F5B Eurotour 27&28 juni in België

Links sta ik, rechts staat Jos, ding zonder vleugels is een Avionik romp.
Vleugels zitten er alleen maar aan om hem beter te zien in de lucht.

a2616743-57-DSCF8146.JPG

en de tijdwaarneming / vliegplek

a2616744-250-DSCF8148.JPG

GJ

Hallo ,
Ik vlieg met pletti HP 220/37/A1 P6 7:1 gearbox met 6S Flightpowers EONX30-3350.
Als controller gebruik ik de Marcus 200A .
De cellen heb ik slechts drie weken.
De prop die ik gebruik is degene die Sergey Anshin gebruikte in Ukraine. Volgens Stefaan De Houwere zou dit een 17x 21.5 zijn.
Die heeft deze nagemeten.
Als mijn Batterijen op 20 graden zijn als ik vertrek heb ik max.29 sec. motor.
zijn ze warmer bv. 30°, dan heb ik maar 27 sec. motor.
Ik ben in heist toch telkens toegekomen.
Ik hoop dat ik binnen twee weken in Wetzlar mijn prestaties kan evenaren.

Om de duitsers te verslaan moet je heel veel trainen en een goede helper hebben (zoals ik heb, he Willy) wij zijn al vele jaren actief in het F5 wereldje.
Wij gaan ook naar zoveel mogelijk wedstrijden om telkens wat meer ervaring op te doen.

natuurlijk een dossis geluk helpt ook wel.
Ik hoop dat er door deze wedstrijd in Heist toch wat meer interesse is gekomen in het kleine F5 wereldje en hoop jullie nog vaak tegen te komen op wedstrijden in de toekomst.
Luc

Laatst bewerkt:
Luc,

Heel mooi.

Ik had al gezien dat je een B08 vloog met Bananen prop. ;)

Leuk dat het met een Markus 200 goed gaat. Ze hebben nog grotere versies maar dat is dus duidelijk niet perse nodig. Goed nieuws voor ons wat betreft kosten.

Ik wou dat ik een setup had met 28-30 motor seconden. Op dit moment alleen 24 of 34 mogelijk met mijn combinaties. Maar dat ga ik wel zsm veranderen.

Geloof dat er wel wat mensen warm lopen nu voor F5B in Nederland. Zeker het feit dat jij die Duitsers hebt verslagen met apperatuur die je gewoon kan kopen is erg aantrekkelijk voor een geinterreseerde.

Tot snel.

Jos

Luc,

Heb jij nog een langzame oploop van het gaskanaal ingeprogrameerd? Of een langzame start in de regelaar?

Wim, dank voor de foto's.

Jos

Jos,
Ik heb geen langzame oploop geprogrameerd.
Ik gebruik wel een twee standen schakelaar voor het gaskanaal.
deze gebruik ik eigenlijk enkel om in het begin te starten met halfgas en als ik aan mijn duurvlucht bezig ben om de startstroom een beetje te reduceren bij het aanzetten van de motor.
zo heb ik iets meer motortijd voor de duurvlucht.
Luc

Luc,

Heel goed. Hoe ziet dat er precies uit met die twee standen schakelaar en het aanzetten tijdens de duur taak? Moet jij dan 2 schakelaars overhalen of hoe werkt dat?

Allemaal erg interresant!

Ik heb recentelijk de "switch" gemaakt van Castle Creations software 1.56 terug naar 1.23 en daarbij kwam naar voren dat de software opties via de USB kabel (oploop snelheid en rem instellingen) wat anders zijn en ook anders werken.

Zo is bij 1.23 er keuze uit 3 oploop snelheden en dat maakt een enorm verschil vergeleken met 1.56 waarbij deze instelling eigenlijk niks uitmaakte.

Ik vlieg nu met de middelste oploopsnelheid waarbij ik nu 24-25 second motor looptijd heb en geen overtrokken propellor. Voorheen was dat slechts 21-22 seconde en de prop overtrok vaak. Heb nu zeker 10 vluchtjes gemaakt (sinds net voor Berg op den Heist) met deze instellingen en de regelaar doet het nog, wordt er ook niet warmer van.

In Kiev vlogen de Americanen rustig rond met 50% gas (of dergelijk percentage) tijdens de duur taak. Ze waren blijkbaar niet bang voor een regelaar brandje. Steve Neu had wel een regelaar probleem tijdens 1 vlucht maar zij dat dit kwam door water schade.

