weg naar Dalfsen
hopelijk allemaal een goede vliegdag gehad?
mijn weg was wat minder gemakkelijk, maar wel leerzaam. Vanochtend richting Dalfsen, kom in Dalfsen aan, gereedschapskist vergeten met daarin de 2e ontvanger (35hHz, kanaal 67). Dus geen tijdsregistratie. Dat was de druppel. Omgedraaid, daarna Gert-Jan nog gebeld en afgemeld en door naar huis.
Hoe kwam dat zo: na de laatste wedstrijd op zondag mijn RW2b gecrashed. De RW2b dook opeens over een vleugel weg in het mais. Raar, overkomt me eigenlijk nooit meer. Flinke schade aan de vleugel. Vleugel gerepareerd. Nw romp besteld. Eerste vlucht na reparatie, op precies dezelfde locatie, ineens totale controle kwijt, als een rotte appel valt de RW2b uit de lucht dit keer niet bij een "overtreksnelheid"". RW2b komt in de slootkant/zachte prut. Romp nog oke, maar vleugel behoorlijk beschadigd, waarschijnlijk toch extra schade op de zwakke plekken van de eerste crash. Rw2b dus overleden. Oke.
Dalfsen komt dichterbij dus snel de Flash F5b van Wim tevoorschijn getoverd. Want ik wil toch meedoen in Dalfsen. Eerste start beetje wild maar vliegt verder prima. Uitslagen beetje te groot. Je hoort de Flash wel veel meer dan de Rw2b. Op grote hoogte ailerons ""up"" uitgeprobeerd voor de landing (geen flaps). Werken goed! Ailerons weer in, Flash valt als een rotte appel in een vrille over een meter of 50 uit de lucht. Niets meer te sturen!

Alles kapot. Wat is hier aan de hand. Stuurfout? Snelle servo's de oorzaak? Ailerons te snel weer terug in hun oorspronkelijk positie en daardoor loslating? Mijn piepschuim Rookie (les kistje geplaned voor mijn dochter) tevoorschijn gehaald. 2.4Gz ontvanger erin, alles lijkt normaal totdat, motor aan, motor uit, motor aan. Zonder dat ik iets doe. Dan maar snel landen. Accu blijkt helemaal nog niet leeg (nog 75% vol). Regelaar niet warm. Is mijn jeti zender module wel oke? Dalfsen komt dichter bij. Rondgebeld, verder geen nieuwe jeti module beschikbaar, uiteindelijk een nw module besteld bij Conrad (Gen2). Maar dat duurt nog even voordat die binnen komt. Dan maar overstappen op 35 Mhz. Dat is tenminste safe. (dacht ik)
Mijn oude vetrouwde Raketenwurm 1 van stal gehaald met gerepareerde vleugel van mijn laatste crash 5 jaar geleden (in een boom gevlogen). Snel opgebouwd, want Dalfsen komt dichterbij. Tjonge wat vliegt zo'n RW1 makkelijk en mooi, wat laat ie zich makkelijk sturen door de eerste 4 rakken. 2e keer omhoog, eerste 2 rakken oke, 3 rak: geen reactie op de roeren, ... tjak het mais in. Flinke schade. Vergeten de antenne uit te trekken op 35MHz. Oei wat stom.

Dalfsen komt dichterbij.
Last but not least mijn laatste hotliner opgebouwd: RW F5F met wel hele smalle romp. Ik heb daar eigenlijk geen lipo's voor beschikbaar. Heb nog wel 2* 2200 45C TP van het pylon racen van vorig jaar. Een van de twee blijkt behoorlijk leeg, is die nog wel oke?. Dalfsen komt dichterbij. Dus hup opbouwen maar met Fun500-38 en 4S 2200, stroom gemiddeld 135 amps. Eerste vlucht oke: wat vliegt dat mooi, zo'n F5F kist. Breek de afstands taak na 2 min. af om de accu te sparen. Krijg halverwege de thermiek taak wel een rare tik. Kan toch geen thermiek zijn? Zo heftig? Na 10min. landen zonder motor te gebruiken. Prima. Wel 30m over het doel. Accu's aan de lader, 1 van de accu's 1250mah, de andere 1400mAh en blijft heel lang op 0.2A laden. Da's niet goed. Plus e.e.a. wordt erg krap in capaciteit voor een echte wedstrijd. Verschillende winkels rondgebeld. Geen 2S 2400/2600 >35C lipo's op voorraad. Meer dan 2600 2S past waarschijnlijk niet onder de regelaar.
Inmiddels laatste vrijdag voor de wedstrijd. Dan maar met de 2200 45C TP naar de wedstrijd in Dalfsen. Nog kleine ontvangerschakelaar ingebouwd, want dat is wel erg handig voor een wedstrijd. Naar het veld voor de 2e vlucht, zender aan; helemaal niets?! Heb ik de zender aan laten staan? Terug naar huis, zender aan en hij doet het weer?! Zender accu gechecked: stekkerje valt bijna uit zichzelf uit de zender. 8O Totaal geen klemkracht. 1 + 1 = 2? Of toch allemaal domme stuurfouten. Ik weet het niet. Zenderaccu los aan de lader. Haal er maximaal 300mAh uit. Niet goed. Inmiddels vrijdag avond 20:00u, snel naar de winkel in Eindhoven, nw zender accu gehaald. Verspaget heeft ook 2 2S 2450mAh flightpower accu's, passen helaas net niet. Checklist gemaakt voor de volgende ochtend. Rit naar Dalfsen is appeltje eitje. Kom aan, toch de gereedschapskist vergeten, terwijl ik de inhoud nog heb staan checken. Ik weet zeker, als ik het veld opstap gaat de RW F5F de luchtin. Zoiets kan ik gewoon niet laten. Verstandig stemmetje zegt: niet zo slim.... concentratie is helaas op! Dat gaat niet goed komen. Dat was voor mij Dalfsen. Ben wel heel dicht bij geweest.
Hoop dat e.e.a. niet besmettelijk is en dat jullie een mooie dag hebben gehad. Richt me op de vakantie: komende 2 weken Tjechie met de familie, en daarna weer volle focus op de volgende wedstrijd. RW4 is nog in bestelling, ik heb inmiddels een idee voor meer accu capaciteit in de RW F5F en er ligt een nieuwe Blizzard te wachten op wat extra carbon. Vraagt wel wat doorzettingsvermogen dat F5B gebeuren,
Ronald