F-16

@Hans Zoiets bedoel ik dus. Heb je hier ook video's van(Saab Gripen) hoe dit vliegt en wat je hier mee kan doen.

Hi Daniël,

De Saab heb ik gebouwd uit de eerste tekening die ze uitbrachten en daar waren de voorste vleugels vast.
Later kwam deze tekening en die ga ik nog wel eens een keer maken, dus kan ik je de resultaten niet vertellen.
Ik zal even op de Engelse forum gaan kijken of ik de draad kan vinden.
Hier is het http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=308830
Bekijk de draad maar eens zogvuldig.

Hans.

Inmiddels gaan we weer verder met de bouw van de F-16.

De inlaat bestaat uit twee lagen 3mm op elkaar geplakt.
afb17874.jpg

En zo ziet dan de onderkant er uit.
afb17875.jpg

Hans.

Hoi Tita,

Ik denk dat mijn volgende project een depron versie van dit model gaat worden: http://www.savagelight.com/su-27.htm Wat betreft de uitvoering vraag ik mij af of

- rolroeren nodig zijn? Ik kan me voorstellen dat als de snelheid van het model -per ongeluk te- laag is je met rolroeren nog net iets meer controle hebt.

- rolroeren handig zijn, bijv als flaps tijdens de landing.

-vleugelprofiel een rol van betekenis speelt. Ik had dit al eens gevraagd, maar ik bedoelde een volledig a-symmetrisch profiel zoals bij 1:1 en het toestel hierboven. Een profiel is wel lastiger omdat je dan met ribben moet gaan werken.

Waarom gebruik je een balsa voorlijst?

Groeten,
Marc

Hoi Marc,

Mooi toestel, achterkant lijkt een beetje op de F-15 en van voren de F-16.
Ik vlieg de F-22 ook met deltamix op de hoogteroeren, de F-16 ga ik ook met deltamix vliegen, geeft een realisties beeld tijdens het vliegen.
Je kan natuurlijk een profiel aan je vleugel geven (a-symetries), je hebt dan meer lift. Als je een scherpe platte vleugel maakt dan vliegt het wel sneller, het is net wat je wilt.
Of flaps nodig zijn voor de landing, ik denk voor dit soort toestellen niet zo want je komt redelijk snel binnen tijdens de landing en dan heb je nog genoeg controle over je roeren.
De balsa voorlijst is voor extra versteviging en tegen beschadiging i.v.m. stoten.

Hans.

Hebben we al gezegt dat dit er moooi uit komt te zien?
En dat t ERG jammer is dat er zon stomme dowprop in zijn kont komt?

Marc Bolier zei:
Hoi Tita,

-vleugelprofiel een rol van betekenis speelt. Ik had dit al eens gevraagd, maar ik bedoelde een volledig a-symmetrisch profiel zoals bij 1:1 en het toestel hierboven. Een profiel is wel lastiger omdat je dan met ribben moet gaan werken.

Groeten,
Marc

ribben lijkt mij niet echt heel erg nodig, de onderkant van de vleugel hou je gewoon plat en dan plak je op het punt van de sterkste bolling een lijntje depron, in de lengte van de vleugel of dwars, dat is wat je zelf wilt. dat hoeft maar 1, 2 of 3 millimeter hoog te zijn en je plakt daar een depron plaat overheen voor de bovenkant van de vleugel en je hebt een profiel, lijkt mij :) tenzij ik iets over het hoofd zie

Orgineel in de instructies van de F-16 moet je maar eens op mijn site kijkjen, die hebben er ook een profiel van gemaakt.
Ik heb er een verandering in gemaakt door het plat te houden.

Hans.

Marc,

Ik bedoel natuurlijk niet letterlijk plat profiel, maar over een dun en scherp profiel, boven en onder gelijk van vorm.
Ik heb de voorkant en de achterkant van de vleugel enigszins een beetje dun weg geschuurd.
Als je alleen aan de bovenkant een dik profiel maak, dan krijg je meer lift en ga je niet zo hard, hoe dunner hoe sneller.
Ik heb vroeger aan de F104 gewerkt en als je daar naar de vleugels kijk dan had je haast geen profiel meer, de voorkant kon je een A4 door midden snijden.
Vrachtvliegtuigen hebben een dik a-symmetries profiel om niet hard te vliegen maar wel veel gewicht mee kunnen nemen.

Hans.

Zo, genoeg gepraat.
Het mooie weer is voorbij, dus kunnen we weer de zolder op en verder met de bouw.
Hier is een buisje aangebracht i.v.m. de antenne.
afb18223.jpg

De staart en de ribben aan de bovenkant er op en kunnen nu de servo's worden aangebracht.
afb18224.jpg

Hans.

Hhm ziet er erg gaaf uit! Ik zal hem ook graag willen bouwen maar kan nergenst een tekening er van vinden :(.
Zou je hem kunnen opsturen naar Xanderpe@gmail.com?

Vriendelijke groet Xander!

Het moeilijkste gedeelte gaat beginnen, een keer geplakt is geplakt, dus
zorgvuldig te werk.

afb18364.jpg

Het eerste gedeelte is gelukt, nu nog de voorste gedeelte.
afb18365.jpg

En ook dit is goed gegaan. Het gat wordt afgesloten met een kapje i.v.m. de ontvanger.
De cockpit sluit de voorkant af voor de accu.
afb18366.jpg

De bovenkant afschuren en nu gaan we met de neus beginnen.
afb18367.jpg

Hans.

Zo, nu het laatste gedeelte. Eerst grof de neus schuren.

afb18435.jpg

En dan plakken en na schuren.
afb18436.jpg

Dit is dan het resultaat.
afb18437.jpg

Nu is de uitlaat er ook op en klaar is kees.
We kunnen nu aan het schilderen gaan, dat vind ik altijd het leukste werk.
afb18438.jpg

Hans.

Back