F3a model in de .40 klasse gevonden, maar welke motor?

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
Een 82A is een prima keuze voor elk kistje waar normaal een .40 klasse motor op moet. Zeker als je er 3D mee wilt vliegen.
De motor past in elke .40 klasse motorsteun zonder aanpassing.
Mijn 82A zit op een Wild Card van Irvine.

Het zuipen is aanzienlijk, maar niet onoverkomelijk.
Zelf doe ik met een 220 cc tank 8 minuten met een ruime marge. Dat komt vooral doordat er gemiddelt maar halfgas gevlogen word.
Dus met 250 cc kom je richting 10 minuten, waarschijnlijk zelfs wat langer als je minder reserve marge neemt.
Ik vind het zelf altijd prettig om mijn kisten met draaiende motor te landen.

Heey Robert,

Sinds kort ook op het forum. Even een waarschuwing... Een viertakt gaat wel een stuk langer mee, maar je moet er niet mee crashen!! Zo'n jongen is namelijk een stuk complexer. (heb ik trouwens ook nie uit ervaring, maar ik heb het gehoord van Wil...)

Je moet maar 's met mijn "four star 40" vliegen als die zo af is (ben bijna klaar, moet alleen nog bekleden)

succes met je zoektocht verder!
Stefan

Mijn YS 63 lust em ook behoorlijk als ik gerard mag geloven maar ik denk dat ik zo'n 5 a 6 minuten kan vliegen op 250 cc.
En op een 3d kist wil je juist zoveel mogelijk power en zo laag mogelijk gewicht. Dus kom je automatisch op die 82a. Zal zeker wel leuk vliegen.
Een viertakt gaat wel een stuk langer mee, maar je moet er niet mee crashen!! Zo'n jongen is namelijk een stuk complexer. (heb ik trouwens ook nie uit ervaring, maar ik heb het gehoord van Wil...)

Crashen voor je motor is natuurlijk nooit goed maar het is niet zo dat als je em crasht je zon ding mee weg ken gooien. Alleen als ie zand gehapt heeft is het wel iets meer werk om zon ding uit elkaar tehalen.

Nou zal het bij een viertakt wel even duren voordat hij zand hapt met de carburateur aan de achterkant.

Nog even off-topic over crashes met 4T.
Zag laatst in de VS nog een YS91 spectaculair overlijden nadat het baasje een snap probeerde in volle vlucht. De motor zat op een kleine AT6 waar vervolgens de vleugels vanaf braken. Doordat de accu uit de romp gerukt werd vloog deze zonder vleugel en vol gas verder om vervolgens zeker 200-300 meter verder Terra Firma te vinden.

Moraal, motor doormidden, afgebroken bij de cylindervoet.
De stukken waren ook op zich ook niet meer zo heel....
Eeuwig zonde natuurlijk, maar ja, hoort er bij.

Dan zal het denk ik toch een saito 82 worden. Die is ook maar 30 euro duurder (250 euro) dan een 72 en dan heb ik tenminste echt een goede motor. 8min op 220cc vind ik ook nog heel redelijk.
Misschien is de .82 in dortmund nog wel ergens goedkoper. En met een saito 82 kun je dus ongeveer elk vliegtuig uit de .40 klasse mee vliegen heb ik begrepen, dat is ook weer een pluspunt.

Over het crashen, ik begrijp dus dat een 4takt niet eerder kappot zal gaan als een 2takt. Alleen hij is duurder om te vervangen.
Gewoon niet crashen dus, een seduction is toch niet gebouwd om crashes te overleven.

Ik heb net een mailtje gestuurt naar singahobby over verzendkosten, maar daar zal het nou wel nacht zijn.

En Stefan,
Leuk dat je vliegtuig bijna af is, ik wist niet dat je er een aan het bouwen was.

Robert

De prijs voor de seduction freestyle komt inclusief verzenden op 141 euro. Dat vindt ik wel goed.

