F16 dual schaal 1 op 5

Ha die Ger,:D

Ja heb eindelijk weer een beetje energie, helaas niet over maar je weet hoe het zit. Dit resulteerd er in dat er tenminste nu wat vorderingen zijn in de bouw/afwerking. :D
Ik ben ook heel benieuwd naar de eerste 'persing' en hoe lang het nog gaat duren. Denk dat er tot nu toe zeker wel een paar duizend uur inzitten :o, maar ja wat wil je ook als je niks hebt en alles moet tekenen en maken.
Maar ik doe het graag.

Tot Stadskanaal, zal Mendelt wel even vragen hoe je het schrijft in het Gronings want ik breek mijn bek over die "taaal".

Groeten,
Peter

Hi Pablo,
No not yet because the surfaces are almost flat. For the dragshute housing i did use an other type of aluminium, it is softer.

How far are you yet?

Greets,
Peter

about my jet working on the gun and the two bellies of the brake system. Soon more pics. i was reading these two threads are really interesting:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_7553517/mpage_22/key_/tm.htm
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9643037/anchors_9643374/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9643374
where can i get this type of aluminium is it autoadhesive? Amazing work congrats
greets,
Pablo

Laatst bewerkt:
Interesting threads, the alu is autoadhesive and I don't know which company has it. I got it from the airbase.

If you heat the lithoplate alu it becomes as soft as the alu I used.

Greets,
peter

Zo nog even wat nieuwe plaatjes uploaden, de rechter kant van de tail.
Die rivets in het alu drukkken is toch een 'gevoelig' :mad: klusje, ik druk ze met de hand er in maar na een stuk of tig krijg je toch wel wat last van beurse plekken.
Maar gewoon doorgaan en bij zo'n 350 ben je klaar :D.

full

Lijmen van wat plaatwerk waarbij de voorlijst als richtlijn is voor het grootste stuk gedetaillerd aluminium.

full

Hier het gedetaillerde deel op de tail.

full

De rest van de gelijmde vlakken en op de voorkant van de tail zit nog een extra detail nl een aparte strook aluminium, ook de grote broer heeft dit uiteraard.

full

Na de kerst maar weer verder :rolleyes:.

En alle lezers prettige feestdagen en vele vluchten voor 2011.:xmas: :celebrate:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel stukken alu heb je nu nog te gaan voordat heel je model klaar is?
of durf je dat niet te tellen? :p

Je heb wel erg veel geduld hoor.
Ik zou zeggen als je er een paar mallen van getrokken heb, zou je deze ook "af" moeten maken voor een prachtig statisch model.

Dat zijn er nog al wat Bertus, de F16 bestaat haast alleen maar uit panelen en op de vaste delen die over blijven zitten dan ook nog eens rivets.
Geduld is een schone zaak :rolleyes:. Maar ik ben nog lang niet op de helft.
En de plug laat ik zoals die is want dat ziet er op zich al heel mooi uit in het aluminium.

Gr,
Peter

Weer twee alu plaatjes aangebracht en meteen maar de schroeven er in gedraaid, de geboorde gaatjes moeten wel geruimd worden en dat doe ik met onderstaande tooltje.

full

full

Ziet er super uit Peter.
In het begin hoopte ik nog op een UAE F-16F Block 60 en toen op de poolse dual.. Maar t wordt dus een oude klu bak, ach ja... Keep up the good work kerel.
Top.

Eric

Verder met de afwerking van de dorsal vin. Het zijn wel een paar lastige paneeltjes omdat ze uit een stuk gemaakt moeten worden, de linker en de rechter kant zitten aan elkaar vast.
Je ontkomt er niet aan om proefpanelen te maken voor de goede maat.

full

Het materiaal met nopjes er in heet overigens pacer bound en is bedoeld om de zichtbaarheid op radar te verkleinen.
Er zijn diverse plaatsen waar dit gebruikt word en die komen later ook nog weer aan bod.

full

Aanbrengen van het laatste paneel. Heb het alvast helemaal voorbereid en de plaatsen van de trekbolts doorgeslagen met een ponsje, dit omdat bij de 'grote' dezen erg diep zitten en ze op deze manier het beste op schaal breng.

full

Allemaal op hun plaats.

full

En bewerkt.

full

Hier de aansluiting van de tail op de dorsal vin, is helaas bij de grote lang zo mooi niet, er word daar rond de voet van de tail nogal veel kit gesmeerd om inwatering te voorkomen ivm corrosie.​

full

De schroeven moeten er nog wel in.​

En het voorkantje van de dorsal vin. Wordt later een precisie werkje om daar langs een scheidings mal te maken omdat het redelijk scherp is.​

full

Nu moet er eerst weer wat gebeuren voor nieuwe plaatjes.​

SUPER,, het lijkt echt, helemaal goed, je verveeld je niet met de kerstvakantie.
Zou er ook een 1:5 Peter Coers en Gerald Rutten komen ?
2 mini fighter pilots !!!!!!!!!!!
Mooi werk......

Geweldig bouwverslag, geniet elke keer weer van de werkzaamheden en foto's. Vlieg zelf niet (meer in de bootjes) maar kan absoluut de zorg voor detail en oplossingen waarderen. Rivets etc. prachtig allemaal.

Gaat er mogelijk deel van die detaillering verloren bij het maken van de mallen? Zij het miniscuul, het waxen van de plug (evt aangevuld met PVA) en daarna nog een keer in de mal (bij het lamineren van de eigenlijke romp)? Ervaring mee?

:D Dank je.

Ik zal bij het waxen van de mal zeer zorgvuldig moeten zijn vooral bij de naden en de schroefjes. In principe neemt de gelcoat alles over van het onderliggende oppervlak van de plug.
Details in de mal komen zeker terug op het model zelfs een kras bv zul je terug zien.
Ervaring mee...... dit is niet mijn eerste malletje :rolleyes:.

Gr,
Peter

Back