F-14 ombouwen

• Topicstarter Topicstarter Maartje_karsten
  • Startdatum Startdatum
ben zelf ook vlieger en rijder maar willen alle vliegers hun spul dan ook thuis niet testen...
of effe op de oprit op de kist inlopen met zender en al .
kijk ook bij je zelf voordat je direkt reageert.
eerst even tot tien tellen lijkt me beter.
groeten wiebe.

Uiteraard is 35 MHz uitsluitend gereserveerd voor modelvliegen. Hierover hoeft geen discussie te bestaan.

Het ombouwen van de zender naar een andere frequentie wordt met de huidige zenders niet meer gedaan. Er kan bij de servicedienst nog wel gekeken worden of er een ruil gemaakt kan worden met een 40 MHz print. In zo'n geval betaal je alleen de arbeidskosten. Dit kan echter vanwege vakantie pas in de 2e week van januari worden bekeken.
Het ombouwen van de R118F ontvanger is geen probleem. Dit wordt nog regelmatig gedaan.

Dat is natuurlijk weer onzin wiebe. Als je thuis test hou je altijd rekening met omgeving storing en je zender is vlak bij het model dus zelf heb je geen of weinig last van storing en hou je er rekening mee dat die er wel kan zijn. Ik heb altijd een ingeschoven antenne dus probeer ook mensen in de buurt zo weinig tot last te zijn

Ga je thuis rijden op 40Mhz dan weet je dat er ook anderen kunnen zijn die je kunnen storen. Dat risico neem je en hou je rekening mee. Wil je dat risico niet lopen ga je rijden op een daarvoor toegewezen plek of op een meer verlaten plek.

Dit staat los van het feit dat er gewoon op 35Mhz niet mag worden gevaren of gevlogen. Als het het weet en toch doet en dat op een nationaal forum roept is wel het toppunt van stom gedrag natuurlijk. Als je dus in de buurt in een park gaat vliegen weg van de storing en je weet dat er geen andere vliegers dicht in de buurt kunnen zijn qua locatie dan is het wel heel erg fout als er een bootje in de buurt vaart op 35Mhz waarvan de eigenaar weet dat het niet mag en het toch doet. Die heeft dan mazzel als hij alleen schade aan zijn boot krijgt dan......

.... Als deze bv door de baas is verteld dat varen / rijden op 35Mhz gewoon mag dan zal hij het ook zo verkopen aan de klant. En dit gebeurd vaker dan je denkt. Voor hun maakt het weinig uit, verkocht is verkocht.

Dat is toch niet helemaal waar, er bestaat nog zoiets als consumentenrecht (wat Europees geregeld is) .... en in dat recht mag de consument er van uit gaan dat de winkelier alle kennis heeft van al zijn producten en op de hoogte is van alle regelgeving omtrent zijn producten (en dat geld natuurlijk ook voor zijn personeel) ... foute voorlichting komt voor 100% op het bordje van de winkelier, dat de winkelier het niet weet/wist is zijn probleem, je bent nu eenmaal winkelier en daar horen de nodige verplichtingen bij.

Ja dat klopt helemaal. Het zou ook zo moeten zijn maar gebeurd nog niet altijd. Door ontwetendheid of onzorgvuldigheid gaat het lang niet overal goed. Je kan er dus helaas niet van uitgaan dat je in de winkel de juiste informatie en adviezen krijgt. De klant is dus niet fout als hij het gebruikt na advies van de winkel maar zodra de klant weet dat hem iets fouts is verkocht en het dan bewust toch gaat gebruiken (en dit ook zelf toegeeft) dan is de klant wel fout.

Uiteraard er bestaat ook nog iets van "een ieder wordt geacht de wet te kennen (tot in al zijn finesses)" ...

En hoe komen die mensen er achter wat de juiste regels zijn? Dat vragen ze dus na in de winkel want die zou er van op de hoogte moeten zijn.

Ik hoor al een tijdje geen reactie meer van Karsten, maar ik denk niet dat hij aan het varen is met dat dikke water.

Karsten heb je de zender in de winkels gekocht of 2e hands?

Verder is deze discusie al zo vaak gevoerd, als wij modelschippers gewoon de 35Mhz niet gebruiken, willen we van de vliegers ook niet steeds horen hoe gevaarlijk hun sport wel niet is.
Verder verwacht ik geen klachten van een vlieger als mijn 40 Mhz in de vijver zijn vliegtuig in het park stoort, laat zij dan ook het veilige 35 Mhz gebruiken.
Als ze op 27 Mhz vliegen is het vragen om problemen, zelfs een babyfoon kan dan storen.

Op marktplaats kom je vaak de F14 of vergelijkbare zender tegen op de 35Mhz en dan staat er bij, de ideale zender voor boten en vrachtauto's.
Dat is jammer, ze zijn niet goedkoop en als je die onwetend koopt zit je er toch mee.

Winkels moeten zich gewoon aan de juiste info houden en als ze het niet weten of wel maar je het verkeerde spul verkopen, moeten ze het gewoon omruilen, zij moeten tenslotte ook de hobby een goede naam geven.

Ik heb deze vragen allemaal voorgelegd aan toemen, en deze zegt gewoon de overheid weet hiervan het fijne. van, en laat de 35 en 40 Mhz het zelf uit vechten.

