F3a model in de .40 klasse gevonden, maar welke motor?

• Topicstarter Topicstarter Robert van der Weijst
  • Startdatum Startdatum
Zet er gewoon een OS.50SX op, tegenwoordig zijn ze echt goedkoop (een 140€) met standaard pot. Kijk wat hij doet, en als je niet genoeg vermogen hebt, koop dan een tuned pijp, reso of wat dan ook.

Hoe ga jij die bouwen van plan, ik lees hier dat er geen plan in de doos zit?

Een os 50 sx kan inderdaad. Het is ook niet zo dat ik hem te duur vind. Maar als dadelijk blijkt dat ik er toch een pijp op moet zetten en die zal toch ook al wel meer dan 50 euro zijn dan is het weer 180 euro ofzo.

Hier zeggen ze dat ze de west 50T voor 195 euro hebben, met genesis pijp. http://www.rcflug.com/braeckman.htm

Dan verschilt het ook niet zoveel en als ik moest kiezen tussen de os en de west zou het de west worden.

Ik ben eigenlijk vooral beniewd naar die webra .55. Mij lijkt dat die in iedergeval meer vermogen zal leveren dan de os, misschien ook wel meer dan de west. Hij kost net als de os 130 euro zonder demper.
Ook zou ik graag wat toerentallen van die west hebben.

Dus weet iemand misschien iets meer over de webra 55, of over webra's in het algemeen?

@kurt
Er zit wel een tekening bij de freestyle. De romp, het stabilo en ook de vleugel staan er op, maar er staan geen profielen en spanten bij. Dat is toch wel iets wat je echt nodig hebt. Nou heb ik het geluk dat die meneer van de tekening ook de stukken resthout heeft bewaart en die dienen dan als mal om de profielen op het hout te zetten.

Robert

De West levert zeker meer vermogen dan de webra. Het is namelijk een motor in een webra behuizing, maar met aangepaste spoelpoorten, timing, slag, lagers en carburator voor maximale torque. Ook loopt de West V1 50 van een vriend uitzonderlijk koel. Na een vlucht van 5 minuten aan 20 000 RPM is de motor vlak na de landing nog maar lauw, je kan er zo je hand op leggen.

@ Robert

Ik ben er geweest....Had eerst een 2T op een 3D kistje en het was niet echt om over naar huis te schrijven.
Met die Saito 82 is het een compleet andere kist geworden. Natuurlijk heeft de Saito meer vermogen, maar het hele gedrag van de motor is gewoon anders, het is in dit geval letterlijk appels met peren vergelijken, knollen met citroenen, sinaasappels met bananen, enfin, je krijgt een idee.
Het belangrijkste verschil zit hem in het soort prop dat je rond kunt draaien met een 4T.
Op mijn kist ging dat van een 12.25 X 3.75 naar een 14x4W en dat verschil is zeer goed te merken.
Met 1/3 gas blijft het bakje al hangen, en nu heb ik eindelijk de autoriteit die ik wil om uit die gekke figuren te trekken. Even een pufje gas en hup, daar gaat ie weer.

Bovendien kun je al dat uitlaten geneuzel vergeten en over het algemeen ook nog eens een behoorlijke geluidsreducie bereiken.
Best belangrijk als je met een kistje dicht in de buurt allerlei capriolen uit gaat halen. Ik was in elk geval mijn eigen "gejammer" na een seizoen meer dan zat en dat was dan zelfs nog met een OS super silent uitlaat.

Ik heb echt geen aandelen in Saito, maar een groter plezier kun je jezelf niet doen.
Ga nou maar gewoon voor die 82a....
Als het je goed bevallen is kan ik je altijd mijn bankrekening nummer nog geven....
Een pot bier is ook goed overigens.

viertakt kan ook. Maar ik snap toch niet echt dat de saito 82a meer vermogen zou hebben dan de genoemde tweetakten. Dat er beter mee te hoveren is snap ik, maar met gewoon vliegen lijkt mij dat je toch meer hebt aan een tweetakt dan aan een saito 82. Want de saito geven ze op met 1,5 pk, de os met 1.8pk, webra 2,1pk en de weston zelfs 2,8.

Het ziet er wel naar uit dat de west inderdaad meer vermogen heeft dan de webra

Webra 11400 met 12x6
West 12000 met 13x4w

ik denk wel dat je 12x6 met 13x4w kan vergelijken.
Wel is het zo dat deze resultaten voor webra met standaard demper zijn en van de west met genesispijp.
Wat kost de genesispijp los?

Robert

de genesispijp is bij braeckman te koop, ook verkoopt hij de weston motoren compleet. Wel vond ik mijn vorige webra's moeilijk af te stellen met de gewone carburateurs; de dynamix-carb was de beste oplossing. De Weston laat zich makkelijk afstellen, en kan echt bliksemsnel opnemen, véél beter dan de os met gewone demper. Een vriend heeft de os 50 sx met genesis pijp, en zegt dat dit ook héél veel verschil maakt met een gewone pot.

