F5D nemisis 2005

Ruud..

Ik vergeet het elke keer te vragen.
Die sleuven lans de neuslijst, echterlijst etc.. (zeg maar greppel). Ik geloof dat die zijn omdat er een frees gebruikt word met ronde kop zodat je nooit een scherpe hoek kan frezen.
Nu ben ik benieuwd.. Wat doe je met die sleuf??
Opvullen??

Peter

Hoi medebouwers.

@robert,
De vleugel zonder winglets is voor mijn belgische collega,s.
Alle mallen zijn in positief gefreesd zodat hiervan gelijk negatief mallen van gemaakt kunnen worden.

@paul,
de uitsteksels bij de romp zijn de eigenlijke uitsparingen voor in de mal dus de rompopening.
dan hoeft deze later niet uit de mal te worden geslepen te worden.

@peter, op deze wijze met rondom een sleuf zijn er later scherpere hoeken te kunnen krijgen.
De sleuf word gevuld met klei en iets lager gehouden.
Naderhand word de rand van de negatief mallen vlak afgeschuurd voor een super strakke naad.

groeten ruud

ruud zandvliet zei:
Alle mallen zijn in positief
Aha, nu zie ik het! En daarom zijn er zeker geen centreerstiften te zien(wel openingen, reeds)Pff, wat een hoop werk nog Ruud, voordat je 8negatieve mallen hebt gemaakt! Ik krijg al een tennisarm bij het idee dat je 8mallen 10keer moet uitpoetsen voordat je kan gaan 'vorgelatten' :lol:
ruud zandvliet zei:
De sleuf word gevuld met klei en iets lager gehouden.
Naderhand word de rand van de negatief mallen vlak afgeschuurd voor een super strakke naad.
Tsjonge, ik dacht dat je negatieve mallen liet frezen, en dat je daarmee positieve 'huurmallen' maakte.
Of is dat frees-technisch niet mogelijk vanwege die scherpe hoeken?

Zijn deze pos. mallen hierboven uiteindelijk te huur, of positieve- die uit negatieve repro's zijn gemaakt?

Wat is de prijs voor deze 'moldie'?

grtn, rz pylonwannabee

:celebrate: :bday: :new-bday: :celebrate: Gefeliciteerd met je verjaardag!

Ruud,

ik begrijp je uitleg over de frezenrand rondom de mal niet.
Als je de rand lager maakt, ben je toch een super klein stukje profiel kwijt. Kun je dit nog es omschrijven......

Ik heb bij mijn mallen bij de achterlijst een sleuf laten frezen. Op die manier kun je je 1e laag glas (G25) bij de achterlijst in de sleuf doorlaten lopen en als deze hard is afsnijden ( dit wordt messcherp). Bij de voorlijst zorg ik ervoor dat er niets buiten uitsteekt.

Ik zou ook een sleuf bij de voorlijst willen hebben, alleen wordt de kans op afbrokkelen vd neuslijst te groot.

Ik moet bij het schuren/polijsten wel erg opletten dat ik de neuslijst niet afrondt. Daarom gebruik ik een houten mal ik ik erop leg.

bovenaanzicht tip
afb11374.jpg

Ruud, je mallen zien er zeer goed uit, ik ben benieuwd naar het resultaat

Hoi medebouwers,

Negatief mallen kunnen ook gefreesd geworden dit is geen probleem,alleen heb ik dan maar een mal en die gaat met productie niet onbeperkt mee.
Door positief mallen te laten frezen kan ik heel snel over meerdere negatief mallen beschikken.
De huur positiefmallen worden waarschijnlijk gemaakt vanuit de negatief mallen. omdat ik dan voor een veel hardere toplaag kan kiezen die ook nog te repareren is.

