Extra-tje 300L proto voor RBCKITS

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Liep al een tijdje met de gedachten om een lichtgewicht kistje te bouwen voor kunstvlucht 8) met hopelijk ook 3D vliegeigenschappen.

Voor de Spanwijdte leek mij 900mm wel een grappig formaat :D waarbij de E-motor typhoon 15 een prima aandrijving zou zijn met lipo cellen voor de nodige voeding.

Kwam op het net wat eenvoudige aanzicht tekeningen tegen van de diverse Extra's, waarbij de 300L (laagdekker) mij wel leuk leek.

Schaaluiterlijk moest erin zitten en dan zijn vlakke zijkanten geen optie op een Extra, zo moest er een mogelijkheid worden bedacht om de romprondingen er in te krijgen zonder de romp volledig te beplanken.

In gedachten lijkt dat eenvoudig maar met tekenen en bouwen bleek dat toch een grotere uitdaging, gaf dan ook wat meer problemen dan verwacht :?

De Extra was dan ook een prima oefening voor de overstap te maken van Autocad 14 naar het 3D tekenprogramma Rhino.

Hier volgen de eerste plaatjes van het model getekend in 3D.

afb11893.jpg

afb11894.jpg

afb11895.jpg

afb11896.jpg

afb11897.jpg

afb11898.jpg

Ton

Ziet er heel goed uit, eindelijk eens een model gemaakt voor die typhoon 15. Tot nu toe zijn er niet zoveel modellen geschikt voor deze motor. Ben benieuwd wanneer dit daadwerkelijk op de markt komt. Die motor ligt nu werkeloos in de la te wachten op een nieuw mooi model.

Ha Ton,
Wederom verheug ik me al op een nieuw bouwverslag, daar kun je zo verschrikkelijk veel van leren.
Toch mis ik een stap in je eerste post.
Je hebt de tekening gemaakt en vervolgens staat alles al op het hout, hoe krijg je dat nu, op een liefst eenvoudige wijze, voor elkaar?

Groet,
Jaap

Jaap, als ik zo vrij mag zijn daar op te reageren.
Ik doe het op dezelfde manier.. en ik denk niet dat het hier niet veel anders is.
Je onderdeeltjes in je tekening schrijf je weg naar een dwg-tje. Vervolgens open je dat bestandje in een programmatje waarin je vertel wat de diameter van je freesje is. Dat programma berkent dan de nieuwe freesbaan met die radiuscorrectie.
Eventueel kan je daar ook nog aangeven dat ie af en toe tijdens het frezen even een stukje moet open laten anders valt je spantje eruit tijdens het frezen, of verdwijnt ie direct in de stofzuiger.
Dan schrijf je dat weg naar een plot file.
Die lees je in in je freesmachiene.. druk start.. o ja. wel plaatje hout eronder.. en je hebt wat je hier ziet.
Als je nou met laser zou snijden hoef je helemaal die freesradiuscorrectie te doen.. maar zou je zelfs rechtstreeks de onderdelen uit rhino kunnen snijden.. Een soort printen word het dan, maar dan anders.. :D

Cheers

Peter

HoiPeter,
Mooie constructie, alleen dan moet je dus al weer beschikken over een freesmachine 8O .
Dat is dus niet meer de eenvoudige oplossing die ik voor ogen had.
Ik dacht dat Ton de tekening overgebracht had op het hout om het vervolgens uit te zagen (sorry, ik ben weleens wat ouderwets)

Ik heb weleens iets gelezen over uitprinten met een laserprinter en vervolgens met een strijkbout op het hout "drukken"

Groet,
Jaap

met die laser bedoel ik dat die het direct uit het hout voor je snijd.. alsof je op de print knop druk en er houten onderdelen uit je "printer" rollen"

Peter

erg leuk :) Ik heb zelf ook een stunt kist van 86cm. Gewicht is 630 gram vliegklaar met Axi 2808/16 en 3s1p KOKAM 2000HD. 1200gram trekkracht :) 13000 rpm op een CAM 9x4. Dit is dus een hele aardige combi. Met dat gewicht zweeft hij erg lekker en breekt nooit weg. Volup en hij komt bijna loodrecht naar beneden met weinig wind. Zo heb ik hem eens geland zelfs....

Als dit in kit formaat beschikbaar is neem ik er zeker 1 ;) Ben dol op dit soort kleine formaat stunt kisten :)

Blijf vooral veel foto's plaatsen ;)

Peter Pankras zei:
met die laser bedoel ik dat die het direct uit het hout voor je snijd.. alsof je op de print knop druk en er houten onderdelen uit je "printer" rollen" ...
In dat geval heb je over plotters (meestal pen- of snij-plotters). Ze 'schrijven' het patroon net zoals je het met de hand zou doen.

Die Ton is weer lekker bezig... 8)

De lijm van de andere kist is nog niet droog of hij heeft al weer een nieuwe op de tafel liggen. :wink:

Peter Pankras zei:
met die laser bedoel ik dat die het direct uit het hout voor je snijd.. alsof je op de print knop druk en er houten onderdelen uit je "printer" rollen"

Peter

Peter,
Ik snap wel hoe dat het werkt, alleen ben ik op zoek naar een veel simpelere oplossing.
Ik geloof niet dat het thuisfront het accepteert dat ik een nieuwe garage wil bouwen om alle apparatuur in kwijt te kunnen voor mijn hobby.
Eventueel is het natuurlijk mogelijk om dit soort werk uit te besteden, volgens mij kan dit bij jou, maar ook bijvoorbeeld bij Tom verstappen.

Maar dit is eigenlijk niet de bedoeling omdat ik ook het bouwen leuk vind.

Groet,
Jaap

Peter Pankras zei:
:D dan word het weer de figuurzaag..

Tja, dat weet ik, maar nu heb ik nog geen manier om die onderdelen op mijn hout te krijgen

Maar nu weer
:ontopic:

Jaap dat wat jij schrijft om alles op papier te drukken met een laserprinter en dan via de strijkboutmethode op het hout drukken is goed te doen. Ik heb dit ook al vele malen gebruikt om onderdelen van de tekening over te brengen naar het hout. Daarna idd metd e figuurzaag of eventueel een zeer scherp scalpelmesje uitsnijden.

Als je een inkjet hebt kan je dan ook die t-shirt transfer dingen gebruiken? Niet iedereen heeft een laserprinter....

tadango.. t-shirt transfers !! 8O
Die dingen zijn hardstikke duur man.
Als je een cad tekeningetje heb geef je die toch gewoon aan mij.. ik frees hem wel voor je..
Zie je zondag..

Peter

Je kunt natuurlijk ook printjes/uitdraaien met niet permanente lijm op het hout plakken en dan snijden, vervolgens papier eraf en... voila.

Back