F5J Een nieuwe wedstrijdvorm ?

Mocht dit regelement er door komen plus de eventuele wijzigingen hierin, dan hou ik mij zeker beschikbaar om hieraan mee te doen.

@ eventuele organisator(en):

Count me in met mijn Vision Sport/Plus.

En eventueel Joop123 met zijn Pike Perfect electro.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

P.s. Unilog doe ik mij volgende maand kado voor mijn verjaardag.

Uitnodiging

Ik heb een uitnodiging ontvangen voor de EL-BENE-CUP een fun elektrovliegwedstrijd in Vosselaar België op 19 september a.s.. Er zijn geldprijzen en modelbouwprijzen te winnen.

Ik ben zelf geen elektro zweefvlieger, maar mijn e-mail adres zal wel daar ergens bekend zijn.

Voor wie interesse heeft stuur ik de e-mail graag door als ik je e-mail adres krijg.

De informatie bestaat verder uit een word document met het regelement en sponsor deelname, een excel als affiche en een plaatje voor de ligging van het veld. Als iemand weet hoe ik dat hier kan publiceren dan hoor ik dat graag.

Wij zijn inmiddels een paar maanden verder.
Op zich zijn er vast veel mensen die mee zouden kunnen doen aan een F5J achtige formule, en daar veel plezier aan zouden kunnen beleven.

Wie zou het leuk vinden zich in te zetten voor een dergelijke klasse en bijvoorbeeld een 3tal wedstrijden willen organiseren in 2011, op diverse velden?

Groet,
Gerben

Dit lijkt mij ook een leuke wedstrijdklasse om in mee te doen. Ik heb wel een kist liggen die ik hiervoor kan ombouwen, de Reichard Maxx lijkt mij verder een betaalbaar alternatief om mee te kunnen vliegen. Ik zal dit verder volgen. Als er concrete wedstrijdplannen zijn dan wil ik zeker meedoen.

De maxx is inderdaad geschikt.
Deelnemers hebben we dus al, wie wil er dus iets organiseren?

GJ

Komt weinig los.

Maar ik denk als je de setup zo bedenkt je best wel op 400+meter kan uitkomen. bij 200w/min
Dan met een lichte 3meter bak je best 10min boven kan blijven.

Kan mijn dikke vette dragon ook nog wel mee doen ;)

Maar als ik op F5J zoek kom ik meer eendeel modellen tegen waat hele lichte ribben vleugels gebruikt worden

F5J lijkt een leuke elektrozweef klasse. Maar klimmen naar 400+m op een wedstrijd onder auspiciën van de KNVvL zit er niet in. Voor heel Nederland geldt voor modelvliegtuigen een maximale vlieghoogte van 300m.

De klasse is ook 200 meter hoogte.
Maar dan zouden er hoogte limiters gekocht moeten worden a 80 euro en dat is voor een introductiewedstrijd niet gewenst.
De beperking moet dus zitten in motorlooptijd.
De praktijk moet even uitwijzen hoe lang de motorloop moet zijn.
in de toekomst kan er altijd gekeken worden naar unilogs of hoogte limiters.

Zo te lezen zijn er wel mensen die mee willen doen maar niemand wil het organiseren.
Ik zal na januari eens kijken hoe onze agenda is, dan probeer ik in ieder geval een introductie wedstrijd te regelen.

GJ

Ik zit nog even met die 200W / min. Gaat dit inhouden dat je met een hoog vermogen aandrijving veel voordeel gaat hebben boven een kist met minder power (waarbij je dan een langere motorloop hebt), of houdt deze formule dit in de praktijk in evenwicht?
Ik heb nu alleen zwevers met een beperkt vermogen in de aandrijving.
Anders moet ik toch maar even bellen met Reisenauer :mrgreen::mrgreen:.

In ieder geval kijk ik er naar uit om mee te doen in deze klasse, in de eerste instantie om het meedoen en ervaringen uit te wisselen.

Ja, dat is het probleem als je geen hoogte limiters gebruikt.
We zaten zelf te denken aan een aantal seconden motorloop om boven te komen, 20 of 30 seconden bijvoorbeeld.
Dan hoeft er geen apparatuur aangeschaft te worden.
Helaas is het dan wel zo dat je dan met een sterke aandrijving hoger kan komen.
Maar dat is in de echte F5J ook zo.
Als ik met mijn f5B model 3 seconden de motor aanzet dan zit ik op ongeveer 220 meter, en hij gaat door de snelheid nog zo'n 100 meter door.
Die 10 minuten zweven lukt in goede condities dan ook nog wel.
Met een 200w/min kan je dit een beetje tegenhouden maar zoals ik al zei, dan moet er apparatuur gekocht worden en dat is voor een introductiewedstrijd niet gewenst.
Dus het is even improviseren.

Misschien dat we bij iedereen voor de wedstrijd moeten meten hoeveel vermogen er in zijn model zit en dat terugrekenen naar tijd zodat iedereen op ongeveer 200w/min komt.
Degene met minder vermogen mag dan langer zijn motor aanzetten.

