F3J met Lieren ?

Dank je Arnout, ik ploeter het even door, Jurgen.

Precies "doorploeteren" laten we het a.u.b. simpel houden, zoals ook onze oosterburen het in hun DM F3J het doen: Deutscher Modellflieger Verband e

De reacties zijn dan :
Die Motorbezeichnung der einzelnen Winden wurde überprüft. Man muss sagen, dass der Wettbewerb einsame Spitze ist. Es gibt nichts, was fairer ist wie ich meine. Alles messbare Fakten und für jeden die gleichen Bedingungen.
Ich kann es nur jedem empfehlen da mal mitzumachen.

Dat is ook mijn idee, controleer aan de hand van het motor type of deze 1.1 KW is en specificeer de accu, lijnlengte en voor de veiligheid de lijndikte en verder niet.

Ha Karel,

Ik denk dat het slim is om voor lier/accu het reglement van f3b te nemen.

Deze zijn al jaren hetzelfde en wat je ziet is dat de starthoogtes voor het grote deel gelijk zijn.

Het voordeel van de totale inwendige weerstand meten is dat ook wat oudere accu's gebruikt kunnen worden, wat toch weer een iets kosten reduceerde factor is.

het meetapparaat is reeds aanwezig en de meting stelt niets voor.

suc-6 met de wedstrijd...

het meetapparaat is reeds aanwezig en de meting stelt niets voor.

Jeroen,

Zou je dat volgende week eens kunnen laten zien op de lierwedstrijd ?

Ik weet n.l. niet precies hoe het werkt en wil graag weten wat ik eventueel nog aan mijn lier moet doen om deze F3B proof te krijgen.

Ha Karel,

Ik zal niet aanwezig zijn.
Je zult waarschijnlijk begrijpen dat ik voor een funwedstrijdje niet mijn modellen wil riskeren (voor mij is de WK2009 belangrijker ;-) ).

Het meten van de lier is 2 minuten werk.
1) Trommel vastzetten met een stevig touw. ( 1 min 40 sec)
2) stroomtang om de accukabel aanbrengen ( 2 sec werk )
3) 2 klemmentjes op de accu polen bevestigen ( 5 sec werk).
4) lier bedienen en de inwendige weerstand aflezen........ (13 sec)

1* per jaar alle lieren afstellen in ruim voldoende.....

Ik heb dat normeer-gedoe even gelezen, maar met een stroomtang de stroom aflezen juist na 0.3 sek vind ik nogal een uitdaging. Owee als het 0.1 of 0.4 sek is ?? ;)

Begrijpelijk is de neiging tot normeren, zeker als lieren het de énige lanceer middel is, zoals bij F3B.

Maar voor F3J? Ik ben zo vrij een stukje te tonen uit recentste RCSE over laatste WC 2008 Turkey, waar een groot verschil gezien is tussen de verschillende kracht van de teams hun trekkers:
Dave Kalamen and Kelty Johnson, the monster towman for the USA Junior Team were also towing for Team New Zealand. These two managed to blow up a carbon Pike Perfect on Launch. The plane was repaired with carbon cloth, CA and finishing resin. The plane flew again.
Kelly and Dave changed their towing technique at the request of Dave Beardsley, John Walter and Bob McGowan (all Junior team dads) and Joe Wurts at the request of the Kiwis.
In higher wind they would let the gliders stop them, but not give ground. They also started briefing pilots before each night on what the towers were going to do for the conditions and directed the pilots to watch their flex and fly the launch, because the towers cannot see what is golng on.
I hope you are beginning to understand a monofilament launch with big towmen and a great launcher in a big headwind is
way more powerful than anything you will ever see from a hermal Duration launch. These launches were downright violent! On a Thermal Duration winch, If you over load the winch, the winch just slows down. It Is Impossible for a ypical TD winch to put the forces on a plane that two monster towrnen can do in windy conditions.
Nota: dan moet je weten dat de meeste Thermal duration wedstrijden in amerika met 2 HP = 1,5 kW motoren gebeuren, en soms met 2.5 HP.

Ik wil maar zeggen dat het niet interessant is om door het jaar te trainen met een afgezwakte lanceermethode (door het normeren), om dan op bepaalde wedstrijden je vliegertje kapot te trekken omdat het er daar anders (krachtiger) aan toe gaat (kostelijke en mogelijk gevaarlijke toestanden). Ik ben al niet zo erg wedstrijderig maar deze dingen zijn geen reclame IMHO.

