Eyecatcher

Hallo Bart of andere bouwers,
Inmiddels is de Eyecatcher onderweg naar hier.
Is het mogelijk een foto te plaatsen van jullie romp met inhoud.
Dan krijg ik een idee wat voor ruimte er in zit omdat het maar een smal rompje is.
Het liefst vlieg ik straks met de HK compact 2200 mAh.
Alvast bedankt.

Bart,
Wat is jou overweging geweest te kiezen voor een dichte bespanning?
Heeft jou onderzijde nog een andere kleur.
Is er in de lucht nog enige tekening te zien?

Dit is het toestel wat ik heb overgenomen. Met transparante folie maar goed zichtbaar in de lucht.

90d407cf36e2c9a043e3739163729418.jpg

Ik vlieg hem met 3s 2200 standaard formaat.

Laatst bewerkt:
Ja die heb ik eerder in dit draadje gezien en deze kelur ook al op filmpjes op internet.
Nu nog een foto van de inhoud van de romp als het kan.

Een standaard 3s 2200 mah lipo past er goed in. Bij mij een beetje strak, maar dat komt omdat er op die lipo een stuk klitband zit (wat weer nodig is voor een ander model waarin hij ook gebruikt wordt).
Regelaar tegen de zijwand gelijmd, ontvanger naar achteren geduwd.
Voorin (tussen motor en lipo, hier in het donker) een rolletje lood dat daar vast zit op een klitbandje (om te vermijden dat het tegen de motor aan gaat zitten).

full

Waarom dichte bespanning... tja, het lijkt bijna standaard om een vliegende vleugel transparant te bespannen. En ik houd niet zo van wetmatigheden... er is ook niet zo veel te zien, anders dan bijv. bij een Yoda of een Parabola waar de constructie nogal bizonder is (maar mijn Parabola had ik ook niet transparant bespannen, vooral omdat ik nogal wat bouwfouten had moeten corrigeren...)
Hier een foto van de onderzijde van één vleugel. De fluo rose banden zijn plm. 10 cm breed en bleken verrassend zichtbaar.

full

Laatst bewerkt:
Bij mij zit de accu gelijk met de voorkant van de romp opening. Ontvanger ligt tussen de vleugels naar achter gedrukt en de regelaar ligt op de bodem vd romp onder de accu

Bij mij zit de accu gelijk met de voorkant van de romp opening. Ontvanger ligt tussen de vleugels naar achter gedrukt en de regelaar ligt op de bodem vd romp onder de accu
En heb je dan ook nog ergens lood??

Nou ik heb hem zelf niet gebouwd, maar zover ik kan zien is hij loodvrij.

Hier nog een foto van de inbouw
f86d175a4f59091ba3123f64f16d4906.jpg

En met Zippy 2200 3S
0829c2a5226b753de2fadadff3bcfe5d.jpg

Bart heb jij ondanks de zwaardere motor dus nog lood nodig en hoeveel ongeveer.
Ben even wezen wegen... 50 gram.
Overigens, op de zijkanten van de romp zie je bij mij aan weerszijden een streepje staan. Dat is waar de romp, met lood en accu, balanceert zonder vleugels. Best handig.
Grappig Toostbeek, zonder lood... tja je lipo ligt iets verder naar voren dan de mijne, maar niet eens veel.

Dit is geen onnozele vraag hoor .
Dit is uit de handleiding van Robert Schweisgut

Ik vindt het persoonlijk jammer dat de achterlijst en rolroeren omhoog staan en het laatste stuk naar de tip niet, ik weet alleen niet of hier een wetenschappelijke onderbouwing voor is.

Succes met bouwen

groet

Terence

Ik weet niet of we over hetzelfde praten maar op dit bouwfilmpje lijkt de achterlijst naar de tip ook omhoog te staan door een onderlegger van 7 mm tijdens de bouw.
Bedoelen jullie dit?
Filmpje vanaf 3.11 en verder.

Op onderstaande foto's van Robert Schweisgut zie je dat het daar ook zo is .

Leuk filmpje, deze man heeft de romp behoorlijk veel breder gebouwd als standaard.

EYECATCHER_Peternell_Fritz_kl.jpg

Wegens te veel kisten is mijn Eyecatcher te koop.

DSCN2084.JPG

Leuk om te zien hoe ik eigenlijk de vleugelwortel op de romp had moeten bouwen, en daarna pas op de bouwplank de rest van de vleugel eraan...
Die brede romp vind ik niet erg mooi, ook niet nodig, als er 2200 mah 3S in kan.
Elastiek om de vleugels bij elkaar te houden? Ik vind Schweissgut's magneten mooier.

Wel een leuk filmpje als bouw leidraad.
Dus met die 7 mm onderlegger komt het qua S slag allemaal goed ook bij de tips?

Nou ik heb hem zelf niet gebouwd, maar zover ik kan zien is hij loodvrij.

Hier nog een foto van de inbouw
f86d175a4f59091ba3123f64f16d4906.jpg

En met Zippy 2200 3S
0829c2a5226b753de2fadadff3bcfe5d.jpg
Leuk te lezen dat de door mij gebouwde Eycatcher ook bij jou goed vliegt.
Had ook niet anders verwacht :-).
En nee er zit nergens lood in om het zwaartepunt goed te krijgen.
Wat ik altijd doe is, alle losse componenten zoals ontvanger, regelaar accu enz. los in de kist leggen op die plaats waarvan ik denk dat zou wel eens goed kunnen zijn.
Dan gaan balanceren, en dan zie je vanzelf hoe er met de componenten geschoven moet worden om het zwaartepunt goed te krijgen.

Ik weet nu niet meer of ik bij de tippen ook die lat er onder heb gehad. Ik geloof van wel eigenlijk.
Overigens: bij het bespannen valt het niet mee om de folie in de holte van die S-slag helemaal mooi te krijgen. Bij mij volgt de folie het profiel niet 100%. Tja hoe meer je het spant, hoe meer het zich los trekt uit de holte.

Ik weet nu niet meer of ik bij de tippen ook die lat er onder heb gehad. Ik geloof van wel eigenlijk.
Overigens: bij het bespannen valt het niet mee om de folie in de holte van die S-slag helemaal mooi te krijgen. Bij mij volgt de folie het profiel niet 100%. Tja hoe meer je het spant, hoe meer het zich los trekt uit de holte.

Voor een nog betere hechting, gebruik ik dit
http://w-w-modellbau.de/Oracolor-Heissiegelkleber-100

Met name bij holle profielen is dit een prima manier om de hechting te vergroten , zodat het profiel keurig gevolg wordt.

De vleugels zijn bijna klaar.
Nu staat nog te doen servo’s monteren, roeren en kleppen afstellen het CG bepalen door de juiste indeling van de setup.
Nog bedankt voor alle voorgaande tips !!
Het einde komt in zicht.

Hallo,

Die remkleppen ben ik aan het inbouwen maar nu ik de folie scharnier aanbreng op de kleppen kom ik erachter dat dit eigenlijk flut is.
De folie gaat losraken de passing van de klep en het openen en sluiten wordt een probleem.
Geen fraaie oplossing.
Heeft een van jullie dit nog aangepast/ verbeterd?

Back