F3J met Lieren ?

Ik snap gewoon het probleem niet ...
Trainen er dan nog F3-J piloten zonder lier ???

Dus waarom het niet gewoon doortrekken ... het wordt gewoon eerlijker als je niet allemaal "beren" ter beschikking hebt.

Just the 2 cents van ne simpele belg

Laatst bewerkt:
Jurgen.

Die 0.01v op het kastje, daarvan waren de kabels niet aangesloten.
Je berekeninigen kloppen heel aardig.
Het leuke van de meter is dat je ook meteen de inwendige weerstand van de accu kunt aflezen. Mocht deze slechter worden dan zie in de loop van de jaren deze oplopen. Je kan dan de weerstand op de lier weer kleiner maken zodat je toch weer precies aan de 23 mOhm komt (en dus geen nieuwe accu hoeft te kopen).

(Mochten er lieren worden toegepast in het F3j gebeuren dan voorspel ik dat dezelfde groep vliegers boven aan zullen staan in de eindrangschikking. Wat er waarschijnlijk zal gebeuren is dat de spreiding kleiner wordt in de eindrangschikking. Voor de teams met " goede" lopers zal hun voorsprong kleiner worden omdat de teams met "slechte lopers" in principe nu net zo hoog kunnen komen.

In mijn ogen moet de beste vlieger winnen en niet diegene met de beste randapparatuur.)

In mijn ogen moet de beste vlieger winnen en niet diegene met de beste randapparatuur.)

Ha die Jeroen,

Een waarheid als een koe :) :)

Lekker allemaal starten onder dezelfde randvoorwaarden ( = lier) Dan weet je tenmiste ook dat een mindere start (lees vlucht) aan jezelf te wijten is en niet aan die twee mannen "daar voor".. Met die (genormeerde) lier kun je immers eindeloos oefenen.

Arno

Route naar wedstrijd terrein

Zoals beloofd, het wedstrijd terrein is op de hoek van de polderdijk en de Huizenbeemweg nabij Oss.

Vanaf A59, afslag 52, Oss. Blijf als maar recht door gaan dan kom je vanzelf nabij het vliegterrein. Bij het wedstrijdterr. parkeren we op het half verhardwegje in de bocht van de polderdijk. (Zoals vorig jaar).

De wedstrijd begint om ca 10.30 uur.

De battery verliest dus 2,8 volt over zijn eigen inwendige weerstand zijnde 2,8 / 521,7 (is de gemeten stroom) = 5,367 mOhm (spijtig vermeld het kastje dit niet).
Blijkbaar lieg ik hier een beetje, want door de afgelezen Motor resistance (00,02) af te trekken van de afgelezen Circuit resistance (24mOhm) bekom je battery weerstand = 4miliOhm.
MAAR aangezien de Motor resistance niet in miliOhm is uitgedrukt op het kastje verlies je wel heel erg veel aan nauwkeurigheid, 4 ipv de reële 5,367 mOhm, foutje van zo'n slordige 34% :puppydogeyes:.
Cheers, Jurgen.

Gisteren een prima relaxte lierwedstrijd gehad, 20 man aan de start.

Foto's van de wedstrijd en deelnemers zullen in overvloed te zien zijn op www.stootkop.nl, een paar foto's van liermetingen staan hieronder.

meting1.jpg

Dit was de eerste meting met "het liermeet apparaat"

meting2.jpg

En dit de 2e meting.

Deze metingen zijn aan het eind van de dag gedaan, de accu had er zo'n 20 starts opzitten en die is niet nieuw. Welke conclusie kan ik hieraan verbinden ???

Goed bezig!

Dat je goed bezig bent geweest!!!

F3J met lier in 2009 en ik kom erbij!
Gewoon, omdat ik het leuk vindt en een team samenstellen niet te doen is.
Hoor graag hoe en wat!

mvg,
Kees

f3J karel schreef : Deze metingen zijn aan het eind van de dag gedaan, de accu had er zo'n 20 starts opzitten en die is niet nieuw. Welke conclusie kan ik hieraan verbinden ???

Dat volgens het f3b reglement :

Je stroom veel te hoog is en dus je inwendige weerstand veel te laag.
Je accu zijn einde nadert. 7.15 volt overhouden is niet zo best.
(Normaal zit je rond de 9.7 v ( (9.7-7.15) * 578 A =best veel watjes die verloren gaan.)

20 starts aan 1 accu doen is een beetje veel (de f3b vliegers wisselen na max 10 starts de accu, die 9.7v uit het voorbeeld wordt dan niet lager)

Als je de lier een hele dag gebruikt, zal de motor warm worden en dus zal de inwendige weerstand toenemen...

Waren er veel deelnemers? Ook de harde f3j kern?

