Extreme Flight yak 54 88"

Ze geven droog weer op dit weekend, dus een maiden moet er wel inzitten voor de EF Yak:D

Grt.

Jaja het is dan zover. De eerste yak heeft zijn maiden gedaan. Echt een ultiem 3d machine :D.
Natuurlijk hebben we ook wat foto's gemaakt alleen het was al wel wat donkerder aan het worden dus de foto's zijn niet van de beste kwaliteit maar dan kun je temminste een idee krijgen hoe het eruit zag.

harrier.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Zoals ik al gezegd had is het een hele geschikte kist om 3d mee te vliegen echter het strakke figuren vliegen viel wat tegen. De DA 50 die EF aanraad om te gebruiken stond zeer slecht op de firewall. Zowel de domping als de zijwaartse stelling klopte niet. Dit hebben we zaterdag proberen op te lossen met wat ringen. Zondag ging het al een stuk beter maar strakke slow-rolls vliegen zit er op dit moment nog niet in. Dit kost gewoon wat tijd maar met wat finetuning is deze kist zeer strak te vliegen. al bij al een perfecte kist.

Ik dacht nogtans al gelezen te hebben dat die sidetrust etc allemaal ideaal was :-)

Waarschijnlijk ligt jullie zwaartepunt veel te ver naar achter...

Benoit D, vertelde mij dat hij met een goede afstelling ook goed figuren vliegt...

Nog even wat meer over die domping. We hebben die kist klein tikje up moeten trimmen. op hem recht te laten vliegen. Als je dan op op z'n kop vliegt gaat de kist omhoog :S

Misschien een maandag ochtend modelletje. Dit is er gewoon uit te halen alleen kost het wat tijd. Het is misschien een combinatie van het zwaartepunt, te kleine prop, domping enz.

Nog even wat meer over die domping. We hebben die kist klein tikje up moeten trimmen. op hem recht te laten vliegen. Als je dan op op z'n kop vliegt gaat de kist omhoog :S

Misschien een maandag ochtend modelletje. Dit is er gewoon uit te halen alleen kost het wat tijd. Het is misschien een combinatie van het zwaartepunt, te kleine prop, domping enz.

Begin eerst eens met het zwaartepunt goed te leggen, ik denk dat dit dan al veel zou oplossen...

Binnen enkele weken zal blijken hoe de mijne figuren vliegt...

Maandag modelletje daar geloof ik niet echt in ik denk niet dat een cnc maschine veel sleche dagen heeft :d

ziet er goed uit, can't wait...
John heeft zijn motor waarschijnlijk al ingelopen op een bok?

Ik ga hem op het vliegtuig zelf inlopen... dus zal wat kalmer zijn :-)

de motor heeft nu al zo'n 12 liter brandstof verwerkt. de motor loopt perfect. alleen er moet spoedig een grotere prop op. het geluid is niet goed. veel te veel lawaai. de motor maakt 7000 toeren en dat moet zo'n 6000 gaan worden. ik houd jullie op de hoogte.

gr john.

ps. jens heel veel succes met de bouw van de 110 yak. ik kan niet wachten tot die van mij is binnengekomen.

Sterk bezig Bas!
Maar heb aan de domping en side thrust niks moeten doen.
Zoals ik al eerder zei, ligt het zwaartepunt bij de mijne op de achterkant van de vleugelbuis.

Wordt de motor niet loomer op de reactie van de gasstick als je van 7000 naar 6000tr/min gaat? Tijdens het hooveren wil je toch een motor die onmiddellijk reageert en fijn regelbaar is. Of is dit te verwaarlozen?

Wordt de motor niet loomer op de reactie van de gasstick als je van 7000 naar 6000tr/min gaat? Tijdens het hooveren wil je toch een motor die onmiddellijk reageert en fijn regelbaar is. Of is dit te verwaarlozen?

Een heel klein beetje mss ... maar dat is ook niet altijd slechter...
En het geluid is hier nu eenmaal belangrijker.

Het feit dat iedereen in competitie rond de 6000t vliegt (misschien iets meer) zegt genoeg.

Ik zelf vloog zelf met een 3blad op 6050 toeren... wat veel mensen als totale - non 3D set up beschrijven

Laatst bewerkt:
Sterk bezig Bas!
Maar heb aan de domping en side thrust niks moeten doen.
Zoals ik al eerder zei, ligt het zwaartepunt bij de mijne op de achterkant van de vleugelbuis.

Even voor de duidelijkheid, ik heb de foto's gemaakt en John (pensacola) die staat daar te vliegen met zijn yak. Mijn yak moet alleen nog de motor op geschroefd worden maar ik heb een 3w 50 competition en deze is 300 gram zwaarder dan een da50. Op zich niet zo heel erg maar we hebben het geluid gemeten met die da50 en zit op 3 meter op 101 dbA. Voor onze club 6 a 7 db teveel. De prop was veel te klein dus dat gaat nog veel schelen maar de kist zelf was 1 grote rammelende klankkast. Dit zal met een hydromount sterk verminderen. Dan wordt de kist +/- 300 gram zwaarder en dit kan ik niet gebruiken als ik mijn 3w ga gebruiken. Dan wordt de kist ongeveer 600 gram zwaarder en dat komt de kist niet ten goede. Dus ik moet nog even een da50 laten komen, hydromount maken en dan kan ik ook gaan vliegen. :D

101DB wow heb je alle kabels etc in je model goed vast gehangen? En de prop is zoiezo te klein als je 7000t doet...

Hoeveel is het dan op 7 meter? (3 meter is geloof ik een "snelmeting")

Grt.

3 meter is inderdaad een snelmeting. wij hebben aan 2 kanten gemeten in het verlengde van de prop. onze meting word goedgekeurd met de kist staande op de grond en een afstand in het verlengde van de prop van 3 meter, in deze situatie mogen wij 94 db maken. ik ga snel wat doen aan de prop. die moet wat groter worden. wij houden jullie op de hoogte.

Bij een verdubbeling van de afstand wordt de geluidsdruk met 6 db minder. Dus dat zal zo rond de 93 zitten op 7 m. Eerst maar eens een andere prop monteren en de cockpit kap verstevigen. Deze is namelijk vrij slap en werkt volgens als een trommel dus daar zullen we van de week weleens naar gaan kijken.

Maar wat zou een goede prop zijn voor een da50 met pijp? Toerental zal zo rond de 6000 a 6200 moeten liggen. Het wordt namelijk nogal een dure aangelegenheid om een aantal carbon props te kopen. Zou het lonen om eerst met wat houten props te experimenteren of weet je dan eigenlijk nog niks want hout heeft natuurlijk weer een andere belasting.

Minimaal een 24*8, maar een Mejzlik 24*10 zal het waarschijnlijk ook prima doen:)

Back