Volgens mij is de starthoogte afhankelijk van meerdere factoren. Eerst en vooral de weersomstandigheden en in tweede plaats persoonlijke/tactische aspecten.
1) Weersomstandigheden geeft natuurlijk de doorslag
Op de Ginkgelse Heide was er meer wind/turbulentie dan op onze eerste nationale wedstrijd in België. In minder wind heb je sowieso de neiging om je motor eerder af te leggen. Bovendien is het makkelijker (bij weinig wind en turbulentie) om te beoordelen dat je op 100m reeds in thermiek zit en kan stoppen met 'gas' te geven.
2) Persoonlijke factoren
Waarom doe je mee aan een wedstrijd ? Voor het plezier (iedereen neem ik aan), maar ook voor het algemeen eindklassement of niet....
Een voorbeeldje : Tom Mertens (beste F3J piloot in België) doet niet mee voor het eindklassement F5J, want wegens verlof moet hij enkele wedstrijden missen. Maar de overige wedstrijden heb je wel een probleem als je tegen hem moet vliegen

Hij start consequent heel laag met de bedoeling van de wedstrijd te winnen en kan je dus veel punten kosten. Het algemeen klassement ga je op deze manier wel niet winnen, wegens te veel risico nemen bij de starthoogte. Dit gezegd zijnde, heeft Tom in 2014 twee wedstrijden gewonnen in het voorjaar (geen medaille op het einde van het jaar, wegens mindere resultaten tijdens de overige wedstrijden).
3) Tactisch
In België krijg je 100% voor elke gewonnen wedstrijd, en de beste 6 wedstrijden (van de 7 gevlogen wedstrijden) worden in rekening gebracht voor het eindklassement.
Halverwege het seizoen zie je de starthoogtes 'verlagen'. Waarom ? Piloten die nog hopen op een medaille, maar die nog enkele percenten moeten ophalen, gaan lager starten in de hoop om de wedstrijd te winnen. Bijgevolg zetten ze de andere piloten in die groep ook onder druk om lager te starten.
It's just my two cents, maar dit heb ik vorig jaar toch meegemaakt in België.
Er is geen algemene definitie voor de optimale/gemiddelde starthoogte...
cheers,
David