F-15 maiden + Flash maiden

Heb verleden vrijdag veel centjes opgedaan.....
Ben 's morgens vertrokken om in de buurt van Aken de vader van turbodidi te ontmoeten.Deze had iets bij wat ik van zijn zoon overgenomen heb.....

Een F-15 van skymaster met een booster 160+ erin
13733_1234843985202_1052269732_30739774_372980_n.jpg

13733_1234846305260_1052269732_30739802_8058425_n.jpg

13733_1234846185257_1052269732_30739799_3348604_n.jpg

13733_1234843905200_1052269732_30739772_730335_n.jpg

Alles ziet er perfect uit....echter zaterdag de turbine voor de eerste maal laten lopen en de egt op idle ligt om en bij de 800°c en bij full throttle loopt de temp op tot 950!de cone gloeit helemaal op zoals in dit op 1min30sec [URL="
- Graupner G-Booster 160[/URL]

Heb terug contact opgenomen met Turbodidi en zal morgen de turbine terugsturen.Hij begreep er niets van daar hij er altijd zo mee gevlogen had.Heb er alle vertouwen in dat dit in orde komt.....

De vader van Dietmar had ook een doos bij die moest afgeleverd worden bij Sandor...Dus ik van Aken naar Sandor waar mijn volgende speelgoed klaar lag.....
13733_1234846385262_1052269732_30739804_4780099_n.jpg

13733_1234846425263_1052269732_30739805_2076589_n.jpg

Een C-arf Flash...mijn eerste jet die ik zelf zal "proberen" te bouwen.Heb in het verleden steeds kant en klare jet gekocht.
Voor deze flash zal ik een bouwdraadje starten,en hoop ik op veel tips en trucks van jullie!

mvg,
Luc

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk dat zijn nog eens leuke nieuwe aanwinsten :yes:
Gefeliciteerd ermee.

En die Skymaster F-15 ziet er knap uit, heb wel eens vaker vernomen dat die Boosters erg warm lopen maar dit lijkt wle erg veel.
Vooral op idle lijkt mij de EGT wat aan de hoge kant.

Ben zeer benieuwd naar je ervaringen er straks mee.

nice

@Luc.

Nou Luc je laat er geen gras over groeien.

Schitterende F15 staat daar te pronken op je bouwtafel.
Ja dat van die hoge temperatuur die je afleest bij je G-Booster schijnt geen kwaad te kunnen, mijn gevoel zegt ook dat het niet lang duurt voor je het achterstuk opgefikt hebt.
Echter heb ik er eens goed naar gekeken toen Jolmer met z'n G-Booster 130+ op de BLC was en deze goed aanschouwd tijdens het draaien, power zat maar kan ook niet anders EGT hoog is nu eenmaal hoog rendement = trust, is toch een beetje raar zo'n donker rood kontje, mijn gevoel zegt dan dat de verbrandingskamer verbeterd kan worden.
Gewoon vliegen met die Booster.

En ook een Compostite ARF Flash erbij (is geen schaalmodel hoor :wink: ) lijkt wel een beetje op een Northrop NF5 maar is het bij lange na niet.
Ik weet dat zo'n Flash hééééééééél hard kan, mits je de vleugelvoorlijsten naloopt want je wil niet weten wat voor een klap dat het geeft als er een vleugel in de vlucht opgeblazen wordt.
Vreemd is ook dat ie met een P120 als een raket gaat en met een P160 net zo snel maar misschien wel ietsjes langzamer, of het is optisch bedrog?

Many happy landings Luc.

Groetjes Ger

@Luc.

Nou Luc je laat er geen gras over groeien.

Schitterende F15 staat daar te pronken op je bouwtafel.
Ja dat van die hoge temperatuur die je afleest bij je G-Booster schijnt geen kwaad te kunnen, mijn gevoel zegt ook dat het niet lang duurt voor je het achterstuk opgefikt hebt.
Echter heb ik er eens goed naar gekeken toen Jolmer met z'n G-Booster 130+ op de BLC was en deze goed aanschouwd tijdens het draaien, power zat maar kan ook niet anders EGT hoog is nu eenmaal hoog rendement = trust, is toch een beetje raar zo'n donker rood kontje, mijn gevoel zegt dan dat de verbrandingskamer verbeterd kan worden.
Gewoon vliegen met die Booster.

