F3a model in de .40 klasse gevonden, maar welke motor?

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
R

Robert van der Weijst

Guest
Ik wil een nieuw vliegtuig.

Ik ben aan het zoeken naar een f3a model waar ik eventueel ook mee kan hoveren.

Ik heb een OS FX40. Deze heeft op mijn trainer gezeten. Ik heb gezocht naar een f3a achtig vliegtuig voor deze motor, maar de vliegtuigen die ik heb gevonden presteren toch niet maximaal met die motor. HOveren kan ik met deze motor wel helemaal vergeten denk ik.

Dus nu denk ik er over om eventueel een grotere motor te kopen. Ik zat te denken aan een 8,5cc. Die is niet te groot en duur, ook voor brandstofgebruik, en als ik een andere motor koop wil ik wel echt een grotere/andere klasse motor kopen dan ik al heb. daarom vind ik een 7,5cc weer te klein. Ik wil het liefste niet verder gaan als een 10cc want dan moeten in het bijbehorende vliegtuig ook weer duurdere servo's enzo.

Aangezien ik niet kan hoveren met de 6,5cc die ik heb (denk ik), koop ik liever een 8,5cc die dan op een iets groter vliegtuig gaat (wat ik dus ook nog zoek). Ik geef dus liever wat meer uit voor een vliegtuig dat echt aan mijn wensen voldoet en dus ook kan hoveren.

Nu even kijkend naar de toekomst zodat ik niet weer de verkeerde motor (6,5cc) koop. Met welke motor kun je meer vliegtuigen vliegen? Een 8,5cc of een 10cc.
Kun je trouwens wel hoveren met een 8,5cc?

Dan het vliegtuig zelf.
Ik zoek dus iets waar ik mooie kunstvlucht figuren mee kan vliegen, met een behoorlijke snelheid. Geen 3d model dus. Een bouwdoos, als dat niet kan een tekening, maar geen ARF.
De schaalmodellen van Extra's en Cap's enzo zullen denk ik ook wel kunstvlucht vliegen, maar minder goed dan een f3a model, omdat het schaal is. En ook moeilijker.

Hoveren is niet echt een vereiste, maar ik zou graag een brandstof model hebben die het kan. Mijn elektro waait zo gauw weg.

Ik heb de seductions al gezien, die voldoen precies aan de eisen. Maar ik denk niet dat ik zoveel wil betalen voor een bouwdoos, waar dan ook nog folie bij moet, terwijl ik overal ARF modellen zie die minder kosten. Dan is de lol van het bouwen ook deels weg.

Dus

0. Ik zoek een f3a model waar een FX 40 echt een goede motor voor is. Deze wens zal wel nooit werkelijkheid worden dus dat heb ik al opgegeven vandaar dat het vraag 0 is.

1. Ik zoek een f3a model voor een 8,5cc. Als iemand ergens een goedkope seduction weet hoor ik dat ook graag, misschien dat de oudere freestyle zoiezo goedkoper is.

2. Met welke motor kun je de meeste vliegtuigen vliegen? 8,5 of 10cc

Tot zover mijn vragen.

Groeten Robert

Ik denk dat een something extra van SIG wel leuk is.
Deze heb ik ook gehad als 2e vliegtuig na mijn trainer. Hij is goed te bouwen en de materialen zijn van goede kwaliteit.

Ik heb hem gevlogen met een Magnum 8,5 cc en ik kon alle figuren goed vliegen, vermogen genoeg. Met hoveren kom je wel wat tekort, hij blijft wel hangen maar je hebt geen gas over.

Zie ook mijn bouwverslag: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18436&highlight=somethin

Groeten Patrick.

Die had ik gezien.

Het is een bouwdoos dat is wel mooi. Ook de motorisatie zit wel goed, misschien een 10cc om te hoveren.

Maar ik denk dat dit eerder een 3d toestel is, aan de dikte van de vleugels te zien. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Een seduction heeft dunnere vleugels.

