Droopy'ke
verslagschrijvers
Intro
Hoi iedereen,
Mensen die me al een beetje kennen, weten dat ik buiten schepen ook een zwak heb voor de F-4 Phantom II.
Daar ik nu toch nog steeds bezig ben met het voorbereidende werk aan de HD21 'Jacob Senior', heb ik besloten om ondertussen een nieuwe F4 aan m'n verzameling toe te voegen.
Ook deze maal gaat het over een model van Hasegawa en is het op schaal 1:48. Dit zijn mijn geliefkoosde merk én schaal.
Het toestel waar het hier over gaat is meer bepaald een F-4G Phantom II 'Wild Weasel'.
Enkele foto's:
De doos met boxart.
Als we de doos openen, dan zien we een hele boel lekkers zitten.
De clearparts met daarin niet alleen de canopy in verschillende delen maar ook een 'one piece canopy'. Deze laatste ga ik gebruiken.
En natuurlijk mogen de decals en de bouwbeschrijving hier ook niet ontbreken.
En als het model zal afgewerkt zijn, dan komt het bij zijn broers en zusjes in deze vitrine te staan.
Het model zal in de kleuren gestoken worden van 563rd TFS 37th TFW USAF, dat gestationeerd was op George Airforce Base, CA.
Hier een 2-tal foto'tjes van een 1:1 exemplaar:
Zo zal het model er komen uit te zien.
De bouw:
De foto's en een woordje uitleg:
Om te beginnen heb ik de binnenkant van de rompdelen waar de cockpit zal bevinden, een grijze kleur gegeven.
Dit natuurlijk omdat ik er straks -als alles is samengevoegd- er langs geen kanten meer kan bijkomen.
Het kantoor van de heren piloten.
Na eerst een grijze grondkleur aangebracht te hebben, werden de panelen en gauges met een zwarte laag afgewerkt. Het zwart van de gauges werd met een tandenstokertje aangebracht.
De radarschermen van de piloot én de navigator werden met Tamiya Clear Green ingekleurd.
Vervolgens werden er nog enkele accenten gelegd door enkele bedieningsknoppen terug met een tandenstokertje, een witte of rode kleur te geven.
Vervolgens heb ik de 2 romphelften samen gevoegd.
Het kantoor zit nu precies waar ik het hebben wou.
't Begint er al goed uit te zien, niet?
Terwijl het een en ander stond te drogen heb ik me dan maar op de seats gestort. Nadat ze waren gemonteerd heb ik dan de basiskleuren aangebracht. Deze zijn nu nog verre van afgewerkt maar daar kom ik dan later op terug. Zoals ik reeds zei: het is een basis om op verder te werken.
Interludium
Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Phantom.
Dit toestel vond ik steeds een van prachtigste toestellen ooit gemaakt. Hier zien jullie mij in het Oorlogsmuseum te Brussel waar ik zo'n schatje aan het bewonderen ben.
Mede door de ontelbare variaties die er zijn gemaakt is dit vliegtuig een onuitputbare bron voor de modelbouwer.
Vervelende kieren:
Toen ik de rompdelen en wings had samen gevoegd, viel het me op dat dit model toch wel wat kieren had.
Dit ben ik van Hasegawa niet gewoon! Toch niet van een model in deze klasse!
Gelukkig is dit geen echte ramp en met wat plamuur kan men veel doen, niet?
Het is op de foto niet goed te zien, maar daar waar ik de rode pijlen heb gezet, waren er kieren. Hier zitten die al dicht met plamuur.
De onderkant was er nog het ergste aan toe.
Nadat ik de kieren met Holts polyesterplamuur had gedicht, werden alle naden met p1000 onder een waterstraal geschuurd.
Ook de naden waar ik geen plamuur had aangebracht (vb leading edges van de vleugels) werden onder handen genomen zodat alles volledig naadloos in elkaar kon overvloeien.
Vervolgens kreeg het model dan z'n ontvettingsbadje.
De naden vloeien nu perfect in elkaar over.
De onderkant -die eerst een ware ramp was- is nu perfekt afgewerkt.
De pre shading:
Nee, dit is geen zebra maar nog steeds de Wild Weasel.
Het toestel is -met het oog op de latere afwerking/ weathering- nu voorzien van een pre-shading.
De neuswielbak.
Door de eerder aangebrachte pre-shading, zien we nu door de witte lak, aan de ribben en bekabeling al enkele schaduwen ontstaan.
De bakken van het hoofdlandingsgestel. Nu ook reeds in de witte lak maar die worden later nog verder afgewerkt.
Titanium schilden
De uitlaten en titanium schilden.
Om de door de hitte verkleurde schilden weer te geven heb ik eerst alles in een ijzerkleurtje gespoten, vervolgens werd dit door een bronskleurtje verder afgewerkt. Eens dit droog dan heb ik er met mat zwart nog wat extra diepte aan gegeven. Let op: deze items zijn nog niet (!) afgewerkt.
Het begint er in ieder geval toch stillekesaan op te gelijken.
Piloten
De piloten zijn nu ook klaar en hebben plaats genomen in hun kantoor:
De seatbelts zijn gemaakt van masking tape.
Ook de stoelen hebben een lichte weathering gekregen.
Hier zien we de piloot en navigator op hun plaats.
Nu dit achter de rug is, is het tijd voor de canopy. Maar die gaan we eerst z'n Sols Plus badje geven.
Wordt vervolgd,
Droop
Hoi iedereen,
Mensen die me al een beetje kennen, weten dat ik buiten schepen ook een zwak heb voor de F-4 Phantom II.
Daar ik nu toch nog steeds bezig ben met het voorbereidende werk aan de HD21 'Jacob Senior', heb ik besloten om ondertussen een nieuwe F4 aan m'n verzameling toe te voegen.
Ook deze maal gaat het over een model van Hasegawa en is het op schaal 1:48. Dit zijn mijn geliefkoosde merk én schaal.
Het toestel waar het hier over gaat is meer bepaald een F-4G Phantom II 'Wild Weasel'.
Enkele foto's:

De doos met boxart.

