Ik heb dat normeer-gedoe even gelezen, maar met een stroomtang de stroom aflezen juist na 0.3 sek vind ik nogal een uitdaging. Owee als het 0.1 of 0.4 sek is ??
Begrijpelijk is de neiging tot normeren, zeker als lieren het de énige lanceer middel is, zoals bij F3B.
Maar voor F3J? Ik ben zo vrij een stukje te tonen uit recentste RCSE over laatste WC 2008 Turkey, waar een groot verschil gezien is tussen de verschillende kracht van de teams hun trekkers:
Dave Kalamen and Kelty Johnson, the monster towman for the USA Junior Team were also towing for Team New Zealand. These two managed to blow up a carbon Pike Perfect on Launch. The plane was repaired with carbon cloth, CA and finishing resin. The plane flew again.
Kelly and Dave changed their towing technique at the request of Dave Beardsley, John Walter and Bob McGowan (all Junior team dads) and Joe Wurts at the request of the Kiwis.
In higher wind they would let the gliders stop them, but not give ground. They also started briefing pilots before each night on what the towers were going to do for the conditions and directed the pilots to watch their flex and fly the launch, because the towers cannot see what is golng on.
I hope you are beginning to understand a monofilament launch with big towmen and a great launcher in a big headwind is
way more powerful than anything you will ever see from a hermal Duration launch. These launches were downright violent! On a Thermal Duration winch, If you over load the winch, the winch just slows down. It Is Impossible for a ypical TD winch to put the forces on a plane that two monster towrnen can do in windy conditions.
Nota: dan moet je weten dat de meeste Thermal duration wedstrijden in amerika met 2 HP = 1,5 kW motoren gebeuren, en soms met 2.5 HP.
Ik wil maar zeggen dat het niet interessant is om door het jaar te trainen met een afgezwakte lanceermethode (door het normeren), om dan op bepaalde wedstrijden je vliegertje kapot te trekken omdat het er daar anders (krachtiger) aan toe gaat (kostelijke en mogelijk gevaarlijke toestanden). Ik ben al niet zo erg wedstrijderig maar deze dingen zijn geen reclame IMHO.
Zag ik onlangs dat (in Belgie) het leeft om toch een koers uit te zetten in F3J die afwijkt van F3B:
h) The complete winch equipment (battery, cables, switch and motor) must have a total resistance of at least 23.0 milliohms. Deze lijn werd doorhaald en vervangen door:
The motor must have a resistance of at least 15.0 milliohms (measurement will take place according to the 'old' principle until a new measurement device will be purchased by the F3J league). The allowed resistance may be obtained by adding fixed resistor or resistors between motor and battery. The design must not allow an easy change of the total resistance at the enz enz...
Cheers, Jurgen.