Hou er rekening mee dat een genesispijp wel nog een aanzienlijke geluidsproductie heeft. Ik weet niet of dat dit een probleem is op je club, bij ons zal je er alleszins niet mogen mee vliegen.
Da's ook een van de reden waarom ik OS graag heb, de standaard-demper is al heel goed. Persoonlijk vind ik het deze tijd toch belangrijk dat het wat stil is. De tijd van de jankende motoren die boven de 15000 rpm pieken is nu toch wel achterhaald.
Ik weet niet hoe de webra uitlaten tegenwoordig zijn, vroeger was dat echt hopeloos.
Dit even ter zijde, om het even samen te vatten:
1) Volgens mij de duurste en allerbest oplossing: Yamada
2) Beste oplossing voor 3-D: saito 82 viertakt
3) 2-Takt: West + genesispijp
4) Webra of OS50SX

Als je toestel onder of rond de 2kg gaat zitten, wat toch moet lukken, dan sleurt elke genoemde motor hem omhoog, de ene al wat vlotter en directer dan de andere.

De genesispijp maakt niet meer lawaai dan andere uitlaten, de motor gaat meer lawaai maken doordat hij in toeren wint. De OS 50 SX met open OS demper heeft geen probleem om mijn kabriolin van 2,5 kg te hooveren en een goede pull out te bezorgen.
Geluid is bij ons niet echt van levensbelang, er wordt gevraagd dat alles aanvaardbaar blijft.

Het geluid is ook bij ons op de club niet echt zo belangrijk, als het maar niet idioot wordt. Er wordt niet gemeten.

Tot zover mijn conclusie
Je kunt dus met al de motoren hoveren.

Als 2takt is de west het beste. Dan komen de os 50 en de webra 55 eventueel met genesis pijp.

Als het viertakt wordt, word het de saito 82.

Maar zou de webra niet beter zijn dan de os, ondanks dat hij een mindere carborateur heeft?
ze zijn wel ongeveer even duur.

En ik ben toch bang met 4takt dat de motor in normale vlucht minder vermogen heeft dan de genoemde 2takten.
De propellorgrootte verschilt ook niet zo veel, 14" voor saito en 13" voor de 2takten.
Dus is het zo dat je eigenlijk alleen een 4takt neemt omdat hij sneller oppakt?

Groeten Robert

Robert van der Weijst zei:
En ik ben toch bang met 4takt dat de motor in normale vlucht minder vermogen heeft dan de genoemde 2takten.
De propellorgrootte verschilt ook niet zo veel, 14" voor saito en 13" voor de 2takten.

Je hebt zeker nog nooit een .46 kistje zien vliegen met een saito 82 erop?? Nou dat gaat als de brandweer.
Een 4takt heeft een groter koppel en kan hierdoor een grotere prop rond gooien en veel sneller oppakken. Dit wil je juist hebben als je gaat 3d vliegen. Een saito zal redelijk goed een 13x6 rond gooien en dit haal je met een os50 niet. Misscien wel met een een West maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
En zo'n 3d prop wil je op deze kist niet hebben want dan heb je veel herrie en weinig snelheid in de f3a figuren.
Dus ik denk dat een saito 82 een hele mooie motor is voor deze kist. Het kost wa mar dan hedde ook wa. :wink:

diablotinxlpilot zei:
De genesispijp maakt niet meer lawaai dan andere uitlaten, de motor gaat meer lawaai maken doordat hij in toeren wint. De OS 50 SX met open OS demper heeft geen probleem om mijn kabriolin van 2,5 kg te hooveren en een goede pull out te bezorgen.
Geluid is bij ons niet echt van levensbelang, er wordt gevraagd dat alles aanvaardbaar blijft.

Wat bedoel je eigenlijk met een open OS-demper? OS heeft toch maar 1 soort uitlaen (tenzij reso's ...)

Robert van der Weijst zei:
Dat is een van de redenen. Ik vind het geluid ook mooier en vind ze betrouwbaarder.
Omdat de Saito's zo licht gebouwd worden wordt vaak het sprookje van het koppel gehanteerd. Echter een tweetakt van dezelfde grootte heeft altijd meer koppel dan een viertakt.

Met een open OS demper bedoel ik gewoon de standaard 46FX - 50SX demper waar ik de rondel uithaal. Je wint er wat toeren mee, vind ze ook vlotter oppakken met zulke open uitlaat. Toch nog niet zo goed als m'n saito .56 4takt of weston motor, maar goed genoeg voor mijn vliegkunsten.

O bedoel je dat. Dan maakt hij zoveel lawaai dat ik het zelf niet meer prettig vind, en mag ik er waarschijnlijk niet eens mee vliegen op de club. Vroeger heb ik wel eens die rondel eruit gehaald, maar het beetje vermogenwinst woog niet op tegen het onaangenaam vele decibels. Die stond er na 1 vlucht terug in. Ik ben blij dat er nu eindelijk motoren met deftige standaard dempers verkocht worden. Maar als het op jullie club nog kan, des te beter.

Ik ben nu wel benieuwd wat de keuze gaat worden.

kurt zei:
Ik ben nu wel benieuwd wat de keuze gaat worden.

Ik ook :? :D

De weston en de saito zullen ongeveer evenveel kosten.
De webra en de os ook.

