F-15 maiden + Flash maiden

Eindelijk.....Vandaag moest de grote dag worden voor de flash.
Mooi weer,ik de nachtploeg+mocht van de baas iets later beginnen indien nodig.
Dit is echter niet nodig geweest.
Eens op de pampas aangekomen,heb ik het model gemonteerd.
Na een rangecheck en alle controls en het zwaartepunt nog eens nagezien te hebben was het zover.De flash het veld opgedragen,een plankje erachter om het gras niet te verschroeien en starten die turbine maar.
Tijdens de opstart echter viel mijn euro dat ik het festokraantje van de hopper naar de pomp vergeten open te draaien was.Heb dus dmv de 3 standen schakelaar de opstart sequentie van de turbine afgebroken.
Even terug de cockpit eraf genomen en hop een 2e poging.
De turbine starte niet op,ze doorliep de ganse cyclus je hoorde de pomp tikken,je hoorde de turbine draaien(elektromotor)en daar ze niet optoerde viel ze uiteindelijk uit.Ik dacht,ze heeft een ganse winter niet gewerkt,nu zal de lucht wel uit de leiding zijn dus deed onmiddelijk erna nog een poging.
En toen gebeurde het....Opeens kwam er rook uit de ecu.
De pomp draaide plotseling ook even heeeel snel om dan uit te vallen.
onmiddelijk alle batterijen uitgetrokken.
Maar wat er gebeurt is is me een compleet raadsel.
Thuis heeft de turbine in het vliegtuig zonder probleem gewerkt gehad.
Ze draaide heel koel met die gesloten bypass.Enkel het optoeren verliep iets trager vond ik.Maar dit wijt ik aan de bypass toe.
Ik mijn kop maar breken over wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Het enige wat er verandert is sinds die keer dat ze in het toestel getest is en nu,is dat ik een andere zender gekocht heb.Nu bij de eerste poging om de nieuwe zender in te leren heb ik bij de gsu de verkeerde knop eerst ingehouden bij het opzetten.Hierdoor kwam ik in het menu:"geef pompvoltage op" Hier stond op dit moment "--" ipv hier iets in te geven heb ik de ecu afgezet en terug opgezet met ditmaal de juiste knop voor het inleren ingehouden.Het inleren ging dan ook goed.Ik ging ervan uit dat de waarde voor de pomp terug op de oude waarde zou staan,vermits ik geen nieuwe ingegeven heb.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn voor het opstoken van de ecu?
Dat ik een nieuwe ecu moet aanschaffen is ok voor me,maar wat is de oorzaak van het verbranden geweest?Ik heb maar bang dat ik morgen een nieuwe aansluit om exact hetzelfde te zien gebeuren.Nog een geluk dat dit op de grond gebeurt is.

Heeft iemand hier al eens iets gelijkaardigs meegemaakt?Wat kan hiervan de oorzaak zijn?Suggesties?

Alvast bedankt.

Mvg,
Luc

@GJ

Dat kan, maar Luc heeft maar 2x gestart, tenminste als ik het goed lees hoor en dat moet die fet toch echt wel aankunnen, ik start nooit meer als 3x, dan laat ik de boel afkoelen en probeer het opnieuw.

Nu bij mijn P80 SE (kerostart) is starten ook gelijk draaien die turbine NO PROBLEM.

Gr Japiooooooooo

Ik kom juist thuis van mijn werk en heb de ecu even open geschroefd.
Alle 3 de print plaatjes vertonen brandplekken.
Zal er deze namiddag als ik wakker enkele fotootjes van posten.Misschien dat de elektronicaexperts hier een eventuele oorzaak uit kunnen halen.

BBQ foto's

ecu1.jpg

ecu2.jpg

ecu3.jpg

Heb 't zelfde (maar iets minder gerookt) ook zomaar ineens gehad.

Na 'n nieuw power-bordje geen problemen meer gehad. Sandor kan je wel aan 'n nieuw onderdeeltje helpen denk ik :)

Damn, die flash ziet dr echt fijn uit.. :) :)

powerboard defect , is mij ook al gebeurd.
ik zou me eerder zorgen maken over het feit waarom je een festo kraan hebt verbouwd?
het ziet er naar uit dat de pomp zeer zwaar draait (kan druk niet kwijt) powerboard word HEEL heet , dan er vlak na 3 x starten de 2e fet ernaast word ook opgestookt en voila
brand door.
je ziet ook op de foto dat hij al langer heet was en kwam hitte niet meer kwijt
wij vliegen ongeveer samen hier zo 50 uur per jaar en nooit een kraan gebruikt bij een jetcat of fadec systeem.