En ook een Compostite ARF Flash erbij (is geen schaalmodel hoor :wink: ) lijkt wel een beetje op een Northrop NF5 maar is het bij lange na niet.
Ik weet dat zo'n Flash hééééééééél hard kan, mits je de vleugelvoorlijsten naloopt want je wil niet weten wat voor een klap dat het geeft als er een vleugel in de vlucht opgeblazen wordt.
Vreemd is ook dat ie met een P120 als een raket gaat en met een P160 net zo snel maar misschien wel ietsjes langzamer, of het is optisch bedrog?

Many happy landings Luc.

Groetjes Ger
Bedankt voor de reaktie Ger.
Heb de booster daarstraks uit de F15 gehaald en samen met de ecu goed ingepakt in een doos.
Morgen word deze terug gezonden naar turbodidi....Had hem hieromtrent gecontacteerd en hij vroeg me om de turbine terug te sturen.
Dus zal wel in orde komen neem ik aan.In elk geval zal ik het verloop hier posten.

Wat de Flash betreft,heb ik er hier ook een P120sx voor klaar liggen.
Ivm de voorlijsten,hoe ga je deze aanpassen,om opblazen te voorkomen?

Heb daarstraks de romp uitgepakt en gezien dat er nog geen sleufje uitgefreesd is om de hevel van de servo van het richtingsroer naar buiten te brengen.Is dit bij jou ook zo?

Mvg,
Luc

@Luc.

Heb zelf geen Flash hoor, kan ik niet betalen. :wink: ik moet het met 2e hands kisten doen, kan je daarintegen dan wel lekker mee gooien, smijten en raggen, (of anderen mee laten vliegen zoals Davy K).
Wel goed opgelet, bij diegene zo'n Flash hebben, hoe ze gebouwd zijn.
Van de Flash van v.d.Vecht weet ik dat een strookje stevige tape op de voorlijst al voldoende zou zijn om het balloonen van de vleugel te voorkomen, anderen doen hier misschien een extra glasmatje op voordat ze hem spuiten.
ARF staat voor Almost Ready to Fly, en is natuurlijk relatief hé, zo'n jet blijft toch nog vrij veel werk voor je het luchtruim gaat kiezen.

Ger.

Geloof dat dat een probleempje was op Pampa toch?

Zat ik net bij die ouwehoer van Jaap mis ik dat spektakel weer, maar aan het geluid te horen ging dat heel hard :lol:

Zijn de vleugels van zo`n Flash geglast?

Zat ik net bij die ouwehoer van Jaap mis ik dat spektakel weer, maar aan het geluid te horen ging dat heel hard :lol:

Zijn de vleugels van zo`n Flash geglast?

Was idd bij ons op de PMF.Heb na de meeting trouwens bij het opruimen nog zitten spelen met een ondedeel van de flash...Was zeer sterk gebouwd.Met de hand was het bijna niet kapot te krijgen.Ongelooflijk dat een beetje lucht dat wel kan doen.....Of die vleugels geglast zijn weet ik niet.er zit in elk geval wel een soort doek in.

Of die vleugels geglast zijn weet ik niet.er zit in elk geval wel een soort doek in.

D'r zijn er naturlijk ook maar een paar die de twijfelachtige luxe hebben, een vleugel van een Flash aan de binnenkant te bekijken..

Dat doet me trouwens ergens aan denken..
Dat ga ik even lekker aan de binnenkant van m'n vleugel bekijken.

Bassie-alleen-wit.jpg

@Berto

Berto toch !!!!!! volgens mij waren wij druk jou, je vrouw en je kinderen te verzorgen van eten drinken en een slaapplaats, maar je had beter moeten opletten, ik heb de Flash van PJ naar beneden zien gaan en dat ging niet zachtjes.

Gr Japioooooooooooooooo

Hehe, was net een 5 sterren hotel voor die koters en ons in Jaap z`n Campertje :thumbsup:
(wie weet komend jaar met ons eigen caravanetjejeje :lol: )

@Viper I

Prachtige speeltjes heb jij weer aangeschaft, tja daar rij je graag een paar KMetjes voor.

Veel vliegplezier and HAPPY LANDINGS.

