F-22 Raptor

Hallo,
Omdat ik nog aan het wachten was op mijn propellor voor mn citabria ben ik al begonnen aan een F-22 raptor.
Nu is mijn vraag welke motor en speed control ik er best in leg? (van bij RCtechnics)
Ik neem aan dat dit op een 3s lipo gaat vliegen?

55199153.jpg

Als je effetjes wat meer info over je toestel geeft dan kunnen we tenminste antwoord geven op je vraag.

ah hij is gemaakt van 6mm depron....
Moet hard gaan...

Je bent opweg:D

- Nu het gewicht bijvoorbeeld nog
- Spanwijdte?

hoi!
in een andere topic kwam ik dit tegen:
"Ik heb mijn F22 uitgerust met een 16 grams motortje van UH met 7x4 prop en gebruik een 2S 350mA LiPo. Het hele ding weegt 130 gram. Vliegt best aardig, maar komt volgens mij power te kort (hij kan maar net prop hangen(**)). Zodra ze weer kleine propjes hebben (b.v. 6050) bij UH ga ik er eens wat verschillende testen.

Als ik het ding opnieuw zou bouwen zou ik een iets zwaardere motor kiezen (die 16g motor gebruikt nu 5A terwijl 6A max is), en dus zwaardere LiPo's (geen 350mA 20C maar b.v. 500mA 20C)."
misschien heb je daar iets aan?
osf stuur eens een mailtje naar rcklixs( link staat op de beginpagina van het forum)

groetjes!

motorizering F22

@thibaultvdb
@boek
Gezien de foto op post 1 van dit draadje schat ik dat je F22 40 cm spanwijdte heeft. Hij is van 6mm depron gemaakt, dus praktisch identiek aan die van mij. Het gat in de vleugel doet vermoeden dat je niet groter dan een 6 inch (15cm) prop kunt gebruiken (b.v. 6x3 of 6030)

De text die beemer-san aanhaalt is van toepassing op mijn F22. Je kunt er dus van uit gaan dat jouw F22 met de voorgestelde motor en 3S een gigantisch scheurmonster is. Ik schat dat je met een 6050 propeller zo'n 100 tot 120 watt in dat schuimpje van (in jouw geval) 200 gram gaat pompen. Ik hoop dat je voldoende vlieg ervaring hebt om dat in bedwang te houden. Begin maar half gas op een groot ruim grasveld zonder bomen in de buurt.

Persoonlijk zou ik voor de maat die jij hebt een motortje van rond de 30 gram zoeken,
- rond de 2000kV voor 2S en rond de 1300kV voor 3S. Dan vliegt het leuk met een 6040 of 6050 propje en wordt het niet te zwaar.

Anders probeer je dit ding, met een 6030 of 6040 propje op 3S (6050 is te veel vrees ik).
http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.html

Harm.

Laatst bewerkt:
CG ofwel zwaartepunt.

Als je de motor, prop, ontvanger, regelaar, servo's hebt ingebouwd moet je het zwaartepunt goed maken. Bij mij moest dat net voor het motorschot liggen.

Ik heb het alsvolgt gedaan:
- maak je accu met plakband vast aan de romp zodat het toestel kan balanceren op het motorschot (het houten plaatje waar je de motor opschroeft).
- Zet de servo's in het midden (accu niet aansluiten) en gooi het ding met een regelmatige horizontale beweging weg.
- Glijd hij mooi weg, dan is het zwaartepunt goed.
- Duikt hij gelijk met zijn neus naar beneden, is het te ver naar voren.

Begin je eerste testvlucht met kleine uitslagen op hoogte (+/- 8mm is zat) en grotere op rol (+/- 15mm) en vlieg rustig een stukje recht vooruit en land dan. Vol gas levert alleen brokken op als hij niet goed getrimd is !

Let op: doordat de prop in een gat in de vleugel draait zal het toestel de neiging hebben te rollen. De trim voor rol zal dus niet de middenpositie zijn.

Als het toestel te gevoelg voor hoogte is (minste aanraking steil omhoog of naar beneden) schuif dan het zwaartepunt verder naar voren (d.m.v. batterij).

Nu ben je klaar om de eerste bochten te gaan maken.

Als jue de goede positie van de accu gevonden hebt, snijd je een gat in de depron neus op de juiste plek...dat is de definitieve plaats van je accu.

Als je de motor, prop, ontvanger, regelaar, servo's hebt ingebouwd moet je het zwaartepunt goed maken. Bij mij moest dat net voor het motorschot liggen.

Ik heb het alsvolgt gedaan:
- maak je accu met plakband vast aan de romp zodat het toestel kan balanceren op het motorschot (het houten plaatje waar je de motor opschroeft).
- Zet de servo's in het midden (accu niet aansluiten) en gooi het ding met een regelmatige horizontale beweging weg.
- Glijd hij mooi weg, dan is het zwaartepunt goed.
- Duikt hij gelijk met zijn neus naar beneden, is het te ver naar voren.

