F3K Contest-Tour in Brockhagen

Het is niet naast de deur maar nauwelijks 50 km verder als Dortmund.
Dit lijkt me een leuke gelegenheid de echte "top" eens aan het werk te zien. Zelf ben ik van plan er naar toe te gaan en mijn ogen eens goed de kost te geven. Zou natuurlijk leuk zijn wanneer er nog andere vliegers uit Nederland hetzelfde plan hadden en dan zelfs meedoen misschien.......
Info over deze wedstrijd op zaterdag 15 juli vind je op :http://www.contest-modellsport.de/2006/f3kAusschrBrockhagen2006.doc

Arno

Misschien.... heb eigenlijk een andere afspraak staan.

ps: Lees dat het in "Harsewinkel" gehouden word? of heb ik het nu helemaal verkeerd gelezen. (maar niet op het ikarus veld, toch?)
Harsewinkel weet ik ondertussen zonder kaart te vinden ;)

7. Chaos Modelling Cup HLG/F3K - Cup
Brockhagen

een kort verslag.

Mijn bedoeling was het om wat indrukken op te doen over F3K vliegen in Duitsland simpelweg
omdat daar een aantal wel héél erg goede vliegers wonen. En ik moet inderdaad zeggen; Oef,
er valt nog een heleboel te leren...........

Op vrijdagavond was ik samen met mijn zoontje, Timo, vertrokken richting Brockhagen. Na een rit
van ca. 230 km troffen we een leuk maar relatief klein veldje aan. Wel lekker kort gemaaid gras,
maar aan 2 zijden omringd door bomen. Kamperen konden we op het vliegveldje en naar goed duits
gebruik liet ook de verzorging van de innerlijke mens geen wensen open. Gekoelde drank en een barbecue
zorgden hier wel voor. Verse broodjes en koffie bij het ontbijt en ga zo maar door; prima geregeld.

Een paar proefstartjes diezelfde vrijdagavond maakten echter meteen duidelijk dat vliegen op dit veld
niet gemakkelijk was. De bomen rondom het veld zorgden voor behoorlijk wat turbulentie :(
Het veld van 11 juni, het Roosendaalse Veld, was in vergelijk hiermee laminair.........:):):)

Over de wedstrijd zelf kan ik kort zijn. 3 buitenlandingen zorgden bij mij voor evenzovele nul scores;
Mijn kistje is met 280 gram gewoonweg te licht om bij wat wind grotere afstanden af te leggen;
kan natuurlijk ook aan mijn vliegkunsten liggen wat ik zeker niet uitsluit :) maar dat was de wedstrijd dus.

Maar wat heb ik hier nu geleerd en gezien; het meest in het oog springende was wel dat de betere vliegers
eigenlijk hun modellen relatief vlak weggooien. Een ruwe schatting is dat ze hun kist weggooien onder een hoek
van maximaal 30 - 40 graden en die zeker niet verder laten oplopen als 60 graden. Wat ze hiermee bereiken is
dat hun modellen met een behoorlijk snelheid doorgaan van het stijggedeelte naar het zweefgedeelte.
Bij een meer vertikale worp moet je immers op het hoogste punt
"drukken" om de kist vlak te leggen en meestal is de snelheid er dan ook uit.
De weersomstandigheden waren in zekere zin wel te vergelijken met die van 11 juni trouwens. (wind en thermiek)
Wat dan nodig is om een bel te vinden, is het afzoeken van een zo groot mogelijk gebied. Deze starttechniek
maakt dat mogelijk....
Onder deze condities is het ook minder belangrijk een (super) lichte kist te hebben. Mittelbach die derde werd vloog met
een kist van maar liefst 400 gram en de nummers één en twee (Vogler en Kleinert) vlogen met kisten van
respectievelijk 320 en 360 gram..... Dynamisch vliegen is het sleutelwoord.

De hoogte die gegooid werd viel mij over het algemeen reuze mee (of tegen); Het gross van de lanceringen zal
zo rond de 40 meter gezeten hebben. Eigenlijk viel mijn ik met mijn Longshot niet eens zo uit de toon wat dat betreft.
Een mooi voorbeeld dat het dan op het vliegen aankomt is wel Eric Christensen (ontwerper en bouwer van BartBird)
Samen met hem heb ik de wedstrijd gevlogen. Eric's kist kwam zeker niet hoger als de mijne maar hij vloog net wat
safer zijn belletjes uit en eindigde verdienstelijk als zevende)

