Extreme Flight yak 54 88"

WOoooow 7500 toeren american styleeeee (let's blow the engine) :-)
Voor het roderen moet je trouwens ook niet een te kleine prop steken,...

Ik rodeer trouwens gewoon met de prop die ik er altijd zal op gebruiken, maar vlieg kalm en zorg ervoor dat de motor zeker niet warm loopt. De meeste doen het hier zo trouwens. Dit is denk ik gezonder dan aan 7000 toeren vliegen :-)

DA50 die rijk loopt, KS1060, PT 23x8 en 7000 rpm?? Dan moet je mijn DA50 eens komen afstellen want ik heb exact dezelfde setup en dat krijg ik er nooit uit.

Ik heb de mijne 2 weken geleden ingevlogen.
VLIEGT ZALIG!! Geen andere woorden voor.

Totaal gewicht zit op 7.9kg!
De DA 50R staat nog aan de rijke kant en draait de PT 23x8 met 7000tr/min rond.
Heb de KS 1060 als uitlaat, na het roderen zou h'm ongeveer 7500tr/min moeten gaan draaien. Ben benieuwd.
Rest v/d set-up: 2x 1320mA poly-quest lipo's als ontvangervoeding op een smart fly powersystem sport plus; 5cellen AAA 1000mA voor de ontsteking. 5x hitec 5955TG servo's + 1x hitec 85BB op de gas, Futaba 149DP PCM ontvanger, carbon gear + spinner....

Pictures and my first take off: modelvleugels.com

Grtz,
Stijn

Ik zou toch wel eens willen weten hoe jij die ks 1060 in de tunnel hebt opgehangen. Zoveel ruimte is er namelijk niet over en je wilt toch dat de pijp nog wat kan bewegen.
Zou je wat foto's hiervan kunnen posten?

Bas; wat je eventueel kunt doen als je te weinig ruimte hebt om de pijp met siliconen-ringen op te hangen, is aan het einde van de pijp een kleine gereedschapsklem om het uiteinde van de pijp (het smalle uiteinde) klemmen, daar heb je maar weinig ruimte voor nodig, en de pijp hangt dan vrij.

Grt.

Joeri, hoe lang is de header bij jouw set-up? Denk dat die te lang is, en uw pijp dus niet doet waarvoor ze gemaakt is.
Bij DA adviseerden ze me 10.5" => ~27cm dus. Terwijl KS nog 7 cm korter voorschreef
En "peaky" zoals de amerikanen dat uitdrukken, is ze niet.
Het toerenbereik zit vrij goed verdeeld over de stick.
Kom dus maar af naar Diepenbeek, zal h'm es laten schreeuwen ;-)

Heb enkel de overgang bijgeregeld. Die was op de grond goed, maar rotslecht in de lucht.
In de midrange hikken en sputteren dat het niet meer mooi was!
Een typisch DA kenmerk, zoals bekend. Low needle toegedraaid dus.
De high needle ben ik niet aangeweest, fabrieksinstellingen zijn toch altijd aan de rijke kant or tell me something i don't know. En moest dit de piek zijn, is het voor mij al lang goed.
Meer dan vermogen genoeg.

Het is de bedoeling dat de 23x8 (die staat bij de aanbevelingen als "break-in" prop) erop blijft en in de handleiding staat dat roderen moet gebeuren met een toerental hoger dan 6500tr/min en tijdens het roderen niet langer dan 10sec op vol gas vliegen. Wat natuurlijk vanzelfsprekend is.
Nu, over roderen zijn ook al vele woorden vuilgemaakt.
Persoonlijk hou ik me liefst bij de richtlijnen van de fabrikant.

De 1060 past idd vrij krap in de tunnel maar het lukt, probeer de header in ieder geval zo te solderen, dat ze h'm zo kort mogelijk uitkomt tegen de motorbox. en zoals Jens zegt strapjes met siliconeslang werken perfect!
Als ik deze week tijd heb post ik enkele foto's.

De header heeft een lengte van 26 a 27cm. Ik heb de motor vroeger gevlogen met een KS pot en het vermogen was ongeveer hetzelfde als met de pijp nu.

Daar herinner ik me nog iets van Joery, we hebben elkaar al eerder ontmoet bij jou op de club en in Herentals op een Fly-Inn
Is het toerental dan zo'n een groot verschil in vergelijking met die van mij?
Ik zit hier echt niet te liegen, "Lespinoy" jullie waarschijnlijk wel bekent van het forum stond erbij en kan het dus bevestigen.
Enkele honderden toeren doen natuurlijk wel wat als het om trekkracht gaat.
Als je hoger in toeren wil, header inkorten.
Welke brandstof en olie gebruik je nu?
Ik tank nu bij shell 95 oct met 3% Castrol minerale olie. Daarna weet ik het nog niet.
2% Castrol TTS, Denicol syn 100 of bel ray MC1?

