F3A model goedkoop?

Ik zoek een wat goedkoper F3A model, ARF.
Budget +- 200@250€

Niet voor wedstrijden puur om figuren te oefenen.

Ik dacht eerst aan een 2e hands x-tra .60 of 2000.

Maar nieuw kan ook natuurlijk.

Zoek iets van een 1.75x1.75 voor een DL20
of 2x2 meter voor een DL 30.

Zoiets b.v:
Modellbau Lindinger Onlineshop

Alleen ik vind vooral dure wedstrijdkisten of kleine kistjes.
iemand nog wat goeie links?

ik zou zeggen ga voor een 2e hands Xtra-60 of equivalent.

Je genoemde prijs is voor een lege kist? Dan kun je wellicht ook een oude 2meter opsnorren. Kost dan wel weer extra om hem compleet te maken!

Volkert

Ik bedoel leeg ja.

Maar een lege F3A van 2 meter wedstrijdkist zie ik soms voorbij rollen voor
800€.

Kist van 250€+ alles erin is nog best prijzig....
Als je wedstrijden vliegt is het wat anders natuurlijk.

Laatst bewerkt:
zie;<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

of, nog goedkoper;<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
.

Maar een lege F3A van 2 meter wedstrijdkist zie ik soms voorbij rollen voor
800€.

Ligt eraan in welke segment je bent gaan kijken. Een topmodel begint bij 1000 euro en dat kan oplopen tot 3600 euro (Oxai) Het is maar wat je ervoor wil uitgeven.
Wil je een leuke, strak-vliegende kist hebben die uitermate geschikt is voor F3a, kijk dan eens naar de Wind S110 van SebArt. Deze is te koop met een goede set-up. Echter reken dan toch nog op een 600 euro.
Anders zijn de suggesties van Nico wel iets voor je, ook helemaal niks mee met die kisten.
Just my 2 cents ;)

De vraag is wat je precies wilt. Wat figuren oefenen kan je eigenlijk wel met elke model en zo te zien aan je onderschrift heb jemateriaal voldoende voor het vliegen van figuren. F3A vliegen is niet geheel gelijk aan figuren vliegen maar meer strak in de box figuren aaneen rijgen.
Als je het laatste wilt zou ik kijken naar bijvoorbeeld de WindS50 van Sebart. Verlaat ook je idee van een tweetakt op benzine. Een electro aandrijving is echt ideaal voor F3A.

Laatst bewerkt:
Even voor de goede orde, die ca 250 euro is voor een ARF exclusief electronica en aandrijving toch?

Ik denk dat je dan beter wat kunt downscalen. Kijk bv. eens naar de Osmose van Kyosho. Die koop je wel voor dat geld, ook de aandrijving is dan goedkoper en voor wat jij er mee wilt, is groter niet nodig.

Andere optie, zou bv. de 'Active .90' kunnen zijn:
img7608t.jpg

D'r is ook een .120 variant van:
YHmodel--www.yhmodels.com

Of de vanquish, kleinere kist, maar ik heb hem laatst aangeschaft ook voor het netjes leren vliegen van figuren. Ach, voor ieder wat wils in elke prijsklasse. Maar net wat je wil en wat je wil uitgeven. Ik heb in elk geval veel lol van de vanquish, zeker omdat de electronica niet duur is tov de grotere kisten. zie ook het draadje: vanquish-extreme-flight-f3a-filmpje-en-helaas-crash-eind-pagina-2-a

Ik dacht zelf aan een Hyperion Helios 63e, wat voor servo's moeten daar in? Graag een advies over snelheid en benodigd koppel

Ik dacht zelf aan een Hyperion Helios 63e, wat voor servo's moeten daar in? Graag een advies over snelheid en benodigd koppel

Volgens mij maakt het niet zo gek veel uit. Je kunt met vrij standaard servo's uit de voeten of besluiten er wat duurders in te zetten (die je dan kunt hergebruiken later).

Volkert

Het afgelopen jaar ben ik van 40 Mhz op 2,4 Ghz overgegaan, dat is een wereld van verschil. De stuurbewegingen zijn veel directer en komt dichter in de buurt van LB. Dit is veel prettiger sturen. Vandaar dat ik servo's wil die vrij direct zijn. Ik heb me laten vertellen dat de richting roer servo de grootste moet zijn.

