Extreme Flight yak 54 88"

Onzin, ik durf zelfs te beweren dat het beter is voor de kist om het niet te gebruiken;)
Qua geluid maakt het wel wat uit, bij een club die moeilijk doet over geluid kun je het wellicht wel maar beter doen.... (maar 94db op 3m zul je waarschijnlijk niet gaan redden met motoren boven de 30cc) Grt.

Leg mij dan maar eens uit waarom een hydromount slechter zou zijn voor je kist.
Kijk ik redeneer zo: door een hydromount heb je geen "harde" verbinding tussen je kist en je motor. Hierdoor zullen er minder trillingen doorgeven worden aan het vliegtuig. Resultaat is dat er minder snel vermoeiheid optreed op de lijmverbindingen en niet te vergeten op de servo's.
Zeker als je wat grotere roeren (met name de ailerons) hebt zijn die trillingen echt niet goed voor je tandwielen van de servo's. Die servo's staan dan constant de ailerons te corrigeren. Dit is voornamelijk bij stationair toerental.

Maar er vliegt ook een 45 cc zenoah gewoon met een houten 2 blads maar wel met een hydromount en een goeie uitlaat. Deze maakt 93 a 94 db op 3 meter en draait toch nog een behoorlijk toerental. Deze zat op een extra van 2 meter en had trok die 7 kilo met gemak op hoog.

Leg mij dan maar eens uit waarom een hydromount slechter zou zijn voor je kist. </p>
</p> Omdat de kisten die ik heb zien draaien met hydromount alleen maar meer trillingen hadden, met name in de lage toeren gaan ze enorm bonken omdat de trillingen dan alleen maar sterker worden (dat is vast mooier technisch uit te leggen hoe dat komt, maar dat kan waarschijnlijk iemand met meer technische kennis beter uitleggen) Dit effect is bij hogere toeren wel minder, maar aangezien jullie plannen waren om 3D te gaan vliegen met veel wisselende gasstanden en regelmatig lage toeren, zou ik het persoonlijk niet zo snel toepassen. Daarnaast is het een zwaardere belasting voor je uitlaatsysteem omdat de motorunit met bocht constant in beweging is (constant afscheurende uitlaatbochten zijn geen uitzondering), ook je ontstekingskabels staan continu te dansen met alle gevolgen van dien.....Hoe dan ook, het zijn jullie kisten en jullie keuzes, voor het geluid zal het zeker nut hebben (niet heel erg veel, maar alle beetjes helpen) maar ik geloof niet dat het beter is voor je kist, eerder slechter. Just my 2 cents:) Keep up the good work, wij willen weer foto's zien;)</p>

alex.
richard knol en ik hebben voorig jaar die 2 yaks gebouwd. we hebben allebij geexpirimenteerd met hydromaunt props en balanspunten van de motor. die van richard bonkte behoorlijk in stationair toerental. de mijne niet. die was perfect stil. nadat richard wat veranderd had was het helemaal opgelost. de kisten waren megarustig geworden. je moet alleen wel weten waar dat je allemaal op moet letten. en met richard zijn kunnen en mijn geexpirimenteer waren we daar helemaal uitgekomen. als ik een hydromaunt ga bouwen dan gaat de kist behoorlijk minder trillen!!!

met vriendelijke groeten.
john van gastel.

Alexzzz,

Bij een hydromount zullen de trillingen idd groter worden bij een bepaald laag toerental,
maar die trillingen zijn een stuk minder schadelijk voor de kist en de servo's aangezien ze gedempt overgebracht worden.

Ik denk dat er niets boven het type hyde-mount gaat met neusring zoals in de F3A kisten, maar dat systeem is moeilijk over te zetten naar grote modellen omdat je daar meestal zit met een motorkap die te slap is om de motor (neusring) mee te steunen.

wat veel mensen niet weten is waar je de rubbers moet plaatsen. de positie van de rubbers is een bijzonder apart verhaal en per motor anders. wat heel belangrijk is, is het balanspunt van je motor. de afstand van de rubbers naar het verlengde van dit balanspunt moeten bij alle rubbers gelijk zijn. ook de afstanden tussen de rubbers zou het beste zijn als die gelijk zouden zijn. de kisten trillen nagenoeg niet. maar wij zullen tegen die tijd wel foto's en video's maken. ik ben er nog niet uit of ik wel een hydro mount wil.
gr john

Joeri, ook volgens mij gaat er niets boven het systeem met de ring, ik denk dat kurt dat zo gemaakt heeft

Joeri, ook volgens mij gaat er niets boven het systeem met de ring, ik denk dat kurt dat zo gemaakt heeft

Bij de extra van Kurt is het idd zo gemaakt, maar die extra heeft wel een honeycomb romp die doorloopt tot tegen de spinner. Dan kan je natuurlijk wel met neusring werken en dan brengt het een hydromount zelfs niet veel bewicht bij. Ik weet niet hoe stevig de neus is van een krill katana, maar bij die kisten zou het ook redelijk simpel te doen zijn.

Zoals John zegt werkt een goed afgestelde hydromount super, maar op 50cc kisten zoals de EF 88" yak gaat het toch over redelijk wat gewicht (in verhouding tot totaal gewicht) dat er bij komt.

@ joeri,

inderdaad is de extra van kurt er eigelijk voor gemaakt, het is dan ook de stilste kist die ik ooit al gezien heb. In die motorklasse dan!

