F5B meeting verplaatst!!!!!!

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 22 mrt 2009.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel.

    De servokabels zijn zo licht... de servo's absoluut niet zwaar belast.
    Het heeft geen zin om op dunne kabel, dikke kabel te solderen, tenzij je niets anders voorhanden hebt.

    Theoretisch... Hoe lichter de kabelmassa, des te minder spelen de G-krachten een rol op het goedje.. zou je zo zeggen...

    De twisted cable die ik van 2ehandsRC heb afgenomen is prima spul.
    Bestel er wel een setje krimpkouzen bij (gaat per 0,50 meter) van diverse diameters, om de dunne draden op de soldeerpunten te kunnen isoleren.

    Heel erg kostbaar is het spul daar ook niet.... Vandaag bijtijds bestellen is morgen geleverd...

    Had iets van 3 meter MPX en 3 meter Graupner kabel aangeschaft (kleurstelling). Meer dan genoeg voor eventjes.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2009
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat is niet helemaal waar, als je een lange lengte dik hebt met een kort stukje dun eraan dan is de weerstand/verlies over die kabel wel minder dan een lange dunne kabel. Dus een je dunne kabel met een dikke verlengen heeft wel nut.

    Wat betreft doorbranden heb je wel gelijk, maar dat zal toch niet gebeuren, je zou 0,1mm² nog niet doorbranden.
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hahaha ik brand ALLES door! ;)

    Ik denk dat ik maar gewoon het een en ander bestel. Dan maar kijken welke ik ga gebruiken als het zover is.

    GJ, heb je de romp mal al af? ;)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad heeft Nando gelijk, beter een klein stukje dun draad dan alles dun.
    Ik heb geen idee welke maat ik heb, gewoon wat dikker dan wat standaard op de servo's zit, denk dat ik 0,5 mm2 heb.

    Over doorslijten.
    Als je het snoer doorslijt dan doe je toch echt wel hele rare dingen.
    Echt nog nooit gezien en ook nog nooit van gehoord, van niemand die ik ken, ook niet in kisten van jaren oud.

    Ik heb de rompmal nog niet af, te druk met andere mal afvormen, les geven, vliegen, voll gfk ASW bouwen.. en oh ja... werken.

    Na de 16e ga ik daar met volle moed tegenaan.

    GJ
     
  5. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, ik dacht dat je die F5D mallen al getrokken had? ASW bouwen?! Is dat niet veel te langzaam voor jou?! ;)

    Jammer, ik had wel gehoopt jou "product" te kunnen laten zien op de meeting. Ik hoop dan ook de RW2 vleugel (bij me) te hebben zodat we even kunnen passen en meten.

    Ik denk dat voor een toekomstig F5B Nederland team het belangrijk is bepaalde dingen zelf te maken. Op de eerste plaats staat daar een rompje. Dat is een hele simpele manier om kosten te besparen en zo weinig mogelijk aan de grond te staan wegens materiaal gebrek. Als je een paar rompjes hebt liggen is er altijd wel eentje die vlieg klaar is. Ik heb eigenlijk nooit schaden gehad aan een vleugel en dit is vaak ook best te repareren. Als je bijvoorbeeld 2 vleugels hebt en 4 rompen schiet het tenminste een beetje op. Je kunt dan ook meer vluchten doen op een dag omdat de motor anders altijd even moet afkoelen.

    Mijn plan is om toch weer naar het volgende WK te gaan en voorlopig ziet het ernaar uit dat ik ga met 1x Avionik B08 en 2x RW2 gemodificeerd. Die B08 romp wil ik zelf gaan afmallen begin volgend jaar zodat we ook die romp beschikbaar hebben.

    Jos
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik kon de mallen niet goed trekken want ik zat op spullen uit Zwitserland te wachten.
    Heb die pas eergisteren binnen gekregen dus het wordt nog wat haastwerk.

