F1 1kg boot zelfbouw

als ik geld had meteen, maar dan was ik al begonnen aan een wiesel bouwdoos van Rob :) alleen al voor de fun van het bouwen. cashflow is beetje erg vervelend nu ik al sinds januari werkeloos ben.

hallo

als je direct van de plug afwerkt kan je geen gelcoat gebruiken en is je enige oplossing afwerkings lak en daarna DD lak

gr raf

waarom kan je vanaf de plug niet met gelcoat werken?

je maakt plug, bekleed het met matje en dan plamuren en schuren.
dan losmiddel er op en dan gelcoat.
zo worden al eeuwen 1:1 mallen van verschillende objecten ook gemaakt...
waarom zou dat hier niet kunnen?

waarom kan je vanaf de plug niet met gelcoat werken?

je maakt plug, bekleed het met matje en dan plamuren en schuren.
dan losmiddel er op en dan gelcoat.
zo worden al eeuwen 1:1 mallen van verschillende objecten ook gemaakt...
waarom zou dat hier niet kunnen?

Zoals jij het bedoeld is de gelcoat dan de eerste laag van 'het product'.
Ik denk dat Ivo bedoeld dat gelcoat niet mogelijk is als laatste laag (afwerklaag) van 'het product'. Maar kan het verkeerd hebben.

Ik ben inmiddels al iets(:)) opgeschoten, hier het ruwe voorwerk:

110601_154614.jpg

Nu moet ik het nog wat meer in vorm maken, ik dacht zelf om het te gaan schuren en vijlen.
Nu gaat dit enorm veel rommel geven en gaat veel tijd kosten, dus als iemand nog tips heeft waardoor het sneller en netter kan zijn die van harte welkom. (Het schuim is styrofoam).

Daarna, als ik het in vorm heb, moet ik er nog de mal van maken.
ik neem aan dat dit niet gaat, direct van het schuim, dus weet iemand wat ik er nog als 'harde' tussenlaag overheen moet/kan doen?

Groet Joris

sorry wat ik bedoelde was:

plug maken (superglad en strak met als buitenste laag iig een niet poreus materiaal)

dan losmiddel er op (loswax oid, dus zorgt voor scheidingslaag tussen plug en mal)

dan gelcoat er op, dan glasmat, dan eventueel aan de buitenkant verstevegingen (soort van ribben, zodat je mal niet kan vervormen. Mal mag best dik zijn, 5 mm is geen probleem.

als dit is uitgehard, plug eruit halen et voila, je mal is klaar.

nu kun je producten gaan maken.

beste is trouwens losse bovenschaal en onderschaal denk ik... dat lost het makkelijkst.
product kun je dan helemaal in de mal maken en voor jezelf eventueel meteen van ribben en kantelkamerschotten voorzien. vervormt het minst.

Hallo Joris,

Ik ben bang, dat je niet onder het tijdrovende schuurwerk uit zult komen, de boel moet toch in vorm...

Ik neem aan, dat je het schuim tussen de spanten in zet en die als richtlijn voor het schuren gebruikt?
Als de boot in model is, dan is het de moeite waard, om de spanten heel voorzichtig af te frezen en de ontstane gleuven met schuim opvullen, waarbij je alleen lijm aan de onderzijde gebruikt (anders heb je harde lijmranden aan het oppervlak)

De reden voor deze operatie is het feit, dat de spanten van een harder materiaal zijn en dus zullen uitsteken boven het schuim, hoe voorzichtig je ook schuurt.

Ga je hier overheen met epoxy en glasweefsel, dan zul je de spanten na het uitharden ook in die laag terug zien en moet je schuren en plamuren tot je een ons weegt om dat weg te krijgen.

Door de spanten in te frezen en met schuim te vullen heb je veel minder schuurwerk na het lamineren.

Om van de schuimkern een mal te kunnen trekken, zou ik het schuim dus wel van een aantal lagen glasweefsel (keper) en epoxy voorzien, anders ben ik bang, dat je een boel werk voor niks doet, omdat het schuim te zacht is om een mal op te kunnen maken.

Nou ja, het zal wel kunnen, maar de mal zal er niet uitzien.

Groeten, Jan.

Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp maar had ik het schuim en de spanten dan niet kleiner moeten maken?
Als ik hem nu in vorm ga schuren en daaroverheen glasmatten, Dan zullen er een aantal details verdwijnen, omdat deze erg klein zijn, en de maatvoering zal dan veranderen.
Dit was eigenlijk de reden om toch een negatieve mal te maken, om de details en de maatvoering te behouden.

Even mijn idee die ik had om de plug op te bouwen:

1: spanten + schium
2: schuim in vorm maken
3: impregneren met (verdunde) epoxy
4: epoxy plamuur om kleine oneffenheden eruit te halen
5: een 'harde' afwerklaag die ik in kan wassen met loswas om de mal op te maken.

