F16 dual schaal 1 op 5

De fullsize kist is mega onstabiel gemaakt om super wendbaar te zijn. Dat is manueel ook niet te vliegen en kan alleen met de fly-by-wire computers gecorrigeerd worden. De computers zijn een soort autopiloot die continue aan staan. De stuur inputs met de joystick doen de autopiloot manipuleren tot de nieuwe stand. Zonder deze computers zou de kist onbestuurbaar worden. Qua stabiliteit kan je het vergelijken met een knikker. Leg je deze in een kom dan komt de knikker altijd terug naar het midden als je hem verplaatst. ( trainings vliegtuig bc Cessna 152). Leg je hem op een vlakke plaat dan moet je wat meer moeite doen om hem terug in het midden te krijgen. (Aerobatic of conventionele fighter jets) Leg nu de knikker op een bal en je krijgt hem nooit meer terug als hij verplaatst. Dat gebeurt ook met de F16 maar de computers houden hem de hele tijd netjes in het midden. Om dit te krijgen hebben ze een enorm achterlijk zwaartepunt gebruikt. Bij het model moet het dus een heel stuk verder naar voren om weer conventionele aangrijpende krachten te krijgen. Nadeel is dan dat de hoofd wielen niet meer in de buurt van het zwaartepunt komen als je het schaal wilt houden.

Meerdere fighter jets hebben daar "last" van zoals ook de Saab Grippen.
Duidelijk en helder verhaal!:thumbsup:
Eigenlijk een wonder dus dat wij met een F16 kunnen vliegen.....:wave
 
Geen idee of Gerald een systeempje aan boord heeft ? Vliegen moet hij hem sowieso zelf, maar zo`n systeem geeft wel een mooi rustig vliegbeeld.
 
Back
Top