Extra-tje 300L proto voor RBCKITS

Heren,
Ik vind als degene die vraag gesteld heeft dat we nu wel Ton zijn draadje aan het kapen zijn, dat is niet leuk en zeker niet de bedoeling.

Kunnen we aub weer :ontopic: verder gaan.

Van de draadjes van Ton kunnen we sowieso nog veel leren (ik wel tenminste).

Jaap

Ja peter, weet ik wel ;) Maar als je nu snel even iets wilt maken.... Ik ga echt geen bouwdoos meer bouwen de komende tijd, heb nog steeds een zwever in teveel onderdelen.... Zo'n kleine extra kan ik niet weerstaan :)

Wat wordt ongeveer het vlieg gewicht? 500gram zou heeeel erg lekker vliegen :) Kan zelfs indoor dan!!! Wel zonde als hij stuk is...

Heren dank voor de leuke reacties en hoop dan ook de Extra snel te kunnen vliegen, in de hoop de proto om te zetten naar een kit.

Sorry maar toch nog even terug naar het begin en Peter bedanken voor het aanbod, hou dat zeker in gedachten.

Theo, weinig modellen voor de Typhoon 15 :wink: wil graag nog even wijzen op de RBC Warbirds die voor speed 600 zijn ontworpen en met een Typhoon 15 super vliegen. Heb zelf de Spit en de Hawk en de Harvard nog in kit welke ik allemaal nog om wil motoriseren naar een T15 met LIPO.

Jaap, zoals Peter al aangaf en bedankt voor de uitleg, gaat mijn tekening naar Rob en hij doet voor mij het CNC freeswerk. Dat is goedkoper dan een CNC bank aanschaffen.
Eenvoudig is het niet want ik moet natuurlijk wel eerst even een model in Cad tekenen en de onderdelen eruit vissen alvorens te kunnen frezen.

Tadango, dank en 1200 gram trekkracht dat is aardig wat zou de Typhoon ook moeten kunnen leveren, bij hoeveel ampere is dat. Wat het vliegklaar gewicht betreft denk dat het met Lipo tussen de 550 en de 600 komt te liggen althans dat hoop ik.

Jan, dank je 8) ja winner hoop het wel.

Arvid, ja gaat lekker.

Wat meer plaatjes

afb11958.jpg

afb11959.jpg

afb11960.jpg

afb11961.jpg

afb11962.jpg

afb11963.jpg

afb11964.jpg

afb11965.jpg

Ton

Hier zat het even tegen :oops: want ondanks dat de latjes een tijdje in het met water :roll: werden gezet, waren ze niet soepel genoeg om in de breedte de ronding te kunnen maken.

afb11966.jpg

afb11967.jpg

Dan maar van spant naar spant want dat gaat prima.
afb11968.jpg

afb11969.jpg

Zo dat was het weer voor nu, ga weer even verder met het folieen.

Ton

Peter, dank je en ja latjes betekend vaak dat het een guillow model zou kunnen zijn, jammer dat die modellen zo klein zijn, blijft gewoon leuk bouwen.

Ziroli zou ook kunnen heb de tekening van de Corsair en man wat is dat een bak met veel latjes, heb ooit bijna op het punt gestaan die te bouwen maar vond het model niet goed genoeg en eigenlijk een beetje te groot.

Misschien toch eens een keertje bouwen voor elektro!!!

Ton

Super :)

Die 1200 gram haal ik bij 30A denk ik. Godzijdank is dat piek en vlieg ik normaal 1/4 tot 1/3 gas. 1/2 max horizontaal anders trek ik het motor schot eruit (En ja dat is al eens gebeurd ;)) Volgas alleen omhoog en ook niet lang anders is hij zo weg....

Ben benieuwd of de vleugel goed sterk wordt. Dat heb je met zoveel vermogen echt nodig ;)

Tadango,
Zo 30A is aardig watt, zou misschien al prima vliegen met 2 Lipo celletjes.

Hier volgen wat meer plaatjes.

afb12034.jpg

Motorspant met Typhoon 15/10
afb12035.jpg

afb12036.jpg

afb12037.jpg

afb12038.jpg

afb12039.jpg

Staat mooi stabiel het kielvlak uit te lijnen en met een drupje CA zit tie vast.
afb12040.jpg

afb12041.jpg

afb12042.jpg

Voor de latjes mooi door te laten lopen toch maar even een stukje wegzagen.

Ton

Ziet er goed uit Ton!

Al 'ontwerp' fouten tegengekomen? Of past echt alles gewoon in 1 keer perfect? Lijkt me lekker bouwen zo :)

Joost
Dank je, ontwerp fouten niet 8) maar wel dat je gevoelsmatig denkt van is dit wel sterk genoeg.

Het is eigenlijk zo dat wat je tekend niet altijd gaat lukken in hout, het loopt dan soms net even anders dan op tekening :oops: , maar dat geldt voor elke vorm van tekenen of het nou op papier of PC is :wink:.

Voordeel van 3D is dat grote afwijkingen in tekeningen er niet kunnen/mogen zitten, dit omdat het in 3D gewoon moet kloppen :wink: anders ziet het model er gewoon niet uit.
Je komt tijdens de bouw nog wel kleine dingetjes tegen als een sleufje of kammetje die bijv. anderom hadden gemoeten zitten.

Het tekenen van een model voor een eventuele kit is anders dan bij een model dat je eenmalig voor je zelf wil bouwen, er mogen namelijk niet te veel onderdelen in zitten en het model moet ook goed te bouwen zijn door een ander.
Een uiteindelijke kit zal dan ook op sommige punten afwijken van het protomodel.

