F5B Wedstrijd 24 September

hhhmmmm, net eens even zitten rekenen (jaja, soms kan ik dat ook) de stand voor het NK wordt wel heel interesant..............
De plaatsen 2 tot 9 zijn helemaal op zijn kop gezet.......

1 gerben
2 Joriz
3 Jan-Willem
4 Johan
5 Marcel
6 Theo
7 Gert-Jan
8 Roland
9 Mario

nu eens kijken of mijn lijstje klopt.

Laatst bewerkt:
Weer een leuke vliegdag gisteren. Heerlijk nazomer weer gehad met een licht briesje. Eingen puntenrecord ook weer wat opgehoogd. Helaas niet m'n rakkenrecord weten te verbeteren, maar ja dat moet volgend jaar dan maar gebeuren. De NK stand is ook uitgerekend en inderdaad wat door elkaar geschud na de laatste wedstrijd. Deze wordt tzt nog gepubliceerd.

hhhmmmm, net eens even zitten rekenen (jaja, soms kan ik dat ook) de stand voor het NK wordt wel heel interesant..............
De plaatsen 2 tot 9 zijn helemaal op zijn kop gezet.......

1 gerben
2 Joriz
3 Jan-Willem
4 Johan
5 Marcel
6 Theo
7 Gert-Jan
8 Roland
9 Mario

nu eens kijken of mijn lijstje klopt.

Zat ik op eentje na toch goed. Ik had helemaal buiten Kees gerekend.

Zou ik dat volgend jaar nog eens kunnen presteren..............

Theo, volgend jaar een nieuw model, zeker weten dat je meer rakken gaat vliegen.
Je vloog de laatste wedstrijden erg goed, model en prop aanpassen en dan zit er meer in.
Ik hoop alleen volgend jaar wel op de 2e plaats te kunnen eindigen dus maar meteen vrij vragen op het werk als ik de data weet.

GJ

Laatst bewerkt:
tja, dat nieuwe model moet ik helaas wel zelf maken. Mijn modelbouwbudget is de komende tijd nog maar beperkt. Eerst mijn eigen bedrijfje nog een beetje verder uitbouwen en misschien is het dan wel mogelijk om een competatief model te kopen, maar ook aan mijn gezin denken.

De eerste schetsen voor een nieuw model staan op papier en de snijmallen zijn al gemaakt. Nu een nieuwe iets grotere snijboog maken en ik kan de schuimkernen snijden. Misschien als er in mijn directe buurt iemand zit met een cnc schuimsnijder dat die de kernen voor mij kan snijden uit het schuim dat ik hier heb liggen. De vleugel panels heb ik in Proffili staan. Als die schuimvleugel het dan goed doet kan er misschien een mal van gefreesd worden.

Hoi Theo, ga je direct met glas over het schuim indekken?
Ik heb ooit eens zo'n vleugel gemaakt, met een stevige ligger ein, die ging erg goed (was een vleugel voor DS).

Gerben

Nee, dat durf ik nog niet aan, wel een combi van glas, 1 mm balsa en weer glas. Het glas wordt dan iets van 25 of 50 grams. Wel een sterke ligger erin.

Dat balsa brengt je alleen helemaal niks. Waarom zeg ik dat? Normaal wordt het balsa als een sandwhich gebruikt om je boven en onderhoud strak in vorm te houden met een minimum aan gewicht. Nu heb je daar de schuimkern voor. Dat balas zit er straks voor spek en bonen in en brengt alleen maar extra gewicht.
Doe eens een proefstukje met een vrij stevig stukje plastic, ik had PVC van iets van een 0.5mm dik, een vrij stevige plastic folie moet ook kunnen, mylar is het mooiste schijnt. Zul je zien dat het vrij makkelijk werkt, alleen de neuslijst is even pielen.

Groet,
Gerben

Yup,

het roofmate of xps (want daar moet je de kern van snijden) strak schuren.
De kern bij de voorlijst spuit je licht met spuitlijm, daar een 80 grams weefsel opleggen, dat ie ongeveer 1,5 cm oversteekt op de vleugel.
Dan weefsel voor de vleugel snijden, redelijk op maat doen.
Je legt dat op een dunne plaat (0,3mm) glad plastic.
Mylar is het beste (misschien heeft Fred nog wat).
Dan insmeren met epoxy, probeer dun te werken, uitsmeren met een creditcard of bankpasje.
Dan dat op de kern leggen, aan beide zijden.
Kernen terugleggen in de buitenschaal en het mooiste zou dan zijn om alles te vacumeren.
Anders, zoals Gerben, plank erop en straattegels.
Als het na 24 uur droog is lamineer je de voorlijst, evt met wat microballoons erin zodat het makkelijker schuurt.
Probeer het maar eens, werkt prima.

Ik denk dat er mensen zijn (Loet Wakkerman) die je nog veel beter kunnen helpen met deze techniek.

GJ

Nee, dat durf ik nog niet aan, wel een combi van glas, 1 mm balsa en weer glas. Het glas wordt dan iets van 25 of 50 grams. Wel een sterke ligger erin.

Di is de methode waarop ik en vele anderen hun vleugels bouwden voor F5B en F5D tot zo 2000.
Voordeel is dat je de oneffenheden die de ligger oplevert netjes weg kan schuren.
Voor een niet-wedstrijd model nog steeds een prima methode.

De methode die Gerben en Gert-Jan beschrijft is (duidelijk) beter, maar vraagt nauwkeuriger werken over het hele proces.
Voor een echt goede vleugel op een mal na het beste.

Rick

Hmm, dat wordt dus nieuwe snijmallen maken.

Heb al een cnc adresje doorgekregen dat redelijk in de buurt is.

@Johan

Nog even een vraagje/opmerking over de einduitslag NK2011.
Hoe kan het dat Joris 948 punten had bij Almere en ik 947 terwijl ik in de individuele uitslag van Almere boven hem stond?

Jan Willem,

De daguitslag wordt berekend voor alle deelnemers, dus inclusief Belgen en Duitsers etc.
De NK uitslag is alleen gebaseerd op Nederlandse deelnemers, de uitslag wordt hiervoor volledig herberekend zodat buitenlandse prestaties de NK einduitslag niet beinvloeden.

Groet,
Gerben

Ok, het blijft een complex puntensysteem.....
Maakt verder ook niets uit voor de einduitslag, vond het alleen vreemd.

Wanneer verwacht jij de spulletjes uit Rusland?

Back