Het is nu dus meer de keus weston of saito, of os of webra.
Dan kan ik nog zien of ik een dure of goedkopere motor koop. Dat is een iets makkelijkere beslissing.

Het is wel zo dat de seduction freestyle geen alleen 3d vliegtuig is, ook f3a.
De motor moet dus denk ik een 6" spoed propeller draaien, 4" lijkt mij te weinig voor f3a.
De motor moet dus het vliegtuig kunnen laten hoveren met een 6" prop. Dan weet ik niet meer of wel al de motors nog geschikt zijn om te hoveren, of dat alleen de saito overblijft. Voor de west geven ze bijvoorbeeld wel aan dat hij goed is om 3d vliegtuigen te laten hoveren, maar wel met een 13x4w prop, dat zal met een 13x6 moeilijker gaan, als de west die prop al aan kan.
Ik denk dat de webra en de os iniedergeval niet met een 13x6 overweg kunnen.

Dus ik denk dat het meer de vraag zal zijn welke propeller ik moet hebben voor de seduction, en dan welke motor deze het beste draait.

Groeten Robert

Ik denk dat al de besproken motoren meer dan genoeg power hebben om 3D en F3A te combineren als je kist onder de 2,5Kg blijft.

Met 5" spoed ga je al voldoende snelheid hebben om de F3A figuren er uit te krijgen. Zet er een motor op die een 13x5 rondflipt en dan kan je er zeker van zijn dat de eventuele beperking van je seduction freestyle zeker niet je motor zal zijn.

Dit is mijn mening en dan heb ik me gebaseerd op de setup van men freestyle rush van YT international.

Deze weegt 2,5Kg met een OS50SX met quiet reso (3 kamers,flat disc) en 13x6APC schroef.

Hoveren op half gas en meer als snelheid genoeg in verticale lijnen.
Die quiet pipe heb ik gekocht om het geluid te reduceren,terwijl je meer vermogen en een kist die enkel nog een beetje smerig is aan de onderkant van de romp er gratis bij krijgt. :wink:

Al vroeg waren de lagers van de OS verroest maar verder heb ik er nog geen moment spijt van gehad.Prijs kwaliteit gezien zeker!
Voor het echte 3D werk is een YS63S het beste denk ik.
normal_freestyle%20rush%20010.jpg

normal_freestyle%20rush%20008.jpg

normal_freestyle%20rush%20006.jpg

Gr Joeri

Robert, hoe zeker ben je van de levensduur en betrouwbaarheid van de Webra? Ik heb geen ervaring met één van deze motoren, dus misschien heb je hier eigenlijk niets aan, maar van die saito weet je zeker dat hij lang meegaat. Misschien ook iets om over na te denken. Het is toch een hoop geld, daar wil je wel wat langer plezier van hebben :P :P
groet,
Stefan

Ik zou sowieso voor een 4takt gaan. Als je zo'n saito 82 erop knalt kan je een 13x6 goed ronddraaien en dit is meer als voldoende op een freestyle. Ik gooi deze prop ook rond met mijn ys63 dus ik weet dus zeker dat dit voldoende is.

Robert, ik kom net op de site van verspaget de os FL-70 viertakt tegen. Misschien is dit iets? Goedkope viertakt, maar wel gelagerd én van OS. Misschien kunnen de mensen met meer ervaring zeggen of dit zinnig is, of zou hij dan toch niet meer kunnen hoveren? Is iig een goedkope viertakt.

groet, Stefan

Zo ik ben vandaag naar dortmund geweest en ik heb geen motor gekocht.
Wel servo's voor hoogte en richting. GWS IQ 200 MG. 54Ncm en 0,17s/60 graden. En 28 gram.
Ook folie en wielen.

Het is nu vrijwel zeker dat de motor de webra 55gt gaat worden. Viertakt heb ik toch maar achterwege gelaten omdat tweetakt wat eenvoudiger is in onderhoud.

Voor mij was de keuze van webra boven OS meteen gemaakt. De webra heeft gewoon meer vermogen en ook nog eens bij een lager toerental volgens mij, dus hij zal die 2,1pk meer waar maken dan de OS zijn 1,8pk.

Nadat ik wat toerentallen had gevonden van de webra 55gt bleek dat die beter presteert dan de west 50T. Ik kon me eigenlijk ook niet voor stellen dat betere timing en uitlaatpoorten enzo kunnen opwegen tegen een cc meer.

Ik denk dat de webra toch wel meer vermogen heeft dan een saito 82. En bij ons op de club vertelden de ervaren vliegers dat viertakt niet zo veel sneller oppakt dan tweetakt.

Op de beurs zag ik ook nog een rossi 53 voor 125 euro. Ik heb hem toch maar niet gekocht omdat ik helemaal niks over rossi wist. Wellicht was het een goede motor geweest maar hij leek mij ook best zwaar.

Maar is de webra beter met een dynamix carborateur? En kunnen ze die motor dan leveren met een dynamix inplaats van de gewone carborateur?
De bouw is niet echt opgeschoten door school en soms ook door zingebrek.

Groeten Robert

Back