F5J Een nieuwe wedstrijdvorm ?

Hmm, das een goed idee... hahaha

Je moet dan inderdaad ook een limiet stellen aan de prop of ingaand vermogen.

GJ

Ik weet het niet. Alleen een middag ervaring met een Cox Babe Bee 0.8cc
op een Amigo heb ik samen met mijn broer.

Het is duidelijk dat er heel veel kanten aan zitten.
Op esoaring.net (Engelse F5J electrozweefsite) staat uitgebreid hoe zo'n
Engelse F5J wedstrijd moet verlopen. Opvallend is dat er geen beperking is
aan motor en accu. Misschien is dat het die F5J vliegers het prettig vinden
te mogen kiezen tussen "Saturnusraket aandrijving" en "Wakefield rubber-
aandrijving". Op 200meter houdt het toch op.

Misschien dat er goocheme vliegers zijn die hun zwever op 175m laten
kruisen in afwachting van wat andere aan sink en thermiek vinden.

Dat vrije vlucht F1C achtige spreekt me erg aan.
Dat kan misschien ook met regelmentaire motor, motorloop en accu's
gebeuren.
Misschien dat de oude rotten daar wat meer over willen schrijven ?

Buizerd

[URL="
- Super AVA Electric Glider[/URL]
[URL="
- Baltic Cup 2007. Claus Gretter and Ar?nas Gra?ys F1C starts[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn een aantal verwachtingen wat de klasse F5J inhoudt.
Trek een vergelijking met F3J (thermiekzweef). Eerst was er F3B (drietakenzweef). Een bepaalde groep (Engelse) vliegers vond dit te snel en extreem en wilde iets rustigers. Men introduceerde een klasse met een loopstart en duurvlucht met doellanding. Dit werd F3J. Na verloop van tijd kreeg het de WK-status. Hoe je het wendt of keert, dan wordt het op een moment echte competitie en is er niet zoveel meer van de oorspronkelijke opzet terug te vinden. Ga maar eens naar een F3J-wedstrijd kijken.

Bij elektrozweef zie je hetzelfde gebeuren. F5B is (te) extreem. Nu zie je in enkele landen, zoals dat eerder met F3J gebeurde, een rustiger klasse ontstaan. Men heeft het voorlopig maar F5J genoemd, maar het is (nog) geen FAI-klasse.
Als je de diverse internetsites leest zie je de ontwikkeling en de begrenzing via 30 seconden of 200 meter (binnen 30 seconden). Als je dus mee wilt doen om een goed resultaat te bereiken, zal je een prestatiemodel met een flinke motor nodig hebben.
(@Arjan: een vintagemodel mag uiteraard wel!)

@Buizerd:
Die klasse als F1C (vrije vlucht met zuigermotor), maar dan met elektroaandrijving, bestaat al. Het is de provisional klasse F1Q. Het reglement is in 2005 vastgelegd, maar het wordt internationaal nog maar weinig gevlogen. Voor een dergelijk model zie: F1J,F1P,F1Q models from Ukraine - F1Q

Noot: het is interessant om te zien dat er in Nederland weer opnieuw belangstelling is voor zowel het snelle werk (F5B) als het rustigere (F5J).

Peter Keim

Ik heb even wat overleg gehad op de club en wij willen wel het voortouw nemen om iets te organiseren.
Ik neem later deze week contact op met Peter Keim en als iemand echt bekend is met F5J wil ik vragen of hij contact met mij op wil nemen.

Grts Gert-Jan

Voor de mensen die de aeroclubkennemerland (ACK) niet kennen.
Wij zijn een club waar het overgrote deel van de modellen electro aangedreven is.
Dit is vooral ontstaan doordat wij sinds 12 jaar een solar installatie hebben waardoor wij een zeer goede 12V voorziening hebben voor het laden van accu's.
Ook organiseren wij al 10 jaar electro zweef wedstrijden in verschillende vormen. denk daarbij aan duurvlucht en precisie dus op tijd en doel vliegen.

Aangezien wij deze wedstrijden en electrovliegen willen promoten en ook de kennis en faciliteiten hebben lijkt het ons logisch dat wij een landelijke wedstrijd kunnen organiseren.
Enige jaren geleden hebben we het al regionaal gedaan met een groot deelnemersveld maar met de ideeën die er nu leven en onze faciliteieten en kennis moet hier zeker een goede en gezonde klasse van te maken zijn.

Groeten Ruud. (organisator wedstrijden ACK)
Voor vragen kunnen jullie contact met mij op nemen via mail:
RuudKroes@planet.nl

Laatst bewerkt:
Als je nog geintereseerd bent in die Riser moet je eens naar mijn bouwdraadje zoeken.
Ik ben bezig er een te bouwen.