Je zit onder de 23mOhm, dus moet je zien of de lier geen ingebouwde regelbare weerstand heeft en die verhogen. Zoniet (of als die reeds op max staat) kan je steeds een uitwendige regelbare weerstand aan de batterypolen monteren.
Op deze site:
ERIPM | F3B | Fraisage / Accessoires
kan je zowel de weerstand als polen-motageset kopen.

Je battery heeft een 9mOhm inwendige weerstand, mijn Optima Yellow Top heeft slechts 3 mOhm (maar die staan bekend voor lage Ri's). Ik vrees dat mijn opstelling fel onder de 23 zit, maar ik hou van wat power, zo'n zonde om een weerstand in die kring te gooien, krijg het niet over m'n hart :?
Jurgen.

Beetje rekenen:
Stel ideale kring weerstand = 0,023 Ohm
Beginspanning battery (voor de test) = 12,5 volt
Stroom is dan 12,5/0,023 = 543,5 amp
Totale hoeveelheid aan power = 12,5 x 543,5 = ongeveer 6800 Watt

Stel normale battery aan Ri=0.005 ohm
Verloren energie in de battery is I² x Ri = ongeveer 1500 watt
22% Gaat dus al verloren in de battery, en dan gaan we nog wat extra weerstand bijvoegen ???

Ik begrijp wel dat normeer gedoe, iedereen gelijk is fraai, maar op den duur zit je aan 50% verloren energie, en dat terwijl een tweemans-trek veel sterker is. Er zijn dus binnen F3J 2 lanceermethoden zijn die heel sterk van elkaar afwijken wat betreft launch-power. Een remedie op het verschil te verkleinen zou zijn om die 23mOhm regel aan te passen, te verlagen.

Weerstanden, bah, ik krijg er wat van :)
Jurgen.

Ha Jurgen,

Het handigste is om een lier inclusief kabel etc. met minimale voorschakelweerstand te hebben (liefst geen).
Vervolgens regel je met de weerstand op de accu zo af zodat hettotale systeem op 23.01 mOhm uitkomt ;-) ( je gaat uiteindelijk op 23.5 mOhm zitten want mocht er een meting plaatsvinden van de wedstrijdleiding en je zit te laag dan krijg je zo'n lage score, een nul om precies te zijn)

Wat er in de praktijk gebeurt is dat je per persoon 1 accu koopt. Deze koop je gelijktijdig zodat de inwendige weerstanden vd accu's gelijk zijn. Op die manier kan je op de wedstrijd de accu's naar hartelust wisselen ( de kosten van de huidige lieraccu's zijn ongeveer de kosten van een goed servo)

Dank om uit te leggen hoe praktisch met die 23 mohm regel om te springen.

En toch vind ik die regel ongepast. (de waarde 23 dan)
Waarom? Hij komt uit een andere klasse van vliegtuigen, F3B.
Die toestellen zijn kleiner (soms wel effe 70 cm span) en met snellere profielen én met een ander reglement dat liertijd niet bestraft.

F3J is een ander vliegtuig met andere lier-regels, je gaat je F3J kist toch ook niet discus lanceren?

Een veel grotere kist met "dikker" profiel dat dan nog sneller omhoog dient te gaan (F3J: 3 sek, F3B: 10 sek), dat vraagt om aanpassing, meer power, die 23 moet omlaag ! :)

En nu stop ik met zagen, beloofd :)
Jurgen.

Jurgen, de discussie is een beetje dat de loopstarters zich benadeeld voelen door een lierstart. Dus minder weerstand (= meer kracht) lijkt me geen optie.

HA Jurgen,

Je hebt wel een goed punt over die 23 mOhm.
In mijn ogen moet het liersysteem zo zijn dat de lopers en de lierengebruikers even hoog komen. Op die manier gaat de beste vlieger winnen!
Of dit nu 23 mOhm 10 of 100 mOhm is maakt eigenlijk niets uit.

Dit is en kwestie van testen doen onder verschillende omstandigheden.

Jeroen, dat is een utopie. Je kunt altijd situaties verzinnen waar de een start methode voor- of nadeel heeft. Dat kun je alleen maar opheffen als iedereen met hetzelfde materiaal start.

correctie

Inderdaad is de vliegers vergadering op zondag 7 december !!!

"Meten is weten" is me vroeger geleerd, dus nu pas kan ik echt iets weten over de toestand van lier en accu nu ik een meetinstrument tijdelijk tot mijn beschikking heb.

Mijn lier is nog geheel zonder regelbare weerstand, de lier is zelfbouw en gaat al jaren mee als onmisbare starthulp. Nu het lieren in F3J in 2009 een feit gaat worden zal ik wat aanpassingen moeten doen. Dat is een uitdaging voor de komende winterperiode.

Back