Zoals Sandor al zei, nooit een festo kraan voor en na je pomp.
Deze pompjes zijn van het type "verdringerpompen", dat houdt in dat de pomp niet of nauwlijks draait met dichte kraan waardoor je de pomp dus eigenlijk kortsluit.

powerboard defect , is mij ook al gebeurd.
ik zou me eerder zorgen maken over het feit waarom je een festo kraan hebt verbouwd?
het ziet er naar uit dat de pomp zeer zwaar draait (kan druk niet kwijt) powerboard word HEEL heet , dan er vlak na 3 x starten de 2e fet ernaast word ook opgestookt en voila
brand door.
je ziet ook op de foto dat hij al langer heet was en kwam hitte niet meer kwijt
wij vliegen ongeveer samen hier zo 50 uur per jaar en nooit een kraan gebruikt bij een jetcat of fadec systeem.

Ivm de festo,had deze gezet om te voorkomen dat de turbine vol met kero zou lopen.
Festo staat wel aan de aanzuigzijde van de pomp,dus pomp zou geen druk mogen opbouwen door de festo.ze zal eerder caviteren.
+ de start met gesloten festo heeft maar paar seconden geduurd,heb deze namelijk bijna onmiddelijk afgebroken
De 2e start stond de festo wel open,maar turbine startte niet,en bij de 3e poging dit resultaat.
Zou het dan misschien 1 van de beide elektroventieltje kunnen zijn die niet open gegaan zijn?
Is er mogelijkheid om dit te testen,zonder ECU?

Ga in elk geval jullie goede raad(bedankt!) opvolgen en de festo er van tussen doen(je hebt nog de 2 elektroventielen die na de pomp afsluiten)

Mvg,
Luc

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf altijd wel 'n kraan (kogelkraan) in mn leidingen na de pomp.
Die zijn gewoon netjes 'open' als je ze tenminste niet vergeet open te draaien ;)

Nooit problemen mee gehad, en 't voorkomt een hot start mocht je ventiel niet meer sluiten en je je turbine voltankt. Ieder zn ding natuurlijk, maar ik verwacht niet dat 't kraantje de oorzaak is.

HAns

Ivm de festo,had deze gezet om te voorkomen dat de turbine vol met kero zou lopen.
Festo staat wel aan de aanzuigzijde van de pomp,dus pomp zou geen druk mogen opbouwen door de festo.ze zal eerder caviteren.
+ de start met gesloten festo heeft maar paar seconden geduurd,heb deze namelijk bijna onmiddelijk afgebroken
De 2e start stond de festo wel open,maar turbine startte niet,en bij de 3e poging dit resultaat.
Zou het dan misschien 1 van de beide elektroventieltje kunnen zijn die niet open gegaan zijn?
Is er mogelijkheid om dit te testen,zonder ECU?

Ga in elk geval jullie goede raad(bedankt!) opvolgen en de festo er van tussen doen(je hebt nog de 2 elektroventielen die na de pomp afsluiten)

Mvg,
Luc

had je wel het systeem onlucht voor de start?

test menu _ Purge fuel

festo kraan

Ik heb zelf altijd wel 'n kraan (kogelkraan) in mn leidingen na de pomp.
Die zijn gewoon netjes 'open' als je ze tenminste niet vergeet open te draaien ;)

Nooit problemen mee gehad, en 't voorkomt een hot start mocht je ventiel niet meer sluiten en je je turbine voltankt. Ieder zn ding natuurlijk, maar ik verwacht niet dat 't kraantje de oorzaak is.

HAns

Ik denk ook dat het niet aan de festo kraan ligt .
ik open en sluit de kraan met een servo mocht er wat gebeuren kan ik de toevoer brandstof stoppen wel zo veilig

Ik heb zelf mijn T22 ook al een paar keer proberen te starten met het festo kraantje tussen UAT en pomp (zuigzijde pomp dus) dicht. Gaf bij mij geen problemen, volgende start met kraantje open ging prima. Zelfs al paar keer de kraan opengedraaid terwijl de turbine op gas bleef lopen (hey hij toert niet op ? Oh, kraan nog dicht) en dat werkte ook, turbine startte gewoon door)
Wel geen 3x achter elkaar geprobeerd.

Je zegt dat je bij poging 2 'de pomp hoorde tikken' ? Ik heb mijn pomp nog nooit horen tikken. Wat wel tikt bij het starten is het gasventiel (staat op 80% bij mij). Als het echt je pomp was die tikte denk ik dat er toch iets mis is.

Ventielen kan je inderdaad testen (bij een jetcat toch) via de GSU : test menu -> pomp voltage en dan op change value drukken, het ventiel gaat dan open en de pomp begint te lopen op het ingestelde voltage. Met de pijltjestoetsen kan je de pomp 'live' sneller of trager doen lopen. Wel de keroleiding UIT DE TURBINE nemen anders vlammen bij de volgende start wegens turbine vol kero.

