F-18

Leuk, we moeten in het voorjaar maar eens afspreken!

De Mega 16/15/2 is zeker overkill, vooral bij de 3s lipo's maar ook fun. Een speed 400 vliegt ook nog wel. Ik had de 2-turn gekocht met het oog op de ducted versie. In het filmpje vlieg ik met lipo's die het net niet aankunnen, maar de 3s2p Kokam 1250 kan het wel. Ik heb het dan over zo'n 400watt (ong. 600watt/kilo :evil: )

Het afwerken met glasdoek gaat redelijk snel. Ik heb het achteraf gedaan omdat ik de 3M lijmspray niet dik genoeg had aangebracht zodat de naden loslieten. Als de de losse vlakken eerst bekleed voor het monteren gaat het allemaal nog wat sneller. Voordeel van bekleden: het toestel wordt veel stijfer, sterker en blijft mooier omdat er minder snel butsen en krassen ontstaan. Een ander voordeel is dat je het toestel niet eerst pungaaf moet afwerken. Kleine putten en krassen worden later weggewerkt.

Dit is wat je nodig hebt:
- Lak
- Een sponsje om het aan te brengen
- Een criditcard om de lak te verdelen
- Een keukenrol om het teveel aan lak te absorberen.

De lak niet te zuinig aanbrengen (anders ben je alleen maar langer bezig), verdelen het het teveel afwijven/absorberen.
afb15813.jpg

Dan lekker inkwasten met instant vulmiddel dat iets met water is verdund en mooi glad schuren. De eerste verflaag (hema acryl) flink verdunnen en dan aflakken.
afb15814.jpg

Helaas heb ik geen foto van het eindresultaat maar het was zo iets. In het flimpje zag je ook dat het toestel last heeft van storing (gaat ploseling omhoog). Een ploselinge storing is de flanker noodlottig geworden.
afb15815.jpg

Die watergedragen Glitsa is inderdaad fijn spul en levert een redelijke afwerking met 25 gr glas. Je kunt de Glitsa ook kleuren, om een semitransparant kleur te hebben, of om voor te kleuren. Dat gaat goed met verschillende kleuren vulpeninkt of voedingskleurstof. Ook mengen met de Tamya acryls gaat goed. Aanbrengen doe ik altijd met een zacht penseel, omdat je daar het glas niet mee uit elkaar trekt.

Dat vulmiddel vind in interessant: Wat gebruik je precies?

Bedankt voor de tip. Dat afwerken met glas ga ik zeker uitproberen, maar dan eerst op een proefstrook en ook het kleuren.
Zo zie je maar weer je bent nooit te oud om te leren. Depron is leuk spul maar je moet toch even uitkijken met het gebruik daarvan omdat het zo´n gevoelig materiaal is.

Marc, wat jammer nu van je kist :cry: ga je nu de F-15 bouwen?
Wat was de storing nu?

Hans

Ik ben weer terug van vakantie en kunnen weer verder gaan met de bouw.
Hier te zien de aan sluitingen van de servo's.

afb16009.jpg

afb16010.jpg

Hans.

Zo en nu is het af, dat wil zeggen dat het nog eerst een vluchtdoop moet hebben en
dan pas komt de beschildering er op.

afb16084.jpg

En dit zal het eindresultaat moeten worden.

afb16085.jpg

Marc, ik heb Glitsa lak op mijn Saab bewerkt, het is supper.
25 gram matje heb ik alleen aan de onderkant gedaan i.v.m. het landen op de buik.

Hans.

Van morgen gevlogen, het vloog gelijk uit mijn hand weg. Nog te gevoelig op de roeren maar na een paar trimmingen vloog die perfect.
Ik heb een staaldraad antenne gebruikt omdat ik veel last van klicken had in een bepaalde hoek maar dat had niet veel meer geholpen.
Ik heb een pico 5/6 van multiplex, weet iemand raad daarin?

Hans.

Veel mindere ervaringen hier met de Pico's....
Raadt je aan eens een ontvanger met Berg technologie te gebruiken zoals de Schulze of de MZK Quatra/Sexta...
Met deze ontvangers NOOIT meer storing ervaren

Peter

www.rc.jepe.biz

Met de Saab gevlogen met de zeflde cofiguratie geen probleem, ik denk dat de antenne op de F-18 dichter bij de regelaar zit dan de Saab en daar door in een bepaalde hoek als de antenne in zijn ongunstichste positie staat meer storing van de regelaar krijgt.

Hans.

Satoer, bedankt voor de link.
Nee ik schud die dingen niet uit mijn mouw maar ik maak ze op zolder en daar heb ik elke dag de tijd voor.
Dat is het voordeel als je in de FUT zit.

Hans.

tita

best interessant om eens een toestel te zien hoe de komponenten ingebouwd zijn....
heb je toevallig ook geen plaatje hoe de motoren zijn ingebouwd in het toestel ?

steffe

Steffe, hier zie je hoe mijn motor bevestigd zit voor een mega 16/..
Het kan zijn dat men een andere motor gebruikt en dan komt het toch anders te zitten, dat is allemaal verschillend.
Kijk maar op http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=271581
Daar zie je verschillende bevestigingen

afb16202.jpg

De beschildering is nog niet af hoor.
De motor zit op het moment in een ander toestel.

Hans.

Hier de laatste afwerking en dan kunnen we naar het volgende project.

afb16419.jpg

De donkere gloed is er op gespoten.
afb16420.jpg

Dit is het eind resultaat, de strepen zijn er op geschilderd.
afb16421.jpg

De decals zijn uitgeprint en er op gelijmd, makkelijker kan het niet.
afb16422.jpg

Hans.

Joost, ik zal het proberen heel te houden tot de meeting.
Ik ga ook een nieuwe berg ontvanger kopen voor de zekerheid.

Jeroen, ik ben benieuwd en krijgen we er ook nog een foto van te zien?

Hans.

tita

prachtig toestel zeg...
vooral die kleuren, heb je waarschijnlijk veel tijd in gestoken maaaar...
het resultaat mag zeker en vast egzien worden

een vraagje: de vleugels: heb je zelf het profiel gesneden ?
in vermoed van wel maar hoe doe je dit gedaan ?

groeten
steffe

Steffe,

De vleugels zijn gewoon plat, dat wil zeggen twee keer 3mm depron en dan met BIZON spree gespoten en op elkaar geplakt.
Aan de voorkant een latje geplaatst en een beetje schuin afgerond.
De rolroeren heb ik ook van depron en met een reepje folie aan de vleugels gestreken, aan de binnenkant een paar strookjes voor de zekerheid dat het er niet afscheurt.

Aan het begin van deze draad had je het kunnen zien.

Hans.

Back