Peter,
Allemaal leuk en aardig dat reglement, maar dat is veel te complex om een start te maken. Bovendien is het nog maar een concept, met in diverse landen allerlei variaties. In Duitsland alleen ken ik al zeker 3 verschillende invullingen aan deze tak van sport.
De geest van de F5J klasse is een electrozweef "wedstrijd", een beetje als de F3J zeker in haar begintijd. In principe zou je met ieder model moeten kunnen winnen.
Om deze klasse van de grond te krijgen, zal er eerst een enthousiaste groep moeten ontstaan, die dit event wil dragen.Dat bereik je alleen door te beginnen met een zeer "open" structuur, waarbij iedereen mee kan doen.
Dat hele FIA reglement is op dit moment zowel te omslachtig, als te onzeker, als teveel gedoe om een klasse goed op te kunnen starten.
Voor een eerste F5J meeting/wedstrijd stel ik het volgende voor:
15 minuten werktijd.
In die 15 minuten een vlucht maken van 10 minuten, tijd start als het model loskomt van de hand, tijd stopt als het model de grond raakt.
Doellanding, 0mtr is 50 punten, iedere mtr minder is 5 punten aftrek.
Priklandingen zijn verboden, 0 punten voor de hele vlucht.
Iedere seconde vliegtijd is een punt, dus maximaal zijn 600punten voor de vliegtijd te halen, plus 50 punten voor de landing.
Er mag maximaal 2x gestegen worden op de motor, zo hoog als je zelf wilt.
Model en motorvermogen volledig vrij.
Dit is de meest toegankelijke vorm waarbij iedereen mee kan doen. Model en motor minder belangrijk dan zweefcapaciteiten en je landingskunnen.
Welke club zou ergens in Maart 2010 zijn veld beschikbaar willen stellen?
En dan kijk ik specifiek naar die personen die al duidelijk interesse getoond hebben om mee te doen, overleg eens met het bestuur van je vereniging wat de mogelijkheden zijn.
De overige organisatie heeft niet zoveel om het lijf, dat komt wel goed.
Groet,
Gerben