Extra-tje 300L proto voor RBCKITS

Peter, ja dank je ik ook, moet alleen nog even een goede smoes zien te verzinnen om komend weekend te kunnen vliegen toch lastig die kerstdagen op zater- en zondag.

Zo even de draad weer oppakken met wat plaatjes van de bouw.

Eerst het stabilo bouwen voordat de latjes op de romp kunnen.
afb12118.jpg

Heb geen grote 1:1 tekening moet even wat knutselen met een A4tje.

afb12119.jpg

afb12120.jpg

afb12121.jpg

afb12122.jpg

De romp gaat even opzij voor de vleugel.

afb12123.jpg

afb12124.jpg

afb12125.jpg

afb12126.jpg

afb12127.jpg

afb12128.jpg

Lekker zo'n CNC passing er is nog geen druppel lijm gebruikt voor de vleugel hij zou zo weer uit elkaar kunnen grappig.

Morgen wat plaatjes van het plakken.

Ton

Als jullie vinden dat het teveel plaatjes zijn/worden die ik post, laat dat even weten vind het altijd zo moeilijk om een selectie te maken.

Ton

Ton,
Hoe meer plaatsjes hoe beter.
Dat maakt het lekker duidelijk.

Jaap

@ ton
ik weet het maar ik heb liever geen typhoon meer
ik had er alleen elende mee
maar dat is wat anders ;)
een sp400/480 vertraagt?
anders heb ik nog een 480 ligen
dan zou het natuurlijk wel op lipo`s moeten zekker
of wat zou het gewicht met een nicd accu worden?

Hoi Raymon, Je moet natuurlijk niets :D maar een sterke motor en een lichtgewicht accu komt ten goede van de prestaties, het is tenslotte een kunstvluchtmodel en dat vraagt om power.

Jammer dat het met de Typhoon zo tegen zat, zou ook graag willen weten wat het probleem was en of dit is opgelost en hoe opgelost. Heb je bijv contact gehad met RBC over je problemen.

Wil je niet op hoge kosten jagen en zeggen dat je een Typhoon, Axi, of Mega moet nemen :( maar het bied alleen maar voordelen. Door de hoge efficientie van de motor hoeft die niet op de max. te werken en kun je zakken met de amp en daarmee ook naar een kleinere accu.

Het vliegen met een Speed 400 vertraagd zal niet lukken, een Speed 480 zou moeten kunnen waarbij er misschien net een looping in zal zitten. Een speed 600 zou ook kunnen maar daarmee neemt het gewicht flinkt toe, niet echt een optie dus en ervan uitgaande dat er alleen maar met Lipo wordt gevlogen.

Mijn mening is dan ook als je geen Typhoon wil :cry: neem dan een Axi of Mega er zijn nog mogelijkheden genoeg en dat geeft de Extra dat extraaje wat het nodig heeft.

Mijn idee is dat het tijdperk van de speedmoteren voorbij is.

Ton

Hier zijn weer wat plaatjes.

afb12193.jpg

Met het hoogste deel van de ribben steunend op de bouwplank en onder de achterlijst een balsa ondersteuningslat is het plakken van de vleugel een makkie.
afb12194.jpg

De gewichten zijn er om de boel op zijn plaats te houden. Met balsa afvalstukjes op de ribben wordt het gewicht verdeeld over meerdere ribben.
afb12195.jpg

De tweede helft gaat ook direct op de bouwplank
afb12196.jpg

afb12197.jpg

Het plaatje 1,5mm balsa moet de ruimte tussen plank en rib tijdelijk opvullen. Je moet dan ook altijd opletten waar wel of geen beplanking komt op de vleugel.
afb12198.jpg

afb12199.jpg

De ondersteuning
afb12200.jpg

afb12201.jpg

afb12202.jpg

Bovenzijde rolroer
afb12203.jpg

Onderzijde rolroer
afb12205.jpg

Vleugelpennetje
afb12206.jpg

Balsa vulblokjes tussen de indekking waar de nylon schroef gaan komen.
afb12208.jpg

Zo klaar de indekking kunnen we ook plakken.
afb12209.jpg

Gaat lekker.

Ton

Kan niet wachten tot de kit er is :) Het bouwen gaat erg snel zo te zien. Nu hopen dat het perfect vliegt :) Ik wou hem graag geel achter bespannen en rood voor met overlopende vlammen :) Dus niet doorzichtig. Is wel zwaarder :(

Ik neem aan dat er een mooi cockpit glas bij komt?

De vele reacties hier zouden voor Rob toch al een teken moeten zijn dat meerdere mensen interesse hebben in dit model. Dus Rob begin maar al te frezen.................................

Ton van Munsteren zei:
Hoi Ger,

Staat genoteerd dank je :wink: .

Dat klinkt goed de P38 met Tarabat wat gaat tie nu wegen, heb ook het idee dat Tarabat minder hoog belastbaar is dan de Kokam cellen maar lijkt zeker een interessante cel voor de Extra.

Heeee wat is dat maar 1 turbine en ik zie toch echt twee stuwbuizen en dat betekend 1+1 =2 AUW :wink:

Ton
@ Even antwoorden Ton, de pakketten die ik gebruik voor de forktailed devil wegen per stuk (10x 62 gr +stroomdr en krimpk) 680 gram dus X 2 = 1360 gr tot. (NiMh 3300 mAh)
Dat is nu dus 380 gr X 2 = 760 gr. (lipo's 5000mAh)
1360-760=600 gram of 0,6 kg of 0,0006 Ton, + meer vliegtijd.
Vlieggewicht was 5100 gram, dat is nu dus 4,5 kilotjes, moet er nog wel even mee vliegen maar hij gaat volgens mij als een engeltje met heel veel heimwee.
Over het vervolg project van de Sabre-dog, de MIKOYAN FIREFOX (de MIG die nooit in productie kwam).
Dit wordt een kleintje met 2 Electro impellers, span van +/- 80 cm met een lengte van 150 cm, (maar eerst nog even de Sabre afbouwen en invliegen).
Waneer omhoog met de Extra 300 ? of loop ik weer achter de feiten aan.

