F3M toestel electrisch

• Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
Owkey, na weeral veel te lang stil gelegen hebben, nog eens wat gedaan..

Volgende stap was dus een batterijplank maken.

Bedoeling is om boven het landingsgestel de batterijplank te leggen, op de hoogte waar de papiertape gekleefd was op de vorige fotos, hier heb ik weinig keuze, aangezien ik rekening moet houden met zwaartepunt :)

De volledige plank wordt demonteerbaar,
1. omdat het niet anders kan; op de plaats waar ik de batterijplank wil is de romp breder dan aan de cockpit opening, dus als je de batterijplank passend zou maken, gaat ze er op geen enkele manier in.. (vraag me niet hoe ik dat weet ;) )
2. altijd handig als ze er uit kan indien nodig..

Ik had eerst een plank gemaakt uit 3mm multiplex, maar enkel de plank woog al 190gr, en moest nog gelamineerd worden met carbon om voldoende stevigheid te geven. Aangezien we nog steeds volop op het gewicht aan het letten zijn, dan maar een nieuwe plank gemaakt uit 1,5mm multiplex, er vanuit gaande dat dit wel stevig genoeg zou worden na het lamineren met 6x 93gr cfk doek.
Niet dus...

BILD0539.jpg

Aangezien ik geen zin had om opnieuw te beginnen, en met het gewicht in het achterhoofd, heb ik dan maar een balsa kader gemaakt ter versteviging, zoiets ongeveer:
BILD0541.jpg

(buitenzijde 10x5, binnen 10x3)

Om voor nog wat extra stevigheid te zorgen, heb ik nog rovings tegen dit kader op gelamineerd (als dit lamineren is?)

BILD0544.jpg

BILD0545.jpg

Dat doe ik trouwens nooit meer opnieuw!! Man man man wat een miserie om die daar tegen te krijgen..
Ik ben er van vrij zeker van dat dit nu wel stevig genoeg zal zijn, maar we zullen zien, morgen, wanneer de epoxy droog is.. ;)
Gewicht: 109gr

Zo zo, lang genoeg liggen lambAllen lijkt me zo, niet? :p

De voorbije dagen bezig geweest met de steuntjes voor de batterij plank.. Dat was met mijn beperkte intelligentie geen gemakkelijke opdracht! ;) Maar het derde exemplaar is wel degelijk geworden!

Bedoeling was uiteraard om steuntjes te maken die 1. sterk genoeg waren, en 2. zorgden voor voldoende lijmoppervlak in de romp.

Hier een foto'tje van de afgekeurde exemplaren:
BILD0563.JPG

Het houten exemplaar was uiteraard niet sterk genoeg, en bleek onmogelijk te lamineren. het carbon-achtige stuk was een driehoekslat, maar ook hier sloot de carbondoek niet mooi op aan (ik heb hier geen mogelijkheid tot vacuum zuigen). Mijn derde "lumineus idee" was om dan maar een vol composiet steuntje te maken.

Eerst uit een isomo blok de juiste vorm gesneden en geschuurd als mal, zowel de positieve als de negatieve "mal". Hier op de foto maar 1 van beide, maar je ziet wel ongeveer wat ik bedoel:
BILD0589.jpg

Dan heb ik verschillend lagen CFK ( 8 )/GFK ( 12 ) gelamineerd in een bepaalde volgorde (2-3-1-3-2-3-1-3-2 ;)), en dit in die mal geperst m.b.v. gewichten. Hier heb ik helaas geen foto van.

Waar ik wel een foto van heb, is het resultaat:
BILD0558.JPG

1,2mm dik in het totaal, maar helaas niet torsie stijf genoeg. Ik had echter geen zin om weeral opnieuw te beginnen, dus heb ik dit maar als basis gebruikt om op verder te gaan, vooral omdat het -buiten bovenstaand probleem- wel heel erg sterk was!

Ik heb als lapmiddel 2mm triplex aan de binnenzijde gelijmd m.b.v. epoxy, en vervolgens driehoekjes ingelijmd (van de restjes van de motorsteun) om de hoek die de steun maakt nog wat extra stevigheid te geven. Dit is het resultaat:
BILD0559.JPG

BILD0561.JPG

BILD0581.JPG

Meer dan sterk genoeg denk ik, maar dat zal de toekomst uitwijzen.. ;)

Vandaag heb ik het zwaartepunt uitgemeten, dat overigens perfect overeen kwam met de berekening die ik destijds gemaakt had, en ervoor gezorgd dat de batterijplank ook effectief demonteerbaar is. Enkele foto's:
BILD0587.jpg

BILD0583.jpg

BILD0585.jpg

Vanwege het feit dat de steuntjes niet dik genoeg zijn voor inslagmoeren, heb ik gewone moeren (M4) verlijmd m.b.v. epoxy en microballoons.

Volgende stap is het inlijmen van de steuntjes in de romp, hier heb ik opnieuw gebruik gemaakt van epoxy in samenwerking met microballoons. Op onderstaande foto krijg je een goed beeld van de grootte van het lijmoppervlak:
BILD0588.jpg

Het geheel staat nu hiernaast te drogen. Morgen foto's van het uiteindelijke resultaat!

Had ik maar nen houten bak gekocht, dan was dit allemaal niet nodig geweest..