Gr Japioooooooooooooo

Was idd bij ons op de PMF.Heb na de meeting trouwens bij het opruimen nog zitten spelen met een ondedeel van de flash...Was zeer sterk gebouwd.Met de hand was het bijna niet kapot te krijgen.Ongelooflijk dat een beetje lucht dat wel kan doen.....Of die vleugels geglast zijn weet ik niet.er zit in elk geval wel een soort doek in.

@Luc.

PJ had wel erg veel pech ja, want ook Derk ging met z'n Flash als een bliksemflits en deze bleef heel. (Was wel heel spectaculair trouwens, de vlucht van PJ en Derk samen, alleen zeer jammer met zo'n afloop)
Ook lucht schijnt een beetje de eigenschappen van water te krijgen bij 400 km/u +++, voor wat betreft de dichtheid dan he.
Ben benieuwd of turbodidi de booster daadwerkelijk koeler gaat/kan laten lopen of dat je hem zo weer retour krijgt?????

Ger.

Misschien een domme opmerking, maar ik zit al de hele tijd aan zulk fenomeen te denken ivm. mijn PA - F15 die op de bouwtafel ligt.
Zou het niet kunnen dat de tailpipe te nouw ( te kleine doorlaat )is voor deze toch wel grote motor wat deze temp. resulteerd.
Ik kan me voorstellen dat je die hoge temp. niet zou krijgen met een 8 of 12 kg turbine met dezelfde pipe, of zie ik dit verkeerd???

Misschien een domme opmerking, maar ik zit al de hele tijd aan zulk fenomeen te denken ivm. mijn PA - F15 die op de bouwtafel ligt.
Zou het niet kunnen dat de tailpipe te nouw ( te kleine doorlaat )is voor deze toch wel grote motor wat deze temp. resulteerd.
Ik kan me voorstellen dat je die hoge temp. niet zou krijgen met een 8 of 12 kg turbine met dezelfde pipe, of zie ik dit verkeerd???

Ik weet het niet,maar turbodidi had steeds zo gevlogen,zei hij,en nooit problemen gehad.....
En daar hij onmiddelijk voorstelde om de turbine terug te sturen denk ik niet dat het daaraan ligt.
De temperaturen trouwens heb ik afgelezen tijdens 2 korte proefrunnen met het grote deksel boven de turbine eraf.
In elk geval,wanneer ze terug komt zullen we zien.Ik zal het resultaat hier in elk geval posten.

Mvg,
Luc

Turbine zou vandaag terug op weg naar hier moeten zijn.
Volgens Dietmar zou een injectienaaldje verstopt geweest zijn en zou er ook een probleem geweest zijn met een veer.(naar wat ik er van verstaan heb,want met het email verkeer liep heel wat mis(mailtjes waar geen antwoord op kwam maar die blijkbaar wel ginder verstuurd werden.Dus via telefoon en daar mijn lezend duits iets beter is dan mijn gesproken duits...)
Om te beoordelen of dit werkelijk de oorzaak was van het warmlopen,heb ik te weinig kennis hieromtrent.
Wanneer ze terug thuis is zal een eerste run veel zeggen.

Mvg,
Luc

He vandaag mijn pakketje van turbodidi aangekregen.
Groot was mijn verbazing wanneer ik de doos opende.
In de doos zat niet de turbine die ik hem terugstuurde(zie foto hieronder)
13733_1234843785197_1052269732_30739770_3879623_n.jpg

maar wel deze:
16243_1251329437328_1052269732_30785447_7720673_n.jpg

16243_1251329477329_1052269732_30785448_1088200_n.jpg

16243_1251329517330_1052269732_30785449_8252512_n.jpg

16243_1251329557331_1052269732_30785450_284741_n.jpg

Ik vind er nergens enige vermelding op van welke turbine het hier betreft.
Wanneer ik de gsu erop aansluit komt er op turbine 160+
Is dit misschien een ouder of nieuwer model van de g-booster 160+
Motor weegt exact 1628 gr.
Jullie input hieromtrent is zeer welkom.

Mijn batterijen zijn op dit moment aan het opladen.Zodra dit gebeurd is,probeer ik ze eens te starten

Mvg,
Luc

Behalve het feit dat ie er weer brandschoon uitziet :thumbsup: lijkt het mij toch echt wel dezelfde turbine :yes:

Back