Groeten Ger.

Hoi,

Tis nou een mooi ding, wat wordt je kleurenschema? :wink:
Ben ik wel nieuwsgierig naar :oops:

Gr. Kelvin

Tadango,
Dat kleurenschema klinkt goed en ja er komt een transparante cockpit op, maar dat zal nog even duren :? moet namelijk eerst nog een mal worden gefreesd en dat is een klusje voor Rob.

Ga voor nu even een piepcockpitkapje maken om voor de eerste vlucht er toch iets op te hebben voor de stroomlijn, wordt niet zo fraai maar het moet maar even.

Theo,
Zal zeker een kit gaan worden en hoe meer jullie bij Rob zeuren :wink: des te sneller het zal geschieden :D .

Ger,
Nee nog niet te laat, vanavond nog even de rolroeren werkend maken en een stuk piep aan stukken hakken voor een cockpit. De Extra is dan vliegklaar voor zaterdag mits het weer een beetje meezit. Heb alleen nog geen Lipo's moet even kijken wat ik ga gebruiken.

Kelvin,
Dank je :D het kleurenschema is op een pag. terug te zien want hij staat al een aantal dagen in de folie, loop ook een beetje achter met de bouwfase foto's.

Zo eerst dit maar even wegzetten dan komen zo nog plaatjes.

Ton

Plaatjes

afb12224.jpg

afb12226.jpg

afb12227.jpg

Prima nu verder met het deel van de romp dat van onder op de vleugel moet.
afb12228.jpg

afb12229.jpg

afb12230.jpg

Daar moet nog het onderstel tussen komen, heb dat open gelaten omdat ik nog niet weet hoe dat op te lossen.
afb12231.jpg

afb12232.jpg

Op het kielvlak moet nog een latje voor de folie en voor een mooier verloop.
afb12233.jpg

Zo eindigen de latjes en blijft de ronding van de romp doorlopen.
afb12234.jpg

De neus is nog een puntje om over na te denken, ben nog niet tevreden over deze oplossing.
afb12235.jpg

Zo sluit de vleugel aan op de romp.
afb12236.jpg

Elke rolroer een eigen servo die zit vast met een druppel CA.
afb12237.jpg

Tot slot even kijken wat de extra ongeveer gaat wegen.

Ton

@Ton!

1.
Moet de arme Bird Dog al huilen, of draagt 'ie z'n lot als een man? :wink:

2.
Heeft het profiel dat je gebruikt voor de Extra ook een naam? :roll:
Zo ja, welke is dat, en waarom heb je dat gekozen? :?

jan

Jan,
Nee huilen doet tie niet :( wel af en toe een trillend :oops: onderlipje, maar als ik dan weer de foto's laat zien van hoe die gaat worden :D dan gaat tie weer helemaal glimmen 8) .
Weet dan ook eindelijk hoe de Dog gaat worden :lol: en jawel we gaan Canadian stijl 8) kijk maar even op de link.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=165066&page=33&pp=15

Extraprofieltje.
Eerlijk gezegd geen idee hoe het profiel genoemd wordt en ben daarom ook waanzinnig benieuwd naar de vliegeigenschappen.
Heb het profiel namelijk overgenomen van het driezijdeaanzicht en leek mij interessant om eens te vliegen met het schaalprofiel.

Ben allereerst niet geleerd in profielen en de eigenschappen, maar ben van mening dat met het hoogste punt van het profiel (het drukpunt genaamd dacht ik) ver naar voren het vliegtuig goed wendbaar zou kunnen zijn over de dwarsas.

Kan het mis hebben hoop het niet.

Ton

@Ton!

:rolling:

Canadia Style. Aha! :D

VERY nice. 8)

Maar hoe ga je die polished aluminium look (het is geen chroom) realiseren? :roll:

Succes! :thumbsup:

(Eigenlijk allemaal een beetje :offtopic: , hè . . . :? :wink: )

jan.

Schaal profiel... oh oo, als dat maar goedkomt.
Verklein je ook de lucht moleculen??

ik dacht dat voor acro kisten het dikke punt meer naar achteren kwam, op zon 40%??

Niet noodzakelijk, Simprop heet ooit een Extra 230 uitgebracht van 2 meter met een schaalprofiel (zo"n druppelprofiel of hoe noem je dat) die fantastisch vloog. Het probleem is een beetje dat ik verneem dat Ton het profiel heeft overgenomen van een 3-aanzichten plan. Daarbij moet je dan ook al weer gaan hopen dat de tekenaar exact heeft getekend en geen vrije interpretatie heeft gedaan van wat volgens hem een profiel is. Nu door licht te bouwen kan zelfs een plank vliegen (kijk maar naar die schoky's, dat kun je bezwaarlijk een toegewijd profiel noemen) en daardoor denk ik niet dat de Extra van Ton slecht zal vliegen.

Stevo

who.. een schaal profiel..
Ik ben inderdaad benieuwd hoe dat vliegt op zo'n klein ding..
Maar deze extra is vrij klein.. en dan zal het wel loslopen.. bovendien heb ik altijd als motto.. Als het er goed uitziet en netjes gebouwd is.. dan zal het wel goed vliegen..
En beide zijn hier ok volgens mij..

Peter

Back