Om de kosten een beetje in de hand te houden gebruik ik dezelfde hardware als LB, 4 cellen 3300 mAh, een lader met twee uitgangen en een 24 Ah Gel deepcharge veldaccu waarmee ik 6x kan bijladen, dat is voldoende voor een dagje vliegen.

Voor servo's

Die heb ik gehad, met een Irvine 53 Bouwdoos is snel in elkaar te zetten. Met standaard servo's en 40 Mhz te zompig om echt lekker te vliegen. De Irvine vond ik te zwak.

Even het forum in de gaten houden voor een Leo F3A trainingskist.
Xtra e.d. zijn ook goede opties natuurlijk.

Groet,
Gerben

Leo zou ik niet aan beginnen; is vrij zwaarlijvig. XTra is op zichzelf natuurlijk een prima vliegende kist, maar schiet tekort voor geintregreerde figuren.

Leuke opties:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd > (Miss Wind .50 dubbeldekker, leeg EUR 150)

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd > (WindS 110)

Qua servo's.. laat je niet te gek maken op dit vlak. In theorie is sneller/sterker beter, maar in praktijk valt dat heel erg mee. Wat van belang is te onthouden is dat koppel en snelheid met elkaar te maken hebben, een razendsnelle servo met weinig koppel kan in het echt langzamer uitpakken dan een 'langzame' servo met veel koppel.

Te snel is een grotere handicap dan te langzaam, als het over servo's gaat in het F3A kader. En ja, te snel kan.

40Mhz vs 2.4Ghz; dat verschil zit voor 99% in je hoofd, tenzij je je servo's high speed aanstuurt, in alle andere gevallen (99,9% van de vliegers die beweren verschil te merken) is er helemaal geen verschil. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel en zolang er tussen ontvanger en servo's nog normale PPM signalen lopen met een normale framerate, kan 2.4Ghz domweg niet sneller zijn.

De WindS 110 heb ik anderhalve seizoen mee gevlogen, eerst op 35Mhz en later op 2.4Ghz, daartussen was domweg geen verschil merkbaar, wat in mijn geval ook volstrekt onmogelijk was, daar ik de 35Mhz module in mijn zender vervangen had door een 2.4Ghz assan module. Dan kan het domweg niet sneller zijn.

De servo's die ik daar oorspronkelijk in had zitten (4x Futaba S9650, 30 grams ~3kg, 1x BLS 451, 50 gram, ~9kg) worden door sommige kenners zelfs als 'volstrekt ongeschikt' voor F3A gezien, evenals de kist zelf, toch heb ik er een 3e plaats in de A klasse mee weten te behalen op leeuwarden, en ik ben echt geen buitensporig F3A talent.

40Mhz vs 2.4Ghz; dat verschil zit voor 99% in je hoofd, tenzij je je servo's high speed aanstuurt, in alle andere gevallen (99,9% van de vliegers die beweren verschil te merken) is er helemaal geen verschil. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel en zolang er tussen ontvanger en servo's nog normale PPM signalen lopen met een normale framerate, kan 2.4Ghz domweg niet sneller zijn.

ik ben twee jaar geleden overgestapt van Futaba PCM op een FF9 naar 2.4GHz (zonder module) op een FF10. Daar merkte ik wel enig (pietepeuterig weinig) verschil. Maakt dat veel verschil qua vliegen? Ik denk het niet.

Als je wilt beginnen met kunstvlucht of het gewoon leuk vindt om dat soort figuren te vliegen kan ik nog steeds een Xtra 2000 (of een 60) van harte aanbevelen. Je koopt ze voor weinig en je leert er enorm van. Dus komt er een te koop dan pak je kans zou ik zeggen! Daarnaast natuurlijk alle andere alternatieven. Wil je iets meer investeren dan zou ik gelijk electro gaan.

Volkert

ik zie net dat Hans een uitverkoop is gestart! Nou, sla je slag mensen! De kans om goedkoper aan een goed vliegtuig te komen.

Volkert

Back