Maar toch bedankt voor de tip

ook een mooi f3a model is de tojeiro 50 van protech.
ziet er strak uit en is gemaakt voor een 8.5 ccm motor.
groeten michael

Klopt maar is ARF en ik vind bouwen leuk. Voor de rest wel goed.

Weet iemand of je nog een secuction freestyle kan krijgen en hoeveel die dan kost? Een streamline zal duurder zijn omdat hij nieuwer is dan dan de freestyle. Een wildstyle ook maar die heeft ook dikkere vleugels dus minder f3a achtig.

Robert

Somethin' Extra is een 3d/fun toestel, geen f3a. Een x-tra 40 is in die klasse zo'n beetje het best vliegende wat er is....

Grt.

Je wilt een f3a kist waar mee je kan hoveren?? Dat kun je wel vergeten aangezien een f3a kist zich daar absoluut niet voor leent. (roeren, zwaartepunt).

Ik denk dat een ultrasport van great planes ook wel een leuk toestel is of een majestic van kyosho.
Deze vliegen alle bij zeer strak. Alleen echt veel power zal je niet hebben met een 40FX. Maar je zou het gewoon hiereens meekunnen proberen en laten nog een 50sx er op knallen. Zijn toch de zelfde inbouwmaat.

Zelf heb ik nog wel een freestytle staan met een ys63 erop. Deze doe ik helaas nog niet weg :wink: .

1x is genoeg hoor :lol:

Met een 15cc 4takt kun je een xtra 40 wel laten hooveren, maar het is niet de meest geschikte kist voor 3d, omdat het bij uitstek een kunstvluchtmodel is.

Grt.

X-tra zou wel kunnen. Het is een bouwdoos. Je moet nu voortaan zoeken naar een bouwdoos, bijna al de vliegtuigen van de bekende fabrikanten zijn ARF.

Ultrasport 40 heb ik ook gezien. Maar ik denk dat je met een x-tra meer kan. Die heeft een langere romp.

@bas mvsb
Is die ys63 een viertakt? Ik heb begrepen dat Gerard nl die ook op zijn seduction heeft/had(?) staan en die kon er goed mee hoveren.
Als het een 4takt is dan moet een seduction met een 52 2takt toch ook wel kunnen hoveren lijkt mij. Hoeveel koste jouw freestyle?

En hoeveel kost de x-tra? want als ik dadelijk voor 30 euro meer ook een seduction heb koop ik liever de seduction denk ik.

Het hoveren zie ik meer als een leuke extra. Op de eerste plaats wil ik een f3a vliegtuig, maar aangezien een seduction ook kan hoveren dacht ik dat is mooi meegenomen.

Robert

Ik heb de freestyle van Gerard overgekocht inclusief ys63 voor 230 euro geloof ik. Die ys is inderdaad een 4takt en gooit een 13*6 met gemak rond( wel 30% nitro :!: ).
Met deze setup kan je er makkelijk mee hoveren hoewel ik het gerard nooit heb zien doen.
Op mijn kabriolin zit nu een 50sx en die gooit eenn 12.75*3.25 goed rond rond en daar kan ik ook goed mee hoveren op 3/4 gas maar dit houd dus niet echt over. Die freestyle is volgens mij net nog een tikje zwaarder dus ik denk niet dat het niet makkelijk zal zijn om te hoveren.

(ps hoe verwijder ik een bericht? :? )

Misschien een seduction Wild style dan. Die ziet er een stuk lichter uit dan de freestyle en de streamline. Maar die heeft wel weer een dikkere vleugel. Dus minder geschikt als f3a vliegtuig? denk ik maar ik weet het niet zeker.

Een x-tra of een seduction maakt in prijs ook niet zoveel uit. Wel krijg je bij een x-tra een tekening en bij een seduction niet.

Misschien dat iemand nog een ander (goedkoper) f3a vliegtuig weet. Ik vind 200 euro voor een bouwdoos erg veel. Daar moet dan ook nog folie bij enzo.