Begin je eerste testvlucht met kleine uitslagen op hoogte (+/- 8mm is zat) en grotere op rol (+/- 15mm) en vlieg rustig een stukje recht vooruit en land dan. Vol gas levert alleen brokken op als hij niet goed getrimd is !

Let op: doordat de prop in een gat in de vleugel draait zal het toestel de neiging hebben te rollen. De trim voor rol zal dus niet de middenpositie zijn.

Als het toestel te gevoelg voor hoogte is (minste aanraking steil omhoog of naar beneden) schuif dan het zwaartepunt verder naar voren (d.m.v. batterij).

Nu ben je klaar om de eerste bochten te gaan maken.

Als jue de goede positie van de accu gevonden hebt, snijd je een gat in de depron neus op de juiste plek...dat is de definitieve plaats van je accu.

Ok, bedankt! ik denk dat ik voor een 6030 propellor ga en die motor die je had voorgesteld. En als ik meer power wil dan zoek ik wel eens een andere.
Ik had wel nog een vraag: als je propellor verticaal stilstaat en je land dan, dan breekt die toch? hoe kan je er voor zorgen dat die horizontaal staat bij het landen. of is dit niet echt een probleem?

@ volhout....
ik deel volledig je mening. teveel power om er mee te leren vliegen is gewoon vragen om een extra levering depronplaten en een snelle service van je plaatselijke hobbywinkel, qua onderdelen die ondergronds ten velde niet meer op te sporen ( spitten ) zijn.
door schade en schande wijs geworden.... maak ikzelf ook nieuwe deprontuigjes en begin met een kleiner motorizatie totdat ik zie van " ok, we kunnen er voor gaan, geen structurele problemen, enz....)
als je het deftig uittest in't begin heb je er achteraf dubbel zoveel plezier aan, zeker met zelfbouw!
leg maar eens even je zwaartepunt verkeerd, en je mag al handige harry heten om je zojuist gebouwd model terug in één geheel op de grond te krijgen....

groetjes!

Setup inbouwen

@thibaultvdb

Ik heb de setup alsvolg ingebouwd.

full

De ontvanger zit in een doosje van 3mm depron, de regelaar is ingepakt in alu folie (ik had last vanm storing) en is met schilderstape tegen de romp aan geplakt. Mijn setup verbruikt maar 4A, dus de regelaar kan zonder koeling. Als je een zwaardere setup kiest is koeling vaak wel nodig. Dan plak je de regelaar met dubbelzijdig plakband tegen het depron. Hangt hij volledig in de luchtstroom.

Zoals je aan de foto kunt zien heb ik de vrijheid genomen het model een beetje aan te passen (horizontale depron loopt door tot bijna aan de punt, de "skids" lopen verder door naar voren, en de voorrand van de vleugel is daarop aangepast. Daarnaast loopt bij mij het vertikale depron door tot aan het motorschot. Dit was commentaar van de Amerikaanse website waar ik de tekening vandaan had. Hij lijkt wat minder op een echte raptor, maar is wel een stuk sterker.

De stuurstangetjes zijn gewoon sate prikkers (ik had een zak vol, dus ze zitten overal !!) met korte stukjes staaldraad aan de einden die in de roeren en servohevel zitten.

Hier een close-up van de montage van de prop-saver. Let op de propeller zit "achterstevoren" omdat het een pusher is... bolle kant naar voren.

full

De kist ziet er wat geragd en zanderig uit. Heeft al meer dan 70 buiten vluchten achter zich (inclusief een meervoudige mishandeling door mijn zoon). Ik heb in de neus ook een sate prikker zitten (origineel geeft aan een carbon staaf 3mm) die van het motorschot doorloopt tot de punt. Die vangt de meeste klappen op.

Over de neus heb ik een rand van schilderstape om versplinteren van het depron te voorkomen (anders vlieg je na een serieuze crash met alleen een sate prikker als neus).

Let op als je gaat vliegen: als je gaat landen moet de MOTOR UIT. Als je land met draaiende prop, slaat de prop stukken depron uit je vleugel.

Harm.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat is ongeveer het gewicht van zo'n satéprikker in vergelijking met een carbon staaf?

Laatst bewerkt:
@Volhout; Weet je het zeker van dat zwaartepunt, bij mij ligt 'tie veel verder naar voren...
Hier mijn brouwsel, op basis van TomHe's plan, maar dan 80% :D
3269672455_4decd6e05b.jpg

3270499710_83a120efb4.jpg

CG

@GravityResearch

Grappig .... We hebben toch van ietwat verschillende tekeningen gewerkt.
Bij jou zit de motor en prop midden tussen de vleugeltips. Bij mij zit hij verder naar voren. Vandaar het verschil in zwaartepuntligging...

thibaultvdb schijnt vanaf dezelfde tekening gewerkt te hebben als ik. Dus zou het redelijk moeten kloppen als je begint met CG op het motorschot.

Back