Ik denk dat je gewoon wat pech hebt gehad en samenloop omstandigheden + zenuwen voor 1e vlucht. Eerst pomp moeilijk lopen door ventiel dicht (veel amps), dan toevallig onsteking gemist en hele cyclus doorlopen zonder vuur in de ketel (zwaar voor ecu want startmotor + onsteking blijven hele tijd werken zonder hulp van brandstof, trekt flink amps) en dan als alles al goed heet staat nog een 3e startpoging ertegenaan.

In elk geval, die festokraan gaat er bij mij ook tussenuit bij de eerstvolgende gelegenheid. Het elektronische keroventiel alleen lijkt me ruim voldoende.

Laatst bewerkt:
had je wel het systeem onlucht voor de start?

test menu _ Purge fuel

Nee,dit had ik niet gedaan,maar de turbine had reeds gedraaid thuis.(in de flash)
Leidingen + pomp stonden nog mooi vol onder de kero.
Ik vermoed gewoon dat 3X achter elkaar starten niet zo'n goed idee was(weet ik nu)
Vraagje:
Zien jullie aan de print dat de oorzaak ergens bij de pomp ligt of zou het ook misschien kunnen liggen aan de startmotor van de turbine?(misschien dat de turbine even vastzat na het lange stilstaan)

Mvg,
Luc

@ u4eake:
Dat tikken zal het ventiel wel zijn dat ik hoor.(in mijn onervarenheid met turbines dacht ik dat dat de pomp was)
Als ik met wat geluk volgende week een nieuwe ecu heb,passeer je maar eens in Waanrode.
Kunnen we alles eens testen.

Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat een koude turbine starten veel stroom kan trekken. Dat 3 x kan teveel zijn wellicht. Ik heb zo al regelmatig de banen uit een fadec gebrandt. Die heeft daarvoor een speciale baan als een soort zekering. De fets blijven dan heel. Als het op de grens zit wordt de boel langzaam heet.

Jouw foto lijkt een langdurig probleem te zijn geweest. De schade lijkt op langdurige hitte en niet opeens een overbelasting.

Even een update ivm de FLASH
Ondertussen reeds een nieuwe ecu opgefikt.... :-?
Ben dan met heel het zooitje naar Sandor gereden,en deze heeft er reeds aardig wat tijd mee bezig geweest.(Waar voor mijn DANK)
Echter een oorzaak is niet direct te vinden,alles werkt,pomp,ventielen,startmotor,Kerostart.....Dus de turbine daar gelaten,ben benieuwd.
Daar ik nog een P160SX liggen had die ik bij Sandor gekocht had,had ik deze er ingeschroefd.
Nu moet ik echter om het zwaartepunt goed te krijgen 200gr lood bij in de neus steken(en daar steekt er reeds 200gr in)
Daar dit me een beetje veel lood is,wacht ik wel tot de P120sx terug is.
't zou ook kunnen dat ik die lichtere titaanpijp bij Sandor bestel.Misschien dat er met deze pijp heel wat minder lood in de neus nodig is.
Tot zover het trieste nieuws....

Update ivm de F15
Zou bijna vergeten met al die flash problemen(3 vliegdagen met flash zonder 1 vlucht) dat deze hier ook nog klaar stond om geMAIDENd te worden.
Dus vandaag was het zover,de F15 in de auto en op naar het veld.
Had dit jaar nog geen enkele turbine vlucht gedaan,dus het was extra spannend.
En ik moet zeggen alles is zeer goed verlopen.Heb helemaal niets moeten trimmen.Zelfs met flaps vloog hij zonder omhoog te trekken.
En die booster160+ geeft de f15 een ongelooflijke acceleratie.
Ook de reaktietijd van deze turbine is snel.Echt een plezier om mee te vliegen.
De 1e landing was dan ook onmiddelijk eentje uit het boekje.

Heb ook een slachtoffer gevonden om enkele fotos proberen te nemen.
Mijn dank hiervoor.De foto's vallen mee,ook al is het verdomd moeilijk om fotos tijdens de vlucht te nemen,zie vb:
28219_1392171238285_1052269732_31127572_7011395_n.jpg

Toestel was voorbij tegen dat de camera afdrukte :D
28219_1392171798299_1052269732_31127582_6429851_n.jpg

28219_1392171838300_1052269732_31127583_3987725_n.jpg

28219_1392171758298_1052269732_31127581_4946806_n.jpg

28219_1392171318287_1052269732_31127573_2222125_n.jpg

28219_1392171558293_1052269732_31127578_824097_n.jpg

28219_1392171598294_1052269732_31127579_8060857_n.jpg

28219_1392171718297_1052269732_31127580_2478863_n.jpg

28219_1392171958303_1052269732_31127585_2252362_n.jpg

28219_1392171518292_1052269732_31127577_3572104_n.jpg

28219_1392171878301_1052269732_31127584_7783355_n.jpg

Toch 2 geslaagde vluchtjes gedaan vandaag.
Mijn 2 eerste turbinevluchtjes van het seizoen EINDELIJK!

mvg,
Luc

Laatst bewerkt:
Back