F4C en Sportschaal Wedstrijden 2009

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Zo de kop is er weer af en de eerste wedstrijd is al weer gevlogen 17-Mei bij de BLC te Tilburg.

De dag begon wat regenachtig maar doordat de buienradar droog weer voorspelde ging het gewoon door. We geven niet zo snel op.

Het werd later op de dag wel wat winderiger maar er was prima te vliegen.

helaas zijn we door de verlate start niet verder gekomen dan 2 vluchten, maar een ieder was daar tevreden mee.

Heb wat plaatjes geschoten in de hoop dat ik hier nog wat meer zieltjes kan winnen:rolleyes: dus heren durf het bijna niet te vragen :mrgreen:

1eschaalwedstrijdblc175.jpg

1eschaalwedstrijdblc175r.jpg

Jawel Han was er ook bij en viel nog in de prijzen ook met de Beech.

1eschaalwedstrijdblc175q.jpg

1eschaalwedstrijdblc175c.jpg

1eschaalwedstrijdblc175w.jpg

1eschaalwedstrijdblc175e.jpg

Henry geniet van zijn welverdiende pauze als vliegjurylid een hamburger gaat er altijd wel in.

1eschaalwedstrijdblc175k.jpg

1eschaalwedstrijdblc175g.jpg

De Puppeteer van Robin omgebouwd naar een Sopwith Strutter en moet zeggen een heeeel leuk kissie.

1eschaalwedstrijdblc175z.jpg

1eschaalwedstrijdblc175p.jpg

Nu nog in het oude schema.

1eschaalwedstrijdblc175n.jpg

1eschaalwedstrijdblc175t.jpg

1eschaalwedstrijdblc175m.jpg

1eschaalwedstrijdblc175a.jpg

1eschaalwedstrijdblc175j.jpg

1eschaalwedstrijdblc175apx.jpg

1eschaalwedstrijdblc175zok.jpg

Ton

Prachtig Ton,

Er moeten toch voldoende deelnemers zijn te vinden in dit "Vliegende schaalmodellen" forum gedeelte.

Ik denk dat je de geldende regels voor model en eisen aan het model eens moet uitleggen.

Zeker 50% van dit forum-gedeelte kan meedoen denk ik...............:cool:

Prachtige fotoserie trouwens, van houtje/touwtje kist tot straaljager, alles was aanwezig.............:D

Groet Peter.

Het was weer een gezellig dagje zo te zien.
Maar als ik me niet vergis was het ook een wedstrijd ??
Is er ook een rangschikking ???;)

Peter,

Dank je en ja er zijn al forumleden die meedoen maar dat mogen er zeker meer zijn.
Ook jij bent natuurlijk van harte welkom.
Gaat me ook wel lukken hoor blijf net zolang zeuren en mekken toch ze een keer meedoen.

Ja heb er zelf ook aan lopen denken om het wedstrijd gebeuren als tutorial er in te zetten, het is veelal het niet weten wat er gevraagd wordt dat de mensen doet afhaken.
als ze dan een keer meekijken of meedoen blijkt het allemaal mee te vallen en komt er vaak een vervolg.

Ton

Heren,

Geloof me Ton doet alle moeite om er extra mensen bij te krijgen...ik heb het al een paar keer moeten aanhoren....
Misschien toch maar eens de Spitfires gaan invliegen.

Inderdaad wel interessant om de regels en oefeningen een keer te kunnen bekijken.

Tom

HAHAHAHAHAHAHAHA zolang je maar niet over Elektrische .....begint vind ik het allemaal perfect Ton. ;)

Bedankt voor de link, ga ik zeker aandachtig lezen.

Tom,

Dat is ook toevallig dat je het over elektro hebt, moet zeggen dat de Jury en vele andere bijzonder verbaasd waren over die Beech van Han.

Ton

... die Beech van Han.

Die klonk alsof er een paar echte radials door de lucht bromden.

Het zijn electro motoren, je hoorde vooral propeller-geluid, maar misschien was het geluid wel realistischer dan het met brandstof motoren had kunnen zijn ... zo vroeg dit jurylid zich af.

1eschaalwedstrijdblc175e.jpg

Henry geniet van zijn welverdiende pauze als vliegjurylid een hamburger gaat er altijd wel in.

Een mens kan ook niet even rustig eten, he? ... een broodje kroket was het trouwens.

Laatst bewerkt:
Heren dat zijn mooie positieve geluiden.
Mijn dank daar voor.
Ben ik nu voor altijd verlost van het soundmodule syndroom
van Ton.:p:p

Speciaal even voor Ton.

Groeten Han.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo;

Zeer mooie modellen zeg.
Je zou zowaar goesting krijgen om ook zo'n mooie 2 dekker te bouwen.
Zijn dit voornamelijk ouwdozen of gebouwd van plan.
Wat zijn de afmetingen /schaal van deze vliegtuigen normaal?

Grtz...

Marc

Han
Heren dat zijn mooie positieve geluiden.
Mijn dank daar voor.
Ben ik nu voor altijd verlost van het soundmodule syndroom
van Ton.:p:p

Speciaal even voor Ton.
Hoho niet zo snel tevreden zijn want het klinkt al snel beter dan het brandstof motoren geluid:p. Hoewel je Beech nu al mooi klinkt:D kan het altijd nu beter en realistischer:cool: en jawel dat doe je met zo'n geluidssysteem:mrgreen:. Dus Han nog even doorzetten voor het beste resultaat:mrgreen:.

