hey Jongens,
sorry dat ik hier niet eerder postte, is een erg drukke periode, en zit tussen 2 jobs, dus andere pc en dergelijke...
nu inderdaad, de Tomcat is vrij onverwacht toch gemaidend op Pampa's.... Ik had de mogelijkheid om 'm in te vliegen op de basis van Bevekom, maar dat moest op zondagochtend, en was logistiek niet makkelijk te regelen. Bovendien vlieg ik dan liever op een terrein dat ik toch min of maar ken...
Ik heb zondag eerst nog een taxitest gedaan, wat me toch overtuigd heeft van voldoende vermogen, zoals te zien is op't filmpje is de acceleratie "vlot" te noemen... ;-)
Ik had sowieso voorzien om de maiden samen te doen met m'n maat Geert Vandevoorde, met een tweede zender. zijn zenuwen zijn van een sterkere staalsoort dan die van mij... ;-)
de takeoff heb ik zelf gedaan, na de eerste bocht heb ik'm dan overgedragen aan Geert, zodat ik rustig kon trimmen. we hebben veel moten trimmen op roll, naderhand bleek dit een gevolg te zijn van een klein verschil in instelhoek van de vleugels. er staat nu trouwens een nota in de handleiding, van de hoek erg nauwgezet na te kijken indien het vleugelmechanisme verwijderd werd om bv de tanks na te kijken.
eens hij min of meer getrimd vloog, heb ik'm terug overgenomen, en wat vliegt 'ie heerlijk!!!!!!!! strak, zeker niet overgevoelig, en prachtig om te zien! snelheid valt goed mee....
Landing heb ik overgelaten aan Geert, want op dat moment waren m'n knieën teveel aan't knikken gegaan....
eerste landing was snel, waardoor 'ie over de rand van't plein gegaan is, maar dit zonder enige schade. het landingsstel is écht wel stevig te noemen!
ik heb ondertussen de vleugels verder uitgelijnd, dus volgende vlucht zou een stuk relaxer moeten zijn. dan kunnen we verder experimenteren met de flaps en spoilers, zodanig dat 'ie trager kan gaan landen.
Video's volgen straks nog.....
Wim