F-35 Lightning II - vliegende duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door FreekS, 7 nov 2022.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Weer wat verder gebouwd;

    De hoofdschakelaar werkt prima en “droog” testen geeft tussen 300mA en 1A stroomgebruik met motor en ailerons. Dat geeft dan dus met 400mAh minimaal minuten of zo voor de liposaver afslaat. Lijkt OK.

    Staartvlakken en cockpit gemonteerd (neus nog niet - wil ik nog vol gieten met schuim of hars) en laatste model delen gemonteerd (heb nog 2/3 van het bouwpakket over - motor, onderstel, bombbay, alle wapens…).

    WTC weer dichtgemaakt met de 13 moertjes (zijn wel makkelijk te verliezen dus met magneet in de buurt) en via slangetje op dichtheid gecontroleerd.

    Toen de boot voor het eerst in bad. Totaal gewicht is 600 gram en hij drijft nog net.
    C5EAD4DD-342B-4CCE-8112-06FCF22151C4.jpeg
    Met twee loodjes van totaal 40 gram zweeft de F35 zo’n beetje. Cockpit heeft vloed gaten maar rest van de jet (nog) niet. Geen aanwijzingen voor ingesloten luchtbellen maar toch nog maar wat schuim in “dode” hoeken aanbrengen en dan met dieper bad nogmaals controleren.
    FF99BE65-239E-4249-A704-C8CBEC236C18.jpeg
    Misschien kan ik wel een soort railtje bedenken voor het ballast zodat het goed aan te passen is.
     
    Henk Freubelaer en Jinny vinden dit leuk.
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi Freek, weer een succesvolle test! :thumbsup:
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    freek ziet er goed uit
     
  4. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Piloot in de cockpit en de eerste kleur aangebracht.

    In de woonkamer laten drogen want de kelder is te koud!
    93C9DD9E-EE4F-4F4D-8B0C-FD2DA537CBC4.jpeg 1E61ECF2-7120-471C-8F08-598B3E91B1EF.jpeg
     
    Lex Verkuijl en raf vinden dit leuk.
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi Freek! Mocht het onderwatervliegen toch niet lukken (Wat ik me niet voorstellen kan) kan hij ook zo als statisch model in de vitrine!
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hij moet er zowiezo mooi in een vitrine uitzien, omdat het testen eigenlijk alleen in een zwembad kan - en die gelegenheid is er maar een paar maal per jaar vrees ik. Subsail misschien?
     
  7. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    964E4348-F081-4C4D-AED1-C39161C9E234.jpeg Hier na de tweede kleur geschilderd. Boven twee grijstinten , onder drie (een daarvan is de plastic kleur!).

    volgende stap is verder balanceren in bad - heb nog wat epoxy/ballon in de dode hoeken aangebracht.
     
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Tweede natte test. Nu met de ailerons aangesloten. Totaal gewicht is 680 gram, met 53 gram drijfvermogen (het gewicht van het stuk lood wat op de boot licht).
    Eerst maar 40 gram lood verlijmd aan het deksel, dan fine tuning.
    8B49F641-D079-48AE-AC2C-45501008FDAB.jpeg 4AFAC2DA-0494-43C0-92C6-087624DB937E.jpeg C456E955-440E-4126-B69A-7E9BDD207657.jpeg
     
    Henk Freubelaer, raf en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Vandaag de eerste vlucht met de F35, in de heldere wateren van het Zilvermeer in Mol. De “boot” ging mooi onder 1 meter en kwam ook weer naar boven! Sturen met alleen de twee ailerons is moeilijk, maar de boot kan mooi rollen, duiken en opduiken, dus het is voornamelijk een kwestie van oefenen, hoop ik. Natuurlijk is dan een zwembad handiger dan een meer! ben zeer blij met het resultaat - er moet een en ander aangepast worden maar het ding gaat!