Heb jij ook de wat oudere Sergey prop? Hoe verhoud deze zich wat betreft diameter en vermogen/motor loop tijd?

Jos

Jos, lijkt me dat Luc op de ene stand 50% gas heeft en op de andere stand 100%.
Idee van een gasknuppel maar dan met 2 standen.

@Luc, je kan een Markus regelaar helemaal custom instellen, op de milliseconde, aanlooptijden, aanloopsnelheid en ook de remtijden en remsterkte.
Ik neem aan dat je dat ook gebruikt maar als je 2 standen gebruikt, heb je dan een korte aanlooptijd ingesteld of ook daar nog een vertraging in?

Grts Gert-Jan

hallo ,
ik schakel eerst iets meer als halfgas en dan pas volgas.
De schakelaar die ik gebruik is een gewone drie standen schakelaar.
Onder gas dicht, midden iets meer dan half gas, boven volgas.
ik heb altijd de korte aanlooptijd ingesteld.
Anders duurt het te lang voor je speed opneemt, elke seconde of halve seconde telt tijdens het basen vliegen.
Ik heb in het begin ook gevlogen met de copy van Pils zijn propellor die Sergey heeft nagemaakt ( 17x17 smal).
Met die prop had ik met de oude flightpowers EVO30-3200-6S
33sec. motor
met de nieuwe packs EONX30-3350-6S had ik met die prop 31 sec. motor. Maar het belangrijkste, met die schroef zat ik altijd rond de 44 basen.
Met die banane prop heb ik maar 29 sec. motor maar drie basen meer.(47 basen) met de EONX30-3350-6S.
Die schroef lanceerd het model enorm snel.
Ik heb ook een toerenteller in mijn model steken en de prop doet gewoonlijk tussen de 7500 tr/min. en 7800 tr/min.

groeten,
Luc.

Luc, jammer dat ik je niet heb zien vliegen. De data van de competitie computer suggesteerd wel dat die kist van jou heel hard gaat van A naar B!

Ik vraag mij dus alleen af hoe veel hoogte jij nog hebt bij base B.

Zou graag zo een nieuwe bananen prop proberen, maar ja, moeilijk te krijgen.

Jos

Hallo, ik heb eens gekeken in mijn databestand van de unilog.
Voor 4 Basen ga ik ongeveer op 80m in de bij base A en eindig op 120m bij B.
Voor 6 basen ga ik op ongeveer 130m in bij base en eindig op 160m bij base B.
Ik wacht nu ook al 8 weken op een reserve banane prop.

Grt.
Luc

Luc,

Dat klinkt mij goed in de oren. Die nummers komen er bij mij ook altijd min of meer uit voor een goede vlucht.

Kan jij anders nog zo een prop extra bestellen? En die dan aan mij door sturen? Dat zou echt toff zijn. Ik kan je nu al via Paypal betalen.

Jos

Jos,
Ik zal eens horen of hij er nog 1 klaarheeft en of mijn pakje al opgestuurd is.
Als het pakje al onderweg is kan ik ook geen meer bestellen.

groeten,

Luc

Jos, ik heb ook net weer contact gehad met Sergey, als Luc zijn pakje al onderweg is kan ie met mijne mee.
Ik bevestig de bestelling volgende week dus je hebt nog even de tijd.

GJ

GJ, wat ga jij bestellen dan?

Ik moet zeker zo een prop hebben en twee is ook niet erg dus bestel er maar 1 voor mij en dan zie ik wel wat Luc nog kan regelen.

:)

Sergey moet dan even je setup weten, dan stemt hij de prop daar op af.
Wat ik ga bestellen?
Oh, ik was gewoon even bij aan het kletsen met hem.
Heb hem vorig jaar al eens gesproken over modellen en de prijzen.
Ik hoorde zulke exotische verhalen maar die blijken niet te kloppen (levertijden en prijzen).
Aardige vent, best wel humor.

Maar mail me effe je setup, dan geef ik dat aan hem door.

GJ

Hallo Jos,

Ik heb vandaag mijn pakje gekregen.
2 props en een 300A controller.
1x 17.7x20 Ukraine model en 1x 17x20 oud model.
Het uittesten zal iets voor na volgend weekend zijn.
Dit weekend is er de wedstrijd in Wetzlar (D).

grts,

Luc

Back