update
zo, ondertussen toch maar al eens een begin gemaakt met de assemblage......of eerder, demontage......
Er zitten 3 brandstoftanks in de Tomcat: 2 hoofdtanks naast de turbines, gedeeltelijk onder de vleugelbalk, en één centrale tank tussen de inlaten.
Om de hoofdtanks te kunnen verwijderen, moet het landingsstel en vleugelmechanisme helemaal verwijderd worden. Ik had andere tankfittingen bijbesteld in plaats van de klassieke rubberen stoppen, lijkt me toch iets betrouwbaarder..... de alu flensen zijn ondertussen vastgelijmd, de slang en clunk geborgd.
Tussendoor zijn ook al de servo's voor de richtings- en pendelroeren ingebouwd. Passing van de pendelroerservo's luister wel héél nauw, de hendel moet mooi passen in de ruimte tussen de romp en het roer. het "direct drive" systeem zorgt wel voor een degelijke, spelingsvrije aansturing. in het roer wordt een alu sleuf ingebouwd, waarin de kogelgelagerde hendel loopt.
terwijl het gear uit de romp is, ga ik ook alvast de turbines passen en beugels inbouwen. wat wel weer opvalt, is dat de liggers gebouwd zijn op 'jetcat' beugels. is eenvoudig op te lossen door de ene kant van de beugel boven en de andere onder de ligger te monteren, dan ligt de turbine mooi in lijn. In en uitbouwen is wel niet evident, er is echt wel héél weinig ruimte om de turbine op zijn plaats te krijgen.
ook het gear neem ik nog onder handen, alle luchtleidingen en koppelingen worden vervangen door Festo-spul...
foto's volgen nog, moet juist nog een online-album aanmaken want kan hier geen foto's meer opslaan.....
Wim