Zag ik onlangs dat (in Belgie) het leeft om toch een koers uit te zetten in F3J die afwijkt van F3B:

h) The complete winch equipment (battery, cables, switch and motor) must have a total resistance of at least 23.0 milliohms. Deze lijn werd doorhaald en vervangen door:
The motor must have a resistance of at least 15.0 milliohms (measurement will take place according to the 'old' principle until a new measurement device will be purchased by the F3J league). The allowed resistance may be obtained by adding fixed resistor or resistors between motor and battery. The design must not allow an easy change of the total resistance at the enz enz...

Cheers, Jurgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jurgen,

hierbij een plaatje zoals de lieren moeten gemeten werden voor de wk.
2messungS.jpg

Je ziet de stroomtang om een van de accukabels zitten.
De lier is vastgebonden zodat de as niet kan roteren.
Er is een aansluiting naar de accu klemmen.
Je ziet een geel/zwart kastje liggen.
Je druk nu gewoon op de het voetpedaal van de lier en na 1 sec zie je om het display meteen wat de inwendige weerstand is. Die 0.3 sec bepaal je dus niet zelf, dat doet het apparaat.

Geen hogere wiskunde, zelfs ik kan het....

De belangrijkste gegevens die je op het display( zonder te rekenen) kunt zien zijn :

De totale weerstand
Stroomsterkte
Accuspanning voor de test
Accuspanning na de test

displays.jpg

Ik hoop dat dit duidelijk maakt hoe simpel de meting is.

( ik wil me niet mengen in de discussie wel of geen lieren in f3j land)

Goeiedag, dank voor de foto.
Zo'n kastje is inderdaad super handig !!
Ik heb ze nog nooit ergens te koop gezien, daarom dacht ik dat het misschien wel kon met eigen materiaal (digi-voltmeter en ampère-tang en de formule). Jurgen.

Je kunt dit ook zelf doen met de juiste spullen.
Een nauwkeurige amperetang ( 600A) met holdfunctie.
Een nauwkeurige voltmeter met holdfunctie.
en simpele rekemachine ;-)

Het gele kastje is niets anders dan een veredele voltmeter met een stukje rekenfunctie.

Hallo,

Graag ff terug naar de vraag zoals Karel die hier in eerste instantie stelde: F3J met lieren ?
Zelf heb ik een kort F3J verleden (1995 - 2001). Een van de redenen om te stoppen met F3J was destijds de afhankelijkheid van de mensen die aan de startlijn staan. Je kunt oefenen wat je wilt maar wanneer je afhankelijk bent van de mensen die daar al dan niet weten wat ze moeten doen is de hele situatie ronduit onbevredigend.
Ik heb hetzelf enkele keren meegemaakt dat in de beslissende situaties voor mij onbekenden aan de startlijn stonden (met de rest van het team ook in de f.o.)
Dit was zoals gezegd voor mij een reden om aan F3J de brui te geven.
Lieren, oftewel een gelijke situatie voor iedereen lijkt mij dan ook een perfekte oplossing.
Omdat de F3B jongens volop ervaring hebben met lieren, en vooral het meten van deze spullen, lijkt het mij dan ook een prima oplossing dit van hun over te nemen. Temeer omdat je met een F3B lier een F3J start prima kan nabootsen. (niet meer en niet minder)
Voor wat de meerkosten betreft kan ik kort zijn; wanneer je bedenkt welke bedragen er tegenwoordig voor een beetje goede F3J kist betaald worden dan is een lier geen onoverkomenlijke kostenpost....

Arno

Aanstaande zondag 12 oktober is er een (proef)wedstrijd F3J met lieren, in de omgeving van Lith (NB).

Wie mee wil doen kan zich nog opgeven t/m donderdag bij KNVvL subcommissie lid Peter Zweers (ph.zweers@zonnet.nl)
Exacte plaats van de wedstrijd zal ik z.s.m. bekend maken op dit forum.

Om mee te doen heb je eigenlijk alleen een zwever nodig, een stopwatch, wat kennis van het F3J vliegen, als het kan een lier en een beetje goede zin. Met het weer wat voorspeld wordt kan het alleen maar een mooie dag worden.

Die meter snap ik niet helemaal hoor. Door alleen de spanning(belast en onbelast) en de stroom te meten weet je niet de weerstand van de motor alleen, maar de gehele weerstand. Dus ook die van de regeling, kabels en vooral accu.

Of zie ik nu iets over het hoofd? Kan je iets meer uitleggen hoe het werkt?

Die "circuit resistance" is berekend door "Voltage B0"/"current", maar volgens mij moet dat de ingezakte spanning zijn.

PS. Dit misschien maar in een nieuw topic?

Die meter snap ik niet helemaal hoor. Door alleen de spanning(belast en onbelast) en de stroom te meten weet je niet de weerstand van de motor alleen, maar de gehele weerstand. Dus ook die van de regeling, kabels en vooral accu.