Maar via pb heb ik gehoord dat hoveren met een OS SX 50 ook best mogelijk is. Hij heeft er een 13x6 propellor op zitten en een reso pijp. En dat werkt prima, genoeg vermogen over.

Maar ik zou het liever zonder pijp vliegen. Ik vind het minder mooi en het is duurder.

Daarom zou ik graag jullie ideen en bevindingen horen over deze motorisatie, dus zonder pijp maar met standaard demper.

Wel is het zo dat het vliegtuig van degene die dit heeft voorgesteld 2,5kg woog en de seduction freestyle zal waarschijnlijk 2kg gaan wegen.

De SX 50 is al voor 147 euro inckusief demper te koop. 100euro minder dan de saito.

Groeten Robert

Robert van der Weijst zei:
Maar via pb heb ik gehoord dat hoveren met een OS SX 50 ook best mogelijk is. Hij heeft er een 13x6 propellor op zitten en een reso pijp. En dat werkt prima, genoeg vermogen over.

Hooveren met die cominatie????????
Wat verstaat die meneer onder hooveren, stofzuigen of zo?

Een resopijp werkt maar bij een bepaald toerengebied, en dat is normaal meestal bij volgas. Bij halfgas of minder waarbij de meesten serieus hooveren is de werking van een resopijp vrijwel niet af te stellen. Daarnaast heb ik dan ook nog eens zwaar de twijfels over de grote van de prop. Vermogen zal die idd wel hebben, maar dan pas bij volgas.

Hooveren zal inderdaad best mogelijk zijn, maar ideaal is het niet.
Die resopijp is op die manier natuurlijk aleen maar extra dood gewicht.
Ik ben zelf overgestapt (op dezelfde kist) van 2T naar 4T en dat maakte een wereld van verschil.
Natuurlijk heeft de 4T veel meer vermogen, maar ook het hele gedrag is compleet anders. Fijner dus.
Voor mij geen 3D met 2T meer.
Bovendien doet het me dan ook teveel aan een heli denken ;-)

Het wordt de seduction freestyle

Als ik er een 2takt op zet is dan een SX50 toch wel de beste motor? Of zijn de magnums enzo ook goed?
Heeft de sx 50 trouwens een zuigerveer?

Als viertakt heb ik alleen nog maar de saito 82 voorbij zien komen. De ys 63 vindt ik dat te veel nitro gebruikt en dat is weer duur.

Jullie vinden een saito beter voor hoveren, maar is een tweetakt wel op andere punten beter als een 4takt?
Ik las namelijk dat iemand eerst een vliegtuig met een sx 50 vloog en daarna met een saito 82. Voor 3d was de saito beter, maar voor pattern vliegen was de sx 50 weer beter.

Ik lees dat sommigen de tank in hun seduction op het zwaartepunt hebben zitten, omdat de motor toch een pomp heeft. Maar de sx50 en saito 82 enzo hebben geen pomp, dus is het wel mogelijk om de tank in de seduction op de normale plaats, achter het motorschot te plaatsen?

Groeten Robert

Een 50 sx is zat op die freestyle. Heb vandaag de mijne ingevlogen. Wederom gekloot met de YS dat er vuil in de pomp zat maar dat was na 10 min opgelost. Vrij harde wind maar hij vloog toch heel aardig. Mede doordat deze kist echt zwaar overpowered is met een ys dus met een 8cc 2takt kom je volgens mij een heel eind.
Maar ik had vrij hoge verwachtingen van die seduction freestyle en ik vond het toch een beetje tegen vallen. Voor het f3a gebeuren is hij vrij redelijk. Ik kon alles behoorlijk recht vliegen ondanks de wind alleen meskant vond ie niet zo heel erg leuk. Maar hoveren met deze kist is vlogens mij echt niet makkelijk. Ik had echt veel last van de torque van de motor maar dit kwam ook omdat mijn gascurve verre weg van optimaal was.
Ik denk dat je beter een aparte kist voor f3a figuren te oefenen kan kopen en een aparte 3d kist om mee te leren hoveren.

En nog even over de tank. Zonder de constructie aan te passen zal je deze niet direct achter het motorschot krijgen.