Het was aardig te zien dat er nogal wat eigenbouw rondvloog. Veelal gebouwd in clubverband maar er waren
ook enige "individuen"............ (in de goede zin des woords)
De eigenbouw toestellen waren over het algemeen schuim/glas of schuim/kool in vele varianten....
Natuurlijk waren er ook een boel "fabriekstoestellen". (nog één vlieger was er met een Longshot trouwens)
De Aspirientjes hadden de overhand maar er waren ook nog een aantal Fireworks en Kisal's aanwezig......
Geen enkele Turbo gezien trouwens; of dat te maken heeft met de duits-oostenrijkse rivaliteit weet ik niet!
Van al deze toestellen heeft op mij de Kisal de beste indruk gemaakt. Ergens een beetje een eigenaardige
kist met maar bitter weinig V-stelling en een wat groot uitgevallen romp. Maar bij elke piloot die met
dit toesel vloog was goed te zien dat met de Kisal flinke afstanden afgelegd kunnen worden bij een
heel goede glijhoek. Dit was zonder meer beter als bij de Fireworks en bij de Aspirientjes.

Al met al een zeer aangenaam en leerzaam weekeinde

Arno

mooi verhaaltje!

Moet wel spectaculair zijn geweest. Die 400 gram is wel bijzonder trouwens. Wel logisch dat dat beter vliegt met wind, maar toch.. 400 is wel veel.

Heb je toevallig nog foto's kunnen maken? of ergens via een website van de "locals" daar?

Mooi verslag Arno,

Die lanceertechniek is mij al eens opgevallen. Zelf durf ik het nog niet zo aan omdat mijn kist nogal eens een verschillende lijn laat zien bij de start. Zo gaat hij strak en zo moet ik een tikkie up geven. Als ik vlakker ga gooien ben ik bang dat ie snel grond raakt.

Dat gewicht wow 8O dat verbaast me, maar is wel weer een steuntje in de rug van de vele zelfbouwers :)

Ik heb begin dit jaar wat contact gehad met de webmaster van de Franse DLGsite. Gelukkig was zijn vrouw nederlandse want Frans dat ken ik absoluut niet!! Hij wist me te vertellen dat de Kisal de favoriete kist was in Frankrijk.

Nog SuperGee's aanwezig in het deelnemersveld?

Wat voor'n taken werd er gevlogen?

Van die 400 gram stond ik in eerste instantie ook te kijken maar als je zag wat die zwaardere kisten voor afstanden aflegden om een belletje te vinden...... Werkelijk fabuleus.
Het is echter dè manier om een belletje te vinden want de eerste 3 scoorden wel ergens iets van boven de 97%. Dan kun je het je niet permiteren om boven het veld te blijven hangen en te wachten op een belletje. Néé, dan moet je echt gaan vliegen om die bel te vinden en dat is precies wat de "echte" mannen deden.....

Hij wist me te vertellen dat de Kisal de favoriete kist was in Frankrijk.

Ik denk dat ik maar eens moet gaan sparen voor vlgd. jaar of zo......:)

Nog SuperGee's aanwezig in het deelnemersveld?

Geen enkele (Supergee infectie) :)

Wat voor'n taken werd er gevlogen?

1. Flugaufgabe :
- F3K - Flugaufgabe C : 3 aus 6
- Höchstflugzeit pro Wurf 180 sek.
- Rahmenzeit : 600 sek.
2. Flugaufgabe :
- F3K – Flugaufgabe D (Variante B) : 3 x all up - last down
- will heißen : gleichzeitiger Start (auf Kommando),
pro Flugsekunde -> ein Punkt
- Maximalflugzeit : 180 sek. (dadurch keine Rahmenzeit)
3. Flugaufgabe :
- F3K – Flugaufgabe H : vorletzter und letzter Flug zählt
- Maximalflugzeit : 180 sek.
4. Flugaufgabe :
- F3K – Flugaufgabe I : die fünf längsten Flüge zählen
- Wertung der fünf längsten Flüge, max. 120 sek. pro Flug
5. Flugaufgabe :
- jetzt fangen wir wieder bei Aufgabe 1 an !!!

In totaal 7 ronden !! Allemaal prima taken moet ik zeggen en er werd (natuurlijk) per groep gerekend; de beste van de groep 100% .....

Arno

Martijn Schoorl zei:
Met wat voor kisten werd er veel gevlogen dan?

Hi Martijn,

Er waren in totaal 26 deelnemers. Een ruwe schatting is 40 % eigenbouw,
35 % Aspirientjes, 15 % Kisal en overigen. Maar ik heb niet echt geteld:(

Arno

Het is echter dè manier om een belletje te vinden want de eerste 3 scoorden wel ergens iets van boven de 97%. Dan kun je het je niet permiteren om boven het veld te blijven hangen en te wachten op een belletje. Néé, dan moet je echt gaan vliegen om die bel te vinden en dat is precies wat de "echte" mannen deden.....