    IMG_0600.png

    cc6f4401-7cdc-490f-8422-d7ae16c212a3.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2023
    Lex Verkuijl, hermor, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Vandaag weer wat geoefend in Biddinghuizen!
    GPTempDownload.jpeg GPTempDownload.jpeg GPTempDownload.jpeg GPTempDownload.jpeg
     
  11. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    De eerste paar “vluchten” gingen best goed - maar omdat alleen de ailerons functioneel zijn kan het toestel maar om twee van de drie assen draaien (rol en op/neer). Voor betere controle zou het mooi zijn de roeren ook functioneel te maken.

    Daarvoor moet de WTC wat vergroot worden om plaats te maken voor een derde servo, die dan via een “tand(rad)staaf” (of hoe zo’n ding ook heet) de roeren bestuurd. Zie plaatje. Groen is een microservo die direct de as roteerd, rood is het tand(rad)staafje wat in de straalpijp van de F35 komt.
    De WTC is in Fusion ontworpen en geprint (20 uur). hoop ook op iets meer accuruimte. Maar voor ik de zaag in de roeren zet wil ik eerst nog naar twee bijeenkomsten in zwembaden in de komende weken in België en Oostenrijk.

    upload_2023-8-21_19-46-26.png
     
    Lexo, eric_laermans, rubenbosman en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Hierbij de nieuw geprinte WTC, met de centrale servo die de roeren van de F35 aan gaat sturen via een tandstang in de uitlaat.
    IMG_0119.jpeg

    inbouwen moet wachten tot na het vaarseizoen - paar weken geleden in zwembad in België en komend weekend bij Wenen - er gaan drie boten mee!
    IMG_0715.jpeg
     
    Lex Verkuijl, eric_laermans en raf vinden dit leuk.
  13. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Inpakken voor 1000 km…. IMG_0121.jpeg
     
    hermor, eric_laermans en raf vinden dit leuk.
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Zo'n ding heet een tandheugel.

    Groeten, Jan.
     
  15. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Een paar beelden van F-35 vandaag in Neulengbach (pre-tandheugel) IMG_0620.jpeg IMG_0621.jpeg
     
    Lex Verkuijl, Vale Ouwe, Lexo en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Korte video - nog veel te oefenen…

    ik wil een paar verbeteringen aanbrengen in de F35;
    - richtingroer funtioneel maken
    - grotere accu dan de 400mAh die ik nu heb
    - kortere bedrading met betere verbindingen

    hieronder de voorlopige wtc, met een 800mAh 2S accu erin, en de servostangen op hun plaats….
    IMG_0146.jpeg
     
    Lex Verkuijl, hermor, raf en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Mooie opname!

    Dat richtingroer zal het onder water al een stuk makkelijker maken denk ik.
     
  18. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Met een scherp hobbymes de twee roeren verwijdert (waren gelijmde onderdelen uit de Italeri kit). Toen uit 2mm messing buis een scharnier gemaakt, met twee lipjes in het roer en twee in het staartvlak. Nu wordt het toch weer moeilijk, de1mm messing staf die door de uitlaat heen steekt wordt met de “tandheugel” van links naar rechts bewogen, en die beweging moet overgebracht worden op het draaiende roervlak…… ideeen welkom!

    IMG_0147.jpeg
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Asje nog iets verder door laten lopen naar de roeren, dan haaks naar achter, en haaks naar een draaipunt aan de achterzijde van de roervlakken. Snelle tekening:

    [​IMG]

    blauw is romp en staartstukken, groen de roervlakken. Bolletjes zijn draaipunten. Er komt weinig kracht op, dus zou moeten werken, anders de hoeken verstevigen met driehoekjes (plexiglas?) Het gaat iets wringen bij bewegen, maar dat vangt de flexibiliteit in de stangetjes wel op denk ik.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb het topic er niet op nagelopen, maar is het idee van vectorsturing ook aan de orde geweest?
    Of is dat door de afmetingen niet te realiseren?

    Ik heb filmpjes gezien van het starship Enterprise waar in de shuttlebay een verctorsturing is opgesteld, die behoorlijk effectief is. Maar dat is waarschijnlijk een groter model.


    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina