F16 dual schaal 1 op 5

Thanks Pablo.:D

Eindelijk krijgt de canopy dan toch nog zijn eindform. Het heeft even geduurd om een exacte zijaanzicht foto te krijgen van de dual want deze was nodig omdat er toch kleine verschillen zijn bij schaal tekeneningen en schaalmodellen 1:48 van diverse merken.
na veel plamuur en schuurwerk is dit het dan geworden, nog niet helemaal 100% maar dat zit em in de details.

full

Het streepje op de cp moet nog aangeschuurd worden, dit is niet de plek waar het deelpunt van de 2 glazen zit.

full

full

Ter vergelijking, de 1:1

full

Om de gelijke hoek te krijgen voor een foto is wederom lastig op een te kleine zolder en een te grote kist.

full

full

Tussentijds is er ook nog een pitotbuis gemaakt alleen is deze dan voor de reguliere F16 en niet voor de Orange Jumper. Die heeft nl een buis van 1 mtr lang.
De pitot is volledig schaal en gedraaid van rvs.

full

full

full

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie pitot! Eén keer raden wie die gemaakt heeft, haha!

De plug staat er strak voor! Nog even en je kunt met het Alu beginnen! ;)

~Jolmer

Petje af voor de canopy.

Er zit een heel lichte 'knik' in de canopy (waar de twee helften bij elkaar komen), en het lijkt alsof je die perfect nagemaakt hebt. :p

Klasse. :thumbsup:

jan.

Om het onderstaande detail te kunnen maken heb ik besloten om de staartvin basis er af te halen met een reciprozaag. Zou ik dit deel laten zitten is het onmogelijk om de mal hier lossend te krijgen.
Het gat dat onstond wordt weer volgeplamuurd met epoxy plamuur.

full

full

full

Een andere reden is de mogelijkheid te creëren om ook een F16 C te kunnen maken. De weg naar een F16-D block 52+ ligt nu ook open.
Hier 2 foto's van dit type:

full

full

Word vervolgd.

Hi Peter,
Interesting version. With the first picture i have to do some correction on dorsal fin. Nice to see your progress
greets,
Pablo

De romp is nu voor de laatste x geplamuurd met fijn plamuur en goed te zien zijn de 46 ribben waarvan de plug is opgebouwd. Deze plamuur vult de laatste kleine oneffenheden en krasjes op.
Hierna wordt de plug in een 2k primer gespoten want het plan om de kist met aluminium te beplakken ga ik niet door voeren want dat kost weer zoveel extra tijd.
De kist zal er vast niet minder mooi van worden en er zijn ook nog wel truukjes om de deukjes in de panelen te simuleren.

full

Zodra de laatste kleine details op de plug zijn bijgewerkt spuit ik eerst de bovenkant in de primer want het is wat lastig alles in een keer te doen.
Dat wordt een tentje bouwen op zolder en een afzuiger in het dakraam :rolleyes:.

De spantjes voor de gun fairing zitten nu ook op zijn plaats, lastig uitmeten vanaf de tekening maar met behulp van een laser kom je een heel end.

full

full

full

full

Uiteraard zijnde spantjes gevuld met epoxy plamuur alleen is dit een lichtgewicht versie die zich heel gemakkelijk laat schuren, ideaal voor op plaatsen waar detailwerk komt te zitten.
Nu het op zolder zo warm is als een oven :zon: kan ik twee keer op een dag plamuren omdat de potlife aanzienlijk korter is dan normaal.

full

full

Word weer vervolgd.

Zo, ik let weer eens even niet op en meneer is weer stúkken verder?! :mrgreen:

Mooi man, ziet er wederom top uit! Mooi ook dat je de dorsal fin uitwisselbaar maakt, dan kun je er nog eens een fraaie C uit tevoorschijn toveren. Nu ook nog even de canopy uitwisselbaar maken, dan kun je er voor mij een MLU A van maken... ;)

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Weer een stapje verder, de buis voor de hoogte roeren zit nu ook op zijn plek. Kon het niet laten om ook gelijk even een pen in de roeren te drukken om te zien of het alemaal klopt.
De as van het hoogteroer zit net zoals op tekening net een paar millimeter onder de hartlijn van de kist.

full

Wat goed te zien is dat de zijkant van de romp naar rechts wegbuigt. Dit is een soort tordering, het deel waar het hoogteroer tegen aan ligt hoort recht te zijn. Door die draaing loopt het overal vrij.

full

full

Heb de roeren ook nog even voorzien van een glasmatje om te voorkomen dat ze misschien gaan kromtrekken op de warme zolder.

full

De afwerking volgt nog.

De met 'geweld' verwijderde staart basis heeft 2 punten gekregen waar de staart op bevestigd gaat worden.
De onderkant moet afgeschuurd worden en weer passend gemaakt.

full

Na veel pas en schuurwerk past ie er weer naadloos op.

full

full

Ook nog bezig geweest met wat detailwerk en wel aan de vleugel wortel.

full

De 1 op1 versie.

full

Het naadje bij de 1 op1 word later nog aangebracht alleen of het zichtbaar blijft is maar de vraag want een paar mm delen door 5 blijft er wel heel weinig over.

Back