Bas nog enkele tips voor u:
- Leg een glasvezeldoekje met epoxy bij in de motorkap (vooral aan de voorzijde). na 5
vluchten heb ik al enkele barstjes in de gele lak.
Er komt wel een sticker over in mijn geval, maar voorkomen is beter dan genezen.
- En draai de inbusschroefjes op de roerhoorns v/d rudder in met de inbuskop naar beneden
gericht en niet zoals op de foto in de handleiding.
De schroeven raken anders het hoogteroer (beide bij volledige uitslag)
- Als je de DA gebruikt, zorg er dan voor dat je alles zover mogelijk naar voor inbouwt.
Anders krijg je problemen met het zwaartepunt
- Het zwaartepunt ligt nu op de achterzijde van de vleugelbuis en de Yak vliegt nu perfect
neutraal, zowel gewoon als inverted, en is helemaal niet kritisch bij lage snelheden.
Dit is natuurlijk ook afhankelijk van je vliegstijl

@Alex
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld maar zou je voor de zekerheid niet ff een fotootje kunnen posten want ik weet dat John al ontzettend heeft lopen lopen klooien om zijn pijp er in te krijgen.

Die BMB heeft de zelfde diameter als een krumscheid maar omdat deze al meteen 60 mm wordt aan de begin van de pijp was deze erg lastig in te bouwen.
Die BMB pijp is trouwens meer dan 100 gr zwaarder dan een krumscheid ks1060. Dit vind ik persoonlijk wel heel veel dus hoop dat de prestaties goed zijn.

@ Balsasniffer
Bedankt voor de tips maar om het zwaarte punt hoef ik me dan geen zorgen te maken. Mijn 3w 50 competition is ruim 200 gr zwaarder dan de da50 dus dat zal dan wel goed komen.

Nou lees ik hier net dat een da op euro 95 loopt maar 3w adviseerd om brandstof met minimaal 98 octaan te gebruiken dus zoiets als v-power. Hoe denken jullie daarover? Zou dit de loop van de motor verbeteren?

@Alex
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoeld maar zou je voor de zekerheid niet ff een fotootje kunnen posten want ik weet dat John al ontzettend heeft lopen lopen klooien om zijn pijp er in te krijgen.

Gelukkig vond ik nog een oude foto van mijn X-tra 2000, anders had ik op de pc iets moeten tekenen, daar worden jullie meestal niet veel wijzer van:D

Anyway, zo dus;

Hpim4481.jpg

Het voordeel is dat je dus rondom de pijp geen ruimte nodig hebt (en die is bij jullie kennelijk al schaars). Door de hoogte van de gereedschapsklem aan te passen kun je de pijp keurig in het midden laten uitkomen.

Grt.

Oja, heb zelf eens ge-experimenteerd met 98 ipv 95, ik merkte geen verschil in motorloop en max. toerental....

Grt.

Daar herinner ik me nog iets van Joery, we hebben elkaar al eerder ontmoet bij jou op de club en in Herentals op een Fly-Inn
Ik zit hier echt niet te liegen, "Lespinoy" jullie waarschijnlijk wel bekent van het forum stond erbij en kan het dus bevestigen.

Bij deze bevestigd! :wink:

Enkele honderden toeren doen natuurlijk wel wat als het om trekkracht gaat.
Als je hoger in toeren wil, header inkorten.
Welke brandstof en olie gebruik je nu?
Ik tank nu bij shell 95 oct met 3% Castrol minerale olie. Daarna weet ik het nog niet.
2% Castrol TTS, Denicol syn 100 of bel ray MC1?

Ah, nu weet ik wie jij bent.
Kzal het toerental eens meten als men motor terug fatsoenlijk draait, want de laatste 2 weekends heb ik er niks als last mee gehad.
Vlieg met super 95 en 2% bel-ray H1R.

Die gereedschapsklem om het uiteinde van die pijp vind ik wel een goeie. Ik zat eerst aan een slangenklem te denken maar nou vat ik em helemaal :D.
Dit is in ieder geval een oplossing die zeker gaat passen.

Vanavond misschien even wat fotootjes weer maken van de vorderingen. Ik hou jullie op de hoogte.

Wat brandstof betreft heb ik al gehoord en gelezen dat er eigenlijk geen verschil zit tussen 95 en 98 in motor loop. Maar nog effe en iedereen vliegt weer op methanol want met die huidige benzine prijzen hoef je binnenkort ook geen benzinemotoren meer te kopen om de brandstof zo goedkoop is.

Maar nog effe en iedereen vliegt weer op methanol want met die huidige benzine prijzen hoef je binnenkort ook geen benzinemotoren meer te kopen om de brandstof zo goedkoop is.

Hehe, ik was altijd in mijn methanol-periode (10% nitro, 20% olie) meer dan de huidige benzineprijzen per liter kwijt hoor, en daarbij, een 50cc op methanol zuipt als een gek:D

Grt.

Hehe, ik was altijd in mijn methanol-periode (10% nitro, 20% olie) meer dan de huidige benzineprijzen per liter kwijt hoor, en daarbij, een 50cc op methanol zuipt als een gek:D

Grt.

Ach ja ik kan altijd nog een fietskar maken en om zo mijn yak te vervoeren. Scheelt weer een litertje of 2 benzine in mn opeltje. Die kan ik dan weer mooi op vliegen ;)
Maar das toch niet meer normaal 1,55 voor een liter bezine waarvan 70% naar de staat gaat. :(

Profiteer er nu maar van Bas! Het gaat er echt niet op verbeteren!
Als onze vliegtuigbouwers daar in China eens allemaal met de auto naar het fly-fly of Extreme Flight fabriekje rijden, mogen we hier het dubbele van nu betalen voor een litertje "peut" (of hoe zeggen jullie dat ;-) ) betalen. Nog een jaartje of 10 is het zo ver.

Back