Gebruikt een 10cc veel brandstof meer dan een 8,5 of niet? Als een 8,5cc zou ik een magnum 53 of 52 kopen. Een 10cc is niet veel duurder maar het brandstofgebruik misschien weer wel.

Robert

Een bericht kun je alleen verwijderen indien er nog geen bericht na is gepost. Anders kun je alleen wijzigen (er komt dan wel onder te staan dat je hem hebt gewijzigd)

Grt.

Ik denk dat je eerst eens voor je zelf wilt nagaan wat je wilt. Wil je puur f3a vliegen kies dan voor de x-tra. Wil je toch wat meer 3d vliegen dan zou ik voor de freestyle gaan. Voor de freestyle is er ook nog een goedkoper alternatief. Zoek maar eens naar de Quest van china model productions (CMP). Ik heb deze kist langs mijn freestyle gehouden en op de cockpit na is zowat alles het zelfde.

@Alex
Ik heb het al anders opgelost :wink:

Wow ':banana:' ':banana:'

Ik dacht dus 220 dollar voor een Seduction bouwdoos gaat 180 euro betekenen. Maar nu lees ik ergens over songapoorse dollars, daar had ik nog niet aan gedacht :oops: :lol:. De prijs voor een Freestyle komt nu als het goed is op 113 euro . Dat werpt een heel ander licht op de zaak. Hij moet natuurlijk nog wel uit singapoor komen, maar Gerard zei dat dat goed ging. Waarschijnlijk wordt het nu een seduction. Ik ben echt superblij. :D :D

Nu even kijken wat het met verzenden gaat kosten en dan beslissen welke seduction. Ook welke motor enzo.

Kan iemand misschien iets vertellen over hoe je zo'n seduction het beste hier kan krijgen? Wat het dan ongeveer zal gaan kosten?

Groeten Robert

Ik denk dat het de freestyle gaat worden, of is de streamline echt beter? Wel duurder in iedergeval en hij ziet er niet echt anders uit.

Ik denk dat ik om goed te kunnen hoveren (wil ik) een viertakt nodig heb. Misschien gaat een tweetakt ook wel maar ik heb liever dat hij echt goed hovert.

Welke 4takt zou goed passen. Ik dacht zelf een .70. Liever geen ys63 want 30% nitro is mij te veel.

Gebruikt een 4takt trouwens dezelfde brandstof als een 2takt? Ik gebruik nou voor tweetakt 5%nitro, 15%olie en de rest methanol.

Gebruikt een 4takt ook minder brandstof dan een tweetakt? Dan is hij de meerprijs weer meer waard.

Groeten Robert

Volgens mij heeft de streamline de vleugel meer in het midden zitten.
En als je dan toch een 4takt komt neem dan meteen een saito 82. Zit in het zelfde huis met meer power. Maar deze lust wel wat. Maar dat ligt er natuurlijk aan wat je gewent bent. Vergeleken met die os 40 van jouw zal die behoorlijk wat zuipen.
En brandstof is identiek alleen misschien iets meer olie 18 a 20%.

Ik had gezien dat de saito 82 meer vermogen met minder gewicht heeft dan de 72. Maar zou een 82 niet te veel zijn? Zo groot is de seduction nou ook weer niet en ze geven maximaal .70 viertakt op.

Over het brandstofgebruik, hoelang kun je vliegen met 250cc, niet de hele tijd volgas maar leuk vliegen. Ik weet niet of je uit ervaring spreekt maar anders, hoe lang kun je met de ys63 vliegen met 250cc? Voor een idee.

Misschien dat een os of een magnum ook kan? Bij OS had ik de fs70 ultimate gezien maar voor dat geld kun je ook een saito 82 of 72 kopen. De gewone OS fs70 zou minder goed presteren dus die zal het denk ik niet worden.
Misschien een magnum, die hebben dacht ik ook een .70 viertakt.

Groeten Robert

Back