GJ

Laatst bewerkt:
Misschien dat we bij iedereen voor de wedstrijd moeten meten hoeveel vermogen er in zijn model zit en dat terugrekenen naar tijd zodat iedereen op ongeveer 200w/min komt.
Degene met minder vermogen mag dan langer zijn motor aanzetten.
GJ

Dat is precies wat ik bedoel. Als ik het goed begrijp heb je dan met 400W 30 seconden motorloop en met 100 W twee minuten. Dat zou de verschillen dan wel nivelleren.

Tot nu toe heb ik alleen maar direct drive. Het zou wel interessant zijn om een setup met een vertraging te gaan gebruiken omdat je dan met minder vermogen per kilo uit zou moeten komen.

Groeten, Maarten

F5J

F5J wordt weer actueel, prima!
De eerste vraag is: welk programma? In diverse landen werden al langer verschillende programma's gebruikt. In april dit jaar is er binnen de CIAM vanuit electric sub committee een voorstel gedaan. Dat is toen niet goedgekeurd. Een groep experts is gevraagd met een nieuw voorstel te komen. Dat is nu officieus bekend en is aan onze nieuwe subcommissieleden toegestuurd. Het komt in april 2011 in de CIAM aan de orde en zal dan wel (met wijzigingen??) goedgekeurd worden en in de 2012 Sporting Code opgenomen worden. Niets weerhoudt Nederland het per 2011 te gaan gebruiken!
De opzet bij het bepalen van de punten is tamelijk gecompliceerd. Werktijd 600 seconden; doellanding. Je stijgt tot 200 meter en krijgt puntenaftrek afhankelijk van de bereikte hoogte (bij > 200 meter 3 punten per meter, bij < 200 0,5 punt). De hoogte wordt achteraf bepaald door een logger. Een keer motor gebruiken; maximaal 30 seconden.
Voorzichtige conclusie ten aanzien van een geschikt model: stijgsnelheid 10 m/sec, geringe daalsnelheid; daarbij thermiek vinden.

Peter Keim (ook belangstellende)
Noot: stuur een pb voor het concept reglement.

Peter,

Allemaal leuk en aardig dat reglement, maar dat is veel te complex om een start te maken. Bovendien is het nog maar een concept, met in diverse landen allerlei variaties. In Duitsland alleen ken ik al zeker 3 verschillende invullingen aan deze tak van sport.

De geest van de F5J klasse is een electrozweef "wedstrijd", een beetje als de F3J zeker in haar begintijd. In principe zou je met ieder model moeten kunnen winnen.

Om deze klasse van de grond te krijgen, zal er eerst een enthousiaste groep moeten ontstaan, die dit event wil dragen.Dat bereik je alleen door te beginnen met een zeer "open" structuur, waarbij iedereen mee kan doen.
Dat hele FIA reglement is op dit moment zowel te omslachtig, als te onzeker, als teveel gedoe om een klasse goed op te kunnen starten.

Voor een eerste F5J meeting/wedstrijd stel ik het volgende voor:
15 minuten werktijd.
In die 15 minuten een vlucht maken van 10 minuten, tijd start als het model loskomt van de hand, tijd stopt als het model de grond raakt.
Doellanding, 0mtr is 50 punten, iedere mtr minder is 5 punten aftrek.
Priklandingen zijn verboden, 0 punten voor de hele vlucht.
Iedere seconde vliegtijd is een punt, dus maximaal zijn 600punten voor de vliegtijd te halen, plus 50 punten voor de landing.

Er mag maximaal 2x gestegen worden op de motor, zo hoog als je zelf wilt.
Model en motorvermogen volledig vrij.

Dit is de meest toegankelijke vorm waarbij iedereen mee kan doen. Model en motor minder belangrijk dan zweefcapaciteiten en je landingskunnen.

Welke club zou ergens in Maart 2010 zijn veld beschikbaar willen stellen?
En dan kijk ik specifiek naar die personen die al duidelijk interesse getoond hebben om mee te doen, overleg eens met het bestuur van je vereniging wat de mogelijkheden zijn.
De overige organisatie heeft niet zoveel om het lijf, dat komt wel goed.

Groet,
Gerben

F3J of zoiets

Een simpeler programma: ook goed of wellicht beter.
We hadden dat al eerder. Het lijkt erg veel op het voorstel van Gerben. De afwijking is dat twee keer en steeds na vijf minuten een lage doortocht is ter voorkoming dat er te hoog gevlogen wordt.
Ook dat programma is dus beschikbaar.

Peter Keim

Lees in de aanhef: F5J

Laatst bewerkt:
Voor een eerste F5J meeting/wedstrijd stel ik het volgende voor:
15 minuten werktijd.
In die 15 minuten een vlucht maken van 10 minuten, tijd start als het model loskomt van de hand, tijd stopt als het model de grond raakt.

@Gerben: kijk dit spreek mij aan en scheelt weer een investering.
Wat bedoel je precies met 15 minuten werktijd en een vlucht van 10 minuten?

Groeten, Maarten

Maarten,

Werktijd is een tijd waarbinnen gewerkt mag worden. Je mag je kist pas starten als de wedstrijdleiding de werktijd gestart heeft. Maar je mag ook ietsje later starten, zo kunnen meerdere deelnemers in een groep vliegen, zonder dat er ongelukken gebeuren.
Enige voorwaarde is dat je geland bent voor einde van de werktijd, die 15 minuten dus.

Groet,
Gerben

Back