Of het waar is ?? Ik loop helemaal niet met Toemen weg, ik kom er niet meer bij dat Chagr....n het is een handelaar, maar het zet je wel aan het denken, dit blijft toch spelen
goed of fout.
Rob

Toemen heeft er dus nog steeds niet van geleerd,

OOk hij heeft mij een 35Mhz zender verkocht toen ik een zeilboot kocht.
Hij zei: alle frequenties zijn bruikbaar om te varen, 35Mhz ook.

Ik heb het later voorgelegd aan hem middels email, en ik mocht de zender komen ruilen voor een 40Mhz versie.
Echter tegen die tijd was de zender in 40Mhz niet meer leverbaar.
Bij mij staat de zender nu in een hoekje te verstoffen............

Ik kom niet meer bij Toemen........ !!

Laatst bewerkt:
Uiteraard er bestaat ook nog iets van "een ieder wordt geacht de wet te kennen (tot in al zijn finesses)" ...

Dat klopt dan wel Dirk, maar dan mag de overheid die wetten en wijzigingen wel eens op een goede manier bekend maken en niet alleen maar via de staatscourant die maar bij een paar mensen in de brievenbus beland..................

Het blijft nog steeds zo dat er zaken zijn zoals dat verhaal over Toemen die willens en wetens de 35 mHz zenders meegeven aan auto en boten mannen terwijl ze weten dat dit niet is toegestaan. Dit soort zaken zouden eigenlijk eens de hand in eigen boezem moeten steken en de spullen direct zonder blikken of blozen moeten omruilen ook al zijn de zenders al iets ouder. Zij moeten er zeer zeker op toezien dat men de juiste spullen koopt, of de mensen waarschuwen en dan ervoor zorgen dat ze als winkelier gevrijwaard zijn voor als er ongelukken gebeuren.

Als je het voor de rechter speelt gaat zo'n leverancier nat ... mits je natuurlijk aan kunt tonen of aannemelijk kunt maken dat je met deze bewuste zender wilde gaan varen of rijden, en dat de winkelier kenbaar hebt gemaakt (als je een boot koop en tegelijk een zender dan is het aannemelijk dat deze zender voor die boot bestemd is, maar koop je een zender los, dan moet je haast wel getuigen hebben om je gelijk te krijgen (dus als je een zender koopt altijd iemand meenemen ;-)) ....

Ik heb deze vragen allemaal voorgelegd aan toemen, en deze zegt gewoon de overheid weet hiervan het fijne. van, en laat de 35 en 40 Mhz het zelf uit vechten. ...
Peter Toemen is een oplichter en een leugenaar. Iedereen mag mij bij hem citeren. Ik ben er één keer geweest bijna 30 jaar geleden, tijdens pauze van school, ik was 19, en toen wist ik meteen genoeg. En bij Cumulus wordt nooit iemand naar Toemen verwezen, "rij dan maar paar kilometer verder naar Waalwijk".

Als je een 35MHz wilt ruilen voor 40MHz neem je dit frequentie-overzicht mee (vergunningsvrij te gebruiken frequenties) mee, van het Agentschap Telecom (valt onder ministerie van EZ):
http://www.agentschap-telecom.nl/Sit...vergunning.pdf

Laatst bewerkt:
Ja Ron je hebt gelijk, het irritante is echter dat "jullie vliegers" dat overal te pas en te onpas blijven ventileren, tot aan het vervelend worden toe.
Je overdrijft een beetje Adam, ik heb er twee specifieke discussies over gestart, in het auto- en boten-subforum. Dat zijn lange discussies geworden en daar worden inderdaad genoemde argumenten meermaals herhaald, maar dat komt doordat mensen niet altijd de hele discussie lezen. Verder vraag ik het standaard aan mensen met voerboot omdat die helemaal niet in de modelbouwwereld zitten. En als iemand meldt dat hij op 35MHz vaart/rijdt, wordt er ook aan de bel getrokken. En dan kan ik wel bot 'zeggen wet is wet' maar met enige uitleg van de achtergronden kweek je nu éénmaal meer begrip. Verder zijn er natuurlijk altijd nieuwe (mee)lezers.

35Mhz

Jongens,:evil::evil:

Volgens mij had ik in het begin gevraagd OF ik een F14 35Mhz om kon bouwen

Nee dus....

Klaar lul er dan niet zo lang over door

ik heb de zender verkocht een een F14 40Mhz voor terug gekocht

BLIJ ALLEMAAL???? zo niet:snipersmile::tank:

Mvg,
Karsten

Ik ben dus niet de enige.
Ik heb een hele tijd geleden ook een zender gekocht bij Toemen voor mijn graafmachine, en jullie raden het al hij heeft mij toen ook een 35MHz aangesmeert, omdat de 40MHz op waren. Dit maakte niets uit volgens hem. Ik graaf nu met een kabeltje tussen zender en ontvanger en zonder kristallen, Omdat je anders toch met storingen zit, ook bij 40MHz. Maarja het is toch wel de verkeerde frequentie ook al gebruik ik hem niet.

Zag +- een half jaar geleden nog een electrisch bootje bij de PRAXIS, en je raad het al: 35Mhz. Staat er nog leuk een vliegtuigje op het stikkertje van de 35 Mhz bij ook..... Triest hoor :rolleyes:

Back