Bij een katana gaat het ook niet denk ik omdat je er de cockpit volledig kan afnemen... (tot volledig vooraan)

niet alleen het gewicht is een bepalende factor joeri. ook de kleine motordome is niet gemaakt voor een uitgebreide motorplaat. en stel dat ik zo voldoe aan de eisen qua geluid waarom zou ik dan weer tijd en geld investeren in deze constructie.

gr john

vanavond gaan we weer flink aan de slag. dat wil zeggen dat er vanavond ook weer tekst en foto's bij komen. de emcotec de lipos de scharnieren en de hoorntjes zullen vanavond gemonteerd en gelijmd worden.

gr john

niet alleen het gewicht is een bepalende factor joeri. ook de kleine motordome is niet gemaakt voor een uitgebreide motorplaat. en stel dat ik zo voldoe aan de eisen qua geluid waarom zou ik dan weer tijd en geld investeren in deze constructie.

gr john

Tja, tis een pak werk en kosten als je een hydromount wil. En het ergste van al is dat je kist er minder goed door vliegt met het extra gewicht.
Ik heb het ook niet gedaan in men 50cc yak, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn setup redelijk luid is, zelfs met KS 1060 reso en carbon PT prop. Die 80cc's van jou en Richard zijn stukken stiller dan mijn DA-50 door de hydromount.

Meer foto's

Zo net weer even wat gedaan aan de yaks. Ik zelf ben bezig geweest om de epoxy rudderhoorntjes in te lijmen.

DSC03589.JPG

Dit past echt perfect. Doormiddel van een m3 boutje worden de hevels uitgelijnd.

DSC03593.JPG

Van te voren natuurlijk wel de hoorntjes even opgeschuurd en ontvet. Ook heb ik alvast even gekeken naar de "stuurstangen" en ball-links. Deze stuurstangen zijn van titanium en echt superlicht maar ook zeer sterk. Alleen ik ben niet tevreden over de ball-links die er bij zitten. Hier zit namelijk te veel speling op. Ik denk dat er al op iedere ball-link minimaal 0,1 mm speling zit. Dit is gewoon teveel, zeker als je grote roeren hebt. Bovendien zal de speling dan alleen maar meer worden. Toch maar even wat ball-links van toni clark bestellen.

DSC03596.JPG

Even netjes de sleuven afwerken waar de servohevels van de hoogteroeren uitkomen.
Kon ik meteen even de nieuwe foliebout uit proberen. Deze bout van protech werkt erg goed als je in allerlei kleine hoekjes moet folien.

John heeft zijn emcotec ingebouwd. Ziet er best gelikt uit maar ik ga geen emcotec gebruiken want vind zelf dat dit nog niet echt nodig is voor 6 servo's . Ik gebruik een digiswitch van powerbox. Hierdoor kan je toch 2 accu's aansluiten en heb je een degelijke schakelaar.

DSC03605.JPG

Toch maar net even alles weer in elkaar gezet aangezien we nog geen foto's hadden gemaakt voor het forum. Helaas zijn heel veel foto's mislukt doordat niet zo'n goed licht hadden. We hadden namelijk de yaks uitgelicht met spots maar daar kon de camera niet goed mee overweg.

DSC03599.JPG

DSC03615.JPG

DSC03624.JPG

Ze zijn bijna klaar (beetje optimistisch maar toch :wink:)

DSC03626.JPG

DSC03644.JPG

DSC03646.JPG

Zo weer even een kleine update. Binnenkort volgt er meer.

DSC03605.JPG

Ty-wraps niet te hard aangetrokken om de lipo's heen?:o(gaan ze stuk van:))

Ziet er goed uit verder! Hoeveel mah zijn de lipo's die jullie voor de besturing gebruiken?

Grt.

mooi!

@alex ziet er als 2100 uit, hij zal heel lang kunnen vliegen :-) ideaal dus. Zoals bij mij daar komen 3300 mAh in

Van te voren natuurlijk wel de hoorntjes even opgeschuurd en ontvet. Ook heb ik alvast even gekeken naar de "stuurstangen" en ball-links. Deze stuurstangen zijn van titanium en echt superlicht maar ook zeer sterk. Alleen ik ben niet tevreden over de ball-links die er bij zitten. Hier zit namelijk te veel speling op. Ik denk dat er al op iedere ball-link minimaal 0,1 mm speling zit. Dit is gewoon teveel, zeker als je grote roeren hebt. Bovendien zal de speling dan alleen maar meer worden. Toch maar even wat ball-links van toni clark bestellen.

Als je ballinks van Toni Clark gaat bestellen zal je ook M3 draadstang moeten gebruiken ipv die titanium stuurstangen.Op die titaninium stuurstangen zit waarschijnlijk 4-40 draad en aan 1 kant linkse 4-40 draad?

Als je de middelen hebt kan je wel een M4 bout afdraaien tot de binnendiameter van het balletje en dan er M3 draad op trekken.

De yak's staan er wel blinkend bij moet ik zeggen, hebben jullie ze gewaxt ofzo?:)

Hoe is de kwaliteit eigenlijk van die ultracote, is die vergelijkbaar met oracover?

de tyrabs zijn niet hard aangetrokken er zit schuim tussen. oftewel. het kan bewegen zonder dat het loskomt. ik houd het natuurlijk wel byzonder goed in de gaten. de kisten zijn nog niet gepoetst of gewaxt. de folie is van goede kwaliteit en zit er echt strak omheen. de kappen zijn mooi gespoten en ook dit zonder cyliconen of druipers. de titanium stangen zijn allemaal m3 dus dit is geen probleem.
gr john

Back