Dank je wel...
Ik heb alvast een paar opmerkingen waar andere Eyecatcher-bouwers misschien wat aan hebben.
Bij het in elkaar zetten van de romp kan je niet zorgvuldig genoeg zijn. Zelfs mijn tweede romp is niet perfekt (dwz de pennen zijn niet 100% parallel). Dit is gewoon een nadeel van 2 pennen; als je 1 pen plus een torsiestiftje hebt bestaat dat probleem niet. Schweissgut heeft heel mooi magneetjes in de romp en de vleugelwortel geplaatst, maar bij mij is de passing nog redelijk stroef en ik zou zonder magneetjes niet bang zijn een vleugel te verliezen...
Ook heeft hij het rompuiteinde open gelaten, volgens de tekst als koellucht-uitlaat. Heel leuk, maar dan moet je wel een opening maken in het achterste rompschot, anders werkt het niet...
Gezien het feit dat ik plm. 90 g. aan ballast achter de motor heb moeten toevoegen om het CG ongeveer goed te krijgen, zou ik aanraden in de staartvin gaten te snijden (of 'm van balsa latten te maken).
Over die ballast: Schweissgut zegt op zijn website dat het AUW van de zweefversie 900 gram is. Maar bij mij zitten motor en lipo voorin en moest daar nog 90 gram bij, bij een zweefversie zou je het gewicht van mijn motor en lipo aan ballast moeten toevoegen om het CG goed te krijgen. Hoe je dan nog aan 900 gram AUW komt? (ik heb 1360 gram)
De verstoorders (remkleppen) kan je op de foto's op de website zien over 4 ribben breed. Bij de uiteindelijke versie (de mijne dus) is dat nog maar 2 (de ruimte tussen 2 ribben dus, een cm of 3). Volgens S. is dat ruim voldoende, ik ben benieuwd!
Het programmeren van die kleppen valt om den drommel niet mee, te meer omdat je nergens bij kan als ze dicht zijn. Maar zelfs een kluns als ik is het uiteindelijk (met hulp van Arjan) toch gelukt... Tip: kies het langste servoheveltje dat je vinden kan. Ik had aanvankelijk beide klepservo's op een plaatje 3 mm balsa gemonteerd omdat ik dacht dat ze anders niet voldoende bereik zouden hebben. Het omgekeerde bleek het geval...
Bij de tippen tekent de ligger zich af in de bespanning. Een extra steunribje zou daar veel schelen.
Verder heeft het mij verbaast dat de kleppen, parallel aan voor- en achterlijst, licht voorwaarts gepijld zijn. Als ze gewoon haaks op de ribben hadden gezeten was dat in principe stabieler geweest (nu krijgt de achterblijvende vleugel extra weerstand) en constructief eenvoudiger. S. schreef me dat het niet uitmaakt met de relatief grote vin, maar legde niet uit waarom hij koos voor die negatieve pijling.
En nog iets: in de manual adviseert S. om het toestel te starten met halfgas, en pas na een paar meter vliegen volgas te geven. Ik vertaal:
"Opdat de stroming goed verloopt en daardoor het krachtenspel ("Momentenhaushalt") in evenwicht is, moet de invalshoek kloppen. Daarvoor moet het toestel een paar meter vliegen. Als de motor meteen al sterk trekt, zorgt de domping ervoor dat het model abrupt duikt."
Nou heb ik ook nog een Mamba, dat is een glasvezel plankvleugel van 2 meter, die nog nooit probleemloos van start is gegaan... maar wel altijd volgas. Volgende keer gaan Mamba én Eyecatcher met halfgas weg...