Dit idee komt van het maken van Kiteboards af die met een schuimkern gemaakt worden. (heb er ooit een zo gebouwd).

Groet Joris

kan prima, maar je loopt een heel groot risico (uit ervaring gezien) en dat is dat je schuim kan beschadigen voordat je mal klaar is, dan heb je helemaal niets.

hoe m`n pa dit deed voor kleine dingen was schuim kern, dan 3 lagen glasmat er over (220-450 grams doek, hij gebruikte geen roving) en dan goed glad schuren, plamuren glad schuren plamuren glad schuren... dit totdat alle oneffenheden er uit zijn.

Hierbij weer een update!

Ik ben al begonnen met het in vorm schuren van het schuim.
Na wat proefen heb ik besloten om het in etapes te doen, dit omdat het ik er dan makkelijker bij kan.
Bij de eerste stappen zijn de lijnen nog redelijk recht, na de 5e komen er meerdere rondingen in dus daar zal ik ook in het midden een spant maken.

Genoeg gel*lt plaatje zeggen meer!

110609_181837.jpg

110609_181835.jpg

110609_181864.jpg

(Beetje donkere foto's maar zijn met de telefoon gemaakt en slecht licht (nog) in de schuur)

Laatst bewerkt:
hallo

als het kan laat dan je houten spantjes er tussen uit als je klaar bent met schuren
je kan dan de foam plamuren met alebastine plamuur waar ze gyprock platen mee afwerken
zo wordt je plug niet dikker en krijg je ze toch glad
daarna afwerken met een paar lagen lak op water basis voor je de loslack /wax aan gaat brengen
en dan gelcoat er over heen maar heel voorzichting want je plug is supper gevoelig wat blutsen betreft
na de gelcoat kan je gewoon verder werken want dan is de plug stevig genoeg
bild0204e.jpg

hier mijn foam plugje voor een foxtrot duikbootje
gr raf

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor jullie reacties!! :smile:

@Raf;
Ik hoorde al eerder dat het beter is om naderhand de spanten te verwijderen, helaas kan ik de spanten er niet meer uit halen. Deze heb ik verlijmd omdat dit mij steviger leek met schuren.

Die waterbasis verf wat je zei is bij mij ook geen mogelijkheid want de spanten zijn van 4mm MDF.
Ik wil hierna met epoxy grondverf eroverheen. Dit is een soort van spuitplamuur, alleen ik doe het met de roller :smile:
Het voordeel van deze verf is (denk en hoop ik), dat de plug gelijk harder word en deze verf droogt als een sinasappelhuid op waardoor je goed kunt zien waar het nog niet vlak is tijdens het naschuren.

Na deze laag wil ik nog een harde 'gladde' laag om de loswas/wax op te doen.
Daarna natuurlijk de mal opbouwen met gelcoat etc.

Ik ben vandaag ook weer iets opgeschoten.
Het schuren van het schuim valt me heel erg mee tot nu toe.

110610_223454.jpg

110610_223427.jpg

110610_223469.jpg

Zeer netjes. vind het wel een mooie manier van bouwen .
Heb tot nu toe aleen nog maar met
spanten op een bouwplank gewerkt ed.
Ga dit eens goed volgen :d

waar ik trouwens benieuwt naar was is hoe goed kan die schuim
tegen de polyesterhars? en is dit goed te bewerken icm een snijdraad?
(Zo,n draadje op stroom om piepschuim te modelleren)

Suc6 ver de verdere bouw en ik blijf je volgen haha

gr remus

Dankjewel voor Jullie reacties, zelf ben ik ook redelijk verbaasd hoe mooi dit is uitgevallen.
Had zelf nog mijn bedenkingen bij het schuim maar het werkt goed!

@Remus / Kupurus;

Of dit schuim tegen polyesterhars kan weet ik niet ( nooit geprobeerd).
Epoxyhars moet volgens mij geen probleem zijn.

Ik ben nu nog druk met schuren, voordat ik met de volgende stap verder ga en ik vertrouw het niet qua materiaal, maak ik altijd eerst van wat afval wat proefjes. Het kost je misschien wat tijd en materiaal maar als het fout gaat op je mal of product ben je meer tijd kwijt met herstellen of erger nog kun je weer helemaal opnieuw beginnen.
Let er wel op dat er verschil zit in schuim. Zowel hardheid en eigeschappen.

Dit schuim is inderdaad te bewerken met een gloeidraad.
Ik heb dit (nog) niet gebruikt dus of dit nauwkeurig is weet ik niet.
Zelf heb ik de grove stukken gezaagd met een ijzerzaag en daarna schuren...schuren...schuren.... :smile:

Laatst bewerkt:
Back