Je hebt zelf het bewijs er al bijgezet klinkt toch super die Spitfire , ME108 en Corsair.

Marc,
Je zou zowaar goesting krijgen om ook zo'n mooie 2 dekker te bouwen.
Wat houd je tegen gewoon doen heb je al iets op het oog:mrgreen:.

Zijn dit voornamelijk bouwdozen of gebouwd van plan.
Wat zijn de afmetingen /schaal van deze vliegtuigen normaal?
Het kan eigenlijk allemaal van bouwkit, tekening of eigen ontwerp.

De modellen die je hiet ziet zijn van van twee wedstrijd klasse de Sportschaal en F4C.

Sportschaal
klasse van alleen vliegen wat daarbij zowel als opstap klasse dienst doet en voor modellen waar geen voldoende documemtatie van te vinden is. In deze klasse vliegen dus arf , bouwkit, eigenontwerp etcetc door elkaar. Het model zelf wordt niet beoordeeld of schaalzuiverheid wel wordt dat in het vliegen mee genomen met de beoordeling als vluchtrealisme. Het formaat wordt bepaald door het maximaal 25 kg startgewicht en als je daar onderblijft is dat oke.

F4C
Van de F4C modellen Koolhoven / Beaver / Fly Baby / Grummen Tigercat en Mustang en F16 die je op de foto's ziet, alleen de F16 een kit en de Mustang van een Brian Taylor tekening de rest is allemaal eigenontwerp. De limiet voor deze klasse is 15 kg startgewicht, dus hoe lichter je kunt bouwen hoe groter je kunt gaan. De modellen worden statisch op schaalgetrouwheid beoordeeld en worden daardoor veelal zelf ontworpen, omdat kits of tekeningen niet altijd kloppen met de kist die men wil bouwen. Weet niet alle spanwijdte van de modellen die daar staan maar dacht dat de grootste de Beaver zo rond de 3,5 / 4 meter spanw heeft. Dat je met een kit en een model van tekening kust winnen is zeker het geval de MUstang is eerste geworden en de F16 tweede.

Ton

Hallo;

Bedankt voor Uw antw Ton.
Is al iets duidelijker.
Zelf hou ik het meest van de mooie 2/3 dekker.
Is er iemand die mij wat meer op weg kan helpen?
Zelf ben ik meer een bootjesman,maar vliegen was altijd mijn droom,nu wil ik er wel mee beginnen.Liefst zelfbouw.

Grtz.....

Marc

Marc,

Graag gedaan en ja dacht al zoiets had gezien in je profiel dat je meer in de schepen zit.

Gaat het jouw om alleen het bouwen of wil je ook zelf gaan vliegen.

In sommige gevallen is een teamverband van bouwer en vlieger ook een prima optie, wil je leren vliegen dan moet de dubbeldekker wachten en is een trainer model de eerste keuze.

De noemer 2/3 dekker is erg ruim begrip en zijn geschat zo'n 10.000 verschillende vliegtuigen welke in aanmerking komen en misschien nog wel meer.

Vraag is dan ook heb je een bepaald vliegtuig in gedachten bijv sport, kunstvlucht of 1e WW of 2e WW of etcetc.

Je bent ook van harte welkom in Dordrecht om je opties eens door te nemen.

Ton

Hallo;

Bouwen doe ik zeer graag,maar ik zou toch ook willen leren vliegen erbij.
Ik ben van plan om te leren vliegen tijdens de bouw van het gewenste toestel.
Graag zou ik een toestel willen bouwen van woI of tussen de wo.
Liefst zie ik een toestel met zo'n strooien mand op de neus met vleugels erachter.Ik weet de naam niet ervan maar het was alvast van het begin van het vliegen tijdens woI

Grtz...

Marc

Marc,

Heel verstandig haal snel even een arf trainer model dan kun je nog mooi deze zomer leren vliegen.

Wat dacht je van deze DH2 bedoel je die of zit ik helemaal verkeerd.

2f9538a0.jpg

1e WW is trouwens wel heel mooi spul om schaal te bouwen kun je je lekker uitleven op de details.

Ton

Dat ben ik helemaal met je eens Ton(zo'n DH2 heb ik ook nog staan om te bouwen maar heb geen tijd voor alles tegelijkertijd);)
Gaat goed komen over een tijdje(ik heb tijdens dit reageren ineens een geniaal idee!:mrgreen:

Mvgr hans

Liefst zie ik een toestel met zo'n strooien mand op de neus met vleugels erachter.Ik weet de naam niet ervan maar het was alvast van het begin van het vliegen tijdens woI.

Een vliegtuig met een rieten mand voorop was er volgens mij niet ... bedoel je echt riet?

De Airco D.H.II die Ton al noemde of de Caudron G.III?

0062%20CAUDRON%20type%20G-III.jpg

Of de Voisin III?

voisin-1.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo;

Ik bedoelde inderdaad zoiets als de eerste foto.
Maar toestel 2 is inderdaad ook zeer mooi.

Grtz...

Marc

Back