeggen dat het hier nu de laatste dagen behoorlijk winderig is, uhm buiten bedoel ik.

Vanmiddag even de krant gelezen, kom ik erachter dat het vliegervestijn dit weekend in Drachten is. Wist ik alwel maar helemaal vergeten. De bedoeling is dat we morgenochtend even gaan kijken.

Ik heb snavonds inderdaad een beetje last van de schemerigheid en dat je de diepte niet goed meer kan inschatten. Extra licht zou niet verkeerd zijn.

Ik moet wel zeggen dat het hier nu de laatste dagen behoorlijk winderig is, uhm buiten bedoel ik.

Vanmiddag even de krant gelezen, kom ik erachter dat het vliegervestijn dit weekend in Drachten is. Wist ik alwel maar helemaal vergeten. De bedoeling is dat we morgenochtend even gaan kijken.

Ah, zie ik je morgen wel....
Als het goed is ben ik er rond 10 uur
Het zou beter weer moeten zijn dan vandaag (minder winderig in elk geval)

Groet, Bert

Ah, zie ik je morgen wel....
Als het goed is ben ik er rond 10 uur
Het zou beter weer moeten zijn dan vandaag (minder winderig in elk geval)

Groet, Bert

Vanmorgen op het vliegerfestival geweest en gevraagd of jij aanwezig was maar op dat moment zou je er niet zijn. Wel even gekeken naar al die mooie heli's en vliegtuigen die paraat stonden. Overigens zagen wij ook een mooie modelheli in de lucht. De mcpx heb ik nog zien vliegen en verbaasde mij dat deze met zulke wind toch nog redelijk bestuurbaar was, echter vernam ik een beetje dat het toch een beetje teveel waaide om deze echt lekker te vliegen.
Jammer dat ik je niet heb zien vliegen maar wellicht de volgende keer.

Vanmorgen op het vliegerfestival geweest en gevraagd of jij aanwezig was maar op dat moment zou je er niet zijn. Wel even gekeken naar al die mooie heli's en vliegtuigen die paraat stonden. Overigens zagen wij ook een mooie modelheli in de lucht. De mcpx heb ik nog zien vliegen en verbaasde mij dat deze met zulke wind toch nog redelijk bestuurbaar was, echter vernam ik een beetje dat het toch een beetje teveel waaide om deze echt lekker te vliegen.
Jammer dat ik je niet heb zien vliegen maar wellicht de volgende keer.

Hahaha, als je de mCPx hebt zien vliegen, heb je mij zien vliegen.
En omdat dat ding zo klein is, stod ik achter de opgestelde auto's en daar was het inderdaad ERG turbulent....

Het was inderdaad een beetje op het randje, maar het ging wel.....
Als je die grote BO 105 nog hebt zien vliegen, dat was ik ook....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hahaha, als je de mCPx hebt zien vliegen, heb je mij zien vliegen.
En omdat dat ding zo klein is, stod ik achter de opgestelde auto's en daar was het inderdaad ERG turbulent....

Het was inderdaad een beetje op het randje, maar het ging wel.....
Als je die grote BO 105 nog hebt zien vliegen, dat was ik ook....

Groet, Bert

Ik denk dat je nu wel weet wie mij wijs heeft gemaakt dat jij er niet of nog niet zou zijn. Ik heb je inderdaad zien vliegen en eraan gedacht om je even aan te spreken, tot mijn spijt niet gedaan.
Ik heb je de mcpx even zien vliegen bij de opgestelde heli's bij het hekwerk. Stond daar in het hoekje aan de kant van de geparkeerde auto's.
Bij de gele/witte vliegtuig die het niet deed waar ze wel even mee bezig waren geweest.

Was een gaaf gezicht die grote BO 105, tevens hield je de mcpx met zoveel wind keurig in de lucht hoor. De FP van mij was allang weggewaaid:D

Vanavond gevlogen met de Solo Pro.
Heerlijk om hiermee buiten te vliegen.

Na de Pro de Evo er weer eens bij gepakt.
Wat een verschil merk je weer.
De Pro is niet minderwaardiger maar vliegt lichter en crashbestendiger, heeft dat vanavond alweer eens bewezen:D

Nu moet ik toch bekennen dat de Pro ongemerkt meer doet dan ik had verwacht. Door vooraf de Pro buiten te vliegen en daarna de Evo leek het erop of ik meer aandurfde met de Evo.
Eerste minuut even alle kanten hoveren en de oefeningen na gelopen.
Onder de rechte lijn van A naar B durfde ik ondertussen ook nog een beetje bij te corrigeren dmv rudder of throttle te sturen.

De Pro gaat al snel door de lucht maar dan de Evo nog niet eens half open gezet en denk ik van WAUW wat een gang zit erin. Onder de oefeningen door de Evo in elke hover positie proberen te brengen en ging mij bijzonder goed af en denk ik ook dat de Pro mij hierbij heeft geholpen.

Ik moest even over het drempeltje om na de Pro de Evo weer te pakken, had er minder zin in om na de kleine de grotere erbij te pakken. Op het moment dat je weer bezig bent merk je hoe verslavend dit is. Ik had er voor vanavond 1 lipo mee om deze te vliegen anders had ik de anderen ook nog gevlogen. Potverdrie wat is dit mooi zeg:D

Vanavond gecrashed met mijn Evo.
Dat ging zo....