Ik was daar op de DLG-dag al wel verbaast over idd. De micro's (vooral die van mij) zijn niet echt een ster in het snel vliegen tegen de wind in. Maar toe ik bij de tenten stond tijdens een taak zag ik ver weg 1 rondjes draaien. Toen kwam er een andere relatief laag met een rotgang overvliegen. Ik denk, dat haalt ie nooit! Maar toch... Hop ver weg, ook die bel te pakken en hard omhoog! Das het echte vliegen idd...
Ooit hoop ik het ook zo te kunnen...

Net als met paragliden. De meeste blijven een beetje in de stijgwind van de helling hangen. Een paar durfen het dal in te vliegen en schieten dan ineens met een turbothermiekbel ver boven iedereen uit.

Ik was daar op de DLG-dag al wel verbaast over idd. De micro's (vooral die van mij) zijn niet echt een ster in het snel vliegen tegen de wind in. Maar toe ik bij de tenten stond tijdens een taak zag ik ver weg 1 rondjes draaien. Toen kwam er een andere relatief laag met een rotgang overvliegen. Ik denk, dat haalt ie nooit! Maar toch... Hop ver weg, ook die bel te pakken en hard omhoog! Das het echte vliegen idd...

Hi Sietse,

Inderdaad waren er op de DLG dag ook een paar van die situaties. Maar op die wedstrijd in Brockhagen werd èn veel vaker zo gevlogen èn waren de afgelegde afstanden stukken groter. Hier komt natuurlijk ook die besproken lanceertechniek om de hoek kijken.
Het leek ergens op F3J vliegen, werkelijk fabuleus.............

Wat ik trouwens nog vergeten ben te melden; we zaten op zaterdagavond gezellig met een aantal mensen te kletsen toen iemand uit het noorden van Duitsland (ben de naam kwijt) mij vroeg naar de belangstelling voor het F3K vliegen in Nederland. Dit omdat hun vlgd. jaar een wedstrijd wilden organiseren in Hude. Dat ligt tussen Oldenburg en Bremen. heb hem natuurlijk verteld dat die belangstelling er zeer zeker was en dat er een aktief groepje bezig was in het noorden van Nederland !

Arno

De micro's (vooral die van mij) zijn niet echt een ster in het snel vliegen tegen de wind in.

Daarom vond Theo ook de 2e OFA (die waar Martijn mee vloog) beter vliegen dan de eerste met de Apogee vleugel.
Het is dus zaak om je koorde niet te lang te maken.

off topic:
Je koorde niet te groot maken of je vleugelbelasting niet te laag?...
Dus 'zwaar' bouwen mag best (mits thermisch weer). En bij het bouwen dan wel heel goed letten op vormweerstand; alle uitsteeksels tot een minimum beperken.

Dus 'zwaar' bouwen mag best (mits thermisch weer).

Foei Eric,

Wat een uitspraak en dat nog wel voor een vrije vluchter :(
Een ding is uitermate belangrijk bij alle zweeftoestellen en dat is, dat hoe verder je bij het centrum van het toestel vandaan bent alles zo licht mogelijk moet zijn........ dit geldt vooral voor de vleugel(tippen) en voor de staartgroep. Elke verstoring immers moet gekorrigeerd worden en dat kost energie. Hoe zwaarder die vleugeltip of dat stabilo is, hoe meer energie het kost dat deel weer vlak te leggen. En de enige energie die een zwever "aan boord" heeft is hoogte !
Jij verward het zware bouwen met een hogere vleugelbelasting. Deze hogere vleugelbelasting bereik je door het toevoegen van ballast (op een plek zo kort mogelijk nabij het centrum van je toestel; daar waar lengte, dwars en hoogte-as elkaar snijden)

Arno

en bij windstil weer zonder thermiek is het toch nog steeds het beste om hem zo licht mogelijk te hebben lijkt me..

:) Sorry Arno ik zal het nooit meer doen... 8)
Ben benieuwd hoe 'zwaar' mijn eerste poging tot mini DLG wordt?
Zit nu te denken aan massieve houten d-doos (10 mm plank van 102 gram)
en dan ribben met dpp achterlijst en capstrips.
Daarbij nog een tank voor waterballast natuurlijk en in eerste instantie een 'gewoon' chuckprofiel (wijkt nauwelijks af van Drela als je niet te netjes schuurt...)

Back