F16 dual schaal 1 op 5

En dit is nog maar een klein deel van de kist :shock:

Echt geweldig werk verzet je Peter :worship:

Beginnetje gemaakt met de dorsalvin. In de eerste 3 panelen zitten kleine putjes, deze neem ik ook over in de plug omdat dit gemakkelijk te doen is.
Het aluminium dat ik daar gebruik word ook in de luchtvaart gebruikt als een kist schade heeft. De dikte is hetzelfde als lithoplaat van 0.15mm.
Het is alleen iets zachter dus makkelijk te bewerken met een balpen.

full

full

Ik heb niks te doen dus kunnen al die dotjes er ook wel op :rolleyes:.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig wat een vakmanschap.
Hoeveel mallen wil je er eigenlijk van maken?

Ik bedoel eigenlijk maak je van alles 1 mal?
Ik vraag dit omdat je zo veel werk maak van je plug.
Ik had het idee dat je meerdere mallen wilde maken voor de verkoop misschien.

Maar goed ik volg je draadje met plezier.

Ik wil em voor zover haalbaar is volledig gedetalleerd hebben en maak geen concessies op gebied van schaal, misschien ook eens met een wk'tje meedoen :rolleyes:. Ik vind dat dit er gewoon op hoort bij dit type kist van deze schaal en ik vind het leuk om te doen. Er zijn niet veel kits die zo ver in hun schaal gaan qua oppervlakte bewerking.
Wat jij bedoeld zijn meerdere afdrukken, ik wil wel eens 2 kisten hebben ipv 1.
Groet,
Peter

Oke ik snap het.
Ik zal je niet langer van je werk houden ;)
Misschien is een webcam op je hobbykamer een optie om ons zoet te houden.:banana:

Misschien is een webcam op je hobbykamer een optie om ons zoet te houden.

Ik weet niet wat voor beelden we dan te zien krijgen................. ;)

Ha Ha, ga zo door Peter

Misschien is een webcam op je hobbykamer een optie om ons zoet te houden.

Ik weet niet wat voor beelden we dan te zien krijgen................. ;)

Ha Ha, ga zo door Peter

O zou leuk zijn kan ik ook eens na een ander kijken ipv dat een ander na mij kijkt.
Werkt misschien weet wel zeker erg inspirerent.:banana:

Ga lekker zo door ik geniet nu ook.

Han.

Even een paneeltje tussendoor bewerkt.
Ik druk eerst de grote rondjes er in waar later nog schroefjes in gaan komen. Dat gebeurt pas als het paneel op de vin zit.

full

Dan even een pielwerkje, met een balpen op het stipje een drukje geven.

full

En hier het paneel geplakt op de dorsalvin.

full

Als het geplakt zit rol ik met een alubuisje over het oppervlak om dit platter te maken. De rondjes tekenen zich dan scherper af.

full

Het stuk op de dragbak ga ik eerst beplakken en pas later als de andere kant van de tail klaar is, de voorkant van de dorsalvin. Reden is om een goede aansluiting te krijgen daar want die panelen zijn uit een stuk (links en rechts).

De webcam is stuk maar ik heb wel weer een paar plaatjes.

Het grote paneel op de dorsalvin heb ik er weer af gehaald want ik ontdekte dat er 2 'schroefjes' misten :mad:. Dit paneel is voor een versie zonder dragbak.
Dan maar weer een nieuwe maken :(.
Maar goed, verder gegaan met de rest van de panelen en dit is het resultaat.

full

Bij de kleinere rivets maak ik gebruik van een afgesaagd klein schroevendraaiertje welke precies de juiste dikte heeft.

full

full

De daragbak zelf word nog gedetailleerd met 'trekbolts'. Het modelleren van de rondingen moest wel in 2 x want het was een beetje uitvogelen hoe dit te doen, je hebt snel last van kreukelend aluminium.
Nadeeltje van het alu op de dorsalvin is dat het snel beschadigd omdat het wat zachter is dan die op de tail. Maar na een schuurbeurdje zie er niet veel meer van terug.

Deze plaat alu met trekbolts heb ik ter referentie voor de maten.

full

Met dank aan de plaatwerkerij op vliegbasis Leeuwarden.

hey

hey dit heb you mooi gedaan.
mijn pilootje heeft geen handen.
maar volgens mij heb jij in het midden een schroefje te veel.
of ik heb mischien niet goed geteld!!
word echt koud op zolder zal er eens een thermo meter neer hangen.
spreek je wel weer laterzzzz.
gr sander
full

Verder met de dragbak. Eerst de tekening er voor gehouden om het luikje af te teken.

full

De rondjes zijn met een gatenpons er uit gehaald. Bij het origineel zijn ze 20mm in doorsnede.

full

Toen volgde er weer een piel klusje nl. het scharnier. Om dit te maken is het een kwestie van snijden en knippen. Om het andere deel van het scharnier te maken heb ik een soort kammetje gemaakt om het beter vast te kunnen houden.

full

Om een idee te geven hou groot dit is, de sleufjes zijn 3mm en het buitenste stukje is 1mm breed.
Na verlijming heb ik de rest van de kam er af gesneden. Uiteraard lieten er natuurlijk twee stukjes los en die zijn apart weer verlijmd.
De onderkanten komen er als laatste op zodat ik deze mooi kan laten aansluiten op elkaar, net als bij de voorkant van de dorsalvin.

De trekbolts zitten er nu ook op en het moet allenmaal nog een schuurbeurtje hebben maar dat komt wel als de hele tail klaar is.

full

Voor wat het staartstuk en elevators betreft ben ik over de helft.

full

Peter ik ga het niet bij iedere foto zeggen.
Maar man wat ben je met een vak klus bezig.
Iedere keer zakt mijn mond open van verbazing e moet ik even reageren van mezelf.
Je hebt hem 's nachts naast je bed staan zeker?

gaat lekker

@Hoi Peet.

Gaat lekker bij jou, vééééééél vorderingen zo te zien.

Die aandacht voor detail.............kwaudaikdahad :wink:

Ben benieuwd naar de eerste 'persing' want de 'plug' gaat lekker nu.

Groet Ger (zien elkaar wel weer op Stadsknoal)

Back