Men meet de spanning over de accu EN spanning over motor apart.
Totaalstroom wordt ook gemeten, zodat de interne weerstanden dan eenvoudig berekend kunnen worden.

Toch ?

Ode aan de wet van Ohm= U = I x R

Men meet de spanning over de accu EN spanning over motor apart.
Hoi Nick, mijn lier heeft ook de mogelijkheid om op 2 verschillende aansluitpunten de spanning te meten. Bij mij is dat omdat de lier een ingebouwde regelbare weerstand heeft, om dus het spanningsvershil hierover (of waarde van die weerstand) te kunnen bepalen.

Michiel, men meet de spanning voor de stroominschakeling, en tijdens de stroom, maar wel beiden op de accu. Zie foto:

displays.jpg

• Spanning over battery voor inschakeling is 12,54 volt
  • Spanning over battery tijdens inschakeling is 9,74 volt
  • Spanningsverlies over battery tijdens de stroom is 12,54 - 9,74 = 2,8 volt.
  • De battery verliest dus 2,8 volt over zijn eigen inwendige weerstand zijnde 2,8 / 521,7 (is de gemeten stroom) = 5,367 mOhm (spijtig vermeld het kastje dit niet).
  • Buiten de inwendige weerstand van de battery is er de weerstand van de rest: kabels, contacten, motor. Zij krijgen die 9,74 volt over zich aan een stroom van 521,7 amp. Weerstand hier is dus 9,74 / 521,7 = 18,67 mOhm of 0,01867 Ohm (het kastje zegt 00,02)
  • Totaalweerstand van circuit (accu inwendig + rest) = 5,367 + 18,67 = 24,037 mOhm, inderdaad op de foto zegt het machientje dat ook. (op wat afrondigsfoutjes na). Uiteraard moet dit op hetzelfde neerkomen als 12,54 / 521,7.
  • Ik heb 1 vraag, wat staat die 0,01 daar rechts onder te doen? Voltage Um300. Voor mij een raadsel. Misschien heeft dat te maken met verschil tussen accuspanning en motorspanning zoals Nick zei?
Als ik fout ben, graag correctie, cheers, Jurgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
voor mij was het ook een reden om niet meer F3J te gaan vliegen omdat ik een kompleet team bij mekaar moet slepen daar heb ik geen zin in. in Borculo heb ik ook gelopen ofwel zoals iemand daar tegen mij zei de hele dag in de wei gestaan ik doe dit graag voor mijn club genoten maar ik zelf heb besloten om maar F3K te gaan vliegen daar heb ik het probleem niet.

En Lesley in Borculo ving ik ook al op dat een bepaald persoon dreigte te stoppen met in voering van lieren ik zou zeggen mooi doen zijn motivatie om daar te vliegen was ook niet hoog en dit was zonder lieren.

ik heb ook nog een vraagje

- hoeveel mensen zijn er nu al gestopt i.v.m lieren.??

-en hoeveel mensen zijn er nu bij gekomen door het lieren.??

gr. les

Lesley, dat kun je pas over een langere periode meten.
Mensen houden nu eenmaal niet van verandering, dus de weerstand is logisch. Ook zijn er verschillende doelstellingen, dat maakt het ook niet makkelijker.

Waarschijnlijk vallen er mensen af en waarschijnlijk komen er mensen bij. We zullen zien. :)

Hoewel ik thans geen wedstrijden vlieg, hou ik erg van F3J-vliegen. Ik werk quasi altijd in weekend (en in ploegen-system) en ben dus meestal op mezelf aangewezen, dikwijls in de week. De lier werd dus mijn grote vriend bij menig solitair vliegen. Ik ben nog nooit door mensenkracht omhoog getrokken :D. Jurgen.

lesley de lier is nog niet ingevoerd maar ik weet al van drie vliegers die mee gaan doen als de lier ingevoerd wordt en de mensen die er om stoppen heb ik een naam genoemd en ik krijg het vermoeden dat die persoon dat schreeuwd om de lier te boycoten.
Als ik Borculo ook kijk is het grote gros wat loopt ook niet meer de jongste ik zelf kan ook wel merken dat ik ouder word en toen ik zelf F3J vloog liep ik ook en dat vond ik nog al een belasting.
Sommige mensen moeten eens kijken in het belang van de sport ik denk dat lieren een ook iets eerlijke starten geven niet iedereen heeft jongspul bij zich om te lopen.

Ik denk dat door de invoering op termijn er meer mensen F3J gaan vliegen,
en als jij denkt minder zullen we dat zien.
Op internationaal vlak maakt het niet uit want ik neem aan dat je thuis ook traint met de lie

Back