F16 van Jepe

Hoi

De F16 heeft gevlogen en vliegt echt GOED ;-)

Maar ik heb last van veel storing? Is dit een bekend probleem? De ontvanger achter de spant, en die heb ik ook vervangen..
Toch blijft er storing met ook een andere afstand bediening en ander kanaal?

iemand een idee?

Groeten
Roel

Roel, dit hoort niet zo te zijn.

Heb je de beschikking over PCM? Ik zelf ben er niet zo een voorstander van, maar misschien kan dit je probleem omzeilen.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat de ontvanger toch nog iets oppikt van de hoge stromen die er lopen in het model. Misschien wat alu folie over de uitlaat conus op een manier dat dit tussen de motor-regelaar en de ontvanger zit.

In elk geval wel goed te horen dat het model goed vliegt.

Welke regelaar wordt eigenlijk gebruikt?
Zo te zien gebruik je een losse ontvangeraccu. Ik neem aan dat de BEC van de regelaar uitgeschakeld is? Of is dit een opto-regelaar?
Bij goedkope regelaars(chinees) met BEC kan het soms zinvol om een losse optocoupler tussen regelaar en ontvanger te zetten.
Dit omdat deze regelaars gewoon rommel direct op de ontvanger zetten... :(

Hoi,

De regelaar is een hifei 75 amp. regelaar
Welk type precies geen idee, stond wel Jepe op, maarja geen idee welke het is,.

De problemen met storing moeten ook echt onderdrukt worden, want het is nu wel steeds reproduceerbaar.
Tips zijn alle welkom

groeten
Roel

Hoi,,

Het is heel moeilijk de storing te omschrijven. Het is nu alleen nog als ik in een bocht vlieg, dan hoor ik de motor in toeren springen.

Maar er zit nu een Graupner R700 in, (goedkope ontvanger) en eerst zat er een Graupner C19 in, die op de grond al veel storing gaf (zonder / met motor) bijna geen verschil

Ik weet het echt niet, heb ook twee frequencies en afstandbedieningen getest, maar niet uitvoerig. Maar wat kan ik het beste doen? Beetje lastig

groeten

Het is heel moeilijk de storing te omschrijven. Het is nu alleen nog als ik in een bocht vlieg, dan hoor ik de motor in toeren springen.

Klinkt dat net als of je met een auto schakelt?

Er zal dan iets zijn met de ontvangst, loopt de ontvanger antenne nog door het kielvlak? Komen dan niet toevallig de zender en ontvanger antenne in elkaars verlengde?

Tja,,,

Je hoort de motor inderdaad ff een ander toerental ingaan,, En inderdaad antenne loopt nog altijd zoals jij had aangelegd,

En JA,, als ik een bocht vlieg dan gebeurd het tot nu toe (3 test vluchten gedaan)

groeten
Roel

Heb je al eens een reikwijdte test gedaan? Is die goed?
Doe dan ook eens dezelfde test, maar dan met lopende motor.

En waar je dan op moet letten bij lopende motor, is dat je de antenne draad die achter uit het kielvlak bungelt, dat je die recht naar achteren houd. Dus dat je simuleert dat het toestel vliegt, en de draad achter het toestel aan hangt.
En draai dan eens een rondje moet het toestel (360 graden rond). Je simuleert dan hetzelfde als in de lucht, maar met een klein risico dat je crasht.
Let wel op, dat je je hand weghoud bij de inlaat.

succes groeten Paul

De oorzaak kan in vele hoeken zitten. Ik heb zelf hetvolgende aan de hand gehad:

- Storing door dure regelaar: opgelost door optocoupler
- Storing door goedkope chinese regelaar: die ligt nu ergens in een doos
- Storing door servo: andere servo (testen door servo's los te koppelen en dan moet motor constant draaien)
- Slecht kristal (met je vinger tegen de ontvanger tikken): ander kristal
- Defecte ontvager (ging ineens mis en had nog maar 1 meter berijk): prullenbak
- Storing door motor: ontvager afgeschermd met aluminium tape.
- BERG ontvangers onderdrukken tikjes.

Het zal niet aan het toestel zelf liggen want zaar zit geen carbon in verwerkt.

Groeten,
Marc

Back