Wat jij verteld over de vliegeigenschappen verbaast mij wel.
Je zou denken dat hij door de hoge romp noujuist erg goed meskant kan vliegen. Anderen zeggen ook dat hij erg goed meskant vliegt, zonder koppelingen zelfs.

Ik vind het wel jammer dat niemand anders dit vliegtuig heeft, dan kon ik jou ervaringen vergelijken.
Weet iemand misschien nog vliegverslagen te staan van de seduction freestyle?

Maar waarom kun je er moeilijk mee hoveren? De romp is lang en het hoogteroer en het richtingsroer zijn groot. Misschien is het wel zo dat je voor f3a een ander zwaartepunt moet hebben dan om te hoveren.
De torque van de sx 50 is wel kleiner als die van de ys63, dus dat zal dan minder problemen geven.

Maar met de sx50 kun je in iedergeval een vliegtuig mee laten hoveren begrijp ik. Misschien wel een ander vliegtuig zoals jij voorstelt, maar dat maakt dan even niet uit.
Jij kunt ook hoveren met jouw kabriolin met sx 50. Is die trouwens echt zwaarder als de freestyle?

Wel jammer dat de freestyle tegenvalt, want ik vind hem erg mooi.

@theo en robke,
Maar een resopijp heeft toch wel zin bij hoveren? Als je het vliegtuig uit de hover trekt gebruik je toch volgas?

Robert

De 50SX met standaard demper zonder rondel in (dat tussenschotje) is goed, met een genesis Troque pijpje is hij heel goed.

De Weston UK .50 Torque met genesis pijp is echter superieur.

Ik heb beide motoren, en die Weston is echt wel een wolf in schapenvacht. Deze heb ik wel nog maar op de testbank laten lopen, maar toch, het zag er erg véélbelovend uit. De motor is wel een héél stuk duurder dan de OS

Robert van der Weijst zei:
@theo en robke,
Maar een resopijp heeft toch wel zin bij hoveren? Als je het vliegtuig uit de hover trekt gebruik je toch volgas?

Met alle risico's van dien dat de motor dan net aflslaat als hij in het goede resonatie toerenbereik komt. Een echte resopijp heeft alleen maar zin bij een van te voren bepaald toerental, en dat is meestal bij volgas. Maar ja ik ben maar een electropiloot en zal hier niet zoveel vanaf weten...........

Ik ga deze week nog wel een keer proberen te vliegen en dan zorg ik dat mijn gas servo goed is afgesteld. Ik had namelijk een hele slechte resulotie in het midden gebied.

Ik zal ook nog een beetje moeten wennen en gewoon wat gaan uitproberen met het zwaarte punt.
Na een vlucht of 10,20 denk ik dat je pas een echt goed beeld hebt van een kist maar tot nu toe vind ik het maar een eigenaardig kistje

En met een normale resonatiepijp krijg je een exponetiele curve. Om te hoveren en te torquen wil je juist een lineare curve hebben zodat je je gas goed kan doseren.

Ik ben nog een ander vliegtuig tegengekomen

50-prop-hang.jpg

Archies~Capiche~50e~Kont~Fun~500~5.2-1~gbox~and~16x3300~Nimhs.jpg

De capiche 50.
Deze zou ongeveer hetzelfde vliegen als de freestyle maar wel iets beter.

Heeft iemand ervaring met dit vliegtuig?

Ik vind hem wel best mooi. Lijkt een beetje op een cap232.

Groeten Robert

Heeft iemand ervaring met de .56 van just engines?

http://www.justengines.unseen.org/Jen_56.htm

Hij draait een 13x6 met 10200 toeren met standaard demper met tussenstuk, misschien is hij nog beter met een andere uitlaat. Komt in de buurt van de ys63 denk ik.
De motor weegt 480 gram met uitlaat, iets lichter dan de ys63.
Je kunt kiezen voor een zuigerveer of ABC waarbei de motor met zuigerveer meer koppel zou hebben dus beter voor hoveren.