Tuuuurlijk wel! :rolleyes:
Laten we daar alleszin maar van uit gaan eh! En is't ni zo, dan is't ook zo ;)
Het resultaat ziet er wel vrij goed uit vind ik persoonlijk..
BILD0590.JPG

BILD0591.JPG

Als je accu's toch al zo mooi boven het landingstel zitten, zou ik nog 2 steunen maken die vanuit het midden van je accu plank meteen op die landingstel beugel rusten.

Dan wordt bij een landing een deel van de energy ook meteen op het landingsstel herleidt en niet alles via de zijkanten.

Zo zo, lichtjes high van de tin dampen, maar alle goudcontacten van de regelaar en accus zijn gesoldeerd..
BILD0592.JPG

BILD0593.JPG

De 4mm contacten die al op de accu's zaten zijn vervangen door 6mm exemplaren, en de losse kabels die er langs liggen zijn laadkabels..

Nu maar effe wat gaan buiten spelen met de vliegerkes ;)

WVR,

Heb ik ook al aan gedacht, maar dan vooral voor figuren met veel negatieve G's (Full gaas neg snap's, knife edge spin, ..)

Probleem is (of dat denk ik toch tenminste) dat je bij een harde landing ofzo een hefboom maak van 10cm lang met 3kg op het uiteinde, en ik vrees dat het landings gestel er dan misschien wat rapper onderuit zal schieten.. Maar ik denk er nog over na!

Wat ik ook nog vergeten was, is het gewicht van de volledige constructie voor de batterij; dat is nl. 185gr.

Nog te doen; 1 multiplex stekker voor de rolroeren solderen, servo's afstellen, en een 29x10N zien te scoren.. (maar die zou ik evt. ook wel van mijn EF yak kunnen "lenen")

>Note to self: Buy some decent velcro! ;)<

Mss toch nog maar ergens carbon staafjes/buisjes kopen en daar draad in tappen, zodat ik nog een verbinding heb van de schroeven van het LG naar de Batt plank, kwaad zal het nooit kunnen, en heel veel zwaarder wordt het er ook niet van.

ipv klittenband (velcro) kun je voor dit soort maten pakketten volgens mij beter werken met plankjes en breekboutjes.. dus midden tussen de packs op rij bv. 4 inslagmoeren 4mm, en dan bovenop 4 dwarsplankjes met een breekbout erdoor.

ipv klittenband (velcro) kun je voor dit soort maten pakketten volgens mij beter werken met plankjes en breekboutjes.. dus midden tussen de packs op rij bv. 4 inslagmoeren 4mm, en dan bovenop 4 dwarsplankjes met een breekbout erdoor.

Inderdaad, dat systeem heb ik ook al eens gezien, als je er goed aan kan met een schroevendraaier is het ideaal...

Das ook van "als't kalf verdronken is, dansen de muizen op tafel" of zoiets eh ;)
Die aanpassing ga ik niet meer doen.. de 4x6s accu's worden 2 set's van 2x6s (zoals ze op de vorige foto liggen, er tussen zit ook velcro), en elke set krijgt 2 van die velcro straps (die dingen met zo een oog aan) van een degelijk merk aan de voor- en achterzijde. Dat zal wel voldoende zijn..

Das ook van "als't kalf verdronken is, dansen de muizen op tafel" of zoiets eh ;)

Pintje en nog is proberen :p

Die aanpassing ga ik niet meer doen.. de 4x6s accu's worden 2 set's van 2x6s (zoals ze op de vorige foto liggen, er tussen zit ook velcro), en elke set krijgt 2 van die velcro straps (die dingen met zo een oog aan) van een degelijk merk aan de voor- en achterzijde. Dat zal wel voldoende zijn..

Let's test :p binne 3 weke?

Bij mijn extra is de 11s op deze manier vast gezet met twee eigen gemaakte
bandjes, met klittenband (velcro, eindelijk een woord wat in het Nederlands
een betere omschrijving geeft, van het voorwerp :-) ) aan het uiteinde (
breedte van de twee accu's. http://img512.imageshack.us/img512/3149/accupack.jpg
accupack.jpg

Let wel ik heb ook klittenband (velcro ) op de accu gelijmd en op het plankje.
Hier door zit die dus dubbel vast. Ik heb hier nooit problemen mee gehad.
In mijn Sbach zet ik de twee pakketten vast met ieder 1 M5 inbusbouten.

Bart,

Is velcro niet een merknaam van een klittenbandproducent? (leuk woord voor scrabble).

Ik gebruik zelf voor mijn 10s packs straps van het merk pure-tech, en die bevallen mij erg goed. 'klitten' goed en slijten niet snel. Zijn bandjes met een kunstof 'keerlus'. Hiervoor had ik straps van Graupner, van die straps waar er een oog in het klittenband zelf zit. Die werkten de 1e 50 vluchten goed, en toen stapte de accu in de vlucht uit. Slijten dus vrij snel.

//edit
ja dus:
Velcro - Wikipedia, the free encyclopedia
Velcro is the brand name of the first commercially marketed fabric hook-and-loop fastener,[1] invented in 1948 by the Swiss electrical engineer George de Mestral. He patented it in 1955 and refined and developed its practical manufacture until its commercial introduction in the late 1950s.

The word Velcro is a portmanteau of the two French words velours and crochet, or "hook".

Ik heb er hier overlaatst van 3M zien hangen in de lokale DHZ, iemand die al geprobeerd?
Pure-tech heb ik opgezocht, maar er stonden helaas geen afmetingen (lengte) bij op de site die ik gevonden heb tussen alle waterfiltertechnologie-sites :) Adresje?

ps: ik haat servo's afstellen! :(

Back