F-18

tita,

als de vleugels relatief vlak zijn.... hoe kom je dan aan de "lift" van het toestel ?
of is de motor krachtig genoeg om toestel horizontaal in de lucht te houden zonder de "lift" ?

steffe

TITA,

Ik ben ook van plan om een F-18 te maken, dit wordt mijn eerste keer dat ik zoiets ga maken. Ik heb totaal geen ervaring met depron. Voor de aandrijving wil ik een typhoon6+tsunami10 gaan gebruiken.
Zijn de vliegeigenschappen goedmoedig? Of raad je het me sowieso al af om er aan te beginnen? Het bouwplan heb ik van je site gedownload.

Groetjes,

Patrick

Hoi placebo,

De typhoon 6 kan je gebruiken maar is natuurlijk niet zo snel als je een typhoon 20 gebruikt, ik zelf gebruik een mega 16/15/5
en kan je vergelijken met een typhoon 20.
Op het engelse forum hebben ze ook met een lichtere motor gevlogen en wel met een vertraging en zo'n grote oranje prop er
aan, dat kan je tijdens het vliegen zien en dat ziet er niet zo mooi uit.
Je moet zelf wel die keus maken. Wat het aanraden betreft is in pricipe de bouw van al deze jets het zelfde, alleen de een iets
meer onderdelen dan de ander.
Als je meer er van wil weten mag je gerust bij me langs komen want ik zie dat je ook in Roosendaal woont en dan is het makkelijker
als je de jets zelf ziet.

Hans.

Hans,

Is zoiets niet kleiner te maken en dan de romp van hout en de vleugels uit depon, zodat het meer geschikt voor de typhoon wordt? (ik bouw graag met hout).

groetjes,

Patrick

Natuurlijk is dat mogelijk, maar als je het kleiner gaat maken dan hoef je in principe geen balsa te gebruiken, het mag wel dat moet je zelf weten.
Op het engelse forum gebruiken ze ook kleinere motoren maar hebben het ook niet verkleind.
Balsa is ook duurder dan depron.

Hans.

Ik heb nog zoveel hout liggen, vandaar. Nu nog even kijken hoeveel kleiner ik hem wil hebben en dan ga ik beginnen.
En met een beetje geluk wordt het nog een succes ook :D

groetjes,

Patrick

Ik zal zeker wat foto's maken. Maar ik heb helaas niet alle tijd van de wereld om te bouwen dus het zal wel weer een hele tijd duren voordat hij af is.

Patrick

De eerste vorderingen zijn gemaakt, er moet nog wel het een en ander gebeuren. Ik heb nu gelukkig een paar daagjes geen school, dus ik verwacht dat ik tegen het eind van het weekend klaar zal zijn met de ruwbouw.

afb17988.jpg

afb17989.jpg

Groetjes,

Patrick

Hoi Patrick,

Dat gaat goed zie ik, er zijn een paar veranderingen die ik na een paar vluchtjes vandaag heb doorgevoerd.

De richtingsroer geeft niet veel effect, gaat meteen in een draai, dus heb ik die vastgezet.
De rolroeren had ik met twee servo's 2,5 Kg, dat is te veel dus heb ik er maar een gebruikt omdat de roeruitslag zowiezo maar een klein beetje moet zijn anders is het heftig sturen geblazen.
Hierdoor twee servo's minder.

afb17994.jpg

afb17995.jpg

Je kan ook allleen met de hoogteroeren te sturen door in deltamix te gaan vliegen.

Hans

Tita, Placebo

Welk merk en type van lijm gebruiken julie om de vleugels, romp ed aan elkaar te kleven ?

Is dat een snellijm of een gewone lijm
(als het geen snellijm, hoe worden de desbetreffende onderdelen gefixeerd?)

groeten
steffe

Hoi Steffe,

Voor de grote oppervlakken zoals de vleugels en de neus gebruik ik lijm spray van bison, aan twee kanten spuiten en na 5 min. op elkaar plakken.
Voor de rest gebruik ik UHU POR. Dit zijn snellijmen
Bij delen die behoorlijk kracht op komen gebruik ik 5 min. epoxy.
Bij de epoxy fixeer ik de onderdelen met spelden.

Hans.

Hans,

Ik was ook van plan om twee servo's te gebruiken, voor hoogte en rol.
Wat voor soort schaniertape gebruik je eigenlijk?

Ik heb net zoals bij jou ook latjes geplaats aan de vleugel en kielvlak, ik ben vandaag bezig geweest met het stabilo en ik vroeg me af waarom je daar geen latjes hebt geplaatst? Ik heb het iig niet gedaan omdat ik ze bij jou ook niet zag.

Groetjes,

Patrick

Patrick,

De scharnieren heb ik met een strookje folie gestreken en aan de binnen kant op drie plaatsen
voor de veiligheid dat het niet los gaat.
Ik had later oranje folie gebruikt, dat kwam beter uit met het schilderen.
afb16084.jpg

De reden dat ik op mijn hoogteroer geen latje gemaakt had is omdat het uit twee gedeelten
bestaat en niet een geheel, dan was het ook veel gevoeliger bij landingen op hoog gras.
afb15185.jpg

Hans.

Hans,

Je kunt dus gewoon oracover gebruiken? Dat is wel handig, want daar heb ik nog zat van. Alleen ik snap niet hoe je dat dan aan de binnenkant bevestigd hebt, daar kun je het toch niet laten krimpen? En heb je alleen een strookje aan de bovenkant, of zit er aan de onderkant ook een strookje?

Alvast bedankt,

Patrick

Patrick,

Gewoon omvouwen zodat je aan de binnenkant bij kan, dan kleine strookjes van maar 2 cm is genoeg en daarvan 3 of 4 stukjes is genoeg.

afb18054.jpg

Hans.

Vliegt mooi! En nog aardig snel ook! :yes:
Wat is de thrust/weight ratio van het toestel eigenlijk?

Groetjes, Geoffrey 8)

Back