Foutje bedankt :oops:
Twee voorbeelden heb ik al aangegeven met foto's waarbij die met de latjes eigenlijk een beetje dom was.
Met 25 jaar bouwervaring zou je moeten weten dat een lat gemakkelijker te buigen is over de dikte dan over de breedte, het effect is te zien op de foto van de neusonderzijde.
De lange doorlopende latjes zijn veranderd in korte stukjes omdat het hout brak met buigen.
Vreemd want in Rhino ging dat prima :oops:

Verder waren er tot nu kleine afwijkingen :D omdat Rob iets had gewijzigd in de houtdikte waarbij een sleufje iets breder moest.

Ton

Met het verslag loop ik iets achter en heb nog een aantal foto's te posten 8) voor nu even een plaatje van de status zoals tie nu is .

Hoewel zonder de cockpit en de stuurstangetjes zit de Extra met 3 Lipo 1500 cellen op 460 gram en dat lijkt mij niet slecht een vlieggewicht van 500-550 moet te halen zijn.

Wat zouden de 1500 Kokams aan stroom kunnen hebben.

afb12064.jpg

afb12065.jpg

Ton

kwijl, kwijl, alweer een nieuw toetsenbord halen.

Die Kokam 1500's kunnen 15 ampere hebben. Mijn advies zou zijn 3s1p Kokam 2000.
Gisteren die motor zien lopen bij hobbyland op de proefstand aan de meters. Als accu was een 4s2p pakket lipo's en daarbij trok de motor net geen 30 ampere en de trekkracht was volgens de bank 1200 gram.

Hoi Theo, dank je :D auw ja lastig al dat kwijl.

Denk dat het Kokam 2000 of Tarabat 2200 of 2500 zal gaan worden :? heb jij ervaring met Tarabat cellen, in gewicht lijkt mij dat niet veel verschil.

Ja met 1200 gram kun je de wolken lek prikken, zat zelf te denken aan max 800gram statischetrekkracht, lijkt mij voldoende hopende dat het motorschot op zijn plaats blijft.

Denk zelfs dat een Typhoon 6/20 met 3x 1500 lipo ook prima zal zijn en ga dat zeker ook een keer proberen, het gewicht zou dan vliegklaar nog onder de 500 gram liggen.

Ton

He Ton

Wat een tijd he om 2 uur des nacht's te posten maar ja als je dan zin hebt om te bouwen, geinig kissie die extra 300 (doe mij er maar 1).
Over die Tarabat's 2500, ik heb toevallig 2 pakketten Tarabat's voor de P38 lightning gemaakt, 3 serie 2 parallel, (dus 11,1 volt bij 5 Amp) heb ze belast laten draaien met de Graupner kompakt 390 met de 40 Amp kompakt regelaar's en belast met de 13X8 E prop van APC, heb de pakketten opgebouwd met tussenruimte tussen de cellen (ijslolliehoutje)
trekt continue 36 Amp en dan worden de pakketten net handwarm.
Gewicht van 1 pakket 3S2P 2500 = 380gram (stel je voor en dan 5 ampere tot je beschikking hebben) dus 1 pakket 3S1P 2500 weegt maar 190 gram. (en dan toch nog 2,5 Amp).
Stel voor om sowiso de lipo's nooit zwaarder dan 10 C te belasten, kosten tenslotte toch een klein vermogen (euri,s).
PS bij Tarabat zelf geven ze het advies om niet zwaarder te gaan de 6 C MAX belastbaarheid continue weliswaar, maar 10 seconden 10 C kan denk ik geen enkel kwaad.
Zelf had ik dit modelletje in gedachten om te bouwen.
Uiteraard met een turbine.
afb12072.jpg

afb12073.jpg

Lekker bouwen Ton, groetjes Ger.

@Ton!

Ziet er werkelijk schitterend uit :D ; en zelfs de echte schaalfreak 8) zou zich hier nog op kunnen uitleven (van die orientatiestaafjes ( :roll: ) aan de tip, bv.).

Eén ding vind ik jammer: waarom de vleugel tot de hoofdligger niet ingedekt met 1mm balsa? :?

Dat weegt aan hout plm. 6 gram, extra en je houdt een veel mooier profiel (kijk maar
hoe de bekleding nu inzakt . . . :cry: ).

Maar voor de rest: ik zou haast zeggen, zet mij ook maar op de lijst . . . :wink:

jan

Hoi Ger,

Staat genoteerd dank je :wink: .

Dat klinkt goed de P38 met Tarabat wat gaat tie nu wegen, heb ook het idee dat Tarabat minder hoog belastbaar is dan de Kokam cellen maar lijkt zeker een interessante cel voor de Extra.

Heeee wat is dat maar 1 turbine en ik zie toch echt twee stuwbuizen en dat betekend 1+1 =2 AUW :wink:

Hoi Jan,

Mee eens 1mm had natuurlijk beter geweest voor het profiel en het profiel is misschien ook wat minder gunstig voor deze opzet, zou iets minder bol moeten zijn en ben dan ook reuze benieuwd naar de vliegeigenschappen. Denk dat het niet zoveel uit zal maken als de Extra aan het prophangen is (als dat lukt). Het indekken van een vleugel of romp vind ik ook niet altijd leuk 8) ondanks dat het beter is voor de vliegeigenschappen, het oog wil ook wat is gewoon leuk om er doorheen te kunnen kijken.

Ton

zou die ipv typhoon ook met een andere motor te vliegen zijn het liefst met borstels
het lijkt mij een leuk kisje iig

Raymon,

Tuurlijk moet dat kunnen en denk dan aan een speed 480-600 jammer is dat het gewicht dan toeneemd en de prestaties duidelijk minder zullen zijn.

Wil je dan naar een dure borstelmotor dan is dat zonde van de Euri's

Ton

Back