Als we de doos openen, dan zien we een hele boel lekkers zitten.

De clearparts met daarin niet alleen de canopy in verschillende delen maar ook een 'one piece canopy'. Deze laatste ga ik gebruiken.

En natuurlijk mogen de decals en de bouwbeschrijving hier ook niet ontbreken.

En als het model zal afgewerkt zijn, dan komt het bij zijn broers en zusjes in deze vitrine te staan.
Het model zal in de kleuren gestoken worden van 563rd TFS 37th TFW USAF, dat gestationeerd was op George Airforce Base, CA.
Hier een 2-tal foto'tjes van een 1:1 exemplaar:


Zo zal het model er komen uit te zien.
De bouw:
De foto's en een woordje uitleg:

Om te beginnen heb ik de binnenkant van de rompdelen waar de cockpit zal bevinden, een grijze kleur gegeven.
Dit natuurlijk omdat ik er straks -als alles is samengevoegd- er langs geen kanten meer kan bijkomen.


Het kantoor van de heren piloten.
Na eerst een grijze grondkleur aangebracht te hebben, werden de panelen en gauges met een zwarte laag afgewerkt. Het zwart van de gauges werd met een tandenstokertje aangebracht.
De radarschermen van de piloot én de navigator werden met Tamiya Clear Green ingekleurd.
Vervolgens werden er nog enkele accenten gelegd door enkele bedieningsknoppen terug met een tandenstokertje, een witte of rode kleur te geven.

Vervolgens heb ik de 2 romphelften samen gevoegd.
Het kantoor zit nu precies waar ik het hebben wou.
't Begint er al goed uit te zien, niet?


Terwijl het een en ander stond te drogen heb ik me dan maar op de seats gestort. Nadat ze waren gemonteerd heb ik dan de basiskleuren aangebracht. Deze zijn nu nog verre van afgewerkt maar daar kom ik dan later op terug. Zoals ik reeds zei: het is een basis om op verder te werken.
Interludium

Ik heb altijd al een zwak gehad voor de Phantom.
Dit toestel vond ik steeds een van prachtigste toestellen ooit gemaakt. Hier zien jullie mij in het Oorlogsmuseum te Brussel waar ik zo'n schatje aan het bewonderen ben.
Mede door de ontelbare variaties die er zijn gemaakt is dit vliegtuig een onuitputbare bron voor de modelbouwer.
Vervelende kieren:
Toen ik de rompdelen en wings had samen gevoegd, viel het me op dat dit model toch wel wat kieren had.
Dit ben ik van Hasegawa niet gewoon! Toch niet van een model in deze klasse!

Gelukkig is dit geen echte ramp en met wat plamuur kan men veel doen, niet?

Het is op de foto niet goed te zien, maar daar waar ik de rode pijlen heb gezet, waren er kieren. Hier zitten die al dicht met plamuur.

De onderkant was er nog het ergste aan toe.
Nadat ik de kieren met Holts polyesterplamuur had gedicht, werden alle naden met p1000 onder een waterstraal geschuurd.
Ook de naden waar ik geen plamuur had aangebracht (vb leading edges van de vleugels) werden onder handen genomen zodat alles volledig naadloos in elkaar kon overvloeien.
Vervolgens kreeg het model dan z'n ontvettingsbadje.

De naden vloeien nu perfect in elkaar over.

De onderkant -die eerst een ware ramp was- is nu perfekt afgewerkt.
De pre shading:

Nee, dit is geen zebra maar nog steeds de Wild Weasel.
Het toestel is -met het oog op de latere afwerking/ weathering- nu voorzien van een pre-shading.

De neuswielbak.
Door de eerder aangebrachte pre-shading, zien we nu door de witte lak, aan de ribben en bekabeling al enkele schaduwen ontstaan.

De bakken van het hoofdlandingsgestel. Nu ook reeds in de witte lak maar die worden later nog verder afgewerkt.
Titanium schilden

De uitlaten en titanium schilden.
Om de door de hitte verkleurde schilden weer te geven heb ik eerst alles in een ijzerkleurtje gespoten, vervolgens werd dit door een bronskleurtje verder afgewerkt. Eens dit droog dan heb ik er met mat zwart nog wat extra diepte aan gegeven. Let op: deze items zijn nog niet (!) afgewerkt.

Het begint er in ieder geval toch stillekesaan op te gelijken.

Piloten
De piloten zijn nu ook klaar en hebben plaats genomen in hun kantoor:

De seatbelts zijn gemaakt van masking tape.

Ook de stoelen hebben een lichte weathering gekregen.

Hier zien we de piloot en navigator op hun plaats.


Nu dit achter de rug is, is het tijd voor de canopy. Maar die gaan we eerst z'n Sols Plus badje geven.

Wordt vervolgd,
Droop
Laatst bewerkt: