Excel comp.3 met superveel foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.
De huidige stand van zaken.
Al het hout er uit dat scheelt al weer 8 gram met het koolstof ;)
 
Laatst bewerkt:
Wow,

dat ziet er lekker Hi-Tech uit zo !!!

Ben benieuwd naar de vlieg eigenschappen van onze semi hotliners....

Rob
 
Zo vanavond lekker bezig geweest.
Vanmiddag heb ik trouwens de accubak nog 1 uur lang op 70 graden in de oven gehad.
Hij is lekker hard nu.
De bak is netjes ingebouwd.
Ik heb hem netjes in de romp pas gemaakt en voor zo hoog mogelijk gehouden.
Mocht hij ooit neerstorten, dan schiet de accu er door de cockpit uit, zonder schade aan de motor en regelaar aan te richten.
Dit heeft in het verleden al schade beperkt.
Onder de accubak heb ik balsa pootjes gemaakt die worden niet zo snel door de romp gedrukt bij een harde landing.
De vario kan nu ook onder de accubak worden geplaatst.

Alle soldeerwerk gedaan de u-bec aan de regelaar gesoldeerd en de bec van de regelaar losgehaald (de rode draad van het servosnoertje losgewipt uit het stekkertje) Een krimpkousje om het draadje die kan er altijd zo weer in.
De accu van andere stekker voorzien (balans en laadstekker).
Bij de u-bec heb ik de pootjes door verbonden op 5 volt ipv zo'n eng stekkertje.
De accu leg nu lekker rustig te laden.
De servo's voor de Vstaart zitten weer vast en werken weer.
Deze zij verder naar achter geplaatst om de ontvanger voor de servo's kwijt te kunnen.

Ik ben zelf eerlijk gezegd wel een beetje trots op mezelf als ik het bakje bekijk.
En dat met van die eenvoudige middellen.
Aan de bovenkant heb ik geen koelgaten gemaakt anders kunnen de snoeren van de rolroerservo's er in komen en de accu ze beschadigen.
Morgen de boel maar eens verder inbouwen want zoals je op de onderste foto kan zien moet er nog aardig wat een plaatsje krijgen.

De accu ligt rustig te laden. 1/3 c ongeveer

Dit moet er dus nog allemaal in.
 
Laatst bewerkt:
He Bert,

bij mijn excel werd de romp bodem erg slap toen ik het spantje van de accubak eruit had gehaald.(Heb er nl een andere voor moeten maken).

Het lijkt mij bij jouw excel ook een beetje slap op de bodem zo, zeker met je drop um voor m'n voeten landingen af en toe :cool:.

Kan natuurlijk erg meevallen en zit ik weer voor nix mee te denken.
Ziet er wel keurig strak uit zo.

Rob
 
Laatst bewerkt:
Hey Rob we kunnen er nog wel naar kijken maar bij mij zit er koolstof in de romp en hij is best sterk.
De accubak zit aan beide zijden en aan de bovenkant vastgelijmd. en de pootjes zitten weer op de bodem.
De bovenkant is trouwens korter gemaakt omdat hij er anders niet past en de accu kan er zo makkelijker uit.
Ik vond het best stevig aanvoelen.
Ik heb de motor net met een volle accu even volgas laten draaien met de aangesloten U-bec.
Je wordt er gewoon bang van zoveel vermogen.
Hij begon ook erg warm te worden tenminste dat vond ik.
Ik ga toch voor een kleinere prop want zo is hij nog snel leeg.
Ik ga voor een 12 X 6 al zijn die te krijgen tenminste.

Dan heb ik ongeveer 12 min motorlooptijd en dus 2 uur vliegen.
Ik denk dat hij ongeveer 1 op 10 vliegt met dat vermogen.
Hij heeft dan nog 2100 gram trust net wel net niet verticaal dus.
 
Ik ga straks kijken hoe ik op de beste manier het klitteband kan plaatsen om de accu in de bak te houden.
Dat wordt nog wel en beetje lastig.
 
Ik heb de motor net met een volle accu even volgas laten draaien met de aangesloten U-bec.
Je wordt er gewoon bang van zoveel vermogen.
Hij begon ook erg warm te worden tenminste dat vond ik

Als je weet dat een F5d pylon motor (sp400 afmetingen) voor een minuut op 1000W kan draaien en een 80gr motor in een sp400 kistje met 350W voor een minuut of 4 volgas dan maak ik me daar in een hotliner echt geen zorgen over. In veel gevallen is het maar 10 seconden motorlooptijd en 10 minuten afkoelen dus die motor mag best zwaar belast worden. 1 minuut klimmen is eerder matig. Maak daar eens 15 seconden van. Gewoon met die prop eens proberen te klimmen voor bijvoorbeeld 10 seconden en dan naar beneden zweven en voelen. Ik denk dat dit nog erg mee kan vallen.

Voor een model als deze zou ik zelf graag verticaal gaan ipv een minuut rondjes draaien.
Pascal Gielen had een f5d Nemesis als een hotliner omgebouwd en ging echt super. Daar is best nog wel iets van te vinden op fora denk ik. Gewoon even orienteren wat kan.

Succes,

Erik
 
Inderdaad ik wil niet 1 min klimmen.
Ik heb net een 10 X 6 prop gemonteerd (die vond ik nog) maar dat is net te weinig.
Dan trek ik maar 1400 gram ik neem gewoon verschillende propjes mee.

Erik ik snap wat je bedoel opzich ben ik het wel met je eens.
Maar ik wil met 1 accu heel de middag kunnen vliegen.
Ik moet dus zo goed mogelijk met mijn energie omgaan.
De mini excel klimt wel erg snel.
Ik heb anders 2 bijna dezelfde vliegtuigen.
De mini excel is om te scheuren en de comp3 is om lang en rustig in de thermiek te vliegen.
Dat is dus het idee wat er bij mij achter zit.

Ik heb de snoeren van de vleugelservo's nog even ingekort.
Die waren wat te lang en was lastig op de accubak kwijt te kunnen.
Ik ben nu de accu aan het balanceren er zit wat verschil zag ik.

Nu nog goed weer dan kan hij vliegen.
 
FOTO'S !!!!

van hoe het nu is ingebouwd bedoel ik dan :).
Het weer gaat weer eventjes de goede kant op.
Geven trouwens helaas matige thermiek op.

Rob
 
Ik heb vanmiddag eens even proefgedraaid met een 12x10,5 prop op 4S A123 met de SK3548.
Trekt ca. 30,5A bij 11,1V dus zo'n 340W.
Morgen eens kijken wat ie in het echt doet.
 
Ik heb nog een paar foto's gemaakt Rob die plaats ik later nog.
Ik ben eerst verder gegaan met de talon. (je heb nog een mail)
 
Hier nog even een foto van hoe het er in het vooronder uitziet.
De foto is helaas niet erg helder.

Ik heb ook de antenne nog even anders gelegd.
Dit omdat ik bedacht dat er koolstof tussen de antenne en de buitenwereld zat ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was het zo ver.
Alles opgeladen getest en naar het veld.
2 vluchten bezig geweest om het zwaartepunt goed te krijgen.
Het moet nog iets naar voren.
Maar helaas ik kon niet meer verder testen want mijn hoogteroer bleef of half down staan.
Ik vloog op het moment dat het gebeurde rond de 150 a 200 meter hoogte
Ik ben erg verdrietig nu

Wat kan dat nu wezen?
Ik zit me suf te piekeren.
Rolroer werkte nog wel gas ook.
Maar hooglaag deed niets en daar zitten 2 servo's op, op apparte kanalen.
Als ik het nu aansluit doen de servo's het gewoon
 
Vandaag was het zo ver.
Maar helaas ik kon niet meer verder testen want mijn hoogteroer bleef of half down staan.
Ik vloog op het moment dat het gebeurde rond de 150 a 200 meter hoogte
Ik ben erg verdrietig nu
Bertus,

Is er nog iets bruikbaar? Dat is erg korte vreugd.
 
mmmm raar alleen het hoogteroer werkte niet zonde bertus., is het n pcm ontvanger zo ja dan kan het zijn dat je pcm in werking is gegaan ,want dan blijven de roeren in de laatst gestuurde stand staan door n storings puls, maar dat geld bij pcm voor alle roeren toch???ik vind het ook heel vreemd bertus, en ook omdat alles beneden weer korekt werkte als ik jouw was zou ik de ondvanger richting maasland sturen., het was beter dat het beneden ook niet meer werkte dan weet je nog waar je kunt zoeken nog sucses met het zoeken naar de oorzaak.



mvgr johan snijders
 
Het is een 2.4 ghz futaba zender.
Ik zit eerder aan de zender te denken daar er vorige jaar toen hij nieuw was gelijk al een nieuwe potmeter op hooglaag moest.

En Teus ik wil graag eerst weten wat het geweest is.
Ik mag van mijn vliegmaat een zagi achtig model swift lenen om te kijken of het nog een keer gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Dat is balen zeg!
Kan het geen mechanische oorzaak hebben? losgeraakt stuurstangetje, servobevestiging oid?
 
Bij een 2.4 GHz ontvanger "schiet" niet één kanaal, of eigenlijk twee in fail save. Als je zeker weet dat motor én aileron nog werkten, dan moeten redelijkerwijs de hoogte/richtingservo's het ook nog doen. Hoogte is zelfs verdeeld over twee servo's via de V-mixer dus op twee kanalen.

De kans dat dan het iets mechanisch is geweest lijkt me toch wel groot. Geen losse servoplankjes gevonden of buitenkabels waarvan de uiteinden niet meer verlijmd waren?

Zo'n crash is werkelijk zonde. Heb altijd met veel plezier met mijn Excels gevlogen. De uitvoering met epoxy romp en ribben vleugels. Vlogen geweldig! Zwak punt was toen de vleugelbevestiging. Daar kwamen altijd haarscheurtjes in. Gisteren bij het toestel van WV gezien dat dit punt sterk verbeterd is door koolstof versterkingen.

Daar zeg ik wat koolstof versterkingen. 2.4 GHz ontvangerantennes zitten niet graag in een koolstof(versterkte) romp. Heb je de antennes naar buiten gevoerd???

Welke zendmode heb je gebruikt? FASST 7 kanalen kent alleen een geprogrammeerde failsave op gas, de rest hold. FASST Multi heeft een keuzemogelijkheid, Per kanaal een geprogrammeerde fail-save positie of hold.

Als je FASST Multi gebruikt, kan je een testje doen naar de failsave postite. Zet de zender en de ontvanger aan. Wacht een paar minuten. Dan weet je zeker dat de failsave postities naar de ontvanger zijn overgedragen. Zet nu de zender uit en kijk wat er gebeurd. Verlopen de servo's van de hoogteroeren?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top