Is niet echt duur. Ik denk dat het een aardige motor is met dat gewicht en die test resultaten. Hij heeft trouwens 1,8 pk, maar ik denk dat je meer aan die testgegevens hebt.

Hij is wel niet zo duur dus misschien minder goed maar met os heb ik ook niet echt goede ervaring.

Op de pagina staan ook nog 2 testverslagen met wat meer foto's van losse onderdelen.

Robert

Toch een seduction freestyle.

ik was vanmiddag nog even op de vliegclub en toen vertelde een clublid dat hij ook een seduction freestyle had gehad. Hij vond dat het vliegtuig alles goed kon vliegen en ook hoveren ging goed.

Nou ga ik hem wel van de tekening maken. Degene van wie ik de tekening krijg heeft de reststukken hout bewaart dus dan weet ik ook de profielen.

Waarschijnlijk gaat er dan wel een viertakt op, omdat ik door het bouwen van tekening toch al een kleine honderd euro bespaar.

Maar waarom heeft een saito 82 zoveel meer vermogen als bijvoorbeeld een OS sx50? Want eigenlijk heeft de OS meer vermogen.
De saito heeft wel meer koppel maar dat gebruik je alleen bij hoveren.

Groeten Robert

Even nog een kleine update over mijn seduction freestyle. Gister met een minder wind gevlogen dan tijdens mijn maiden. Dat scheelt gruwelijk veel.
Hij vliegt op rails, zo strak.
Meskant is nog steeds bagger. Op een of andere manier gooit ie z'n staart om als je teveel richting geeft. Dit merk je ook heel erg bij een rollende harrier als je richting geeft. Dan rolt ie in 1 keer veel harder door.
Torque gaat best aardig met deze kist. Ik had genoeg uitslag op mijn hoogte en richting alleen ik kwam wat te kort op mijn ailerons.
Daarom wordt het hoveren ook zo moeilijk omdat die YS zo'n ongelooflijke power geeft dat ie meteen begint te torquen en dit kan je vrij moeilijk tegenhouden met die smalle ailerons.

Ook nog even een blender geprobeerd. WOW 8O .... ik had geluk dat mijn freestyle nog heel is want dat ging zooooo hard.
Ik begin er nu de fun wel van in te zien 8) alleen het moet gewoon niet zo hard waaien want daar issie echt te licht voor.

@Robert
Ik zou gewoon de kit kopen van de freestyle aangezien deze zo mooi laser gesneden is en daar kan je zelf niet voor gaan liggen zagen. De tijd die je in al dat zagen en snijden steekt kan je beter gaan werken. Dan ben je volgens mij voordeliger uit en hij zal waarschijnlijk nog lichter zijn.

Leuk om te horen dat hij toch aardig vliegt. Ik denk trouwens niet dat er veel vliegtuigen zijn die alles goed vliegen.

Het bouwen van 'tekening' gaat toch best aardig. Ik heb nu een vleugelhelft klaar om in te dekken. Maar ik denk dat ik de vleugelhelften eerst aan elkaar ga plakken voordat ik ga indekken.
Natuurlijk bouwt een bouwdoos sneller maar het hout van de vleugel is bijna alleen balsa van 2 en 3 mm dus dat kun je makkelijk snijden.
Alleen moet ik nog wel wat puzzelen met de stukken en de gaten in de ribben enzo maak ik ook maar op de gok.

Over de motor ben ik toch nog niet zeker. Als het 4 takt wordt dan wordt het de saito 82.
Als 2takt heb ik nu:

- Os 50sx
- webra 55
- weston uk 50T

Dan is er ook nog voor de os en de webra de keus voor een standaard demper of een genesis pijp. De weston heeft dit standaard geloof ik.

Is die webra goed? Hij zou 2,1 PK geven.

@diablotinxlpiloot
Welke genesis pijp zit er op de west 50T van jouw?
En heb je toevallig het toerental gemeten? Ik heb wel toerentallen van de webra dus dan kan ik vergelijken.

Groeten Robert

Back