    Ondertussen heb ik wel wat aan de oervorm van de F5B kist gedaan, misschien dat de oervorm wel klaar is maar dan nog niet afgemalt.
    Ik ga me ook niet haasten, dan mislukt het.

    En zelf maken...
    Tja, je weet dat ik er een andere mening over heb.
    Ik heb contact gehad met het duitse team.
    Als je zelf wil bouwen moet je kennis van zaken hebben en ik zou niet weten wie dat hier in Nederland heeft.
    Je kan wel profieldata kopen maar dan moet je alsnog een oermodel laten frezen.

    Komt er dus op neer dat je ongeveer 3000 euro verder bent voordat je het eerste model vliegend hebt.

    Ik blijf gewoon bij mijn plannen, S14 om te oefenen en beetje leuk te spelen.
    En ik heb mezelf op de wachtlijst gezet voor de S16, Plettenberg gaat ook weer een motor voor me bouwen maar die hebben wat vertraging ivm 2 zieke werknemers (kan je nagaan wat een leuk klein bedrijfje het is).
    Markus levert me de regelaars.. dus ik ben helemaal onder de pannen voor het komende seizoen.

    Voor de grap kan ik wel het een en ander afvormen maar ik ben al gewaarschuwd dat als er een kopie op de wedstrijden verschijnt er geen modellen of onderdelen meer geleverd worden.
    Dus kopietjes gebruik ik zelf dan alleen maar voor dynamic soaring, die moeten toch veel sterker gebouwd worden dan voor F5B.

    Ik ga weer plakken.

    GJ
     
  7. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ,

    Ik heb het alleen over het maken van een aangepaste romp. Dat wil zeggen een romp die op een bestaande vleugel past en waarbij die romp precies past om de gekozen prop, motor, accu en eigen staart. Weet wel zeker dat daar niemand een probleem mee heeft wat betreft F5B wedstreiden. Als je een 100% copie zou maken van een B08 en die zou produceren/verkopen wordt je waarschijnlijk met de nek aangekeken en kan je een toekomstige order bij Sergey wel vergeten. Dit is toch een ander geval.

    Als je de romp bij je hebt zou leuk zijn. Hopenlijk is mijn RW2 vleugel er dan. Dat is ook nog maar de vraag. Heb trouwens ook nog geen spullen gezien van HP Textiles.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, ik kan je vertellen dat met een aangepaste kopie Avionik romp je ook geen spullen meer krijgt.
    Maakt mij niet uit, ik vlieg geen Avionik..
    Ik ga morgen weer schuren, zal wel iets meenemen wat op een rompje lijkt.

    Geen HP?
    Ga ik achteraan.
    Moet zelf ook weer 14 kilo hars hebben..

    GJ
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    14 Kilo!!! Jeetje!

    Hoe weet jij dat? Denk je echt dat die gasten daar zo moeilijk over doen? Nou dat is dan jammer voor ze hoor. Pffffff.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, 14 kilo.
    Ik ga ook nog een andere kist afvormen, romp, vleugel, stabilo.
    Geen F5B, wel DS.

    Het modelbouwwereldje is klein hoor, veel mensen kennen elkaar.
    En als iemand niet wil leveren heb je toch echt een probleempje.
    Het zal de fabrikant een zorg zijn als hij jou niet levert, voor jou 10 anderen.

    Dus op wedstrijden moet je met een onherkenbare romp komen, zwaar aangepast.

    GJ
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik weet niet waar jij die weisheid vandaan haalt. Ben zelf naar het WK 2008 geweest en geloof niet dat de F5B community zo in elkaar zit. Denk eerder dat mensen blij zijn dat er meer opties zijn. Laat ik het zo zeggen, Steve Neu had er wel oren naar en die is toch wel de grootste klant van Sergey die je kan bedenken.

    Kijk, niemand zit te wachten op een goedkope China copie van een Surprise. Dat is een ander verhaal.

    Ik ga nu eerst maar even de S15 de lucht in gooien! Halleee!!!
     

Deel Deze Pagina