Na constant te hebben geoefend in ons hofje en met de Pro wezen sjeezen ben ik vanavond toch maar naar het veldje achter ons gegaan om in de volle ruimte te kunnen vliegen.
uiteraard bij de 1e lipo alle kanten hoveren. Merkte al snel dat ik sneller om de eigen as durfde te draaien. Stapje van Stefan nog even doorgelopen en met hogeren snelheid. Dit ging erg goed. Ben dan maar gaan vliegen en kijken hoe de heli reageerd op hogere snelheid en hoe ik de Evo afrem en deze hierop weer reageerd. Ik durfde de Evo ook hoger de lucht in te brengen en met volle vaart vooruit vliegen, wat een vaart en een stop maak je dan. Vierkantjes oefenen en rondjes vliegen en proberen op elk moment te kunnen stoppen en te hoveren en ging prima.
Rondjes draaien lijkt makkelijker dan het is. Het is niet zomaar de stick in een bepaalde positie brengen en de heli draait zijn rondje wel.
Heerlijk was dat, ik kon eindelijk eens vrijuit lekker vliegen met de Evo.
Ik vond het nog wel spannend wanneer ik met hogere snelheid vliegen en stuur, zowel met de staart als met de rudder en de Evo met de neus richting grond gaat. Op dat moment moet je dan ook weer zo sturen of bij corrigeren dat de Evo de grond niet wordt ingeboord.
Na 7min. ging mijn pieper en zette de landing in.

Na 5 min rust om de motors af te laten koelen de 2e lipo erin. Weer aan alle kanten hoveren en nogmaals de stappen van Stefan gedaan en hierna maar eens achtjes proberen te draaien. Dit viel mij toch erg zwaar.
Op een gegeven moment stond ik bijna in het centrum van de acht. Had toch een kleinere acht voorgesteld maar ging zo snel dat ik zelfs even most bukken, voor de zekerheid dan even. Ik had niet verwacht dat die mij zou raken maar je weet maar nooit. Tweede lipo ging ook heerlijk en had ik de Evo ook aardig hoog in de lucht hangen en durf de Evo tevens steeds verder weg te vliegen. Ik ben nu toch in staat om de Evo op elk moment in hover te brengen. Nadat de 7 minuten voorbij waren gestreden ging de pieper en wou ik nog een laatste boch inzetten net voor de landing. Bij deze laatste bocht raakte ik een beetje gedesoriënteerd en voor mijn gevoel reageerde de Evo niet op mijn correctie en dicht bij de grond de throttle dicht gegooid en ja hoor........ ik zag de rotorblade al in de lucht vliegen.

Schade, volgen mij alleen de rotorblade en verder nog niet gekeken.
Eerst maar eens nagenieten van deze ervaring van vanavond met de Evo met een kleine zure nasmaak.

Normaal komt het zure na het zoet.
Maar toch vind ik dat je een pluimpje verdient na al je inspanningen heb je toch weer heerlijk gevlogen.

Heb inderdaad nui het idee dat ik eindelijk echt kan gaan vliegen met de Evo. Enkel oppassen dat je optijd stopt, vergt toch aardig wat concentratie om rond te vliegen. De Evo reageerd ontzettend fel bij elke stickbeweging. Het is wel erg belangrijk dat je in elke positie de heli in hover kan brengen. Enkel was ik bij de crash te dicht bij de grond.

Kijk morgen wel even of er meer schade is, nu nog maar niet.

Misschien toch maar een mCPX kopen, ik heb hem wel 50x gecrashed en geen noemens waardige schade ................ sorry ik wil je niet lekker maken ;)

Zit ik ook al aan te denken:D

Ik geloof dat aankomende zaterdag opendag is bij de modelshop en daar ga ik ook eens even bij Brutes ofwel Bert kijken en praten en adviezen inwinnen:D

Ik ben eerlijk gezegd met de mCPX nog niet overdreven vaak gecrashed maar toch zeker wel een aantal keren flink hard de grond geraakt. Plus de ervaringen die andere hebben met dit beestje is hij denk wel crash bestendiger dan de Evo maar helemaal beoordelen van afstand blijft moeilijk.

Ik denk dat de mcox ook wel crashbestedniger is dan de Evo. Wanneer je met de Evo de grond raakt heb je altijd wel iets kapot en daarom is de mcpx misschien ook een ideale micro cp heli. Ik wil de mcpx weleens echt in de buitenlucht zien vliegen. Stefan heeft mijn Evo alwel eens gevlogen.
Stefan zijn ervaring was dat hij de Evo misschien nog wel lastiger vond vliegen maar dat kan ook liggen aan het feit dat Stefan de mcpx is gewend en heb je nog geen objectief waarde oordeel.

Klopt en wat de een lastig vindt daar heeft de ander weer geen last van. Als je in de buurt woonde mocht je die van mij rustig proberen om te kijken of het wat voor je zou zijn.

Maar eens bij de opendag gaan kijken en wellicht heeft Bert zijn mcpx dan ook bij zich. Als het een beetje te vergelijken is met de Evo heeft het voor mij geen toegevoegde waarde. Je kan met iets meer windkracht hiermee vliegen en in de huiskamer heb je de mogelijkheid. Zelfs in de huiskamer met een micro wil ik denk ik te snel enhelemaal met de mcpx en zal de Pro wellicht nog geschikter zijn om binnen rond te vliegen.
Wanneer de mcpx aardig te vergelijken valt met de Evo kan ik beter gaan voor iets groters. Moet ook de rust een beetje zien te pakken om niet alles aan te willen schaffen, het is te mooi allemaal:D

Ga maar eens naar bed.

Misschien toch maar een mCPX kopen, ik heb hem wel 50x gecrashed en geen noemens waardige schade ................ sorry ik wil je niet lekker maken ;)

Tenzij je woont op de Crashlaan 11 ;) Maar zonder dollen. De mcpx lijkt eigenlijk inderdaad niet kapot te krijgen :)

Back