F-14 Tomcat

Mijn hemel, wat een prachtige kist zeg!
Hoeveel kanalen ga je ervoor gebruiken? Ik neem aan slats, flaps, spoilers en alle roervlakken. En dan bijvoorbeeld de launch bar, werkt dat ook?
Schitterend!

thx guys.......... is voor mij ook de verwezenlijking van een jongensdroom.......ben altijd al verzot geweest op de tomcat....
De 16 kanalen van m'n MC 32 zullen in ieder geval gebruikt worden, meer zelfs, zonder een powerbox royal is't eigenlijk niet te doen.... moet nog de definitieve setup uitwerken, zet ik hier wel nog eens neer.

vandaag alvast begonnen met't demonteren, en alles nakijken.
't landing gear is écht een kunstwerk, prachtig gewoon......... foto's volgen nog, dus stay tuned!!!

Wim

update

zo, ondertussen toch maar al eens een begin gemaakt met de assemblage......of eerder, demontage......
Er zitten 3 brandstoftanks in de Tomcat: 2 hoofdtanks naast de turbines, gedeeltelijk onder de vleugelbalk, en één centrale tank tussen de inlaten.
Om de hoofdtanks te kunnen verwijderen, moet het landingsstel en vleugelmechanisme helemaal verwijderd worden. Ik had andere tankfittingen bijbesteld in plaats van de klassieke rubberen stoppen, lijkt me toch iets betrouwbaarder..... de alu flensen zijn ondertussen vastgelijmd, de slang en clunk geborgd.
Tussendoor zijn ook al de servo's voor de richtings- en pendelroeren ingebouwd. Passing van de pendelroerservo's luister wel héél nauw, de hendel moet mooi passen in de ruimte tussen de romp en het roer. het "direct drive" systeem zorgt wel voor een degelijke, spelingsvrije aansturing. in het roer wordt een alu sleuf ingebouwd, waarin de kogelgelagerde hendel loopt.

terwijl het gear uit de romp is, ga ik ook alvast de turbines passen en beugels inbouwen. wat wel weer opvalt, is dat de liggers gebouwd zijn op 'jetcat' beugels. is eenvoudig op te lossen door de ene kant van de beugel boven en de andere onder de ligger te monteren, dan ligt de turbine mooi in lijn. In en uitbouwen is wel niet evident, er is echt wel héél weinig ruimte om de turbine op zijn plaats te krijgen.

ook het gear neem ik nog onder handen, alle luchtleidingen en koppelingen worden vervangen door Festo-spul...

foto's volgen nog, moet juist nog een online-album aanmaken want kan hier geen foto's meer opslaan.....

Wim

ben wel benieuwd wat dit allemaal gaat wegen we hebben gisteren weer eentje zien vliegen met alle details en opties er op en er aan en deze woog 37 kilo vloog prima met 2x20 kg stuwdruk
gr.Pieter

Pieter,
welke dan wel?? Skymaster of FlyEagle?

normaal moet deze droog ergens rond de 25kg uitkomen, en dan gaat er nog 8,4l brandstof in. de flyeagle is merkelijk zwaarder........

Wim

Hierbij alvast nog wat foto's....

alvast eens gekeken hoe't er uitziet met al 'the dirty stuff' onder......geef toe, een jager zonder ordnance onder ziet er maar belachelijk uit......

DSC_0025.JPG

DSC_0024.JPG

mooi hoor Wim
volgens mij was het een skymaster wat ons op viel dat de landingssnelheid zeer hoog was ik denk dat als je gaat googelen op rw winter tomcat dat je wel meer zult vinden het vliegbeeld is in ieder geval schitterend
gr.Pieter

fuel tanks

brandstoftanks......

zoals geleverd:

DSC_0027.JPG

niet makkelijk te zien, maar de slang is vastgezet op de buis met een tie-wrap.. niet écht veilig, en ook de rubberen stoppen durven al eens kapot te gaan. onderaan zie je de extra bij te bestellen fittingen, zijn vergelijkbaar met die van BVM.

DSC_0028.JPG

hier zij de alu ringen reeds verlijmd, en ook de twee extra fittingen bovenop de centrale tank. hier komen de twee leidingen op uit die van de achterste tanks komen.

DSC_0029.JPG

doppen zitten erin, de rode doppen schroeven in de alu fittingen, langs beide zijden worden de nippels erin geschroefd. de slangen zijn natuurlijk geborgd met veiligheidsdraad. voordeel van deze nippels is ook dat je er rechtstreeks 6mm festo slang kan op aansluiten. de grotere interne diameter zorgt voor minder onderdruk in de brandstoftoevoer.

DSC_0035.JPG

DSC_0034.JPG

Pieter, is dat die Duitse??

Zou me verwonderen dat't een SM is, die van mij is de eerste in de Benelux, en voor zover ik weet zelfs in mainland Europa. er was er één in de UK (gecrashed door radioprobleem) en de eerste was in cyprus (probleem met actuators, is een algemene recall voor geweest. Seba Sivestri heeft als eerste in Europa gevlogen, maar die reken ik nie mee want is een "fabriekspiloot"

mooi hoor Wim
volgens mij was het een skymaster wat ons op viel dat de landingssnelheid zeer hoog was ik denk dat als je gaat googelen op rw winter tomcat dat je wel meer zult vinden het vliegbeeld is in ieder geval schitterend
gr.Pieter

hoogteroerservo's

zitten er ook al in, alvast voorlopig......

DSC_0039.JPG

hier komen ze in. SM heeft een 'direct drive' systeem uitgewerkt. dus geen stangen meer aan de binnenkant,

DSC_0038.JPG

Dit zijn de meegeleverde hendels. bij bestelling dien je aan te geven of je JR of Futaba vertanding wil. ik heb de set JR 8911's meebesteld (13 stuks) . de lagertjes lopen in een alu bus in de pendelroeren. zorgt voor een héél spelingvrije aansturing.

DSC_0040.JPG

servo erin, plaatje erop. passing is héél precies, dus vergt wel wat werk om ze goed in te bouwen...

Laatst bewerkt:
mooi hoor Wim
gr.Pieter

Valt wel mee.

[URL="
fly the f14 with various wing positions - YouTube[/URL]

..

Laatst bewerkt door een moderator:
Back