Laatst bewerkt:
Al meer dan 15 jaar organiseert Electromodelvliegclub Nieuwkerk de "Funrise Cup"
Dit is een wedstrijd voor de fun met alleen electro zweefvliegtuigen.
Dit jaar zullen we op zondag 13 september met ca. 25 deelnemers, 3 manches vliegen.
We starten om de minuut en van minuut 4 tot 5 moet er een verrichting worden uitgevoerd.
Limbo vliegen, tempex paaltje omvliegen en enkele looping draaien, waarna op minuut 10 een doellanding moet woren uitgevoerd.
Voor foto's: zie onze website emvcnieuwkerk.nl
Wat mij verbaasd is, dat ik lees dat er zoveel vliegers dit graag zouden willen doen maar dat wij toch een deelnemers veld hebben met vaak dezelfde vliegers.
Ook heb ik recent nog geopperd om een EON vliegdag te willen organiseren.
Voor de niet kenners, de Eon is een geweldige electro zwevers.
Hierop kreeg ik "nul" reacties!
Als ik bovenstaande verhalen lees vind ik dit toch een beetje raar!

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's

Piet G.
mede organisator "Funrise Cup 2009 "

Om erachter te komen of F5J echt iets is en er is voldoende belangstelling, dan zal er inderdaad gevlogen moeten worden volgens bepaalde regels.
De funrise cup waar ik ook al eens aan mee heb gedaan is niet te vergelijken met een F5J programma.
Als er een club is die een F5J wedstrijd wil organiseren ben ik zeker bereid om mee te doen.

Funrise is ook weer een optie aangezien ik weer een electrozwever heb.
Altijd leuk.

Adrie:)

Ik heb de regels via Engeland gekregen.
Ik zal ze komend weekend vertalen en hier plaatsen.
Vermogen en motorkeuze is vrij.
Het idee om een raketstart te maken gaat niet lukken omdat de hoogte limiter goedgekeurd moet zijn en een anti-zooming feature heeft.
Dat betekent dat de limiter meet wat je stijgsnelheid is en dan berekent wanneer de motor uit moet om op 200 meter te komen.
Dus het kan zomaar zijn dat de motor al op 100 meter stopgezet wordt omdat je stijgsnelheid hoog is.

Maar mochten er deelnemers zijn die een F5J willen vliegen dan kunnen we dat doen op ons veld.

Gert-Jan

Funridse Cup 2009

Om erachter te komen of F5J echt iets is en er is voldoende belangstelling, dan zal er inderdaad gevlogen moeten worden volgens bepaalde regels.
De funrise cup waar ik ook al eens aan mee heb gedaan is niet te vergelijken met een F5J programma.
Als er een club is die een F5J wedstrijd wil organiseren ben ik zeker bereid om mee te doen.

Funrise is ook weer een optie aangezien ik weer een electrozwever heb.
Altijd leuk.

Adrie:)

Hoi Adrie,

meedoen kan nog altjd, even een mailtje sturen naar info@emvcnieuwkerk.nl met het verzoek om een inschrijfformulier te sturen. ( kan digitaal)

Gr. Piet G.

En wij zijn bereid om een F5J wedstrijd, om te beginnen zonder limiters, te organiseren.

Dus als je interesse hebt, PB mij dan even, of zet je gegevens hier neer.

Forumnaam:

Modelnaam:

Spanwijdte:

Aantal cellen:

Grts Gert-Jan

Nou... de klasse leeft enorm.

Heeft dus totaal geen zin om dit op te starten want er is geen enkele reactie.

Grts Gert-Jan

Funrise Cup 2009

Grts Gert-Jan

Hoi Gert-Jan,

Jouw ervaring is precies gelijk als die van mij!
Lees maar eens een paar berichten terug, mijn verhaal over de Funrise Cup.
Een reactie ontvangen en dan ook nog van een oud bekende die al een keer meer mee gevlogen heeft!
Gelukkig hebben wij ca. 20 to 25 deelnemers en is het altijd ( al meer als 15 jaar!) heel gezellig!

Groetjes,

Piet G.

Laatst bewerkt:
Reactie:

Grts Gert-Jan

Ik wil wel, maar pas als de geschikte kist eind van het jaar binnen"vliegt" (MIBO Vision Sport X).
Dus dan wordt het 2010. Een ander clublid heeft een Pike Perfect, die weet ik wel te porren voor een informele meeting/wedstrijd.

M.vr.gr.

Rob Hermens

Kijk, dan wordt het dus meteen weer een dure klasse, Mibo Vision, Pike Perfect, clublid van mij heeft ook zo'n glasbak met een geleende motor en gear van mij.
Maar als het er genoeg mensen zijn kunnen we wat organiseren.
Minimaal aantal deelnemers moet toch minimaal 15 zijn.

GJ

Laatst bewerkt:
Ik............

maak van mijn Stork een elektrokist.
Verouderd F3J model, maar goed genoeg voor mij.

2010 is prima..............2009 vlieg ik met de Stork nog F3J.

Back