De rand rondom de positiefmal is dieper gefreesd als de deelnaad er is dus eigenlijk een stukje profiel doorgefreesd tot onder de deelnaad.
Dit is ook nodig omdat de bruine mallen worden gespoten voor een strakke toplaag,en je bij spuiten in hoeken altijd een fillet krijgt.
Deze fillet ligt dan onder in de sleuf en dus niet in het gedeelte wat moet worden afgevormd.
Deze sleuf word dan gevuld met plastiline klei tot net iets onder de deelnaad.
De negatief mallen hiervan hebben dus aan de neuslijst een heel klein opstaand randje boven de deelnaad uit,even gelijkschuren met de deelnaad en klaar is de rand.
De sleuf aan de achterlijst word gevuld met een rubber strip die erboven uitsteekt om later in de negatiefmal ook een sleuf te krijgen aan de achterlijst.

groeten ruud

Hoi Ruud,
Door positief mallen te laten frezen kan ik heel snel over meerdere negatief mallen beschikken.
Is het dan niet een idee om negatieve en positieve mallen te verhuren? Zo zullen huurders met de negatieve mallen en relatief lage kosten kunnen uitproberen of de techniek toegankelijk is, en bij succes kunnen zij alsnog negatief mallen maken van een gehuurde plus!

Ik denk dat er zeker belangstelling is voor het bouwen van je negatieve mallen, en daaruit weer de positieve. Het hopen is op een berg technische info en foto's! Zet'm op Ruud :wink:

grtn, rz mallenbouwwannabee

hoi medebouwers,

een korte update,zondag zijn de mallen in mijn bezit en kan de bouw van de mallen aanvangen.
verdere update,s volgen.
groeten ruud

Hoi medebouwers,

iedereen alvast een zeer goede kerst en wees lief voor elkaar.
we hebben de reis gemaakt en zijn weer wat gevorderd met de mallen.
de stabilo pluggen zijn gefreesd in een materiaal wat gelijk gepolijst kan worden en hierna na vele lagen was worden afgevormd.
hier een foto voor en na het polijsten en de afgevormde mal van het stabilo.
afb12516.jpg

afb12517.jpg

afb12518.jpg

De vleugels zijn gefreesd in een zachter materiaal(bruin) en is poreus deze moet na te zijn geschuurd eerst gespoten worden in een goede en vooral harde 2K lak en ook dit is nu gereed zodat ook hiervan mallen gemaakt kunnen worden.
afb12519.jpg

afb12520.jpg

we komen steeds dichter bij de eerste vlucht updates volgen.
groeten ruud

@ Ruud, Mooi kleurtje. Vakwerk hoor.

@ Paul: wat voor prop is dat Paul.
En wat voor accu's. We hebben ondertussen GP 3300 r liggen ( een stuk of 40 )

Robbert

@Xanderdude,

Ik hoop het :D

@Robbert,

De prop in het plaatje is een 5,25 x 4,75 van APC. Ik heb ook nog wat 5x5 props om te proberen. De Graupner 5,2x5,2 lijkt me ook wel een mooie maar dan zou de spinner of prop aangepast moeten worden om het mooi pas te krijgen. Misschien dat Ruud wegens z'n F5D ervaring uit de jaren negentig hier nog een idee voor heeft? :?:

De cellen zijn GP3300's van Hopf.

Paul

Hoi luitjes,

De mallen worden nu in de was gezet en morgen (maandag) ga ik de bekisting zagen voor de vleugels en de romp.
De planning is om van de week een complete set gereed te hebben.
groeten ruud

Super, ik ben benieuwd

Ik zal mijn kleurenschema maar eens doormailen ;-)

Robbert

Ik heb de accu's al
nu de rest nog :-)

Wat doen de Duitsers met de nieuwe regels ?

Robbert

De duitsers zijn altijd een beetje geheimzinnig helaas. Het gerucht gaat dat meneer Hacker bezig is met een B40 XL. Dus een langere B40. Dit is dan de 9 cellen optie vermoed ik. Voor 7 cellen zal er wel aan een B50 gedacht moeten worden vanwege de hoge stroom.

Alvast wat referentie: Zojuist ff m'n B40 FAI 9 cellen motor met 7 GP3300 cellen en een APC 5x5 prop gemeten. Dat trok zo'n 100 Ampere.... 8O. Toerental meten wilde niet echt in dit licht.

Paul

Back